• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Laptop maakt opladers kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thijske100

Junior lid
Lid geworden
30 jan 2013
Berichten
50
Waarderingsscore
0
Hey iedereen,

Het klinkt misschien raar, maar ik ben er zo goed als van overtuigd dat mijn laptop (MSI GS70 2QE stealth pro - ong. 4 jaar oud) opladers kapot maakt. Is dit iets wat jullie vaker gehoord hebben? Mijn beperkte verstand van computers doet mij vermoeden dat dit zo goed als onmogelijk moet zijn, maar toch is het gebeurd.

Het begon dat mijn laptop soms ineens niet meer werd opgeladen. Aangezien de accu al een tijd niet meer goed is, valt hij dan binnen een minuut uit. Ik moest telkens een minuut of vijf wachten als hij was uitgevallen, alvorens de oplader weer herkend werd en het lampje ging branden. Op een gegeven moment heb ik tijdens die 5 minuten wachten, een andere oplader geprobeerd en die werd direct herkend. Toch viel dan de laptop opnieuw na enkele minuten uit, waarna die oplader een minuut of vijf niet "herkend" werd. Best vreemd, tot nu toe, toch? Let op, het wordt nog raarder.

Ik heb dit zo even om en om geprobeerd, om te kijken waar het probleem kon liggen. Eerst dacht ik dat de laptop misschien oververhit raakte (ik speelde een zwaar spel) en dat misschien daardoor de laptop uitspringt. Dat is dan nog steeds raar, want de laptop heeft natuurlijk niet een soort 'geheugen' betreffende welke oplader de 'crash' veroorzaakte. Echter leek het mij zo onrealistisch dat de oplader zelf telkens "crashte", dus heb ik dat niet overwogen. Wel heb ik gevoeld of de oplader (adapter) wellicht erg warm werd, maar dat was niet het geval.

Zojuist heb ik beide laders geprobeerd met een laptop waarvan de accu het gewoon doet, en geen van beide laadt de laptop op. Nu heb ik een nieuwe oplader gezocht en deze laadt zowel mijn laptop als de testlaptop op. Ik vrees dat als ik deze nu ga testen, hij ook zal kapotgaan. Wat kan hiermee aan de hand zijn? Ik heb nog nooit gehoord dat een specifieke laptop verschillende laders laat sneuvelen.

Alvast dank voor de hulp.

Groet,
Stan
 
Lees niets over voltages, amperes van de accu's en laders.
 
Excuus.

Op de accu staat 11,1 Vdc, 5400 mAH en 58,8 WH.

De lader van de msi (die erbij geleverd werd) heeft 19,5V en 7,7A. De lader die ik bij wijze van test gebruikt hebt heeft (zoals ik van te voren gecheckt had) 19V en 6,32A. Zover ik weet kan het geen kwaad als het lagere waardes zijn, right? En als dat wel zo is, neemt dat niet weg dat dit probleem zich voordoet met de lader die is bijgeleverd (die het overigens al 4 jaar gewoon doet).
 
Het kan natuurlijk pech zijn dat de eerste oplader stuk ging.
Kan ook gewoon een breuk zijn in die oplader.
Als jij een lage oplader gebruik met zware spellen, is het ook niet gek dat de tweede ook stuk gaat.
Want jou laptop het niet voor niets een bepaalde sterkte oplader.
 
Beter een te zware lader nemen dan eentje die te licht is, dingen krijgen het warm, neem eens een lader van 10 jaar terug en neem er eentje van nu die bij een laptop geleverd wordt en je merkt al het verschil, die dingen gingen ook niet stuk, kabelbreuk kwam wel eens voor van adapter naar laptop.
 
Ik kan het niet goed uit de tekst halen maar laat jij die slechte accu er gewoon in zitten? Stel dat die een kortsluiting heeft, wordt dan niet elke lader overbelast. Ik neem aan dat de laders een stroombeveiliging hebben maar weet dat niet zeker. Maar zelfs dan is het de vraag of ze een botte kortsluiting (lang) zouden overleven.
"Zover ik weet kan het geen kwaad als het lagere waardes zijn, right? "
Niet right. Omgekeerd. Een lader die méér kan leveren kan geen kwaad. Bij minder kan het zijn dat die dan toch weer eerder overbelast wordt. Vraag is echter of een zwaar spel de lader zou overbelasten. Om dat te weten zou je dat dan weer moeten meten.
Voor tabs zijn er progjes waarmee je de laadstroom van een adapter kunt monitoren (bv. "Live charging"). Ik weet niet of die er voor laptops ook zijn. Denk het haast van wel
 
Tja, als je weet dat de accu slecht is dan heb je al een antwoord op je vraag.
de lader blijft stroom geven ,en als er geen doorvoer is word alles warm.:cool:
een ontplofte Laptop ben ik nog niet tegen gekomen
 
"en als er geen doorvoer is word alles warm "
Dat valt meestal wel mee. Als de accu geen sluiting vertoont zou het geen probleem mogen zijn. Li-ion accu's zijn goed beveiligd met ingebouwde laad-electronica. Maar ook daar kan kan natuurlijk altijd iets mis mee gaan.
 
Amperages van de laders zijn hoog genoeg om de oorzaak te kunnen zijn en een lader geeft geen stroom, er kan wel stroom vloeien, maar spanning.

En ook de laders hebben een zekering, soms zelfs een glazen maar meestal een bimetaal.
 
"een lader geeft geen stroom, er kan wel stroom vloeien, maar spanning."
Iets beter geformuleerd: De meeste voedingen zijn zg. Spanningsbronnen. Zij geven een min of meer constante spanning af (bij laptops vaak ~19 V) en een stroom die bepaald wordt door de belasting. Als de belasting meer vraagt dan de spanningsbron kan leveren, wordt de spanning lager of wordt helemaal uitgeschakeld.

Hoe meer stroom de voeding mag leveren, hoe fijner de voeding het vindt. Maar dat maakt de voeding duurder, vandaar dat je een voeding zoekt die een stroom mag leveren die niet al te ruim boven de belastingstroom ligt.
Wat betreft de zekering: Dit soort voedingen noemt men ook wel Swich Mode Power Supplies (smps) oftewel geschakelde voeding. Vaak worden hierin subminiatuur zekeringetjes gebruikt. Als je ze niet kent herken je ze vaak ook niet eens omdat ze ook een beetje op spoeltjes en condensatoren lijken, maar zo zien ze er dan uit:
Bimetaal beveiliging kan ook maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Ik heb nooit zo'n laptopvoeding open gemaakt. Bij mij is er "helaas" nog nooit een defect geraakt;).

Er zijn vele manieren om op stroom te beveiligen maar voor dit soort voedinkjes geldt gewoon: het mag werkelijks niets kosten. De concurrentie is moordend. Bedenk dat een laptop voeding van bv. € 35 aan materiaal vaak niet meer mag kosten dan € 3.50 - € 5.

Conclusie is dan ook gelijk dat je bij vervanging beter een originele kan nemen dan de goedkoopste die je kunt vinden omdat de originele vaak van betere kwaliteit is. Dit geldt zeker ook voor laptop accu's.
 
Ik zou eens het stekkertje van de lader aan de laptop tijdens het laden naar alle kanten wat bewegen om te zien of er daar een slechte verbinding is. Komt veelvuldig voor dat de connector in de laptop op de print zit gesoldeerd, en uit zijn soldeerverbindingen losbreekt door mechanische belasting van die er uitstekende plug.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan