• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

i7 "super-computer", toch maar wegdoen of wegruilen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

paulvr

Gevestigd lid
Lid geworden
30 nov 2007
Berichten
270
Waarderingsscore
0
Een tijdje geleden schreef ik aan iemand waarvan ik dacht dat hij er verstand van had het volgende:

ik ben geen gamer, beschik wel over een snelle computer
Intel Core i7 i7-860 LGA1156 processor
Gigabyte GA-P55A-UD4 moederbord
OCZ Platinum 2x2GB Dual-Channel 1333MHz CL7 Low voltage kit
A-DATA 1333MHz 2x2GB Dual-Channel 1333MHz CL9 kit
Dit alles in een grote zware Coolermaster kast met een Corsair CX500 voeding en een Radeon HD 5450 videokaart.

Alles werkt goed, alleen ben ik steeds weer teleurgesteld over het horten en stoten van bijvoorbeeld filmpjes die ik onder VLC afspeel. Maakt niet uit of deze op harde schijf of via USB-3 stick staan. Zelfs als het bestand op mijn SSD kaart staat zie je dezelfde haperingen, vooral aan het begin van zo'n bestand. Dat uit zich o.a. in destabiel flikkerend negatiefbeeld en stilstaand beeld dat pas na 15 sekonden of meer weer tot rust komt. Ik gebruik snelle harde schijven (type 7200) en voor het operating systeem een Samsung SSD 840.

Mij is steeds gezegd dat voor mijn soort toepassingen een eenvoudige grafische kaart meer dan voldoende is (ik gebruik momenteel een Radeon HD 5450, voorheen ook wel een MSI kaart met eigen ventilator, maar het probleem laat zich niet oplossen. Kan het zijn dat het toch een kwestie is van meer geheugen op je videokaart moeten hebben?

Daar kreeg ik nooit een antwoord op, intussen zag ik wel allerlei informatie over de ideale computer die alleen voor film- en fotowerk bedoeld zou zijn. Zo zou je vooral een heel veel royaler geheugen (men sprak van 16 Gb) moeten hebben.

Maar nu... de PC wil niet meer opstarten, een kennis die daar normaliter wel raad mee weet kwam tot de conclusie dat er wel eens iets met het moederbord mis zou kunnen zijn. En volgens hem dan dus ook met de dure i7 Intel processor. Maar.. dat werd later weer fel tegengesproken door een ander die me zei dat het moederbord als een soort buffer zou moeten worden gezien die feitelijk eerder kapot zou gaan dan de processor te beschadigen, dat het volgens hem dus vrijwel 100% zeker was dat de processor niet kapot was.

Maar vervolgens kreeg ik ook te horen dat:
1. geheugen voor dit type computer een gepasseerd station is en dus onnodig heel duur
2. dat voor mijn doeleinden een dermate grote zware computer met grote zware voeding alleen maar voor onnodig hoge stroomrekeningen zou zorgen, dat alleen hard core gamers iets hebben aan een dergelijke zware uitvoering
3. dat het kopen van onderdelen voor deze PC alleen tweedehands nog kon en dat je dan gewoon teveel risico's zou lopen.
4. Er zou ook een bepaald type processor zijn dat speciaal de snelheid van het Sony programma Vega voor beeldverwerking enorm veel sneller zou laten lopen (ik heb een Sony camera).

Maar zoals gezegd, wat ik vooral niet begrijp dat filmpjes, of nu zelf gemaakt of van het internet of via CD/DVD zoals de les DVD's van diverse fabrikanten er soms best lang over doen voordat ze goed synchroniseren. Het bewerken van foto's met Photoshop is ook erg belangrijk.

De vraag is wat te doen. Moet ik mijn huidige systeem maar beter tweedehands verkopen aan iemand die er vanwege zijn gaming voorkeuren veel meer aan heeft dan ik? Moet ik kijken of ik iemand kan vinden die na controle van de processor er een ander moederbord voor me kan inzetten? (ik ben wat ouder, heb onvoldoende goed zicht om dit zelf te durven doen), moet ik het ding eventueel wegruilen tegen iets wat misschien minder indrukwekkend is (al die prachtige rode lichten aan de voorkant van de kast heb ik als eerste uitgezet, is niet aan mij besteed) maar ook minder stroom gebruikt en wel die 16 Gb aan boord heeft of kan hebben?

Overigens werd me ook door iemand waar ik best wel veel vertrouwen in heb een goedkopere route aangeraden, met een AMD FX-6300, 3,5 GHz (4,1 GHz Turbo Boost), Processor en een ASRock 970 Pro3 R2.0, Moederbord, samen voor circa 170 euro plus dan natuurlijk nog de kosten van flink veel geheugen waarbij ik dan uiteraard wel de moed moet hebben om het zelf in elkaar te peuteren. Wel een heel ander verhaal dat dat van MyCom dat ergens begin dit jaar een soort "super-ontvanger" voor foto en videoverwerking heeft aanbevolen maar wel voor de trotse prijs van ongeveer 2300 euro. Tot dan toe heb ik altijd gedacht dat de eisen en dus de prijzen voor een niet-game computer per definitie laag waren. En eerlijk, nu weet ik niet meer wat na te streven. Alle suggesties zijn welkom, mocht iemand iets aan te bieden hebben dan stuur maar een PM. Of hun nu gaat om helpen, kopen, verkopen of een combinatie ervan. Maar goede raad is sowieso een must, ik ben behoorlijk in de war geraakt.DSCN2799a.jpgDSCN2798a.jpg
 
Voor internet/office werk en wat video kijken heb je aan een pc van 300 euro al voldoende. Qua specs zou niet de problemen moeten zien, die je met video kijken had. Mogelijk wijzen jouw eerdere problemen erop, dat ie toen al defect was. Je kunt hem wel proberen te verkopen, maar als ie niet werkt, zul je er nooit veel voor krijgen. Het is namelijk een aardige gok, of de pc nog te repareren is, en zoniet, of er nog iets bruikbaars in zit.
 
Wil het eerst niet echt weten wat er loos mee is?

Geeft de pc, indien alles is afgekoppeld behalve de systeemspeaker en voeding, wel de cpu erin laten, bios beeps?
 
Hallo,
Hartelijk dank voor jullie reacties. Wat de computer betreft, de herstartte steeds opnieuw na ongeveer 10 seconden, ik neem aan dat dat te kort is om nog piepjes te verwachten (?) Overigens zie ik ook geen klein luidsprekertje zitten waar zulke piepjes uit zouden moeten komen. In elk geval kwam er nog niets op het scherm dus ook geen SetUp om in de BIOS te komen. Omdat ik me afvroeg of de videokaart er iets mee te maken kon hebben (dat was de enig aanwezige insteekkaart) heb ik die eruit gehaald en toen de pc opnieuw opgestart.

Er kwam toen helemaal geen reactie meer, dus daarom heb ik die videokaart daarna maar weer teruggezet. Maar het gekke is dat de computer daarna ook niet meer opstartte hoewel hij weer precies in dezelfde staat was als toen hij wel steeds opnieuw opstartte.

Ik weet natuurlijk niets af van de vraag wat er stuk is, weet wel dat de voeding OK is. Maar goed, ik weet ook niet zeker wat te denken van die i7 processor: is dat iets zo waardevols dat ik op een of andere manier erachter zou moeten kunnen komen of deze nog goed is??? Of heeft die processor ermee te maken dat het systeem verouderd is en daarom de moeite van het repareren niet meer waard is? Heeft het type geheugen dat ik kennelijk nodig heb voor snelle videobewerkingen zoveel duurder dat ik daar als ik er 16 GB van wil hebben niet gebaseerd moet zijn op een systeem met deze processor maar met een veel nieuwere?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3436#sp

Geheugen of moederbord overlijden wel eens, vaker de videokaart, de CPU eigenlijk nooit.
En als je bij het aanzetten toen de pc het nog deed 1 beep hoorde zit er een speaker is en dat is in 99,99% van de pc's zo.

Dus doe eens wat ik voorstelde, echt helemaal kaal dus, reset de bios voor de zekerheid, hoe of wat staat in de manual, geen bios beeps, moederbord overleden.

En er kan gewoon DDR3 geheugen op/in, beste een setje voor de dual channel, voor wat erin kan zie je ook op de site van Gigabyte, maar dan moet hij het eerst doen.
Oftewel, weet niet waarom die info fout wordt gegeven.
 
Het systeem heeft niet echt veel waarde meer, het is allemaal al aardig verouderd. De processor is van 6 jaar terug. Al zou het systeem goed werken, dan zou het misschien een paarhonderd euro waard zijn.

Hoe weet je trouwens zeker dat de voeding ok is? Uitgeprobeerd in een andere pc? Testbank?

Voor serieuze videobewerking zou ik denken aan een systeem met een 5820k en minimaal 16GB geheugen. Wat overigens beslist geen 2300 euro hoeft te kosten. Eerder rond de 1500 euro.
 
Hallo Webally,

Ja, inderdaad, de voeding is getest in een andere PC. Niet alleen dat maar ik heb ook een goede externe voeding van het merk bequiet op deze pc losgelaten zonder dat het iets deed. Die voeding had ik na het falen van deze PC gekocht onder het motto "als het er niet aan ligt heb ik in elk geval toch een stiller systeem" - ik kon er voor weinig geld aan komen.

Wat je advies betreft, zou je het erg vinden het iets uitgebreider te geven? Ik ben een volslagen leek op dit gebied en weet eerlijk gezegd niert eens wat voor merk een 5820k is. Die 16 GB kom ik steeds weer tegen dus dat is duidelijk. Ik kreeg ook te horen dat voor mijn type toepassingen (soms veel programma's gelijktijdig lopend) minstens zes of meer core processor van groot belang is. Verwarrend zijn de uitspraken over videokaarten, de een vindt dat een kaart met 1 GB al ruim voldoende is, anderen spreken van 2 of zelfs nog meer GB.

LangePier: ik hoorde geen enkele BIOS piep bij dat herhaalde opstarten dus je conclusie lijkt juist: overleden moederbord. Alhoewel ik ook niet weet waar een piep vandaan had moeten komen wegens gebrek aan klein verborgen speakertje (want daar komt dat normaliter toch uit of vergis ik me?)
 
Voor videobewerken heb je op zich geen zware videokaart nodig, het werkt wordt toch door de processor verzet. Maar er zijn enkele programma's die gebruik kunnen maken van de gpu op de videokaart voor bepaalde bewerkingen. Het is dus zaak na te gaan of dat voor jouw software geldt, en of het je de extra investering waard is.

De 5820k is de goedkoopste 6-core processor van intel. Een voorbeeld van een dergelijk systeem kun je vinden in het advies van HWI. Gaat richting 2000 euro, maar kan ook makkelijk een stuk goedkoper (ssd, harddisk, videokaart, kast, geheugen). Voeding heb je al, dus die kan er ook af. Verder is er mogelijk meer herbruikbaar, zoals kast, harddisk, dvd/bluray, etc.
http://nl.hardware.info/pcadvies/997/4k-videobewerkings-pc---augustus-2015

Als je voor een dergelijk systeem kiest, wil ik wel wat voor je samenstellen. Geef dan ook aan wat je wilt hergebruiken. Je moet het dan wel zelf in elkaar kunnen zetten natuurlijk. Of die kennis wellicht.
 
Hartelijk dank voor je aanbod Webally. Hergebruiken wil ik uiteraard alles wat geen nadelen voor mij oplevert. Ik ga er gemakshalve van uit dat de kast, de voeding, de DVD speler (ik heb geen enkele interesse in blueray), de Samsung SSD 840 schijf en ook de twee Samsung 2 Tb harde schijven zonder nadelen hergebruikt kunnen worden? Mijn huidige Gigabyte moederbord heeft overigens ook nog een aansluiting voor een RS232 aansluiting (niet alle oudere apparatuur laat zich met een RS232->USB converter aansturen) maar ik weet niet of het moerderbord dat he op het oog hebt dat ook kan (zo niet, geen ramp).

Dus feitelijk denk ik dat we praten over een processor + mobo + 16 Gb geheugen of vergeet ik hier iets te noemen? Ik koos destijds voor een grote uitgebreide kast omdat ik er onterecht vanuit ging dat externe harde schijven door het feit dat ze een eigen kast en voeding moesten hebben altijd veel duurder zouden zijn dan harde schijven die je in je systeem monteert. Maar ik neem aan dat afgezien van de ruimte die het inneemt er geen nadelen zitten aan het gebruik van een grotere kast? Voordeel is wel dat ie een aansluiting op het dak" heeft voor een snel verwisselbare losse harde schijf. Maar om een of andere reden liep dat de laatste tijd ook niet meer dus er waren wel voortekenen van stukgaan.
 
Als die onderdelen nog goed zijn, zou hergebruik moeten kunnen. En dan begint het inderdaad ook meer op een upgradeset te lijken (moederbord/processor/geheugen), dan een compleet systeem. Waarmee het ook een stuk betaalbaarder wordt. Rond de 800 in het HWI systeem.

https://azerty.nl/winkelmandje/wink...458903]=1&product[729689]=1&product[729094]=1

Er bestaan nog wel nieuwe moederborden met een seriele aansluiting, alhoewel die vast niet dik gezaaid zullen zijn. Volgens de specs zou deze een com port header moeten hebben.
http://www.asrock.nl/mb/Intel/X99 Extreme43.1/?cat=Specifications

Wellicht lukt het ook met een insteekkaartje.
https://azerty.nl/8-1078-67352/delock-pci-express-card-para.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hartelijk dank voor de hulp, daar ga ik zeker gebruik van maken.
Ten aanzien van je laatste opmerking: zo'n serile aansluiting is handig maar uitsluitend als dat niet ten koste gaat van de performance van de PC in relatie tot foto- en videobewerkingen. Vandaar nog deze laatste vraag: gaat het bij de keuze van moederbord alleen maar om dingen als het aantal USB3 aansluitingen etc. of zijn er slechts een of enkele typen moederbord optimaal geshikt voor mijn doel en kan ik het dus beter op het specifieke moederbord houden dat je hier hebt aanbevolen?
 
Hoi, ik weet niet of u ondertussen al een nieuw systeem hebt of hiermee verder bent gegaan.

Maar het lijkt mij niet bijzonder onwenselijk om precies te weten wat er mis is voordat je hiermee verder gaat of zulke dingen doet?.

Het is toch niet zo dat honderden euro's uitgeven voor u goedkoper is dan uitzoeken waarom het systeem niet werkt? .

Zoals LangePier heeft gezegd is een CPU nooit zomaar kaduuk en dat kan ook niet echt dit soort problemen geven.
Een flikkerend negatiefbeeld duidt uiteraard op een probleem met de grafische kaart of de monitor. Als het ook stottert, kan het vermoedelijk alleen aan de GPU liggen (graphical processing unit, afkorting voor grafische kaart of grafische chip). Maar als u verschillende grafische kaarten geprobeerd hebt, moet het wel aan het moederbord liggen dan. Het is uitzonderlijk duidelijk dat dit wel een hardware probleem moet zijn.

En natuurlijk kan dat niet liggen aan te weinig geheugen of te weinig geheugen op de grafische kaart. Dit is een basisfunctie en die moet het gewoon doen, anders is er iets serieus aan de hand en absoluut niet dat er te weinig is van het een of ander. Me dunkt dat inderdaad dit moederbord vanaf het begin kapot is geweest.

Ik zou mij niet laten informeren door mensen die claimen dat je een supersysteem nodig hebt zonder dat je dit zelf ervaren hebt.

Je kunt altijd als eerste een geheugentest draaien, dit kan vanaf een Windows installatiedvd en ook vanaf elke willekeurige Linux DVD waarschijnlijk. Als er niks mis is met het geheugen, en als de grafische kaarten reeds zijn vervangen, en als het ook niet aan de monitor (!!!) ligt, dan moet het aan het moederbord liggen. Het is absoluut niet relevant hoe snel uw harde schijven zijn.

Hier is een hele lijst met moederborden op marktplaats: http://www.marktplaats.nl/z.html?qu...eAndDescription=true&categoryId=335&postcode= (van 19-9-2015 22:59).

Ik denk dat je je absoluut geen zorgen hoeft te maken of je PC wel "geschikt is voor je doel". Daar kom je van zelf achter en dan kan je een beter genformeerde keuze maken. De meeste platforms (chipsets, moederborden) bieden de mogelijkheid om een snellere CPU te plaatsen. Je kunt bijna altijd geheugen uitbreiden. Met een ATX moederbord heb je ook nog eens niet een tekort aan uitbreidingsmogelijkheden. Je kunt jezelf absoluut geen buil vallen -- zolang het systeem maar gewoon werkt!!!!.

Het is absoluut niet aanvaardbaar dat je systeem dit vanaf het begin al heeft gehad en je kunt er ook mee terug naar de winkel zelfs jaren na dato en eventueel informeren of ze niet redelijk genoeg zijn om de fout daarvan dan achteraf mogelijk misschien toe te geven en je te helpen met een oplossing.

Je product was mogelijk DOA (dead on arrival) en daarvoor gelden doorgaans ook andere regels dan een product wat naderhand kapot is gegaan, als je het maar kunt aantonen, wat hier zeker zo is.

Winkels, sommige winkels, zijn doorgaans zeker bereid wat buiten de grenzen van de garantie te kijken als je kunt aangeven dat iets het vanaf het begin niet goed heeft gedaan. Niet altijd hoor. Je hebt er ook bij die je proberen af te schepen, maar in dit geval denk ik dat je wel een kans maakt. Als het tenminste een normale winkel met een eigen pand is. Als ik het bij een webwinkel had besteld dan zou ik mijn verliezen incasseren.

Maar bij een webwinkel zou ik ook al veel sneller zo'n ding retour hebben gestuurd, want meestal doen ze niet zo moeilijk (en gewone winkels wel).

Ik zie absoluut niet waarom dit systeem het repareren niet waard is.

Maar ja, misschien ben ik dat? Ik zie niet waarom je weer honderden euro's zou weggooien. Koop een nieuw tweedehands moederbord en laat je dit keer niet opjagen door mooie beloften.

Je had onmiddellijk recht op garantie. Mogelijk trouwens, en dat weet je ook nog niet zeker, kan de voeding problemen geven.

Hoe het mogelijk is dat je een "negatief flikkerend negatiefbeeld" hebt zonder dat het aan de grafische kaart of monitor ligt? Is mij een heel erg groot raadsel.

Met andere woorden:
- als GPU en monitor kunnen worden uitgesloten
- als er niets mis is met geheugen en PSU (voeding)
- dan kun je aan een nieuw moederbord.

En als een moederbord/pc zomaar niet meer wil opstarten: doe een dansje en probeer het nog een keer. Ik heb zo vaak systemen gehad die het opeens niet meer deden. Misschien knelt er een kabel. Misschien zit er net iets niet goed. Doe drie toverspreuken en misschien doet hij het weer. Daar hoef je je niet gelijk door te laten ontmoedigen.

[[ Ik weet niet waarvoor dat getest met die biepjes is trouwens ]].

Je zult echt eerst het geheugen en de voeding moeten testen.

Geheugen testen kost niks, een voeding van dat wattage (maar je hebt geen 600W nodig om dit even te testen) is wellicht wat duurder om aan te komen.

Dus gewoon: ik zou het niet zomaar opgeven. Gooi niet zomaar die handdoek in de ring. Je hebt een duur systeem en als alleen voeding of mobo vervangen hoeven te worden ben je voor 100 euro meer dan klaar.
 
Met andere woorden:
- als GPU en monitor kunnen worden uitgesloten
- als er niets mis is met geheugen en PSU (voeding)
- dan kun je aan een nieuw moederbord.

En als een moederbord/pc zomaar niet meer wil opstarten: doe een dansje en probeer het nog een keer. Ik heb zo vaak systemen gehad die het opeens niet meer deden. Misschien knelt er een kabel. Misschien zit er net iets niet goed. Doe drie toverspreuken en misschien doet hij het weer. Daar hoef je je niet gelijk door te laten ontmoedigen.

[[ Ik weet niet waarvoor dat getest met die biepjes is trouwens ]].

Je zult echt eerst het geheugen en de voeding moeten testen.

Geheugen testen kost niks, een voeding van dat wattage (maar je hebt geen 600W nodig om dit even te testen) is wellicht wat duurder om aan te komen.

Dus gewoon: ik zou het niet zomaar opgeven. Gooi niet zomaar die handdoek in de ring. Je hebt een duur systeem en als alleen voeding of mobo vervangen hoeven te worden ben je voor 100 euro meer dan klaar.

Hoi Xennex82,

Hartelijk dank voor je wijze raad. Ik heb inderdaad nog geen stappen ondernomen, dat ligt vooral aan het feit dat ik momenteel alle aandacht nodig heb voor een nogal groot project ( zie www.gezinstehuis.nl ) en inderdaad nogal ambivalent sta tegenover de gedachte heel veel geld te moeten uitgeven terwijl ik de vrije tijd mis om er vervolgens meteen flink gebruik van te maken.

Ik heb wel gezien dat de compatibele moederborden die je vanaf 50 euro koopt eigenschappen van mijn kapotte moederbord niet kunnen evenaren, en dat ik voor eenzelfde type als ik had eerder aan 150 of iets meer moet denken.

Voeding en monitor zijn proefgewijs verwisseld met andere werkende, dat leverde niets op. Geheugen kan ik zelf niet testen omdat ik geen andere pc heb met dat type geheugen erin. Ik heb wel een keer alle geheugen verwijderd maar ook toen gebeurde er niets toen ik de pc aanzette, geen piepjes, geen opstartroutine, dus ik ga er niet onmiddellijk vanuit dat daar het (hoofd-) probleem ligt.

Mijn plan is om zodra ik even wat meer tijd heb (dit project zou binnen een paar weken geslaagd moeten zijn, maandag komt er een stuk in de krant en hopelijk komt de financiering en het transport daarna rond) ik inderdaad begin met een zo goed mogelijk maar goedkoop moederbord om dit beessie weer actief te krijgen. Overigens, de computer is door een bijzonder aardig (voormalig?) lid van dit board voor mij in elkaar gezet met gebruik making van zijn moederbord en processor die hij wegens upgrade te koop had aangeboden dus van garantie aanspraken kan geen sprake zijn.

Nogmaals, hartelijk dank voor je goede raad, het sterkt me in wat ik inderdaad eigenlijk toch al van plan was.
 
Oei. Ja de eerste PC die ik kocht (ik was toen misschien 13) was tweedehands en ik betaalde er iets van 1200 gulden voor (mijn vader betaalde daar iets van 300 van) al m'n spaargeld en die ..... verzin maar een scheldwoord als je wilt, verkocht mij dus een moederbord wat al kaduuk was en wat crashte met heel veel spellen en wat ook zeer regelmatig crashte met Windows 3.11.

Heel fijn zoiets :-/. Jaren later toen ik meer verstand had van computers upgrade ik mijn systeem (misschien was ik toen ca. 16-17) maar ik liet het nog doen door de computerwinkel, echter daarna pas draaide mijn systeem weer echt goed. En nooit meer last gehad. Een van de grootste miskopen uit mijn leven was dat dus.

Als ik nu terug zou zijn in die situatie zou ik misschien weer hetzelfde doen maar wel teruggaan als het niet klopte. Ik ben zo vaak niet teruggegaan met iets wat niet goed was (dat is Nederlandse mentaliteit, denken dat je zelf een zeur bent ipv dat je een kat in de zak hebt gekocht). Dat lijkt me met u ook aan de hand hier eerlijk gezegd......

Kun je mij vertellen wat uw moederbord zo bijzonder maakt? Ik zie dat ie best wel fully featured is en ik hou zelf ook van de dingen die ik uitgekozen heb oorspronkelijk (al was dit hier blijkbaar bij u niet het geval) maar tenzij u eSata en Firewire gebruikt heeft het ding weinig voordelen boven een willekeurig ander ATX moederbord? Persoonlijk koop ik altijd moederborden met eSata en TOSLINK als dat kan, maar de laatste keer dat ik Firewire op mijn mobo had heb ik er nauwelijks gebruik van gemaakt (alleen populair in de Apple wereld). Firewire is gewoon nooit een succes geweest (voor mij). Doe maar gewoon usb of esata.

Helaas kopen de meeste mensen moederborden die niet erg veel aan boord hebben. Maar desondanks ziet het er niet naar uit dat het een out of this world moederbord is, misschien aangezien je een interne sata poort ook kunt omtoveren in een esata poort, en voor digitale audio is een geluidskaart natuurlijk ook een mogelijkheid. U had het over RS232? Dat zit hier ook niet op maar daar zijn ook weer kaartjes voor beschikbaar...

Overigens heeft volgens mij ELK moederbord nog steeds een COM en een LPT header, alleen je kan bijna nooit brackets ervoor krijgen (of niet zo makkelijk).

Ja en als het niet aan het moederbord ligt dan spreken we wel van een mysterie hier. Maar het lijkt me dat je binnen niet al te lange tijd er achter moet kunnen zijn.

Met geheugen testen bedoel ik trouwens een online-fouten-controle, dwz. je herstart je computer met zo'n DVD en je laat hem gewoon een kwartiertje draaien om te kijken of er iets mis is. Maar een specifiek probleem alleen maar met video?????

Of waren er nog andere fouten in??

---
Ik weet trouwens niet of je kunt vertrouwen op dat "biepjes" gebeuren. Misschien doet het mobo het wel niet met biepjes maar met lampjes. Het slaat sowieso nergens op dat als het systeem het normaal wel doet, maar je haalt alle dingen die nodig zijn om op te starten eruit, dat je drmee dan kunt testen of het mobo nog goed is. Uiteraard zul je een bootend systeem moeten hebben bijv. zonder harde schijf en dan met een Ubuntu Live DVD en dan kijken of je gewoon video kunt kijken. Ik weet het anders niet maar.

Ik heb wel een keer een moederbord beschadigd bij het vervangen van een northbridge heatsink. Wat er gebeurde was dat naderhand alles het nog deed behalve bepaalde dingen: met name, of namelijk: spul wat gebruik maakte van DirectX (games). Zodra ik dus echte multimedia dingen ging doen, crashte mijn computer opeens. Allemaal doordat je een keer uitschiet met een schroevendraaier :p.

Hoe belangrijk zijn goede gereedschappen ja... ;-).
 
Allemachtig, waarom al die niet ter zaken doende dingen erbij halen?
Meer een theekransje geworden zo.

Begin bij het begin, voeding moet goed zijn en een systeemspeaker zit meestal in de kast, soms als buzzer op het moederbord, neem aan dat je nog wel weet dat er 1 beep werd gegeven als je de PC aanzette.

Je wilde al een nieuw setje aanschaffen, zou het gewoon doen, ben je af van dit geneuzel en zoon ook blij.
 
Hoi Xennex82,

Firewire is voor mij geen criterium, ik heb het ooit wel eens ergens voor gebruikt maar ik kan zonder. Maar je moet wel begrijpen dat ik een absolute leek op computergebied ben. Dus verwacht van mij geen mooie deskundige verhalen over allerlei dingen, ik ben afgegaan op wat anderen me vertelden. En laat er geen misverstand over bestaan: deze computer was voor mij het snelste wat ik tot dusver heb ervaren (en mijn eerste IBM computer kocht ik in 1983, toen nog met n floppy drive en geen HD) dus ervaring heb ik zat maar als gebruiker, niet als techneut want dat ben ik niet. Geldgebrek heeft er sowieso altijd voor gezorgd dat ik niet bepaalde de eerste was waar het om technische snufjes en verbeteringen gaat.

Wat me wel erg opviel was de enorm veel hogere snelheid die USB3 poorten geven indien verbonden aan een USB3 externe harde schijf. Daarmee was ik enorm verguld maar dat zie je op de 50 euro bordjes niet (ja, ik weet, je kunt er een kaart voor kopen...). En wat ik helemaal super vond was de aansluiting bovenop de kast waarje een losse SATA harde schijf gewoon in een bay kon laten glijden en net als een externe harde schijf kon gebruiken. Voor mijn vrijwilligerswerk in Roemeni heb ik nogal eens een oudere PC op die manier heel snel in orde gekregen door de HD (mits SATA) even via deze PC vol met gegevens te spugen, dat werkte echt heel fijn.

Maar voor de rest, als ik op de Gigabyte doos en ook bij het opstarten allerlei kreten zie als alles 3x sneller en beter De meeste criteria die daarbij genoemd worden zeggen me niet veel. Maar ik kom wel op andere manieren voor verrassingen te staan. Zo krijg ik tot op de dag van vandaag heel uiteenlopende adviezen over grafische kaarten. Doorgaans hoor ik dat je aan een half GB genoeg hebt als je geen spelletjes speelt maar alleen met foto's en zelf opgenomen videobeelden plus hier en daar een Youtube filmpje werkt maar er zijn er ook die dat tegenspreken. En zo kwam ik er in de laatste maanden steeds meer achter dat de vraag of je met een i5 of i7 processor werkt kennelijk veel minder belangrijk is dan het aantal cores van je processor omdat die laatste ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld meer programma's naast elkaar kunt hebben lopen.

Overigens, als je de computer aanzet dan herstart ie steeds weer zonder dat je ooit nog aan piepjes of iets op het scherm toekomt en dat geldt ook als ik er een andere harde schijf aan hang of met een zelfstartende DVD wil beginnen. Hij komt er niet aan toe om enigerlei foutmelding te geven, slaat af en start dan na 3 sekonden weer op om vervolgens weer af te slaan. Dus een foutanalyse van welke aard dan ook is niet mogelijk. De aanschaf van een ander moederbord lijkt qua kosten/risico plaatje dus het slimste. En ja, ik kan blijven zoeken naar een tweedehands bord dat wel dingen als SATA3 en USB3 aan boord heeft maar inderdaad, als dat het risico met zich meebrengt dat het defect is dan kan ik beter voor simpel en nieuw gaan, dan weet ik zeker dat wanneer het dan nog niet gaat het aan iets anders dan het moederbord ligt.

Tot slot nog even een woord aan Lange Pier: Ik waardeer enorm je kennis en hulp, dat wil ik voorop stellen. Maar waarom zou je je bemoeien met discussies tussen mensen die het fijn vinden om gewoon op een gezellige manier wat ervaringen met elkaar uit te wisselen? Je MOET toch niet meedoen daaraan? En tja, ik ben iemand zonder eigen inkomen omdat ik full-time als onbezoldigd vrijwilliger een opvangtehuis voor zwakbegaafde jongeren in Roemeni opzette en me daar flink voor inspan. Om die reden moet ik elk dubbeltje meermaals omdraaien voordat ik het uitgeef en zijn voor mij uitspraken als "dan koop je gewoon toch een nieuwe" begrijpelijk zijn maar niet zo heel gemakkelijk uitvoerbaar. Ik ben 63 jaar oud dus gewoon nog even een betaalde baan aannemen zit er echt niet in. Ik ben overigens wel in staat om zo'n aankoop te doen, anders zou het flauwekul zijn geweest om raad te vragen maar ik moet daar dan ook weer veel voor laten staan. En het vervelende van de snelle technische ontwikkelingen is dat je tegenwoordig nooit meer een dure aankoop kunt doen die ontzettend lang mee gaat. Zo was ik stomverbaasd toen ik erachter kwam dat de PC die nu dus al een hele tijd stuk is al zo snel als "achterhaald" wordt beschouwd. Ongetwijfeld zal me dat ook met een volgend apparaat, hoe duur het ook moge zijn, overkomen. Een gesprekje als nu met Xennex82 vind ik daarom ook heel prettig en aangenaam, zonder dat ik ook maar een moment de waarde van jouw input in twijfel wil trekken. "Different strokes for different folks" zeggen ze in de VS, en zo is het. Laten we elkaar alsjeblieft in onze waarde laten, OK?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit was in reactie op Lange Pier. Ik had gepost voordat ik bovenstaande post van Paulvr zag.

Pardon? Wat maakt het jou uit of het een "theekransje" is? Hij zegt net zelf dat wat ik heb geschreven correspondeerde met wat ie zelf al van plan was. En dat ie dus nog helemaal geen zin had om iets nieuws aan te schaffen, zoals jij nu suggereert dat dat wel zo was. Ben je bang dat je oplossing niet meer wordt gebruikt ofzo?

Die CPU heeft waarschijnlijk meer dan 300 euro gekost. Oorspronkelijk dan. En spiekertjes zitten niet meer in kasten. Misschien dat er moederborden mee zijn maar zeker niet meer die grote dingen. Nu wordt er een winkelmandje aangeboden met een cpu van 400 euro en een moederbord van 200, dat kun je toch niet maken?

Ik bedoel, ik vind Azerty een fatastische winkel en ben er al meer dan 10 jaar klant, maar dit hebben ze niet nodig volgens mij. Of misschien wel, maar dat doet er ook niet echt toe. Zomaar met winkelmandjes gaan strooien voordat je weet wat iemand nodig heeft. Het is juist heel goed dat ie uitstelt iets te doen waar ie niet volledig achter staat of berhaupt maar weinig zin in heeft.

Goed, dat was jij (u) niet, dat was weballey die daar gelijk mee kwam. Maar kom op, een beetje common sense. Je gaat geen 700 euro uitgeven als je niet weet of er een behoefte is alsof het verkopen van nieuwe onderdelen het enige is wat belangrijk is hier.

Maar ik neem aan dat afgezien van de ruimte die het inneemt er geen nadelen zitten aan het gebruik van een grotere kast?

Afgezien van de ruimte en de form factor zitten er eigenlijk alleen maar voordelen aan. In een grotere kast heb je meer ruimte voor een goede airflow of airflow ontwerp en je kunt makkelijker voorzieningen bieden voor dempen van trillingen e.d. Of deze kast dat ook heeft weet ik niet. De form factor bepaalt ook waar je zoiets kunt neerzetten: een Mac Mini op je bureau is nog wel fijn (of erg fijn) maar de grotere kubussen bijv. die een soort tussenvorm zijn zou ik niet snel op mijn bureau willen hebben en ook niet op de grond. Desktops zijn totaal uit de tijd (horizontale computers onder een monitor). Wat wel kan is een slim pc naast je monitor. Hoe meer je het gevoel hebt dat je PC flink wat werk gaat verzetten, hoe meer je eigenlijk een grote kast wilt (toren model) vanwege de koeling e.d. In principe is een externe harde schijf in een goede enclosure (behuizing) --- daarmee bedoel ik die kast van de computer -- altijd beter gedempt kwa trillingen dan in een willekeurige externe enclosure. Als je bijv. een externe HDD op de grond zet neemt de brom onmiddellijk flink toe. Resonantie van draaiende harde schijven is enorm.

Extern is natuurlijk zeer plezierig kwa mobiliteit. En met een goede enclosure kun je hem ook hard aan en uit zetten (denk Sharkoon Rapidcase). Het is mij persoonlijk op het moment om het even of ik extern of intern heb; momenteel gaat zelfs de voorkeur uit naar intern vanwege dat soort overwegingen (mijn data migreert meer naar internet/NAS). Externe harde schijven zijn wel weer fijn voor backup.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allemachtig, waarom tetter je zo over niks...

Er zitten nog steeds speakertjes in kasten, kijk wat beter zou ik zeggen....
Kom je aan die onzin dat ze er niet meer inzitten

Maar goed, de T S geeft geen antwoord op de vragen die stelde en zal het aan de enorme expertise van @xennex82 overlaten om de pc weer werkend te krijgen en dan hoef mij ook niet meer zo mateloos te ergeren aan al die flauwekul, sterke beide ermee.
 
Hoi Lange Pier,

Je hebt gelijk en tevens heb ik een raadsel. Het is inderdaad zo dat ik me meen te herinneren hoe de PC netjes met een piep opstartte toen hij nog goed werkte. Anderzijds, nu dat niet meer gebeurt en ik ben gaan zoeken, kon ik nergens iets vinden dat op een speakertje lijkt. Dus ik vermoed dat er iets anders voor in de plaats moet zijn gekomen, maar wat weet ik ook niet. Daardoor ben ik wel even gaan twijfelen of er vroeger wel een piep te horen is geweest bij het opstarten, maar ik denk toch wel dat dat zo was. Tja, je gaat pas echt op dingen letten as er iets mis is, daarvoor schenk je daar als leek geen aandacht aan, nietwaar?

Overigens, ik zal wel dom zijn maar geen geen flauw idee wat je met "de T S" bedoelt. Als het op mij gericht is graag even verduidelijken, met name waar ik eventueel geen antwoord gaf. Dat was zeker niet mijn bedoeling.

groetjes,

Paul.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan