• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Kan grafische kaart allen van op de plank liggen kapot gaan?

  • Onderwerp starter Verwijderd lid 166019
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 166019

Gast
Dag, dus of een kaart terwijl die niet in de pc zit maar opgeborgen in een kast op een houten plank van goedwerkend naar atrtifacts vertonen kan gaan (ja goed geraden, heb op de gok er zo één me tweedehands laten toesturen).
 
Dat is denk ik mogelijk, zelfs op een paar manieren:

* De kaart is hevig gebruikt. Hierdoor kan de soldeer (honderden soldeerpuntjes) onder de processor door de hitte broos worden. Vervolgens wordt de kaart ruw behandeld, b.v. hard of slecht verpakt vervoerd. Dat breekt die soldeer onder die processor los. Dit is alleen voor gesoldeerde CPU's, maar de meesten zijn dat denk ik.
* Iemand heeft met statisch geladen lichaam de kaart verkeerd beetgepakt.
* Condensatoren op de kaart zijn kapot gegaan / gaan lekken. Gebeurt denk ik zelden, en alleen als ze flink wat jaren oud zijn.
 
Zat in een doos van minstens 30 bij 30 cm met bubbeltjes plastic. Kans klein lijkt me, maar dan wel kans misschien. Oké, hmmmm.
 
Extra grote ventilator voor dit type kaart zat er ook nog op, kan niet zeker weten, denk verkoper bewust sjoemelt met de boel. Nooit zeker te weten, helaas, niks aan te doen.
 
"Iemand heeft met statisch geladen lichaam de kaart verkeerd beetgepakt."
Ook een bliksemontlading in de buurt kan er voor zorgen. Al denk ik dat onderdelen redelijk goed beschermd zijn tegen statische ontladingen. Maar een component die al op het randje zit!
 
Pech voor mij, les geleerd (al vergeet ik dit soort lessen als de litekens lang vervaagd zijn), laat 't allemaal verder maar (behalve als verdacht aanmerken van, en verhaal "kort" hoe en wat, op m.plaats, zoals geraden, ben ik verder dan klaar mee ). Bedankt voor uw kijk (er even op). Kap ik af, Doeg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Spullen kunnen stuk gaan door het uitbouwen, vervoer of weer inbouwen.
heb je het de verkoper laten weten?

ik heb zelf ook eens zoiets bij de hand gehad en toen de kosten gedeeld met de koper
 
Ja, stelde voor om het te ruilen, met kosten terug sturen uiteraard mijn eigen rekening (hield dan euro of 3 over, eigenlijk moeite haast niet, maar om reactie te zien). Kreeg tirade dat hij geen garantie schuldig was e..t.c.. (ook verhaal van mensen die spullen ruilden ook al hadden ze die persoonlijk opgehaald) Dus wist toen wel genoeg, persoon had nog een advertentie met apperaat waarvan die gedeelten niet kon testen vanwege niet juiste invoer bron, word er nog weer wat verdachter op allemaal. Les geleerd (alhoewel), beetje eigen domme (hardnekkig naive) schuld.
 
Bovenstaande klopt. Hardware is "gevoelig" voor statische lading die een mens kan hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan