• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Laptop weggooien

Status
Niet open voor verdere reacties.

fabber

Vaak hier
Lid geworden
12 sep 2011
Berichten
655
Waarderingsscore
0
He allemaal,

Ik wil een oude laptop definitief weggooien, alleen heb ik weleens gehoord dat je deze niet zomaar aan de straat moet zetten. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat precies het beste en veiligste kan doen?

Het gaat overigens om een laptop waar ik al eerder een thread op dit forum heb gehad (https://nationaalcomputerforum.nl/threads/trage-laptop.127529/)

Ik hoor graag van jullie!
 
Ik heb bij mijn vorige laptop de harde schijf er uit gehaald en kapot geslagen. Dan weet je zeker dat er niets terug te halen is.
 
hetgene Aarie25 al meedeelde wilde ik eerder al meedelen maar dit kon ik niet aangezien ik toen geweigerd werd om iets neer te schrijven ...
 
Inderdaad de harde schijf eruit halen want daar staan alle gegevens op. Wil je die bewaren dan eruit en natuurlijk netjes mee omgaan. Wil je hem weggooien dan ook eruit halen maar kapot rammen met een bijvoorbeeld een hamer.

De laptop inleveren bij het elektronisch afval.
 
Oke, dus wanneer de harde schijf niet meer gebruikt kan worden is het veilig om de laptop weg te gooien? Dat is de enige plek waar gevoelige items kunnen staan?

Kan iemand mij ook uitleggen hoe ik de harde schijf uit de laptop haal? En hoe die er überhaupt eruit ziet?
 
"kapot geslagen", "kapot rammen".

Nooit geweten dat mijn mede-forumleden een dergelijke mate van agressie in zich droegen. :)
 
Ja, als de harde schijf eruit is, dan kun je de laptop veilig wegdoen. Alleen op de harde schijf worden gegevens opgeslagen.
Dit is de oude laptop van fabber: Acer Aspire 7738G.
Er zit een 2,5 inch harde schijf van 320 GB in: de Seagate Momentus ST9320320AS.

Hier een filmpje hoe je de laptop openmaakt: http://www.laptopinventory.com/LaptopInventory.php/Acer/Aspire/7738G/Hard Drive

Het filmpje is van een iets ander type Acer, maar de harde schijf zit vrijwel op dezelfde plek.
Ik denk dat je aan die video wel genoeg hebt om de harde schijf eruit te halen.

Heb je niet genoeg aan dat filmpje, dan heb ik nog een veel uitgebreidere handleiding voor je: http://www.s-manuals.com/pdf/notebo..._7735z,_7735zg,_7738,_7738g_service_guide.pdf
Het verwijderen van de harde schijf wordt beschreven op blz. 48-50 van die handleiding.
De foto's in die handleiding maken duidelijk hoe de harde schijf in jouw oude laptop er uit ziet.
Het is niet moeilijk om te doen. Je hebt alleen de juiste (kleine) schroevendraaiers nodig.
 
Lol, als ik hier op het forum ben geweest leef ik mij altijd uit op een bokszak, heerlijk die geestelijke rust erna.
Maar dat komt omdat ik vrij snel door mijn harde schijven heen was.
 
Ik heb zojuist de laptop opengemaakt. Volgens de video en beschrijving zou m'n harde schijf in het kleine vakje linksonderin moeten zitten, maar die is leeg. Klopt het dat dat zilveren ding in het midden mijn harde schijf is?
 

Bijlagen

  • Laptop.jpg
    Laptop.jpg
    249,5 KB · Weergaven: 12
Je had de uitgebreide handleiding ook moeten lezen. Dat zou je weten dat 'het zilveren ding in het midden' jouw harde schijf is.
Om het helemaal duidelijk te maken heb ik de bracket waarin de harde schijf zit, hieronder met rood omkaderd.
Pak de grote handleiding erbij en kijk op pp. 49-50 hoe je die harde schijf eruit haalt:

5a69e820942a6-2018-01-25_15_18_33-XnView_-_%5BLaptop_fabber.jpg%5D.png
 
Sorry, je hebt helemaal gelijk. Ik had de handleiding wel gelezen.. maar even over het cijfer 2 heen gelezen. Typisch gevalletje te snel en ongeduldig. Heb de harde schijf er inmiddels uitgehaald. Die zal "Kapot slaan en rammen". De rest zal ik keurig inleveren bij de gemeente.

Dank hiervoor!

Ps: ondertussen probeer ik een sd-kaart te formatteren, maar dat lukt nog niet zo. Weet je toevallig een goede format tool?
 
Fabber de laatste vraag gaat over een ander onderwerp. Daar mag je een nieuw topic voor aanmaken.
 
Heb de harde schijf er inmiddels uitgehaald. Die zal "Kapot slaan en rammen". De rest zal ik keurig inleveren bij de gemeente.

Zorg dat je de schijf die binnen in zit dan aan stukken slaat.

ondertussen probeer ik een sd-kaart te formatteren, maar dat lukt nog niet zo. Weet je toevallig een goede format tool?

Geeft hij een melding of wat gaat er niet goed?
 
Kill-disc voor als je een harde schijf door gaat verkopen,
al dan niet nog in de computer.
De gratis versie is beperkt in gebruik.
Doch veel beter dan een format erase delete.
Je hebt immers unformat, undelete etc

Je kan een paar gaten in de harde-schijf boren,
De schijven zijn van aluminium tegenwoordig.
Toen ze nog van glas of ceramiek waren,
braken ze wel na een paar fikse klappen.
Een maar fikse deuken kan de schijf (platter) onberoerd laten.
Er zitten meestal meerdere platters in de behuizing.
De onderste platters moeten ook kapot.

Als je een paar gaten boort, is de schijf zeker onbruikbaar.
Zolang de schijf (platter) in de behuizing nog goed is,
kan die worden over gezet en uitgelezen.

De meeste doe het zelf markten hebben een (grote) elektronica afvalbak staan.
Fomido, Gamma etc
Of naar de winkel brengen waar je hem vandaan hebt.
 
@mabus KillDisk heeft hier geen zin. De harde schijf in de oude laptop van fabber was aan zijn eind. Hij vertoonde ernstige gebreken. Dan kun je hem beter vernielen en weggooien. Niet samen met de laptop verkopen.

De HDD in de bankschroef zetten en dan een paar gaten erin boren is wel een goed idee.
 
Als je de laptop toch weggooit kan Kildisk helemaal geen kwaad.
Als je de platters stuk kan maken, dan is killdisk overbodig.
Als de onderste platters niet stuk gaan, moet je van te voren killdisk gebruiken.
Baat het niet schaad het niet.
Beter voorkomen dan genezen.
Als hij wel de hamer pakt en halverwege er achter komt dat de behuizing zo sterk is dat er amper deuken in komen, denkt ie ook, had ik maar.
Het overzetten van een platter in een andere behuizing is zo moeilijk niet.
Als hij geen schroevedraaier heeft, of net niet de juiste torqs of zo.
Dan blijft de hdd dus zitten.

Je kan de hamer niet gebruiken als de hdd er niet uit hebt gekregen.
Of wat niet kan...er onder zit het toetsenbord en beeldscherm dat mee gaat geven.
Om de onderste platters ook kapot te krijgen moet je hard slaan.
Een paar diepe deuken kunnen de onderste platters ongemoeit laten.
Killdisk is de beste software om data weg te halen.
Een format of delete *.* is totaal onvoldoende.
 
Laatst bewerkt:
Als je de HDD openschroeft en de schijven eruit haalt, heb je nog mooie decoratieve onderleggers om je koffiekopje op te zetten. De rest kan - zoals gezegd - naar de recyclageboer.
 
Om jullie allemaal gerust te stellen. Ik heb de HDD uit de laptop gekregen, deze in een bankschroef gezet en een flink aantal gaten geboord waardoor de schijven flink versplinterd zijn. De laptop zonder HDD zal ik binnenkort naar de milieustraat in mijn gemeente brengen.

Mocht het formatteren met jullie tips nog steeds niet lukken, dan zal ik hiervoor een nieuwe thread openen.

Dank voor de hulp!
 
De laptop kan je eerst bijv. op Marktplaats zetten en proberen te verkopen als machine voor onderdelen.
Wel erbij zetten dat 'ie zonder HD is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan