• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Installatie Windows 10 lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

truus22

Gewaardeerd
Lid geworden
11 okt 2005
Berichten
1.957
Waarderingsscore
1
Beste mensen,

Mijn kleinzoon heeft vanwege zijn studie een een Education-versie van Windows 10 gekregen als ISO-bestand.
Ik wilde daarom via een daarvoor met Rufus aangemaakte installatie USB-stick Windows 10 opnieuw installeren op de HP-Compaq Presario CQ71 Notebook van mijn kleinzoon. Daarvoor heb ik de startvolgorde in de Bios van zijn HP-Laptop op de juiste volgorde ingesteld, maar desondanks wordt de installatiemodus door de Laptop niet opgepakt en het lijkt wel of de installatie USB-Stick wordt genegeerd want Windows start gewoon door, zonder begin te maken met de installatie van Windows. Intussen heb ik alles nog eens goed nagekeken, of alles op de juiste manier staat ingesteld en heb ik opnieuw een paar keer gepoogd, om Windows opnieuw te installeren, maar helaas wordt de door mij gewenste installatie niet opgepakt. Het is niet de eerste keer dat ik Windows (opnieuw) installeer, dus ik meen te weten hoe dat moet. Nu begrijp ik er niets meer van. Weet iemand, wat hier aan de hand kan zijn? Ik zou dat graag via dit Forum vernemen en ben dankbaar voor iedere reactie, die ik mag krijgen. Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
 
wat is het verschil tussen deze versie en die die aanwezig is op de laptop...stel je eerst zelf deze vraag eens !
*je heb dus een iso bestand en je heb je een opstartbare usb stick aangemaakt … ben je dan ook in het bezit van de licentie betreffende de Education versie ..
mogelijk dat er nu de home aanwezig is en indien je dus een Education licentie meegekregen heb dan kun je waarschijnlijk gewoon via de huidige Windows 10 home de Education licentie ingeven en zal deze vervolgens ook bijgewerkt worden naar de Education versie ...
**heb je er gene licentie bijgekregen dan stel ik me de vraag hoe jij deze Education versie wil activeren ..eenmaal deze er op staat ..

***heb jij in je bios onder system configuration de usb stick als eerste staan ...werd de stick aangemaakt met een uefi of eerder zonder ..
 
standaard stond er op deze notebook de vista 32 bit is deze dan ook ooit vervangen geworden of staat er nog steeds de vista home basic er op … deze is dus zonder uefi
*je vermeld nergens welke Windows er momenteel op staat en dan veronderstel ik hier dat er de Vista aanwezig is ...je zal dus de gehele schijf dienen te wissen indien jij nu wenst op te starten vanaf de usb stick dan dient de schijf een niettoegewezenruimte te zijn !
 
Windows 10 education kan je niet zomaar op eender welke pc installeren, kijk HIER maar eens.
 
@artstudiog ik wist niet juist dat de Education versie in feite de Windows 10 s was …
dit is dus een beperkte versie en kan enkel maar met de app's uit de store werken ook heeft deze voorgeinstalleerde app's meegekregen … zeker wel is deze zelf te installeren (heb dit eens moeten doen op een hier binnen gebrachte vast gelopen tablet via een micro ob usb kabel verbonden ) ook heb ik deze eens in VMWare gedraaid maar alhoewel er wel mee te werken was beviel deze me dus totaal niet ..
 
Hoi Emi en artsstudiolog, bedankt voor jullie reactie. Op dat moment is er een andere (legale) versie van Windows 10 op deze Laptop geïnstalleerd. Deze Laptop heeft nog een Bios. Mijn kleinzoon heeft van zijn school een licentie gekregen en wil deze Education versie van Windows 10 nu op zijn Laptop hebben. Nu kom ik bij de installatie tegen, dat ik de Laptop niet in de installatie modus kan krijgen, omdat deze vanaf de USB-Stick niet als zodanig worden herkend, of worden genegeerd. De instellingen (opstartmodus) in de Bios staan correct ingesteld.
Uiterst vreemd, ik heb geen idee waar dat aan kan liggen, vandaar mijn vraag .
Suggesties zijn nog steeds welkom,
Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
 
Met opstartmodus bedoel ik opstartvolgorde ...
 
welke versie staat er dan nu op ...je zou vermits je de licentie ingeeft de home/pro kunnen degraderen naar deze Windows 10 s
*let op men kan op de Windows 10 s dus zelf geen programma's installeren men kan enkel via de store app's verkrijgen ..
**persoonlijk zou ik er zelfs niet aan beginnen want je kleinzoon is verplicht enkel maar de app's te gebruiken ...gamen is enkel te doen via de games verkrijgbaar in de store .
 
Hallo Emi,

Bedankt voor het meedenken. Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Het lijkt erop, dat er instellingen in de Bios dusdanig zijn gewijzigd, die maken dat ik niet (meer) vanaf de daarvoor geprepareerde USB-Stick kan installeren. Oorzaak ???? Intussen is het wel mogelijk gebleken om te installeren vanaf een installatie DVD. Het probleem van het niet meer kunnen installeren is zodoende dus opgelost, al vraag ik mij nog steeds af waarom ik niet meer vanaf de daarvoor geprepareerde UB-Stick kan installeren.

Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan