• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Intern geheugen controleren, bij opstartprobleem Windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.
De aap komt zo langzamerhand uit de mouw.
Elf jaar oud zeg je nu - dan nemen we aan dat de HD in die computer ook elf jaar oud is en hoogstwaarschijnlijk aan vervanging toe is.
 
Ik zou de oplossing graag willen uitvoeren om te kijken of het lukt. Ik zit met de vragen in mijn laatste post. Wel of geen installatie DVD, opstarten vanaf USB mogelijk, etc.
 
jouw systeem is 11 jaar zeg je tuurlijk wel kun je opstarten vanaf een opstartbare usb stick ...heb hier een desktop van 15jaar oud waar deze mogelijkheid zelfs aanwezig is ...

je dient de iso downloader niet op de stick te zetten je dient wel de iso downloader te gebruiken om je de Windows .iso op te halen ….vervolgens dien je dan de iso op de stick te zetten maar dit alles werd je al medegedeeld door Lange Pier ..
 
Het gaat om deze pc: acer aspire sa85-f97z
De eigenaar van deze pc wil graag weten hoeveel werkgeheugen erin zit. Lange Pier (en anderen) zeggen dat het niet doorstarten niets te maken heeft met het werkgeheugen, maar dit was wel de beginvraag. De eigenaar wil het gewoon weten.

artstudiog schreef het al in post #3:
Bios openen, afhankelijk van je type pc is dat tijdens de opstart DEL of ESC of F1. Je kan dit meestal zien in het begin net als je de pc hebt opgestart.
Je hoeft dus niet in Windows te komen om te achterhalen hoeveel GB werkgeheugen geïnstalleerd is. Zodra het Acer logo verschijnt kun je onderaan lezen welke toets je in moet drukken om in het BIOS te komen. Je moet dan wel direct herhaaldelijk op die toets drukken, zodra je die melding ziet. Als je daarmee iets te laat bent, zal Windows doorstarten.
Geeft niks, dan zet je de pc uit door lang op de powertoets te drukken en daarna probeer je het opnieuw. Dan weet je intussen welke toets je moet hebben en je houdt je vinger alvast boven die toets om hem direct in te kunnen drukken.
Als het BIOS verschijnt, dan kun je o.a. de volgende gegevens aflezen:
  • Bios versie
  • Processor
  • Geïnstalleerd werkgeheugen: aantal GB, en ook type werkgeheugen.
Het BIOS telt verschillende onderdelen/schermen. Dat kan verschillen per type BIOS. Bij mijn 10 jaar oude Dell (met Phoenix-Award BIOS) moest ik zijn bij System Info.
Tip: in het BIOS kun je niet met je muis werken. Je kunt alleen het toetsenbord gebruiken. De uitleg daarvoor vind je in de BIOS vensters.

In je startpost schreef je: "Ik wil kijken of er al 4 GB in zit, want als dat het geval is, kan ik het geheugen niet verder uitbreiden."
Hoe weet je dat er maximaal 4 GB RAM in kan? Ik ben de acer aspire sa85-f97z een paar keer tegengekomen op internet, en dan zat er standaard slechts 512 MB DDR geheugen in. De maximale hoeveelheid was dan 2 GB RAM, verdeeld over 2 slots, dus 2 x 1 GB: http://alatest.nl/reviews/desktop-computers/acer-aspire-sa80-series/po3-34099030,28/#details
Mogelijk is dit het moederbord dat in de Acer zit: http://www.ascendtech.us/acer-aspire-sa85-mbp3007013-motherboard_i_mb4acmbp3007013.aspx

Om zeker te weten of de pc kan opstarten van een USB stick zou je in het BIOS kunnen kijken bij "Boot Device Configuration". Op mijn oude Dell zie ik dan dat een van de opstartmogelijkheden "Removable" is. Dat kan dus een USB stick zijn, die dan wel bootable/opstartbaar moet zijn.
Mogelijk heet het in het BIOS van de Acer niet "Boot Device Configuration", maar iets anders.
Loop gewoon alle onderdelen van het BIOS even na voor informatie. Zolang je niets wijzigt in het BIOS, is er niets aan de hand.
 
Schakel de computer eens volledig uit voor een paar minuutjes en zet hem dan aan . Druk onmiddelijk op de F5 toets en je krijgt de opstartmodussen te zien , maar uitgebreider .
Daartussen vind je normaal "Laatst bekende juiste configuratie (recentste Instellingen die nog werkten" .
Kies die optie eens , het kan wel een tijdje duren (max 5-10 minuten, ) voordat Windows effectief zal opstarten . Als Windows na 10 minuten niet opgestart is in deze modus vrees ik voor een nieuwe installatie .
Om een opstartbare USB stick te maken, hier staat het wat beter uitgelegd .
http://sevenbits.nl/howto/installeren_van_usb_stick.html
 
Tja, waarom makkelijk als het moeilijk kan, Rufus kan het prima doen en F5? voor een Acer boot menu? kom op zeg, hou eens op om mensen op het verkeerde been te zetten, vind je dat leuk?
 
Tja, waarom makkelijk als het moeilijk kan, Rufus kan het prima doen en F5? voor een Acer boot menu

Welk bootmenu ? ik het het over Windows opstartmodussen .
 
Tja, waarom makkelijk als het moeilijk kan, Rufus kan het prima doen en F5? voor een Acer boot menu

Welk bootmenu ? ik het het over Windows opstartmodussen .
 
Ik ga de nieuwe reacties vanmiddag doorlezen. Zeer hartelijk dank allemaal voor jullie bijdragen. Het voelt prettig dat er een plek is waar ik hulp kan krijgen. Dit geeft hoop.

De aap komt zo langzamerhand uit de mouw.
Elf jaar oud zeg je nu - dan nemen we aan dat de HD in die computer ook elf jaar oud is en hoogstwaarschijnlijk aan vervanging toe is
.

Ja, ik begrijp dat de PC aan vervanging toe is. Ik heb dit ook doorgegeven als suggestie. Dat er eigenlijk gekeken zou moeten worden naar Windows 10, ook i.v.m. dat Windows op een gegeven moment stopt met het uitbrengen van updates. Wat weer voor beveiligingsrisico's zorgt. Maar dan moet er op z'n minst €400 - €500 euro worden geinvesteerd, schat ik in, op basis van eerdere ervaringen. Voor een nieuwe desktop dus hè. Het probleem is dat dit budget niet 1, 2, 3 voor handen is. Dus er zal geld opgespaard moeten worden. Het lijkt er op dat je met een AOW uitkering nauwelijks recht hebt op minimaregelingen, je valt net buiten de boot (lijkt het hè, op basis van een eerste inzicht / scan op de site van de gemeente).
 
Laatst bewerkt:
Als er geen budget is voor een nieuwe PC , waarom niet proberen om daar een lichte linux distro op te installeren . Linux is een stabiel OS , je hoeft er niet voor te betalen en de meest gebruikte software word bij het installeren ook al voorgeïnstalleerd .
Wie nog niet van Linux gehoord geheeft of het nog nooit gebruikt heeft zal natuurlijk wat afwijzend kijken, Is linux niet te moeilijk voor mij enz...... In het begin is het natuurlijk wat aanpassen .
Die PC is 11 jaar oud en , dus kan die nooit geleverd zijn met Windows 7 maar met Windows XP . Werd er een upgrade uitgevoerd naar Windows 7 of het zou me niet verbazen , werd er uit een andere computer soms geen harde schijf gehaald waarop windows 7 geïnstalleerd staat en in deze PC geplaatst en daarom windows 7 niet wil doorstarten . Niet de eerste maal dat ik zoiets lees .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laten we nu niet ook nog eens over een opstartmenu met F5 beginnen. En al zeker niet over Linux als de TS (topic starter) eerst nog van alles moet vogelen met de huidige reacties.

Daar even op wachten komen we dan na veel opties aandragen tot de conclusie dat Windows is niet meer geschikt voor deze desktop laten we aan Linux beginnen!
 
de TS zou immers nog een verse installatie kunnen doen van de Windows 7 sp1 en vervolgens gewoon nog gratis kunnen upgraden naar Windows 10...het is niet nodig om de Windows 7 sp1 eerst nog te voorzien van de W7 Updates belangrijkste is dat de Windows 7 geactiveerd is en voorzien van het Service Pack
**nu hoor ik sommigen weer zeggen ja maar het gratis updaten naar Windows 10 is voorbij … wel hier lukte het me verleden week nog om op een hier binnengebrachte laptop te upgraden naar Windows 10 nadat ik er eerst terug een verse installatie Windows 7 voorzien had via de recovery module .
***belangrijk voor de TS is het wel om te weten dat er enkel drivers uitgegeven werd voor de XP & DE VISTA mogelijk dat de Windows 10 zelf de nodige drivers aanlevert is dit niet het geval dient hij de Vista drivers te gebruiken en mogelijk worden deze daarna via de W10 updates bijgewerkt .
 
Dat wat schrijvers bedoelen is alleen mogelijk indien de HD nog gezond is.
En gezien de beschreven problemen, heb ik daar een hard hoofd in.
 
Hoe weet je dat er maximaal 4 GB RAM in kan? Ik ben de acer aspire sa85-f97z een paar keer tegengekomen op internet, en dan zat er standaard slechts 512 MB DDR geheugen in. De maximale hoeveelheid was dan 2 GB RAM, verdeeld over 2 slots, dus 2 x 1 GB: http://alatest.nl/reviews/desktop-computers/acer-aspire-sa80-series/po3-34099030,28/#details

Bedankt voor je duidelijke reactie. Ik zie het inderdaad staan: Max. ondersteunde grootte:2GB . Echter Acer zelf, zegt dat er 4GB in past: https://nl.answers.acer.com/app/ans.../~/maximaal-ondersteund-geheugen-in-windows-7. Ik vermoed dus dat dit gaat om de informatie over Windows 7 alleen, niet over de technische eigenschappen van de PC.

Om zeker te weten of de pc kan opstarten van een USB stick zou je in het BIOS kunnen kijken bij "Boot Device Configuration". Op mijn oude Dell zie ik dan dat een van de opstartmogelijkheden "Removable" is. Dat kan dus een USB stick zijn, die dan wel bootable/opstartbaar moet zijn.
Mogelijk heet het in het BIOS van de Acer niet "Boot Device Configuration", maar iets anders.
Loop gewoon alle onderdelen van het BIOS even na voor informatie. Zolang je niets wijzigt in het BIOS, is er niets aan de hand.

Oké, dan ga ik ernaar kijken en neem ik de USB stick alvast mee.

Om een opstartbare USB stick te maken, hier staat het wat beter uitgelegd .
http://sevenbits.nl/howto/installeren_van_usb_stick.html

Zie:
7. Stop nu de DVD in je speler, of mount de ISO in een virtuele speler. Noteer de schijfletters van de speler en de stick, in ons geval N:\ voor de speler en P:\ voor de stick.

Bij stap 9 wordt nogmaals gesproken over een DVD. In het artikel van sevenbits wordt dus helder aangegeven dat ik een DVD nodig heb (in het stappenplan bij o.a. stap 7 en stap 9). Ik beschik niet over een Windows 7 DVD.

Het moederbord ondersteund maar max 2 GB Ram geheugen .
Normaal is dat voldoende voor Windows7 en voor lichte applicaties .
https://www.datamemorysystems.com/dms-memory/acer/aspire-sa85-f97z.htm
Duidelijk! Dank je. Is dit punt in ieder geval alvast helder. 2 bronnen die 2GB als max. intern geheugen aangeven.
 
Laatst bewerkt:
de afbeelding hier zou vervolgens jouw bios weergeven ….jij kunt indien boot other device aanstaat dan ook opstarten vanaf de usb stick indien deze dus aangemaakt werd als een opstartbare usb stick .
5af1cafcddc0b-Ashampoo_Snap_dinsdag_8_mei_2018_18h05m25s_001_.png


**je handleiding vind je hier terug ..
 
Als er geen budget is voor een nieuwe PC , waarom niet proberen om daar een lichte linux distro op te installeren . Linux is een stabiel OS , je hoeft er niet voor te betalen en de meest gebruikte software word bij het installeren ook al voorgeïnstalleerd .
Wie nog niet van Linux gehoord geheeft of het nog nooit gebruikt heeft zal natuurlijk wat afwijzend kijken, Is linux niet te moeilijk voor mij enz...... In het begin is het natuurlijk wat aanpassen.
Bedankt voor de tip. Hoe installeer ik Linux als ik niet in de PC kan komen (blijft hangen op Windows 7 logo). En wat is 'wat aanpassen'. Zijn dit heel eenvoudige aanpassingen? De gebruiker is geen computerexpert, ik ook niet. We moeten beiden veel uitzoeken en hulp vragen op plekken zoals hier.

Die PC is 11 jaar oud en , dus kan die nooit geleverd zijn met Windows 7 maar met Windows XP .
Dat zou heel goed kunnen!

Werd er een upgrade uitgevoerd naar Windows 7 of het zou me niet verbazen , werd er uit een andere computer soms geen harde schijf gehaald waarop windows 7 geïnstalleerd staat en in deze PC geplaatst en daarom windows 7 niet wil doorstarten . Niet de eerste maal dat ik zoiets lees
.

Nee, absoluut niet. Dat zou ik niet eens kunnen en ben de enige die 'eraan heeft gezeten' om het maar een beetje plat uit te drukken.

de TS zou immers nog een verse installatie kunnen doen van de Windows 7 sp1 en vervolgens gewoon nog gratis kunnen upgraden naar Windows 10...het is niet nodig om de Windows 7 sp1 eerst nog te voorzien van de W7 Updates belangrijkste is dat de Windows 7 geactiveerd is en voorzien van het Service Pack
**nu hoor ik sommigen weer zeggen ja maar het gratis updaten naar Windows 10 is voorbij … wel hier lukte het me verleden week nog om op een hier binnengebrachte laptop te upgraden naar Windows 10 nadat ik er eerst terug een verse installatie Windows 7 voorzien had via de recovery module .
***belangrijk voor de TS is het wel om te weten dat er enkel drivers uitgegeven werd voor de XP & DE VISTA mogelijk dat de Windows 10 zelf de nodige drivers aanlevert is dit niet het geval dient hij de Vista drivers te gebruiken en mogelijk worden deze daarna via de W10 updates bijgewerkt .

Verse installatie Windows 7 sp 1 --> hoe dan? We hebben geen installatie DVD en het scherm blijft hangen op het logo wanneer Windows wordt opgestart.

en vervolgens gewoon nog gratis kunnen upgraden naar Windows 10 --> Nee, want Windows 10 is niet compatibel met deze computer / desktop. Er is al een keer geprobeerd te upgraden, toen nog in de tijd dat dit kosteloos was. Er verscheen een melding dat dit niet mogelijk was. Ik heb de rest van je reactie ook gelezen.
 
Laatst bewerkt:
via Heidoc iso downloader hier de link naar de Windows 7 Home Premium Sp1 Nederlands 64bit deze blijft dus 24 uren goed daarna vervalt die .
 
de afbeelding hier zou vervolgens jouw bios weergeven ….jij kunt indien boot other device aanstaat dan ook opstarten vanaf de usb stick indien deze dus aangemaakt werd als een opstartbare usb stick .

Dank voor de afbeelding. Opstarten vanaf USB is dus misschien mogelijk (volgens de afbeelding, wel). Dus als ik het goed begrijp, even voor de zekerheid, de feiten op een rij:

1. Voordat ik kan beginnen moet ik een lege USB stick hebben van minstens 4 GB;
2. Zodra ik de lege USB stick heb, download ik dit programma naar de USB stick;
3. Ik moet vervolgens de bios openen op de PC (door op tijd op een toets te drukken, direct zodra de PC aan gaat), daar in de BIOS bekijken of boot other device aan staat ;
4. Ik moet er daarnaast voor zorgen dat mijn USB stick een opstartbare USB stick wordt;
5. Op dát moment kan ik de PC opdracht geven te starten vanaf de USB stick en zal Windows 7 geinstalleerd kunnen worden;
6. Ondanks dat ik 2 pagina's heb doorgenomen die stellen een DVD nodig te hebben, is dat helemaal geen noodzaak. Enkel de opstartbare USB stick benodigd met daarop dit programma. Verder niets.

Kan iemand a.u.b. het bovenstaande bevestigen of zie ik nog een stap over het hoofd?

via Heidoc iso downloader hier de link naar de Windows 7 Home Premium Sp1 Nederlands 64bit deze blijft dus 24 uren goed daarna vervalt die .

Wat moet / zou ik het beste kunnen downloaden naar USB, dit programma of Windows 7 Home Premium Sp1 via jouw link? En moet ik eerst bekijken of het een 64 bit PC is? Waar zou ik de installatiecode kunnen inzien?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip. Hoe installeer ik Linux als ik niet in de PC kan komen (blijft hangen op Windows 7 logo). En wat is 'wat aanpassen'. Zijn dit heel eenvoudige aanpassingen? De gebruiker is geen computerexpert, ik ook niet. We moeten beiden veel uitzoeken en hulp vragen op plekken zoals hier.

Linux download je het ISO bestand en met Rufus maak je een opstartbare stick .
Lubuntu zie ik als meest geschikte Linux distro voor deze computer . Als de USB stick gemaakt is kun je hiermee de computer opstarten en kun je zelfs Lubuntu al eens uitproberen zonder het te moeten installeren .
Veel aanpassingen vraagt linux niet . Je moet geen software downloaden want linux heeft zijn eigen softwarecenter met honderden applicaties .
Sluiten van vensters is wat anders dan in Windows .
Linux maakt geen gebruik van schijfletters zoals C: D: enz maar worden schijfstations weergegeven met naam .(mappen zoals in windows)
Linux is gebaseerd op het UNIX systeem zoals Mac . Wie met een Mac kan werken die zal makkelijker linux leren gebruiken dan een Windows gebruiker .
Daar er bijna geen virussen bestaan voor Linux is een antivirus overbodig .
Linux is veiliger dan windows , ook al is men een ervaren Windows gebruiker moet men nog altijd zeer goed opletten om geen malware op de computer binnen te halen .
Jullie zijn wat computerleken . Wel iemand die met Linux leert werken en leert begrijpen die heeft een grote voorsprong dan wie met Windows leert werken op computergebied .

Bekijk alvast eens de video
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan