• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Langzaam afsluiten en opstarten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berend Jansen

Gewaardeerd
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
1.333
Waarderingsscore
45
Gisteravond sloot de desktop erg langzaam af en vandaag had deze een lange opstarttijd.
Normaal gesproken is de computer (dankzij de ssd) binnen 15 seconden operationeel.
Mbam vind niks, maar Schijfopruiming gaf opeens aan dat er ruim 2 GB aan gegevens opgeruimd kon worden, waaronder 851 mb aan bestanden na een systeemdump?

585d4f1882b3b-schijfopruiming.jpg


Dat is normaal gesproken maximaal een paar honderd mb.

Het enige was is veranderd is, is dat Spotify is genstalleerd.
Wat kan er aan de hand zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik schoon 'm regelmatig (minstens n keer per week) op.
Antivirus is Kaspersky Internet Security.
Ik zal deze eens laten draaien.

Het verschijnsel doet me denken aan wat er jaren geleden gebeurde, toen de hd van een andere pc het langzamerhand begaf...
De ssd is drie jaar oud eb bevat alleen programma's. Data wordt weggeschreven op een 1 TB hd.
 
Als je hem regelmatig op schoont dan heb je wel veel bestanden die achter blijven of binnen een week erop zijn gekomen.
Heb je gisteren een update binnen gekregen?

--- Update ---

Leeg jij ook elke week altijd schijfopruiming?
Zoja dan lijkt er iets aan de hand in jou windows -> bestanden met geheugendump na systeemfout.
 
Geen update binnengekregen, want sinds vorig jaar juni heb ik automatische updates uitgeschakeld.
Toen startte de pc op met een zwart scherm met alleen een cursor. Na systeemherstel en het uitschakelen van de update die de boosdoener was werkte alles weer prima. Tot bij de volgende update het verschijnsel zich herhaalde. Weer dezelfde procedure gevolgd en weer bleek een specifieke update de reden te zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat dit een plotseling langzaam afsluiten en opstarten tot gevolg heeft. De pc heeft tot gisteren prima gewerkt en doet dat ook nu nog.
Het enige wat ik kan bedenken is dat, omdat ik de temp-locatie van Spotify naar D: heb verplaatst, dat dat enige vertraging heeft veroorzaakt.

Ondertussen loopt een virusscan van C:.
"Veilig. Geen bedreigingen gedetecteerd."
 
Je zou Spotify eens kunnen verplaatsen naar de c: om te zien of er verbetering is.
Of de externe schijf eens ontkoppelen, om te kijken of die dit niet veroorzaakt.
 
D: is een partitie van een interne data-schijf, dus ontkoppelen lijkt me niet raadzaam...
Spotify staat al op C:, alleen de tijdelijke bestanden worden in een map op D: opgeslagen.
 
Download
520c07ffc7e11-CrystalDiskInfo-Canned.png
CrystalDiskInfo Portable - Let wel goed op:
Klik niet op de blauwe knop Download CrystalDiskInfo Portable maar klik daarnaast op Manuelle Installation>




Start de 32-bit versie op met adminrechten.

51f9732ba94d2-CrystalDiskInfo_juni_2013.png


Het tool leest daarop de SMART-gegevens van de aangesloten harddisks.
Is de kleur Blauw - dan volledig gezond.
Is de kleur Geel - dan zijn er problemen.
Is de kleur Rood - dan de HD z.s.m. vervangen.

Bij SSD's wordt ook de gezondheidstoestand van de SSD's vermeld (Health)
 
585da38de3261-crystaldiskinfo.jpg


Alle schijven zijn goed bevonden.

--- Update ---

Ben nu op de laptop.
Afsluiten leek goed te gaan.
Morgen kijken of opstarten ook goed gaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
D: is een partitie van een interne data-schijf, dus ontkoppelen lijkt me niet raadzaam...
Spotify staat al op C:, alleen de tijdelijke bestanden worden in een map op D: opgeslagen.

Nee dat klopt, daar moet je niets aan doen.
Maar ik zie dat hij al weer beter afsluit, afwachten of hij ook weer goed opstart.
 
Vanochtend startte alles weer normaal op.
Zal toch een Spotify issue zijn geweest.
 
Mooi dat het weer goed werkt.
Ja dat ga je haast denken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan