• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Is jouw mailadres buitgemaakt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rubensky

NCF Goeroe
Forumleiding
Administrator
Lid geworden
17 okt 2011
Berichten
21.272
Waarderingsscore
418
is jou mailadres buitgemaakt bij een grote data hack? Check het op deze website https://haveibeenpwned.com/

Mocht je een rode balk krijgen ik klik dan op Notify me when I get pwned bevestig je mailadres en bekijk het resultaat.

Mocht je mailadres buit zijn gemaakt verander dan je wachtwoord zo snel mogelijk!
 
Re: Is jouw mailadres gebruikt buitgemaakt

Kap met dat faciliteren van andersman email adressen voor spam, tis een .com site, wake up.
En dat voor een mod, me reet.

--- Update ---

Wordt een forum voor de geestelijk minder bedeelden onder ons?
Zo ja dan is dit de manier om meer gebruikers te mobiliseren.
 
Re: Is jouw mailadres gebruikt buitgemaakt

Kap met dat faciliteren van andersman email adressen voor spam, tis een .com site, wake up.
En dat voor een mod, me reet.

--- Update ---

Wordt een forum voor de geestelijk minder bedeelden onder ons?
Zo ja dan is dit de manier om meer gebruikers te mobiliseren.

Eh, wat is er ineens in jou gevaren?
Die link is legitiem en ook door mij in een andere instantie gebruikt.
Dat jij vind dat jij alles goed op de rij hebt staan laat niet onverlet, dat dit bij anderen heel anders kan uitzien!

Laat in het vervolg dit soort uitspraken achterwege, het slaat echt nergens op.
 
Re: Is jouw mailadres gebruikt buitgemaakt

Nou mijn reactie is toch eigenlijk dezelfde als die van Lange Pier , alleen ik heb zelf dit keer tot 10 geteld.
Het kan zijn dat andere sites of wie dan ook die site gebruiken, maar nu wordt er wel een hele mooie database opgebouwd.

Man man man hoe naef kan je zijn????

Ik begin me ook af en toe af te vragen naar het niveau hier.

En als je e mail buit gemaakt is dat merk je toch wel heel snel mag ik aannemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Re: Is jouw mailadres gebruikt buitgemaakt

Dit laatste is niet helemaal waar pdexie. Ik heb standaard in gebruik een Ziggo email adres (dus mijn provider). Door de jaren heen had ik ook nog enkele Gmail en Hotmail accounts aangemaakt welke ik nu nog zelden gebruik. Zou toch best kunnen dat 1 van deze oude accounts gepikt zijn?

Juist dergelijke accounts worden regelmatig gehackt (hoewel Ziggo ook al aan de beurt geweest is)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Re: Is jouw mailadres gebruikt buitgemaakt

Dit laatste is niet helemaal waar pdexie. Ik heb standaard in gebruik een Ziggo email adres (dus mijn provider). Door de jaren heen had ik ook nog enkele Gmail en Hotmail accounts aangemaakt welke ik nu nog zelden gebruik. Zou toch best kunnen dat 1 van deze oude accounts gepikt zijn?

Juist dergelijke accounts worden regelmatig gehackt (hoewel Ziggo ook al aan de beurt geweest is)

Ja zo lust ik er nog wel een paar, als je iets terug vind waarvan je niet wist dat het kwijt was dan heb je het ook niet gemist.
 
Re: Is jouw mailadres gebruikt buitgemaakt

Nee, maar wanneer mijn oude account door kwaadwillenden gebruikt wordt (zonder dat ik het weet) dan lust ik het echt niet meer :wink:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Re: Is jouw mailadres gebruikt buitgemaakt

In de hele discussie wordt voorbijgegaan aan buitgemaakte e-mailadressen via hacks van organisaties.
Niet dat daardoor jou e-mailwachtwoord op straat ligt, maar daardoor kan jouw e-mailadres wel in hackerskringen terecht komen en is het toch raadzaam in die gevallen het wachtwoord te veranderen!.
En omdat te kunnen controleren zijn sites zoals "havebeenpowed"in het leven gekomen.
 
Re: Is jouw mailadres gebruikt buitgemaakt

Nou mijn reactie is toch eigenlijk dezelfde als die van Lange Pier , alleen ik heb zelf dit keer tot 10 geteld.
Het kan zijn dat andere sites of wie dan ook die site gebruiken, maar nu wordt er wel een hele mooie database opgebouwd.

Man man man hoe naef kan je zijn????

Ik begin me ook af en toe af te vragen naar het niveau hier.

En als je e mail buit gemaakt is dat merk je toch wel heel snel mag ik aannemen.
Had een flesje wijn op en ik kon mij niet inhouden, kreeg de tip om eens te kijken van een kennis waar ik was en die soms hier meekijkt en er veel humor vindt, tis een ICT'er......
En idd zie je dat, veel spam in de bus.
Een .com site die niet commercieel is? meestal toch een .org......

Titel is wel grappig, antwoord is....nu wel.
 
Laatst bewerkt:
Re: Is jouw mailadres gebruikt buitgemaakt

Zo zo, de gemoederen leken even hoog op te lopen.
Zowel Lange Pier als pdexie lijken te vrezen dat de website https://haveibeenpwned.com/ opgezet is met een kwade bedoeling, namelijk om op die manier e-mailadressen te oogsten van argeloze bezoekers die op die website hun e-mailadres(sen) intypen.

Hebben zij gelijk of niet? Honderd procent zekerheid heb je daarbij nooit. In de FAQ schrijft Troy Hunt, de maker van "Have I been pwned" er dit over:
How do I know the site isn't just harvesting searched email addresses?

You don't, but it's not. The site is simply intended to be a free service for people to assess risk in relation to their account being caught up in a breach. As with any website, if you're concerned about the intent or security, don't use it.

Kan ik Troy Hunt vertrouwen op zijn bruine ogen? Maar hoe weet je dan of het wel verstandig is om gebruik te maken van die website? Nogmaals, 100% zekerheid krijg je nooit, maar je krijgt misschien een beter idee wanneer je zoekt naar websites en forums die het gebruik van die website aanraden: have i been pwned safe
En dan blijken er nogal wat respectabele websites te zijn die het gebruik van https://haveibeenpwned.com/ aanraden.
Twijfel je nog steeds om die website te gebruiken? Dan geldt: bij twijfel niet doen!

Heb ik wel eens gebruik gemaakt van die website? Ja zeker. Mijn e-mailadres is bekend geworden in oktober 2013, toen 153 miljoen Adobe accounts op straat kwamen te liggen. Overigens wist ik dat al. Ik kreeg destijds al snel een mailtje van Adobe waarin Adobe zich voor het voorval verontschuldigde en mij aanraadde om het wachtwoord van mijn Adobe account te wijzigen. Het kwaad was toen echter al geschied; ik vermoed dat mijn e-mailadres (in een pakket met tienduizenden of honderdduizenden andere e-mailadressen) al verschillende malen is doorverkocht aan spammers.
Vr oktober 2013 kreeg ik nooit spam. Echt helemaal nooit! Daarna nam het percentage spam in mijn inbox langzaam maar zeker toe.
Aan dat laatste valt weinig te doen. Ik heb Thunderbird getraind en de meeste spam en phishing mails gaan nu na downloaden van mijn mail automatisch naar de map Ongewenst. Af en toe check ik die map even om te zien wat er nu weer voor rommel in zit. Ha, vandaag een lot gekregen van Bol.com:
Beste heer / mevrouw,
Bol.com heeft een mooie nieuwjaarsactie ! U krijgt een speciaal lotnummer. Vul uw unieke lotnummer in op de volgende pagina om kans te maken op een van de 10.000 prijzen!
U ontvangt een uniek lotnummer dat gekoppeld is aan uw email:

Natuurlijk komt die mail niet van Bol.com. Maar hij zag er aardig uit: figuurtjes 'geleend' van de website van Bol.com enz.

Als ik helemaal geen spam meer zou willen ontvangen, dan zou ik moeten stoppen met het gebruiken van het bekend geworden e-mailadres. Maar ach, die spam en phishing mails houden me scherp.
 
Allereerst dit. De titel daar stond inderdaad een fout in die heb ik aangepast. Daarnaast heb ik een soort zelfde onderzoek gedaan als Porrelaar en het toen pas hier geplaatst. Porrelaar ik ben het helemaal eens met je analyse!
 
Mijn e-mail adres lijkt ook buitgemaakt. Ik krijg sinds een half jaar dagelijks spam en phishing mails. Vroeg of laat zie ik er natuurlijk een over het hoofd en daarom ga ik het bewuste e-mail adres opheffen. Ik gebruik meerdere e-mail adressen, maar dit zijn allemaal aliassen, dus gemakkelijk op te heffen. Gisteren mijn contacten van 'n bepaald e-mail adres gemeld dat ik overga op een ander e-mail adres. Op korte termijn hef ik het "besmette" alias adres op.
Omdat ik het alias toch ga opheffen toch maar even de site bezocht:

Oh no pwned!

Pwned on 1 breached site and found no pastes (subscribe to search sensitive breaches)

Al snap ik die laatste regel niet.
 
(subscribe to search sensitive breaches)

Dat betekent dat je een abonnement kan nemen om gewaarschuwd te worden als jouw e-mailadres weer voorkomt in andere databases!
 
Mijn e-mail adres lijkt ook buitgemaakt. Ik krijg sinds een half jaar dagelijks spam en phishing mails. Vroeg of laat zie ik er natuurlijk een over het hoofd en daarom ga ik het bewuste e-mail adres opheffen. Ik gebruik meerdere e-mail adressen, maar dit zijn allemaal aliassen, dus gemakkelijk op te heffen. Gisteren mijn contacten van 'n bepaald e-mail adres gemeld dat ik overga op een ander e-mail adres. Op korte termijn hef ik het "besmette" alias adres op.
Omdat ik het alias toch ga opheffen toch maar even de site bezocht:

Oh no pwned!

Pwned on 1 breached site and found no pastes (subscribe to search sensitive breaches)

Al snap ik die laatste regel niet.
Nu wel:)
 
Het e-mailadres dat is buitgemaakt, ga je op korte termijn opheffen, omdat je bang bent dat je toch een phishing mail over het hoofd ziet.
Voordat het zover is zit je nog in de gevarenzone. Je krijgt die mails immers nog binnen.
Je zou daarom in je e-mailprogramma een filterregel kunnen aanmaken, die ervoor zorgt dat alle mail die geadresseerd is aan het buitgemaakte e-mailadres, automatisch verplaatst wordt naar een aparte map, die je eerst zelf aanmaakt. Je zou die map de naam 'Verdacht' kunnen geven.
Alle mail die in die map zit, moet je voorzichtig benaderen. Gewoon een hulpje voor jezelf.

Ik laat hier zien hoe je dat doet in Thunderbird, maar het kan natuurlijk ook in andere e-mailprogramma's.
In Thunderbird klik je in de menubalk op Extra > Berichtenfilters > Nieuw.
Je krijgt dan zo'n venstertje te zien:

587b83384b98c-Filterregels.png
 
Je zou daarom in je e-mailprogramma een filterregel kunnen aanmaken, die ervoor zorgt dat alle mail die geadresseerd is aan het buitgemaakte e-mailadres, automatisch verplaatst wordt naar een aparte map, die je eerst zelf aanmaakt. Je zou die map de naam 'Verdacht' kunnen geven.
Dit heb ik idd al zo opgelost:wink:
Al zie ik nu bij controle dat hij in Thunderbird stond uitgeschakeld. Mogelijk omdat ik tussentijds ben overgestapt van WML naar Thunderbird.
(Ik denk dat ik al meer dan 15 berichten naar diverse "valse-email@" gestuurd heb. De laatste was van Bol.com)
 
Ik vind het een leuke site.
En die informatie die ik krijg over mijn mailaccounts lijkt ook wel te kloppen.
En hoeveel mensen laten hun mailadres opslaan bij online magazines of mailing lists. Er zijn een miljoen manier waarop je mailadres op verkeerde plekken kan belanden toch
Paranoia een beetje toch is goed maar dan ook weer niet te veel...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan