• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Internetradio op oude laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

fredjeh

Enthousiast
Lid geworden
4 apr 2013
Berichten
2.981
Waarderingsscore
38
Titel zegt het al, hier een oud mini laptopje versie xp, gebruik deze niet meer, win 10 eens opgezet maar niet werkbaar, zeer traag. dus zou er een Linux versie opzetten, gratis en zou goed werken op oude pc´s..
Volgende vraag, welke zal goed werken op dit oudje, en zou ik deze kunnen gebruiken als internetradio, hem aansluiten op stereo?
 
Staat momenteel een niet geactiveerde win 10 op, dus nog geen linux.
 
Je bent wel van plan Linux te installeren?
Wat zijn de specs van die laptop?
 
Is een MSI U123 met 2Gb ram.
 
Het is dus een netbook uit 2010 met Intal Atom op 1,6Ghz.

Ik zelf zou in dit netbook gaan voor Linux Mint, vanwege de goede media ondersteuning.
Verder zou ik dan kiezen voor een 32 bit versie en dan voor Linux Mint 19.2 Tina XFCE


Kies voor NLUUG - dat is in Nederland de snelste downloadserver!

Na installatie Linux Mint optimaliseren:

En dan wat er mogelijk is in Mint wat betreft Online Radio horen:


Voor Linux Mint heb je installatie pakketen nodig, die eindigen op .deb van Debian
Linux Mint is namelijk een Debian derivaat, net zoals Ubuntu dat is.
 
Ok ga daarmee aan de slag, eens zien of ik daar iets van terechtbreng, linux heb ik vroeger al wel eens op een pc gezet maar nooit iets mee gedaan.
Iso heb ik, met rufus op stick maar fat, fat32 of ntfs?
 
Laatst bewerkt:
Als met Rufus Linux op de stick laat uitpakken weet Rufus altijd welk bestandformaat die stick moet krijgen - FAT32 dus.

Let wel: Rufus doet alles met die USB-stick en die gaat eerst helemaal leeg - dus staat er iets op wat niet weg mag - dan eerst naar jouw computer kopiëren.

En kies voor MBR.

Je zal versteld staan hoe geëvolueerd Linux is.
 
Bedankt, Rufus bezig met stick aanmaken.
 
Ik denk dat jij dat netbook straks niet meer herkent!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan