• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Ik heb een vraag i.v.m ransomware in Windows Defender win 10 1809 build 17763.253:

Status
Niet open voor verdere reacties.

jefken

gepensioneerd ingenieur
Lid geworden
26 jul 2006
Berichten
513
Waarderingsscore
2
In win 10 1809 heeft Microsoft bescherming tegen ransomware ingevoerd en beschermt dit tegen eventuele besmetting.
"Bij controlled folder access" kan je "een app toestaan via Controlled Folder Access" een onlangs geblokkeerde app toestaan.
In bijgevoegde screenprint kan je zien dat ik verschillende apps zie in mijn overzicht die ik kan toelaten.
Sommige daarvan kan ik thuis brengen en wens ik niet toe te laten. (Eigenlijk wens ik van deze vermeld geen enkele toe te laten omdat ik dat niet wil;
Ik heb ze dan opgezocht via verkenner en verwijderd van mijn laptop.
Nu wanneer ik Windows terug opstart en deze van mijn laptop verwijdert zouden moeten zijn zie ik in deze lijst terug verschijnen alsof Windows ze nog steeds ziet zitten.

Is er ergens een mogelijkheid om deze lijst te cleanen zodat de lijst na heropstarten gecleand zou zijn?

zie bijgevoegde prints
schoone.jpg
schoone1.jpg


Ik kan deze wel verwijderen maar ik moet ze dan eerst toevoegen en daarna kan ik ze verwijderen via onlangs geblokkeerde apps.

Maar als ik daarna Windows terug opstart zijn ze daar terug. Dus niet verwijderd.

Hoe krijg ik die apps vermeldingen weg uit die lijst die eigenlijk van mijn schijf zijn verwijderd?

Iemand een idee?
Dat ransomware gedoe is door Microsoft toegevoegd in de 1809 maar zorg wel voor veel miserie. Telkens ik iets installeer moet ik die ransomware uitzetten en als ik hem terug aanzet geeft hij die vervelende meldingen.

In afwachting,

Jefken
 
Zou sowieso die rommel van Iobit verwijderen, stikt van de malware, zal na een reboot ook minder te zien zijn in Defender.

Ook al een scan gedaan met Malwarebytes free en Adwcleaner?
 
heb ik gedaan
rommel verwijderd
scan met
Malwarebytes free en Adwcleaner
Aislogics anti malware

die onlangs geblokkeerde apps lijst blijft

adware.jpg


dus niks veranderd
 
Wordt die lijst van onlangs geblokkeerde apps ergens opgeslagen in een quarantaine bestand? En waar dan?
 
Hoi Jefken, toen ik een paar maanden met Windows 10 1809 gewerkt had, begreep ik hoe de antiromsomware in Windows 10 werkt en vond deze absoluut te te strikt werken.

MS heeft verzuimd de restricties voor lege programma's (installatie en gebruik) te verruimen.
Bijgevolg wordt alles geblokt.

En dien je middels het op klikken op het plusje de dingen toe te voegen als vertrouwd in de ransomware beschrijving - die dus als het ware zelflerend is.

Maar dan nog kan het gebeuren dat het makkelijker is de ransomware weer uit te zetten dan continu op die plusjes blijven te klikken!
 
Hoi Jefken, toen ik een paar maanden met Windows 10 1809 gewerkt had, begreep ik hoe de antiromsomware in Windows 10 werkt en vond deze absoluut te te strikt werken.

MS heeft verzuimd de restricties voor lege programma's (installatie en gebruik) te verruimen.
Bijgevolg wordt alles geblokt.

En dien je middels het op klikken op het plusje de dingen toe te voegen als vertrouwd in de ransomware beschrijving - die dus als het ware zelflerend is.

Maar dan nog kan het gebeuren dat het makkelijker is de ransomware weer uit te zetten dan continu op die plusjes blijven te klikken!

het is toch raar dat wanneer ik de aangeduide geblokkeerde apps van de schijf verwijder defender de lijst niet ledig en toch maar blijft herhalen dat ze eventueel schadelijk zijn. Als ik ze dan toch toevoeg en daarna bij de toegevoegde terug verwijder blijf die lijst bestaan. Die moet zich toch ergens bevinden zodat die kan geledigd worden gezien die apps niet meer op de schijf staan?

mag ik die ransomware dan gewoon uitvinken zonder gevaar?
 
Standaard staat die uitgevinkt en geeft het Beveiligingscentrum aan dat alles goed ingesteld is!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan