• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Interessante mail....

Status
Niet open voor verdere reacties.

quandor

Gewaardeerd
Lid geworden
27 jan 2016
Berichten
1.553
Waarderingsscore
159
Er kwam zojuist een mail binnen met als afzender :

Nederlandse Spoorwegen <info@mfl20.com>
Onderwerp: wegens het warme weer krijgt u 2 gratis dagkaarten Quandor.


De volledige tekst van de mail gaat als volgt :

Beste Quandor,

Vorige maand was viel er ineens onverhoeds veel sneeuw en daar hadden we in het geheel geen rekening mee gehouden.
We snappen het helemaal dat u het slachtoffer daarvan geworden bent.


Dit jaar in 2018 gaan wij ervoor zorgen dat we beter op deze situaties kunnen reageren zodat dit niet meer zal gebeuren.

Ondertussen liggen er 2 gratis NS-dagpassen voor u klaar.

CLAIM HIER UW GRATIS NS-DAGPASSEN >

Unsubscribe <>



Zouden er, gelet op eerdere discussies hier op het forum over fakemail, phising etc. etc. nu écht mensen zijn die op één van de linkjes die in het bericht zitten, klikken om de GRATIS NS-DAGSSEN te claimen?
 
Het intressante aan deze phishingmail is dat je Nickname of gebruikersnaam genoemd word . Dus moet men daar ergens aangeraakt zijn waar jij overal Quandor gebruikt .
Maar niet iedereen gebruikt overal hetzelfde e-mail adres en zo weet je al meer waar men jouw e-mail adres waarop je de phishingmail hebt ontvangen zouden kunnen bemachtigd hebben .
 
Heb je de regel tekst onder
Beste Quandor,
gelezen? Deze mail kreeg ik dus vandaag binnen en kijk wat ze over weer schrijven. Lachen gieren brullen...…..
 
Ik heb zeker de tekst eronder gelezen . Maar vind je het niet opvallend dat je word begroet met Quandor en niet met beste (klant, heer, mevrouw ) .
 
Nee, niet echt (was trouwens niet Quandor, maar de naam van mijn vrouw, maar die heb ik omwille van privacy even naar Quandor veranderd).
Reden dat ik niet verbaasd ben over het persoonlijk aanspreken, is omdat een ieder mogelijk ooit wel eens op een redelijk bekende website van een dierenwinkel, een andere landelijke keten, een boekenwebsite etc. etc. informatie heeft ingewonnen die alleen maar verstrekt ging worden als je je mailadres achterliet.

Voorbeeld van / voor mijzelf : ik sta bij 2 nzb websites als lid geregistreerd. Wie garandeert mij dat die websites in het verleden mijn adres niet voor 10 eurocent hebben doorverkocht aan een derde?
 
Aan je perssonsgegevens raken is toch niet moeilijk . Je vind ze overal en vooral op FB .
Enqueteformulieren invullen en na het invullen voor verzenden te lezen krijgt .
Door deel te nemen aan de enquete maakt u kans om prachtige prijzen te winnen . Om je te laten weten dat u bij de winnaars behoort hebben we jouw persoonlijke gegevens nodig . Niet beter wetend vullen ze die dan maar in , want je weet nooit kom ik wel niet als winnaar uit de bus voor de prijs .
 
Nee, idd. maar prijzen enquêteformulieren vullen wij sowieso nooit in, daarvan weet je eigenlijk voor 99,99% dat je toch niks wint en dat het mogelijk een simpele truuk is om je mailadres etc. etc. te achterhalen om dat weer door te kunnen verkopen.

Anders ligt het mogelijk bij webwinkels en zeker voor de recent veranderde privacywetgeving. Als je bijv. net zoals ik x in de 2 maanden online twee pakken hondenvoer bestelt en ook nog eens afwisselend bij 3 grotere webshops, dan is het altijd maar de vraag of je mailadres daar 'gewaarborgd' blijft.
 
Klopt , de veranderde privacywetgeving waar jij nu kan eisen dat je alleen bestelling doet en je gegevens niet mogen bewaard blijven , en niet meer in kleine lettertjes dat je wel of niet akkoord gaat dat je gegevens mogen doorgespeeld worden aan hun partners . jij kan nu ook eisen om de gegevens te mogen inzien of je persoonlijke gegevens wel degelijk uit de database verwijder is als jij hierom gevraagd hebt .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan