• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

is het het waard om deze laptop up te graden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

RoyBoyFTW

Gevestigd lid
Lid geworden
8 jan 2015
Berichten
319
Waarderingsscore
0
Hey,

Ik heb vorige maand de oude ("kapotte") laptop van mijn broer overgenomen, had de hdd verplaatst met een hdd die ik nog had liggen en hij deed het weer :p

Alleen deze laptop is nu al een aantal jaar oud, en begint in sommige aspecten een beetje traag te worden.
Voordat ik de oude laptop van mijn broer had had ik eigenlijk nooit echt behoefte aan een laptop, maar nu vind ik het toch eigenlijk best handig om een laptop te hebben, zodat ik aan dingen kan werken zonder achter mijn bureau te zitten.

Ik gebruik de laptop nu voornamelijk om netflix en youtube op te kijken en wat schoolwerk op te doen, maar speel er af en toe ook hele lichte spellen op (met nadruk op hele lichte), maar nu dacht ik dat ik misschien wat meer met de laptop zou kunnen doen als deze misschien iets moderner wordt door een upgrade. Ik zou alleen niet weten of dit uberhaupt nog nut zou hebben en of ik dan niet gewoon beter een nieuwe zou kunnen halen.

1. Huidige computerconfiguratie
De laptop is een Acer Aspire 5750G-32354G32Mnkk, en ik heb hier 2gb extra ram bij gedaan (6gb totaal nu dus).

2. De upgrade zelf
- ik ben niet van plan heel veel uit te geven aan de laptop omdat ik anders waarschijnlijk beter een nieuwe kan kopen
- Wat is het hoofddoel van de pc, waarvoor wil je hem gebruiken? (bv foto's bewerken, videobewerking, 3d modelleren, games, mediacenter, muziekbewerking,...)
Voornamelijk schoolwerk, netflix, youtube. Maar als het kan ook (lichte) games, of middelmatige games op lage kwaliteit.
- Moeten we rekening houden met opties voor overklokken?
Als dit nog te doen is met zon oude laptop dan zou ik dit kunnen gebruiken om de prestaties vd upgrade te verbeteren
- Heb je zelf al onderdelen in gedachte of bepaalde voorkeuren voor de betreffende upgrade?
Omdat dit een oude laptop is zat ik al te denken aan de koeling, omdat dit waarschijnlijk het zwakke punt is (ik heb niet heel veel verstand van laptops dus verbeter me als ik fout zit). Voor de rest zat ik te denken aan een ssd en mogelijk een nieuwe cpu en misschien wel een gpu als dit verschil kan maken en niet te veel kost.

3. De Aankoop
- Heb je zelf een voorkeur van bepaalde (web)shop of heb je liever dat wij de goedkoopste uitzoeken?
Ik heb geen voorkeur van (web)shops.

Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven!
Mvg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goedenavond Roy,

Welke Windows versie staat er eigenlijk op?
Hoe oud is de laptop eigenlijk?
Als ik zoek op het type nummer, dan kom ik hem op Tweakers tegen van 2012.
Als hij zeker 5 jaar oud is zou ik er niet teveel aan uitgeven, want de gemiddelde
leeftijd van een laptop is 4 tot 6 jaar oud. (Wil natuurlijk niet zeggen dat hij niet langer mee gaat)
 
Een notebook kun je ipp niet upgraden, zet er een SSD in, dat scheelt wat.

Je zou de warmtegeleidende pasta kunnen vervangen en een drupje tefspray in het ventilator lager kunnen doen.
 
Post enkel de link, die je via onderstaand tool verkrijgt.

Download
51ec442687372-sp_64_Canned.png
Speccy van Piriform


Bij de installatie van "Speccy" wordt gevraagd om de Google Chrome webbrowser mee te installeren.
Indien je dit niet wenst, verwijder dan de vinkjes.

Speccy van Piriform opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: start "Speccy" middels dubbelklikken.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8/8.1 en Windows 10: start "Speccy" middels rechtsklik en dan kiezen voor Als Administrator uitvoeren.

Speccy van Piriform gebruiken:
  • nadat de analyse van Windows klaar is, plaatst "Speccy" de uitkomst daarvan in een nieuw venster.
  • Klik nu in de menubalk op Bestand (File) en kies voor Publiceren (Publish Snapshot)
  • Bevestig het publiceren door JA (Yes) te klikken.
  • Nu zal een pop-upvenster openen met daarin de vraag voor wel of niet publiceren.
  • Bevestig dat eerste dus.
  • Kopieer nu de link in het nieuw geopende webvenster en plak die link in jouw volgende bericht.
 
heyy,

op de laptop staat Windows 10.

Ik zou niet precies weten hoe oud de laptop is, ik gok zon 4 jaar.

Een ssd lijkt mij ook wel een goede stap om in ieder geval mee te beginnen.

Sorry, ik wist niet dat gebruik van Speccy ook nodig was bij een laptop, aangezien de gegevens daarvan op internet staan. Ik zal dit morgen even uitvoeren en de resultaten posten.
 
Speccy laat meer zien dan de specs van de laptop zelf. Maar dat zie je wel als de log er is.
 
Een SSD erin. Die investering kan je in de toekomst steeds meenemen naar een nieuwe laptop.
 
Zo te zien aan de temps is hetnotebook ontstoft geworden.
De aansluiting voor HD is SATA2 - sluit je er een SSD op aan, dan krijg je een enorme tempoboost, maar je kan niet het maximale uithalen - daar is SATA 3 voor nodig!

Mogelijk dat je in dit 17" notebook zowel de SSD als de HD erin kan hebben.
 
Zo te zien aan de temps is hetnotebook ontstoft geworden.
Bedoel je hiermee dat de laptop recent is schoongemaakt? Dit zou dan inderdaad kloppen.


De aansluiting voor HD is SATA2 - sluit je er een SSD op aan, dan krijg je een enorme tempoboost, maar je kan niet het maximale uithalen - daar is SATA 3 voor nodig!

Mogelijk dat je in dit 17" notebook zowel de SSD als de HD erin kan hebben.
Dus jullie zouden eigenlijk allemaal aanraden er een ssd in te doen/bij te doen (die ik dan later nog mee zou kunnen nemen al neem ik wat nieuws), en het daarbij te laten?
 
Ik werk zelf momenteel weer met mijn trouwe - in 2011 gekochte Dell Precison M6400 - welke op 3 februari 2009 de Dell Fabriek in Ierland heeft verlaten en de eerste eigenaar € 2300 kostte.

Ik heb daar nu een Samsung Evo 850 250 GB SSD inzitten.
Omdat de machine zelf over 16GB werkgeheugen beschikt, heb ik de RapidDrive kunnen inschakelen, waardoor de SSD ondanks SATA 2 heerlijk snel is.

59a687fabe96d-as-ssd-bench_Samsung_SSD_850__30-8-2017_11-25-51.png
 
wat betreft een (oude Acer laptop): een klein gezelschap heeft een aantal jaren geleden een Acer Laptop over genomen van één van de leden. (Nieuw €500) voor € 250.--. Hoewel het dus een oud beestje is draait hij met Windows 10 en een eenvoudige SSD-schijf van 240 GB voor ongeveer € 100.-- heel goed. En die schijf kan zo nodig ook in een volgende laptop.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan