• Hulpvragenden in dit forumonderdeel worden enkel geholpen door daartoe bevoegde teamleden.
    Dit is belangrijk, zodat de hulpvragende goed geholpen kan worden zonder (goedbedoelde) aanvullende berichten van andere leden.
    Reageren op andermans discussie is daarom uitgeschakeld.
  • De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Hulp bij langzame laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sneker

Junior lid
Lid geworden
14 jan 2013
Berichten
36
Waarderingsscore
2
Hallo,

Ik last van een trage laptop.
Kan iemand mij daar mee helpen?

Laptop specs:
Laptop specs.jpg

Groeten,
Sneker
 
Hallo Sneker, welkom terug.
Je hebt gezien dat het hier flink anders is geworden?

Jij hebt gisteren dat notebook van jou opnieuw geïnstalleerd - ik wil graag weten wat jij nu precies als traag ervaart.
 
Hallo Sneker, welkom terug.
Je hebt gezien dat het hier flink anders is geworden?

Jij hebt gisteren dat notebook van jou opnieuw geïnstalleerd - ik wil graag weten wat jij nu precies als traag ervaart.

Hallo Abraham,
Duidelijk verandert ja.

Deze laptop is van een vriendin, beetje digibeet, en ik help haar.
Gisteren heb ik de update van Windows naar versie 1903, maar de snelheid (of traagheid) is gelijk gebleven.
Het opstarten van de laptop kost veel tijd, programma's starten gaat ook langzaam.
Ik weet nu niet waar het probleem ligt, daarom de hulpvraag.

Sneker
 
Nog in 2017 stond dit forum in de al oudere vBulletin 4 versie nog steeds op de Engelse server.
De nieuwe eigenaar wou het forum weer in Nederland gehost hebben en bovendien had hij op mijn forum kennis kunnen maken met XenForo.
Kort door door de bocht: nadat het NCF forum op de Nederlandse host (Antagonist) was geïnstalleerd, is de boel omgezet naar XenForo 1.5.11; thans werken we met versie 2.1.6.

Laten we nu eerst eens alle systeemspecs bekijken:


post enkel de link, die je via onderstaand tool verkrijgt.

Download
51ec442687372-sp_64_Canned.png
Speccy van Piriform


Bij de installatie van "Speccy" wordt gevraagd om de Google Chrome webbrowser mee te installeren.
Indien je dit niet wenst, verwijder dan de vinkjes.

Speccy van Piriform opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: start "Speccy" middels dubbelklikken.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8/8.1 en Windows 10: start "Speccy" middels rechtsklik en dan kiezen voor Als Administrator uitvoeren.

Speccy van Piriform gebruiken:
  • nadat de analyse van Windows klaar is, plaatst "Speccy" de uitkomst daarvan in een nieuw venster.
  • Klik nu in de menubalk op Bestand (File) en kies voor Publiceren (Publish Snapshot)
  • Bevestig het publiceren door JA (Yes) te klikken.
  • Nu zal een pop-upvenster openen met daarin de vraag voor wel of niet publiceren.
  • Bevestig dat eerste dus.
  • Kopieer nu de link in het nieuw geopende webvenster en plak die link in jouw volgende bericht.
 



Nog in 2017 stond dit forum in de al oudere vBulletin 4 versie nog steeds op de Engelse server.
De nieuwe eigenaar wou het forum weer in Nederland gehost hebben en bovendien had hij op mijn forum kennis kunnen maken met XenForo.
Kort door door de bocht: nadat het NCF forum op de Nederlandse host (Antagonist) was geïnstalleerd, is de boel omgezet naar XenForo 1.5.11; thans werken we met versie 2.1.6.

Laten we nu eerst eens alle systeemspecs bekijken:


post enkel de link, die je via onderstaand tool verkrijgt.

Download
51ec442687372-sp_64_Canned.png
Speccy van Piriform


Bij de installatie van "Speccy" wordt gevraagd om de Google Chrome webbrowser mee te installeren.
Indien je dit niet wenst, verwijder dan de vinkjes.

Speccy van Piriform opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: start "Speccy" middels dubbelklikken.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8/8.1 en Windows 10: start "Speccy" middels rechtsklik en dan kiezen voor Als Administrator uitvoeren.

Speccy van Piriform gebruiken:
  • nadat de analyse van Windows klaar is, plaatst "Speccy" de uitkomst daarvan in een nieuw venster.
  • Klik nu in de menubalk op Bestand (File) en kies voor Publiceren (Publish Snapshot)
  • Bevestig het publiceren door JA (Yes) te klikken.

    • Nu zal een pop-upvenster openen met daarin de vraag voor wel of niet publiceren.
    • Bevestig dat eerste dus.
    • Kopieer nu de link in het nieuw geopende webvenster en plak die link in jouw volgende bericht.
 
In principe indien jouw vrindin dat wil - het geheugen naar minimaal 8 Gb brengen (4GB is doorgaans niet meer genoeg) en de trage HD omwisselen voor een SSD.


Download
52063a40e2e64-Farbar_Recovery_Scan_Tool_canned.png
Farbar Recovery Scan Tool 32 of 64 bit van één van de onderstaande links
Farbar Recovery Scan Tool 32 bit (x86)
Farbar Recovery Scan Tool 64 bit (x64)
Downloadlokatie: Dit programma absoluut naar het bureaublad downloaden dan wel daar naar toe verplaatsen!
Opmerkingen
: Alle openstaande programma's en webpagina's dienen afgesloten te zijn.

Antivirusprogramma en actieve malwarescanners dienen al voor je FRST.exe start gedeaktiveert zijn!
Hier en hier vindt je gegevens hoe antivirusprogramma's en spywarescanners te deaktiveren.

FRST opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: dubbelklik op FRST.exe.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8/8.1 en Windows 10: via rechtsklik op FRST.exe of FRST64.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".

FRST start op:
  • Wanneer het programma is geopend klik dan op de knop Yes bij de disclaimer.
  • Druk vervolgens op de Scan knop.
  • Aansluitend zullen twee logbestanden - FRST.txt en Addition-txt aangemaakt worden en op het bureaublad opgeslagen worden.
.

Voeg beide logs toe aan jouw volgende antwoord.

Hoe de logs bij te voegen, kijk dan hier:
 
Hallo Abraham,
De uitleg om de logs bij te voegen, kan ik niet reproduceren.
Ik heb de logs als bijlage toegevoegd.
 

Bijlagen

  • Addition.txt
    38,5 KB · Weergaven: 4
  • FRST.txt
    191,7 KB · Weergaven: 1
Waarschuwing: onderstaande bewerking is enkel voor deze computer bedoeld,
het toepassen hiervan in een andere computer zal tot schade in Windows leiden.


We gaan
51a5c8edc4692-icon1337952077.png

Farbar Recovery Scan Tool (FRST.exe) opnieuw gebruiken.

Download de bijgevoegde Fixlist.txt naar de dezelfde locatie
of verplaats Fixlist.txt naar waar ook FRST.exe aanwezig is.​

Farbar Recovery Scan Tool (FRST.exe) met de fixlist.txt gebruiken
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8 en Windows 10: via rechtsklik op
    577bf0efb8088-FRST.png
    FRST.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".
  • Als het programma wordt gestart, klik dan op Ja in de popup.
  • Druk op de Fix knop.
  • Na de fix wordt een logbestand - Fixlog.txt - in dezelfde locatie aangemaakt van waaruit FRST.exe is gestart.
  • Voeg Fixlog.txt als bijlage toe aan jouw volgende bericht.
 

Bijlagen

  • Fixlist.txt
    440 bytes · Weergaven: 3
Hallo Abraham,
Zo gezegd zo gedaan.....
 

Bijlagen

  • Fixlog.txt
    2,5 KB · Weergaven: 2
Ja, is sneller geworden.
Geen virussen of spyware?
 
In het heb ik verder niks gevonden wat er niet hoort, maar we kijken verder:

Download
51a46ae42d560-malwarebytes_anti_malware.png
MalwareBytes Anti-Malware.

  • Installeer MBAM via rechtsklik op mbam-setup.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".
  • Klik in het menu van Malwarebytes ANTI-MALWARE op Instellingen" en daar op "Detectie en Bescherming" en zet vervolgens een vinkje bij "Scan naar rootkits".
  • Klik vervolgens op de knop Scan nu om een bedreigingsscan uit te voeren.
  • Er zal nu gecontroleerd worden op beschikbare updates, klik hier op "Nu bijwerken als er beschikbare updates zijn.
  • De scan wordt nu automatisch gestart,wanneer de scan gereed is en er bedreigingen zijn gedetecteerd krijgt u hier een overzicht van.

  • Wanneer er geen bedreigingen zijn gedetecteerd klikt u na de scan op Bekijk gedetailleerd logboek.
  • Klik vervolgens op de knop Exporteer en kies de optie "Tekstbestand (*.txt)".
  • Geef vervolgens een bestandsnaam op voor het opslaan van het logbestand, bijvoorbeeld MBAM Scanlog.
  • Kies bijvoorbeeld het bureaublad als opslaglocatie en klik vervolgens op de knop Opslaan.

  • Wanneer er wel bedreigingen zijn gedetecteerd klikt u na de scan op Acties toepassen.
  • Bij de melding om de computer opnieuw op te starten klikt u op Ja / Yes.
  • Open na de herstart MalwareBytes Anti-Malware en klik bovenaan op Historie en selecteer Programmalogboeken.
  • Klik op de nieuwste Scan Log.
  • Klik op "Exporteer" en kies de optie "Tekstbestand (*.txt)".
    5557b93ba94ab-Malwarebytes_Exporteer_ScanLog.png
  • Geef vervolgens een bestandsnaam op voor het opslaan van het logbestand, bijvoorbeeld MBAM Scanlog.
  • Kies bijvoorbeeld het bureaublad als opslaglocatie en klik vervolgens op de knop Opslaan.
    532aab157609a-MBAM-Scan.png

MBAM-Log posten:
  • Kopieer nu de inhoud van het zojuist opgeslagen log en plak dit in uw nieuwe antwoord erbij.


Indien jij MBAM meteen als gratis versie wil gebruiken in plaatst van de veertien dagen durende demo met al zijn toeters en bellen te gebruiken, kijk dan hier
 
Gisteren heb ik de update van Windows naar versie 1903, maar de snelheid (of traagheid) is gelijk gebleven.

De laptop loopt wel 2 maanden aan beveiligings updates achter.
Dus die zou ik wel even installeren. Kijk even via start-instellingen-bijwerken en beveiligen of ze dar staan, anders even handmatig laten zoeken.
 
De laptop loopt wel 2 maanden aan beveiligings updates achter.
Dus die zou ik wel even installeren. Kijk even via start-instellingen-bijwerken en beveiligen of ze dar staan, anders even handmatig laten zoeken.
Goed dat je het zegt.
Ik zal ervoor zorgen dat die worden bijgehouden.
 
In het heb ik verder niks gevonden wat er niet hoort, maar we kijken verder:

Download
51a46ae42d560-malwarebytes_anti_malware.png
MalwareBytes Anti-Malware.

  • Installeer MBAM via rechtsklik op mbam-setup.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".
  • Klik in het menu van Malwarebytes ANTI-MALWARE op Instellingen" en daar op "Detectie en Bescherming" en zet vervolgens een vinkje bij "Scan naar rootkits".
  • Klik vervolgens op de knop Scan nu om een bedreigingsscan uit te voeren.
  • Er zal nu gecontroleerd worden op beschikbare updates, klik hier op "Nu bijwerken als er beschikbare updates zijn.
  • De scan wordt nu automatisch gestart,wanneer de scan gereed is en er bedreigingen zijn gedetecteerd krijgt u hier een overzicht van.

  • Wanneer er geen bedreigingen zijn gedetecteerd klikt u na de scan op Bekijk gedetailleerd logboek.
  • Klik vervolgens op de knop Exporteer en kies de optie "Tekstbestand (*.txt)".
  • Geef vervolgens een bestandsnaam op voor het opslaan van het logbestand, bijvoorbeeld MBAM Scanlog.
  • Kies bijvoorbeeld het bureaublad als opslaglocatie en klik vervolgens op de knop Opslaan.

  • Wanneer er wel bedreigingen zijn gedetecteerd klikt u na de scan op Acties toepassen.
  • Bij de melding om de computer opnieuw op te starten klikt u op Ja / Yes.
  • Open na de herstart MalwareBytes Anti-Malware en klik bovenaan op Historie en selecteer Programmalogboeken.
  • Klik op de nieuwste Scan Log.
  • Klik op "Exporteer" en kies de optie "Tekstbestand (*.txt)".
    5557b93ba94ab-Malwarebytes_Exporteer_ScanLog.png
  • Geef vervolgens een bestandsnaam op voor het opslaan van het logbestand, bijvoorbeeld MBAM Scanlog.
  • Kies bijvoorbeeld het bureaublad als opslaglocatie en klik vervolgens op de knop Opslaan.
    532aab157609a-MBAM-Scan.png

MBAM-Log posten:
  • Kopieer nu de inhoud van het zojuist opgeslagen log en plak dit in uw nieuwe antwoord erbij.


Indien jij MBAM meteen als gratis versie wil gebruiken in plaatst van de veertien dagen durende demo met al zijn toeters en bellen te gebruiken, kijk dan hier

Niets gevonden :)
 

Bijlagen

  • MBAM Scanlog.txt
    1,4 KB · Weergaven: 3
Mooi!

Zorg ervoor dat alle updates binnen zijn, dan goed opletten, dan staat er in de Windows Update ineens een aparte melding om de cumulatieve upgrade naar 1909 te krijgen.
Dat is een verrassend kleine en snelle ingreep overigens.
 
Mooi!

Zorg ervoor dat alle updates binnen zijn, dan goed opletten, dan staat er in de Windows Update ineens een aparte melding om de cumulatieve upgrade naar 1909 te krijgen.
Dat is een verrassend kleine en snelle ingreep overigens.
Alle updates zijn binnen.
Sneker
 
yep versie 1909
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan