• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost inrichten prive/zakelijke PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

LeoG

Bekend gezicht
Lid geworden
19 feb 2018
Berichten
153
Waarderingsscore
2
Hoi,

Als je een PC wilt inrichten voor zakelijk EN prive gebruik is Windows 10 Home dan geschikt? (denk het niet)

Ik zou willen:
- 2 "prive" accounts (2 accounts welke prive gebruikt worden door mij/mijn vrouw en een aparte voor onze dochter)
- 1 zakelijk account met daaraan in de meterkast een RAID 1 opstelling met 2 schijven.

De prive accounts moeten kijken naar de SSD met daarop het OS en een interne HDD/SSD met daarop de data/backup.
De zakelijke account moet kijken naar de SSD met daarop het OS en de RAID opstelling.

Het zakelijke account (data op de RAID opstelling) moet in de toekomst ook te gebruiken zijn vanaf een nog te kopen laptop met ook Windows daarop.

Als ik nu 2 accounts maak met de Home edition dan kunnen de accounts nog van alles van elkaar zien, dat moet eruit.

Wat is wijsheid, 2x HDD in RAID of 2x SSD in RAID? HDD is beter in het vasthouden van data over lange tijd maar ik heb het idee dat HDD al erg slecht verkrijgbaar is. (klopt dit?)

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Wat is wijsheid.
Windows 10 Home is niet bepaald ingericht om accountbeheer echt goed te regelen
En wat betreft de de gebruikers, welke rechten moeten zij hebben - bijvoorbeeld voor het installeren van software?

Raid met SSD is wel te doen, maar feitelijk onwijs.

Als het puur ook om snelheid te doen is, ga dan voor een SSD, die groot genoeg is.
Wat betreft houdbaarheid van data, doet een SSD in feite ook niet meer onder voor een HD.
 
Ik zou op het 1e prive en het zakelijke account alle rechten moeten hebben en het 2e account (dochter) alleen gebruiksrecht. (Ik ben dan uiteraard wel de administrator daarvan)

Het mooist zou zijn als het 2e prive account het 1e en het zakelijke account niet ziet (mappen en geïnstalleerde software) Het 2e prive account zou een bepaalde schijfruimte op de HDD schijf moeten krijgen en meer niet.

Wat is de reden dat RAID met SSD onwijs is? Het gaat toch om redundancy? (onafhankelijk van de vorm van het medium, ik ging er eerst vanuit dat HDD houdbaarder was dan SSD maar ik lees in je reply dat dat niet zo'n issue meer is.

Ik ga er wel vanuit dat ik Windows professional zal moeten aanschaffen als het zover is.
 
Veel makkelijker en goedkoper is het geregeld een back-up te maken.
Daar zijn tools voor.

Als jouw zakelijke account een goed wachtwoord krijgt en het enigste Administrator account is en je richt tevens twee accounts met beperkte rechten op voor jouzelf en jouw vrouw en het tweede voor jou dochter, dan heb je de situatie gecreëerd dat van uit de beperkte accounts geen enkele inzagemogelijkheid bestaat in het zakelijke account.

Vanuit jouw zakelijke account kan je in Verkenner wel toegang krijgen in de twee beperkte accounts - maar omgekeerd is dat niet nodig.

Ik adviseer je om één SSD te nemen van zeg een 250GB voor Windows en daarnaast een grote HD voor data.
 
Wat hier altijd gebruikelijk was en is èn goed werkt: koop een goede laptop voor vrouw en/of dochter en gebruik de zakelijke pc alleen voor "zakelijke zaken".
Zo houdt je de boel gescheiden en neemt het risico op besmettingen/malware/rotzooi substantieel af.
 
Als ik het helemaal helder hebt dan heb je in de meterkast een soort NAS staan waar de bedrijfsdata op staat. Daar moet je alleen bij kunnen vanaf het zakelijke account?

Waarom maak je daar dan geen netwerkschijf van en sla je de data daar op. (Zo werkt het in een bedrijf ook, mensen hebben netwerkschijven daar slaan ze hun gegevens op, als het goed is, zetten ze niets los van die schijven op de computer.)

Ben je dan niet al waar je wezen wil?
 
@Rubensky - jou tip is denk ik goud waard voor de TS.
En het hoeft niet eens een erg grote NAS te zijn, dus ook niet zo duur in de aanschaf, maar de TS zal daar inderdaad het meeste plezier van hebben.


De Buffalo Technology LinkStation 210 2TB zorgt ervoor dat je al jouw gegevens op een centrale plaats kunt opslaan en deze ook weer vanaf elke plek in de wereld kunt inzien. De LS210 combineert het gemak en de capaciteit van Network Attached Storage met een ongelooflijk gemakkelijke gebruikersinterface en een superstille fan-less behuizing. Hij is snel en geschikt voor intensieve data-opslag taken en kan zelfs worden ingesteld via Smartphones dankzij de nieuwe, voor mobiele apparaten geoptimaliseerde, interface.

Compleet met 2TB HD - maximaal 4TB mogelijk.
 
Raid is volgens mij schijf-gericht en niet account-gericht. Het is alles in raid of niks. Ik volg ook de redenering van Rubensky. Ook bericht #5 vind ik een goeie.
 
Dank voor het compliment @Abraham54 ! Een tip aan @LeoG je zegt dat het bedirjfsmatig is. Je data is je dan nog dierbaarder dan privé. Ga dan voor een Synology NAS. Uitstekende apparaten met zeer goede ondersteuning. En zorg voor een goede backup!
 
Bedankt voor de tips, ga er nog eens goed naar kijken. Op het moment is het nog niet zover maar ik wil me goed voorbereiden. Doel is om rond de zomervakantie te starten.

Mijn gedachte was dat als ik een netwerkschijf uitvoer in RAID 1 ik dan direct een backup heb. Ik begrijp uit bovenstaande dat het nog steeds geen backup is? (het is wel de bedoeling dat alleen het zakelijk account toegang heeft tot de NAS. De andere account mogen eer niet bij en hem het liefst ook niet eens zien in het overzicht van drives)
 
Laatst bewerkt:
Houd dat zakelijke systeem gewoon 100% zakelijk.
en neem er een tweede bij voor prive.

Dat is wat jij wilt veel makkelijker te realiseren.
de standaard win 10home installatie houd accounts goed genoeg gescheiden voor huis tuin en keuken gebruik mits je verplicht moet inloggen met wachtwoordt of pincode
 
Ok, laten we uitgaan van 2 pc's (of pc en laptop).
Dan ziet de prive computer toch nog steeds de netwerkschijf?
 
Die ziet hij wel, maar daar kan hij niet op inloggen zonder gebruikersnaam en wachtwoord. Dat zien van die schijf is standaard maar kan je wel verbergen.

En nee, RAID is GEEN backup! Daar kan ik niet duidelijk genoeg over zijn. Kies je voor RAID 1, in een NAS met 2 schijven, dan heb je veiligheid als er 1 schijf kapot gaat. Die kan je dan Zo snel mogelijk vervangen. Een goede bakcup is echt een kopie van de data naar een externe locatie.

Waarom RAID geen backup is?
1. Als de RAID controller in je NAS stuk is kan je de RAID niet meer herstellen.
2. Diefstal dan wel schade (bijvoorbeeld water) van het apparaat.
3. Als je een bestand overschrijft is het weg en kan je niet terug naar een vorige versie.
 
ok, ik denk dat het e.e.a. begint te dagen. Ik heb inmiddels ook mijn zinnen gezet op een moederbord met TPM om bitlocker in W10 pro te kunnen gebruiken. Ik zag dat er ook moederborden zijn die RAID ondersteunen.

Dan hoef ik geen NAS maar 2 schijven in de PC zelf met RAID 1 configuratie en een externe backup.
 
Ik heb inmiddels genoeg om over te denken, en ik heb al een idee hoe ik het ga inrichten.

Nog een belangrijke vraag, als ik Windows 10 pro koop als los verkochte licentie, kan ik deze dan op mijn huidige PC installeren en in de toekomst op een nieuwe PC? Als het kan dan kan ik mijn huidige PC blijven gebruiken tot hij het begeeft, scheelt weer een investering.
 
Stel jezelf wel de vraag of je er verstandig aan doet je data op een PC op te slaan. Een nas is toekomst bestendiger en los van je PC. Je kan de data gemakkelijk delen. Maar nog belangrijker, de kans dat een NAS chrast is kleiner dan die van een computer waar je ook allerlei programma's op hebt staan.

Je kan een Licentie voor Windows over het algemeen maar 1 keer activeren.
 
Ach, windows 10 pro is echt geen grote investering hoor ( klik hier ). Je kan windows 10 maar 1 keer op 1 toestel installeren aangezien die zich vastzet in het BIOS. Je kan 'm wel oneindig keren opnieuw installeren op hetzelfde toestel. Maar zoals gezegd, kleine kost online.
 
Retail kun je op een andere PC installeren, op de oude wel deactiveren dan.
Belachelijke prijs.
 
De retail versie van windows kan je laten heractiveren op een andere pc maar moet wel door microsoft gebeuren en kan alleen telefonisch. Dit volgens een microsoft medewerker naar aanleiding van vervanging van een defect moederbord.
 
Gaan we weer met foutieve info, je hoeft helemaal niet te bellen bij een Retail alleen deactiveren en bij vervangen moederbord is dat alleen bij een OEM versie, dan dien je te bellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan