• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Ik kan blijkbaar heel hard fietsen...

porrelaar

Senior
Lid geworden
17 nov 2011
Berichten
16.736
Waarderingsscore
333
Vanmorgen ontving ik deze mail van het CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau):

599aadbd00ca3-nepmail_CJIB.png


Ai, te hard gereden. Kan gebeuren. Betalen dan maar?
Alhoewel... het was een SNELHEIDSOVETREDING [sic!]: 31 KM/U (SNELWEG)
Ik heb al 25 jaar geen auto meer. Op een snelweg mag je doorgaans 100 km/u rijden. Ik reed blijkbaar 31 km/u te hard. Er is altijd een correctie van 4 km. Dat zou waarschijnlijk betekenen dat ik op mijn fiets op de snelweg reed met een snelheid van 135 km/u.
Dat vind ik erg knap van mezelf. Helaas was er geen foto van de overtreding bijgevoegd. Erg jammer, die foto waarop ik dan op mijn fiets op de snelweg te zien zou zijn, waarbij de gemeten snelheid duidelijk op de foto was aangegeven, zou ik direct geprint en ingelijst hebben.

Ik zou daarmee niet het wereldsnelheidsrecord fietsen van Fred Rompelberg verbeterd hebben, maar ik zou toch uitermate trots zijn geweest en die boete graag betaald hebben in ruil voor de foto.

P.S. Het CJIB mailt nooit een boete of aanmaning.
 
Lol, wat een amateuristische phisingmail.

31 kilometer harder gefietst dan toegestaan.

Wat dacht jij dan van te hard rijden met een tractor?

 
Heb jij nu ook al zo'n nep rekening ontvangen!
 
Vanmorgen ontving ik deze mail van het CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau):

599aadbd00ca3-nepmail_CJIB.png


Ai, te hard gereden. Kan gebeuren. Betalen dan maar?
Alhoewel... het was een SNELHEIDSOVETREDING [sic!]: 31 KM/U (SNELWEG)
Ik heb al 25 jaar geen auto meer. Op een snelweg mag je doorgaans 100 km/u rijden. Ik reed blijkbaar 31 km/u te hard. Er is altijd een correctie van 4 km. Dat zou waarschijnlijk betekenen dat ik op mijn fiets op de snelweg reed met een snelheid van 135 km/u.
Dat vind ik erg knap van mezelf. Helaas was er geen foto van de overtreding bijgevoegd. Erg jammer, die foto waarop ik dan op mijn fiets op de snelweg te zien zou zijn, waarbij de gemeten snelheid duidelijk op de foto was aangegeven, zou ik direct geprint en ingelijst hebben.

Ik zou daarmee niet het wereldsnelheidsrecord fietsen van Fred Rompelberg verbeterd hebben, maar ik zou toch uitermate trots zijn geweest en die boete graag betaald hebben in ruil voor de foto.

P.S. Het CJIB mailt nooit een boete of aanmaning.

Bovendien staat er op de echte bekeuring ALTIJD op welke snelweg het is geconstateerd, inclusief wanneer en ter hoogte van welk kilometerpaaltje het strafbaar feit is geconstateerd en welke maximum snelheid er ter plaatse geldt. Erg amateuristisch in elkaar gezet dus (gelukkig). Zouden ze daar nou echt veel geld mee binnenkrijgen?
 
Ik ontving vandaag precies hetzelfde mailtje als porrelaar, dus met dezelfde datums, hetzelfde aantal km's te hard, dezelfde bedragen en dezelfde nummers.
 
Ach, het is weer eens wat anders dan de talloze nepmails van AH, Lidl, Aldi, Jumbo enz. waarin staat dat ik een waardebon heb gewonnen van € 500, die mij wordt toegezonden wanneer ik deelneem aan een korte enquête enz. blablabla.
Ik kreeg om 10 over 9 vanavond nog zo'n nepmail van AH binnen. Alleen was datum en tijd van verzending volgens mijn e-mailprogramma 22-08-2017 om 00:10 uur. Ik heb die mail dus 3 uur vóór verzending al ontvangen. Knap toch?
3 uur tijdsverschil... Even gekeken in de bron van het bericht naar het IP-adres van de afzender. Kwam uit Kiev, Oekraïne.
Hmm vreemd, Kiev heeft maar 1 uur tijdsverschil met Nederland.

Ik word de laatste dagen ook doodgegooid met gewonnen Weber barbecues. Nou ja, 95% van al die rommel komt intussen automatisch in de map Ongewenst van Thunderbird terecht. Eens in de week maak ik de map Ongewenst leeg.

Tot nu toe vind ik die nepmails meestal wel vermakelijk vanwege de vreemde grammatica en de spelfouten, al zitten er soms mails bij die nauwelijks spelfouten bevatten en heel goed zijn nagemaakt.
 
Schijnt dat als je veel op pron sites zit je email adres wordt gekaapt en die worden verkocht aan die vervelende mail stuurders.

Vind het ook irri.:eek:
 
Dat is mogelijk, Lange Pier, maar daar kan ik niet over meepraten. Ik bezoek die sites niet. (Ik neem aan dat je het als een grapje bedoelt ;))
Er zijn zoveel mogelijkheden waardoor je e-mailadres is buitgemaakt en verkocht aan spammers. Dat kan door eigen gedrag komen (1 x je e-mailadres open en bloot op internet zetten kan al genoeg zijn), maar er zijn ook tal van mogelijkheden/oorzaken waar je zelf geen invloed op hebt. Ik noem er slechts een paar:
1. Het adressenbestand van een bedrijf waar jij een account hebt, is buitgemaakt.
2. Een kennis van jou kreeg malware op haar pc waardoor haar/zijn adresboek is buitgemaakt, en laat jij nu helaas in dat adresboek staan.

Maar goed, waarom zeg ik dat tegen jou. Voor jou zal dat geen nieuws zijn.
 
Ben best wel koddig op zijn tijd en ja, een grappie.
Maar ook zijn de wegen van Lange Pier ondoorgrondelijk.:cool:
 
Als er op jouw fiets Suzuki hayabusa staat dan wou ik het wel geloven.
 
@porrelaar ,

Ik hoor wel eens van mensen dat ze mijn mail niet hebben ontvangen. Maar als je jou een mailtje wilt sturen dan hoef je het alleen maar te maken. Jij ontvangt het toch al voor verzending. :) Heel grappig!
 
@cashje Leuke fiets, die Suzuki Hayabusa. Leuk prijsje ook.
Ben meteen naar mijn schuur gelopen; had ik er zo een? Neuh, teleurstelling, er staat Sparta Florida op het frame.
Heb de zadelpen uit de zitbuis getrokken en met een zaklantaarn gekeken of er 'deep down' een verborgen motortje zat in de buurt van de trapas. Ook al niet. Ik moet het helemaal op eigen kracht doen. :(
 
T-Mobile zijn ook al phishingmails aan het sturen. Of ik het openstaande bedrag niet tijdig wil betalen via iDeal. Het ziet er zó uit:
59ad5ec244753-TMobile.jpg


Als ik het goed begrijp word je verleid om bitcoins te kopen bij hun, en daar moet je dan via iDeal voor betalen. Of het dan geen echte bitcoins betreft?? Of de bitcoins worden naar een ander adres gestuurd, namelijk dat van hun...
 
Zo'n bedrijf zal je echt nooit vragen zaken te kopen via Bitcoin. Deze is inderdaad nog wel gemakkelijk te onderscheppen.
 
Die nepmail van T-Mobile kreeg ik gisteren ook. Wel een iets ander bedrag (€ 47,45) en natuurlijk een ander bitcoinsadres. Verder identiek.
In het e-mailadres van de afzender werd zelfs het correcte domein van T-Mobile gebruikt (t-mobile.nl). E-mail spoofing dus: Spoofing - Wikipedia
T-Mobile waarschuwt daar ook tegen:
Mailtjes van T-Mobile eindigen op t-mobile.nl of op t-mobilethuis.nl (dus met streepje tussen de t en mobile). Betekent dit dat alle e-mails met als afzender @t-mobile.nl of @t-mobilethuis.nl veilig zijn? Nee, helaas niet: sommige criminelen gebruiken een manier om een vals e-mailadres als afzender te gebruiken. Dit heet spoofen.
Bron: Phishing: valse e-mails herkennen | T-Mobile

Overigens was dit de eerste nepmail van T-Mobile die ik ontvang. Toch herkende mijn e-mailprogramma (Thunderbird) dit bericht direct als een nepmail. Hij was slechts een fractie van een seconde zichtbaar in Postvak IN. Daarna werd hij door Thunderbird volautomatisch verplaatst naar de map Ongewenst.
 
Bij mij is het de laatste tijd rustig met zulke mails maar dat komt waarschijnlijk omdat ik ze gelijk betaal;)
 
Daar gaan we weer...

Eerder T-Mobile, nu Vodafone. Of ik niet binnen 3 werkdagen het openstaande bedrag wil voldoen. Ik heb niet eens een Vodafone abonnement. Dit is dus NEP he mensen, vergeet dat niet, zulke emails zijn VOLKOMEN ILLEGAAL. Klik nooit op links in zo'n mailtje want de site waar je op komt kan malware op je pc installeren. Als dat eenmaal gebeurd is, is je pc geïnfecteerd en kunnen hackers zomaar allerlei gegevens van je te weten komen. Dit gebruiken ze om op accounts van jou in te loggen, aankopen te doen en betalingen te verrichten, je mailbox te saboteren enz. Je virusscanner doet er in de meeste gevallen niks tegen. Kijk daarom uit!

59c28d3e03402-Vodafone.jpg
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan