• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Kan bijlage (.doc) niet opslaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jov

Vaak hier
Lid geworden
13 sep 2011
Berichten
701
Waarderingsscore
4
Mijn vriendin kan een bijlage met de extensie .doc, die zij in haar gmail-adres binnen krijgt wel zien of in .pdf opslaan, maar niet met WordPad of Kladblok. Zij beschikt niet over MS Office. Ik beschik over MS Office 2016 (met Word) en daarmee gaat het moeiteloos. WordPad kan blijkbaar niet met deze .doc-bestanden overweg. Hoe krijgt zij die geopend zodat zij die in WordPad bewerken kan?
In .pdf kunnen we die bestanden niet bewerken. Toch willen we zo'n bestand in een bestaand word-document kunnen invoegen.
Kan dat?
 
Kan zij de bijlage ook niet in paint openen?
Want daar zou zij ze ook kunnen bewerken.
 
@aarie25 Mij lukt het niet om een .doc bestand te openen in Paint. Dan krijg ik een foutmelding. Lijkt me ook logisch, want Paint is een fotobewerkingsprogramma.

@Jov Je vriendin moet niet proberen om de .doc bijlage te openen. Ze moet de bijlage eerst opslaan in een map naar keuze op de harde schijf van haar pc. Ik kies in zo'n geval altijd voor het bureaublad; dan is het bestand makkelijk terug te vinden.
Nadat ze het .doc bestand heeft opgeslagen op het bureaublad, moet ze het bestand gaan omzetten naar een .rtf bestand. Die bestanden kunnen namelijk wél geopend en bewerkt worden met Wordpad.

Het omzetten kan ze online doen. Ze gaat dan naar deze website: https://document.online-convert.com/convert-to-rtf
Daar klikt ze op de knop Bladeren.
Een venster van de Verkenner zal dan openen. Ze gaat met de verkenner naar het opgeslagen .doc bestand op haar pc en dan moet ze dubbelklikken op dat bestand. (Ze mag in plaats daarvan ook 1 x klikken op het .doc bestand en daarna rechts onderaan op de knop Openen klikken)
Daarna klikt ze op die website op de knop Convert file.
Het .doc bestand wordt dan geüpload naar die website. En even later verschijnt dit venstertje:

5a7b862cc9b1d-Bestand_opslaan.png


Ze moet daar selecteren: Bestand opslaan. Daarna moet ze op OK klikken.
Het geconverteerde bestand komt dan terecht in de map waar al haar downloads terechtkomen.
Het geconverteerde bestand zal dezelfde naam hebben; alleen de extensie is veranderd van .doc naar .rtf.
Ze kan het .rtf bestand dan openen met Wordpad, en ze kan het dan ook bewerken.

Ik heb die online converter zojuist zelf geprobeerd. Werkt prima en zeer snel!
-----------------------------------------------

Wanneer je vriendin vaker .doc of .docx bestanden als bijlage bij een e-mail krijgt, dan zou ze een gratis office pakket kunnen downloaden en installeren. Ik denk dan aan LibreOffice: https://nl.libreoffice.org/
Daarin zitten verschillende programma's. Eén daarvan heet Writer, en met Writer kun je ook .doc en .docx bestanden openen en bewerken.
 
@aarie25 Mij lukt het niet om een .doc bestand te openen in Paint. Dan krijg ik een foutmelding. Lijkt me ook logisch, want Paint is een fotobewerkingsprogramma.

Ik heb even gekeken en je hebt helemaal gelijk, ik gebruik paint weinig, alleen om een foto als jpeg op te slaan, om dan de foto op het Ncf te zetten. Maar ik had in gedachte dat je daar ook bestanden kon aanpassen.
 
Hallo Jov, er zijn veel mogelijkheden die gratis zijn om bijlagen in e-mails zoals ,doc. .docx enz. tot en met Powerpoint bestanden, om die te kunnen openen in jouw Windows als je geen Microsoft Office in jouw PC hebt.

Doorgaans wordt dan geadviseerd om het gratis Libre Office of Open Office te installeren.
Dit zijn heel uitgebreide pakketten.

Daarnaast bestaan er minder omvangrijke alternatieven, die volledig compatibel zijn met Microsoft Ofiice en bestaan uit een Word-alternatief, een Excel-alternatief en een Powerpoint Alternatief.

Daarvan zijn er twee versies die door Softmaker Office zijn gemaakt.

Free Office 2016 kan je via Softnaker krijgen - maar kan alleen documenten opslaan in de oude MS Office bestandsversie.

Dezelfde versie van Ashampoo kan wel opslaan in de bestandsversie die de moderne MS Office pakketten gebruiken.

https://www.ashampoo.com/nl/eur/pin/0738/office-software/Ashampoo-Office-Free

Kan je dertig euro missen, dan kan jij jouw vriendin verrassen met Ashampo Office 2018,
een heel mooi pakket met lint zoals de moderne MS pakketten.
Maar dat lint kan je desgewenst omzetten naar de ouderwetse balken.

https://www.ashampoo.com/nl/eur/pin/1238/office-software/Ashampoo-Office-2018

Ga je voor de gratis versie dan dien je in elk programmaonderdeel via Extra > Instellingen > tab Bestanden > bij Standaard bestandsformaat instellen op MS ...... 2007 - 2013

Daarna slaan de onderdelen ook alles in het juiste MS bestandsformaat op.

Op het moment dat je gratis versie installeert, opent jouw browser zich op Ashampoo.
Registreer je daar - dan krijg je de licentie voor het vrij schakelen van het pakket.
 
Ga je voor de gratis versie dan dien je in elk programmaonderdeel via Extra > Instellingen > tab Bestanden > bij Standaard bestandsformaat instellen op MS ...... 2007 - 2013

Een zeer waardevolle tip, Abraham.

Deze had ik over het hoofd gezien en zal mij veel werk besparen in de toekomst.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan