• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Laptop Acer Aspire E11: No bootable device (start niet meer op)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wildchild_Laiho

Gevestigd lid
Lid geworden
12 mrt 2008
Berichten
439
Waarderingsscore
1
Hallo,

Een tijdje geleden had mijn vriendin een probleem met haar laptop: deze wou niet meer opstarten en er kwam de melding "no bootable device" op het scherm en daar bleef het bij. Toen heb ik dat probleem opgelost met behulp van YouTube video's waaruit ik leerde dat ik in het boot-menu in de BIOS de "UEFI" naar "Legacy" moest veranderen. Dat heeft toen het probleem ook effectief opgelost.

Nu echter treed opnieuw een vergelijkbaar probleem op. Dit is wat er op het scherm komt bij opstarten:
Realtek PCIe GBE Family Controller Series v2.59 (01/13/14)
PXE-E61: Media test failure, check cable

PXE-MOF: Exiting PXE ROM.
No bootable device -- insert boot disk and press any key


Wat ik al geprobeerd heb (wederom met behulp van YouTube):
- Dezelfde instelling terug op "UEFI" ingesteld
- Network boot: enabled --> disabled
- De boot priority aangepast en USB vanboven geplaatst, USB ingeplugd, settings opgeslagen en herstart
- De laptop geopend, harde schijf eruit gehaald en er weer ingestoken, daarna laptop terug dicht gedaan en opnieuw opgestart.

Al het bovenstaande heeft geen verschil gemaakt en nu zou ik het echt niet weten hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen.
Iemand enig idee?
 
Als je in de UEFI die op legacy zet start het notebook niet zomaar op indien er een W8 of hoger opstaat, de harde schijf heeft dan een GPT indeling.
Op legacy dient die in de MBR indeling te staan.
Lijkt me sterk dat de notebook wel opstarte in Windows want dat is onmogelijk.

Maar goed, de harde schijf eens testen met een of W10 installatiemedium of een Linux live v.a. een USB stick waarmee wordt opgestart.
De boot key is afhankelijk van het merk UEFI.
 
Het is een budgetnotebook, dat in de USA in 2012 199 dollar kostte en de Windows 8 uitvoering is van het toenmalige Acer Chromebook.

Gezien de leeftijd, vermoed ik ook een probleem met de HD.
 
Wel, voordat ik dit op legacy instelde werkte de laptop wel degelijk, een tijdje terug, tot op dat bepaalde moment dat ik het moest veranderen... kan ik de harde schijf er zomaar uitnemen en in mijn eigen laptop (acer aspire F15) steken zonder zelf problemen te krijgen?

Wat bedoeld wordt met de Linux live & boot key zal ik eerst nog eens moeten Googlen...

Ze weet dat ze dringend aan een nieuwe laptop toe is, maar we hopen alleszins wel op zn minst nog de data van de harde schijf te kunnen redden..
 
Dowload Linux Mint Linux Mint 19.1 “Tessa” Xfce

64 bit versie: Linux Mint 19.1 “Tessa” Xfce released! – The Linux Mint Blog

32 bit versie: Linux Mint 19.1 "Tessa" - Xfce (32-bit) - Linux Mint

NLUUG schijnt het snelste download adres te zijn.

Verder heb je nodig een 4GB USB-stick die leeg moet zijn en ook dien je Rufus te downloaden!

Verbind de USB-stick met jouw computer - start Rufus en laat Rufus de ISO op de USB´stick installeren.

Daarna kan je de USB-stick in de stukkende ACER stoppen.
Bios desnoods op Legacy zetten en de USB-stick als first boot.

Start daarna de laptop op en dan zal alles goed is, Linux Mint als live versie opstarten.

Het redden van documenten gaat net zo als in Windows, via selecteren, kopiëren en plakken kan je bestanden naar een externe bron overbrengen.

Succes ermee.
 
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik zal er mij de komende dagen eens mee bezig houden :)
 
Ik heb alle stappen door genomen en de laptop kunnen opstarten met de usb-stick ingeplugd.
Nu wil ik echter de Linux Mint die op het bureaublad staat installeren maar krijg ik de melding dat er geen plaats genoeg is omdat er minstens 10,7 GB nodig is terwijl er maar 8 GB vrij zijn.

Ik dacht "dan ga ik gewoon wat zaken verwijderen van de C-schijf, zoals in Windows". Maar deze kan ik niet vinden...

Wat nu?
 
Als je Mint wil installeren - via start naar Beheer en dan G-Parted opstarten.
Dat is de Gnome Partition Manager en daarmee kan de hele HD wissen.

Daarna kan je Mint installeren - kies daarbij de eerste optie, dan doet Mint alles automatisch.
Wel dient er een live internetverbinding te zijn zodat die mediabestanden die niet in de ISO mogen zitten gedownload worden en mee geïnstalleerd worden.

Meer info over installeren en optimaliseren vind jij hier:

 
Waarom je Mint zou willen installeren als er een controle op de schijf uitgevoerd dient te worden ontgaat mij.

Controleer eerst de harde schijf.
Ik zal wel te nuchter zijn voor dit probleem, excusses.
 
Ik zou inderdaad bestanden van op de harde schijf willen redden, indien dat mogelijk is... Maar weet niet goed hoe ik tot bij die bestanden kan geraken?
In windows ga je gwn naar de C-schijf maar in Linux vind ik de harde schijf niet?

Enig idee waar ik deze normaal gezien zou kunnen terugvinden? (En de inhoud daarvan)
 
Op de desktop van Mint Live staat een Computer snelkoppeling.
Klik die aan en dan kom je een Verkennerachtige omgeving.

En in de linkerkolom, in die de HD "gemount" is (dus is herkend) vind je onder C.

Staat de HD echter niet vermeld, kontroleer dan ook in het bios, of de HD daar wel of niet vermeld wordt.

Indien niet, dan is de HD overleden en wil je dan nog bestanden laten redden, kost dat een paar honderd euro.
 
114301143111432

Met andere woorden: de HD is overleden neem ik aan? :/
 
Begrijp ik het goed dat de harde schijf overleden is?
 
Als de HD niet meer in het bios vermeld wordt, dan is deze naar de HD-hemel.
 
Zou eerst de harde schijf reseaten, eraf en weer aankoppelen dus.
En met de installatie USB stick booten als de schijf in de bios weer is te zien.

Zou best overleden kunnen zijn, hang de schijf in een pc erbij of plaats hem in een externen behuizing om het zeker te weten.
 
Wel, dit had ik al gedaan. Ik had de laptop al open gemaakt, HD eruit, HD er weer in.
Ik heb hier helaas geen externe behuizing voor een harde schijf liggen. Heb enkel mijn eigen laptop, die goed werkt en waar ik dus liever niet teveel aan pruts... Maar bon, ik zal eens rondkijken voor een goedkope externe behuizing dan. Al geloof ik er niet echt meer in... dat ie nog leeft :/
 
Ok, Ik heb een dergelijke harde schijf-case besteld. Morgen heb ik hem normaal.
Ik zou dan eerst de harde schijf testen op die manier en als ik hem echt niet meer aan de praat krijg maak ik hem open om eens te kijken of het een mechanisch probleem is dat oplosbaar is, zo niet, weg ermee...

Om kosten te besparen en niet meteen een nieuwe laptop te kopen hebben we het idee om er dan een SSD in te steken. Deze: SAMSUNG SSD harde schijf 500 GB 860 Evo Basic Series (MZ-76E500B/EU)

Zo is het probleem opgelost en zal ie uiteindelijk ook sneller dan ooit tevoren werken.
Ik weet enkel nog niet zeker welke windows ik er best op zou installeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan