• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Kan geen print screen meer maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berend Jansen

Gewaardeerd
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
1.333
Waarderingsscore
45
Af en toe maak ik een print screen van een webpagina of een foutmelding in een programma, zodat ik deze ter verduidelijking op b.v. dit forum kan laten zien (print screen en daarna plakken in IrfanView).
Opeens blijkt dat op twee Windows 8.1 pc's niet meer te kunnen.

Dat is natuurlijk lastig.
Iemand een idee of dit vaker voorkomt en/of een oplossing.

Kopiren en plakken van tekst of afbeeldingen via rechtsklik is geen probleem.

PC 1: desktop, i5, 8 gb, met Kaspersky Internet Security.
PC 2: laptop, i7, 16 gb, met Kaspersky Internet Security.
 
Oorzaak en oplossing weet ik niet (ik gebruik Windows 8.1 niet).

Nadeel van een printscreen is dat er vaak te veel op staat. Soms gaat het slechts om een gedeelte van je venster.
Je zou voorlopig gebruik kunnen maken van het Knipprogramma van Windows: http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-8/use-snipping-tool-capture-screen-shots?no_redirect=true

Zelf heb ik het knipprogramma vastgemaakt aan de taakbalk, zodat ik er altijd direct toegang toe heb.

(Natuurlijk hoort de functie Print Screen wel te werken. Hopelijk komt een van de andere leden met een oplossing daarvoor.)
 
Inderdaad wordt je hele venster dan gekopieerd, maar met IrfanView maak ik dan weer een uitsnede van het gewenste stuk.

Het gekke is dat Knipprogramma ook niet de mogelijkheid biedt om een prints screen te maken.
Op de site die jij hebt aanbevolen staat de volgende afbeelding:

f93d8a04-8b0d-4b7f-bcf7-f9d9a60d1b73_6.png


Bij mijn desktop is de onderste tekst zwart... :eek:

OPLOSSING

Mijn vermoeden dat KIS er mee te maken heeft klopt: bij https-pagina's (en dus ook de optie Veilig Bankieren) heeft KIS de mogelijkheid om screenshots te maken uitgeschakeld.
Vinkje weghalen en het is weer klaar!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi dat je de oorzaak gevonden hebt en de oplossing hier hebt geplaatst! :yess:
 
Mooi dat je de oorzaak gevonden hebt en de oplossing hier hebt geplaatst! :yess:

Dank.
Ik vind het zelf ook altijd handig om te weten hoe andere forumleden problemen oplossen.
 
Zelf ben ik om de reden dat het niet altijd even goed werkt afgestapt van de ingebouwde Windows hulpmiddelen, ik gebruik nu Greenshot. Dit is freeware en je kunt hiermee precies van dat deel wat je nodig hebt een screenshot maken.

http://getgreenshot.org/downloads/
 
Inderdaad wordt je hele venster dan gekopieerd, maar met IrfanView maak ik dan weer een uitsnede van het gewenste stuk.

Het gekke is dat Knipprogramma ook niet de mogelijkheid biedt om een prints screen te maken.
Op de site die jij hebt aanbevolen staat de volgende afbeelding:

f93d8a04-8b0d-4b7f-bcf7-f9d9a60d1b73_6.png


Bij mijn desktop is de onderste tekst zwart... :eek:

Nog even een afbeelding van de zwarte balkjes.

geen-printscreen.jpg
 
Hum, zwart gelakte tekst... Is minister Van der Steur (van Veiligheid en Justitie) weer bezig geweest?
Maar zonder gekheid, dit is voor mij een onbekend verschijnsel.
 
Dit is wel eens meer gebeurd kan ik mij herinneren. Je kan de tool nog wel "gewoon"gebruiken door op "nieuw"te klikken en een nieuw knipsel te maken. Vaak is het verschijnsel met de zwarte tekst verdwenen na een herstart van de computer.
 
Dit is wel eens meer gebeurd kan ik mij herinneren. Je kan de tool nog wel "gewoon"gebruiken door op "nieuw"te klikken en een nieuw knipsel te maken. Vaak is het verschijnsel met de zwarte tekst verdwenen na een herstart van de computer.

Nee, had alles te maken met Kaspersky, volgens mij.
Hoe dan ook: het werkt weer en daar gaat het om.
 
Als je het zeker wilt weten kan je natuurlijk de aanpassing weer even terugzetten zoals deze eerst stond, dan kijk je of de tekst weer zwart word en vervolgens ga je weer naar je huidige instellingen.

Daarnaast is het handig hier de oplossing te plaatsen voor anderen met hetzelfde probleem.
 
Val er weer wat laat in (laatste post was 23 maart) maar zowel de OUDERE versies van "Gadwin" (tot en met Windows 7) als van "Faststone" (vanaf W 8.1) vind ik ideaal, daarna zijn ze commerciel geworden helaas:
Gadwin:n sneltoests (of combinatie van 2, zelf in te stellen), uitkaderen met muis, paar keer Enter et voil: jpgeetje op bureablad (of andere map)
Faststone: en miniknopje, uitkaderen met muis , ook paar keer bevestigen via iets andere route, en klaar. Als je alsnog interesse hebt hoor ik het wel; ze staan niet meer op hun website. Vaak is het n van de eerste dingen die ik installeer bij een nieuwe Windows.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Berend Jansen,

Mag ik u vragen hoe ik die oplossing moet uitvinken, waar ergens ?
ik heb nu hetzelfde probleem met Greenshot.
Alvast bedankt,
Groetjes

OPLOSSING

Mijn vermoeden dat KIS er mee te maken heeft klopt: bij https-pagina's (en dus ook de optie Veilig Bankieren) heeft KIS de mogelijkheid om screenshots te maken uitgeschakeld.
Vinkje weghalen en het is weer klaar![/QUOTE]
 
Ook al is dit een al ouder topic - fijn dat jij de oplossing gevonden hebt.
Voor Kaspersky gebruikers is dit een interessante mogelijkheid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan