• Hulpvragenden in dit forumonderdeel worden enkel geholpen door daartoe bevoegde teamleden.
    Dit is belangrijk, zodat de hulpvragende goed geholpen kan worden zonder (goedbedoelde) aanvullende berichten van andere leden.
    Reageren op andermans discussie is daarom uitgeschakeld.
  • De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Laptop (medion) wil niet opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjobyl

Vaak hier
Lid geworden
24 feb 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
37
Ik zit hier met een laptop die niet meer wil opstarten. Ik krijg een blauw scherm 'automatisch herstellen' met de mededeling: de PC is niet goed opgestart. Geadviseerd wordt de PC opnieuw op te starten, misschien verhelpt dat het probleem. Als ik dat doe krijg ik opnieuw een blauw scherm met de mededeling dat er iets mis is gegaan en dat de PC automatisch opnieuw opgestart wordt. Daarna krijg ik weer dat eerste blauwe scherm.

Via Shift+opnieuw opstarten ben ik naar de geavanceerde opties gegaan en heb 'opstartherstel' uitgevoerd, duurde lang, geen resultaat. In de opdrachtpromp heb ik bootrec.exe /fixmbr uitgevoerd, ook geen resultaat. Tenslotte heb ik geprobeerd de PC op te starten in de veilige modus maar ook dan krijg ik slechts dat blauwe scherm voor m'n neus.

Enig idee? Het is niet mijn laptop dus ik ben er heel voorzichtig mee; het laatste wat ik wil is dat er ongewild data verloren gaan (ik weet niet of de bezitter een back-up gemaakt heeft). Maar op dit moment kan ik niets want ik kom gewoon niet in het systeem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Sjobyl - het si dus niet jouw notebook maar probeer je te helpen als ik het goed begrijp.
Dat blauwe scherm wat jij krijgt - is dat van Windows 7, -8 of -10?

Dat blauwe scherm betekent mijn inziens ook dat jij in het bios kan komen.

Ik stel je voor om met een Live-Linux die machine te booten.
Via die Live Linux omgeving kan je ook data naar een andere externe lokatie kopiëren - gaat op dezelfde wijze als in Windows.

Want zo kan je dan desnoods ultimo daarna dat notebook opnieuw installeren.

Kan je een USB-stick van een 2 GB of meer leegmaken?
Zo ja, download dan Rufus en Linux Mint.

Rufus: Rufus - Create bootable USB drives the easy way
Linux Mint Cinnamon 18.3 x64: Linux Mint 18.3 “Sylvia” Cinnamon released! – The Linux Mint Blog

Download de ISO via NLUUG - die is het snelst.

Met Rufus maak je dan een bootable USB-stick met Linux Mint.
Een ding niet doen in Mint: op Install Now klikken!
Want dan wil Linux Mint op de harde schijf van dat notebook gezet worden.
 
Dank je, Abraham. Is W10. Ik zit nu nog even midden in een aantal opties die aangeboden worden in dit filmpje:Kan zijn dat het helpt, zo niet, dan ga ik met Linux aan de slag. Hm, helpt niet...kan even duren, ik moet ook nog een verhuizing voorbereiden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als jij dezelfde Windows hebt als het stukkende notebook kan je via Linux zien of er inderdaad iets mist op de syteempartitie in vergelijking met jouw Windows (via map-opties dan wel via Weergave ervoor zorgen dat verborgen systeembestanden en verborgen mappen getoond worden in jouw Windows!

Bovenstaande is natuurlijk niet moeilijk, maar je moet er wel even tijd voor hebben als je ook nog midden in een verhuizing zit!
 
Via Linux zie ik in Windows op het eerste gezicht niet zo gauw iets vreemds, al reikt mijn kennis nou ook weer niet zó ver. Wel zie ik helemaal geen bestanden (zoals foto's, word-documeneten enz. enz.) die gesaved moeten worden. Wat kan ik nu verder doen? Ik zie ook geen back-up o.i.d. en er is maar één partitie.
 
Dan goed kijken.
De groep USERS/GEBRUIKERS openklikken.

Ik weet natuurlijk niet of er één of meerdere gebruikers van dat notebook zijn en hoe ze genoemd zijn.

Maar als jij dat weet dan klik je elke USER/GEBRIKERSNAAM open en zie alle documenten mappen.
Die kan je ook weer openklikken om te kijken of er wel bestanden in staan.
En die mappen kan je dan kopiëren naar een externe HD of grote USB-stick.

Wat jij en ik niet weten of alles conform opgeslagen is.
Maar ook het Bureaublad is niks anders dan een map en vind jij ook in de lijst van de gebruiker.
Desktop heet die map en daar kunnen ook bestanden in staan.

En de prullenbak.
Ooit heb ik iemand geholpen wier Windows niet gereinigd mocht worden.
Want zij bewaarde haar foto's in de prullenbak!
 
Alles wat ik tegenkwam heb ik gesaved, maar dochterlief (niet van mij maar van die kennissen) moet ook nog even laten weten of er ergens meer is wat bewaard moet worden. 'Terug naar fabrieksinstellingen' lijkt me een optie. Ik betwijfel of ze de CD's/DVD's van Medion nog hebben, zie op internet dat het ook met F3 kan. Of zijn er betere oplossingen? In de command prompt heb ik met chkdsk nog gekeken naar de HD maar dat leverde geen bad clusters of andere narigheden op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk aan, je bent dus al een heel eind opgeschoten met het redden van data.

Weet jij ook welke browser zij standaard gebruikt?

Ik denk zelf dat een schone installatie met de laatste versie van Windows 10 de betere optie is en dan ervoor zorgen dat er een goede gratis antivirussoftware erin komt.

Als je dat doet of een recovery doet, dien je over gebruikersnaam en mogelijk de aanmeldings-e-mail te beschikken!
 
Ik kom niet veel verder:

1. op internet vind ik verschillende functietoetsen waarmee je in de recovery-modus zou kunnen komen, teneinde de laptop terug te brengen naar de fabrieksinstellingen. Tot nu toe heb ik F11, F10, F9, F8 en F2 geprobeerd, geen van alle geeft enig resultaat; de laptop komt steeds weer in hetzelfde blauwe scherm terecht.

2. deze laptop, een Medion Akoya, heeft geen CD-speler aan boord. Er wordt nog gezocht naar de recovery CD/DVD van Medion (waarom zijn mensen die toch altijd kwijt?) maar die zal ik dan, lijkt mij, toch eerst op een bootable USB-stickie moeten zetten. Als die CD/DVD niet gevonden wordt kan ik W10 downloaden en, weer via USB, een clean install doen, daarna wel weer alle Medion-drivers downloaden. Of zijn er nog andere, minder tijdrovende oplossingen? Het is me een raadsel wat nou de oorzaak is van dit probleem; op internet word ik er ook niet veel wijzer van.
 
Het kan door malware komen.
Het is al vaker voorgekomen dat in Windows meerdere onafhankelijke van elkaar zijnde virussen zaten die onderling met elkaar ruzie kregen, waardoor Windows niet meer kon opstarten.
Maar ik vermoed eerder dat jou niet alles is verteld wat er gebeurd is.
Want voor hetzelfde geld is er onwetend gewoon een bestand verwijderd dat met de bootsectie samenhangt.
Ook dat zal niet de eerste keer zijn!

Ik denk dat je het beste de laatste versie van Windows 10 als ISO voor een andere computer download.
En middels Rufus dan een opstartbare USB-stick maakt - dan heb je aan 4 GB genoeg.
Download je Windows 10 namelijk met een als USB-stick versie, dan heb je minimaal 8 GB nodig!
 
Om langer wachten te voorkomen heb ik inderdaad maar even W10 x64 op een bootable USB-stickie gezet, de primaire partitie geformatteerd (voor de zekerheid) en een clean-install gedaan. So far so good. Ben nu bezig de benodigde drivers te installeren en voor de rest zoekt dochterlief het zelf maar uit, kan ik weer doorgaan met verhuisdozen inpakken :)

Bedankt weer voor het meedenken en de hulp, Abraham!
 
Hoi Sjobyl, graag gedaan, ik dat dochterlief allang blij is weer een werkende computer te hebben.
Want jonge mensen kunnen gewoon niet meer zonder die digitale wereld.
En ik wens je fijne kerstdagen, ondanks die aanstaande verhuizing.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan