• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Letters met accenten via een programma in een MS-DOS window

Status
Niet open voor verdere reacties.

perloc

Enthousiast
Lid geworden
27 jan 2014
Berichten
2.224
Waarderingsscore
3
Ik maak gebruik van de (xHarbour) Extended xBase compiler. (WWW.xharbour.com/org)
Ik ben bezig aan verschillende programma's met Portugese tekst op het scherm.
Portugees kent vele typen accenten.
Normaal in elke tekstverwerker, evenals in een MS-DOS venster kan ik accenten op eenvoudige wijze (' + a geeft een a met een accenteque. (behalve in deze NCF tekstverwerker!!!)) in mijn tekst gebruiken?
Als ik echter in mijn programma karakters mer een accent gebruik, ook met chcp 850 of 860 (in MS_DOS) komen er vreemde karakters via mijn programma op het scherm.

Als ik code page 1252 gebruik kan ik wel karakters met accenten op het schern gebruiken maar heeft als nadeel dat de overige karakters, die ik ook gebruik, worden vervormd.
Hoe krijg ik karacters met een accent gewoon via mijn programma juist op het scherm!!
perloc
 
Het accent aigue is prima te typen in het tekstvak van NCF: eerst een ' typen en dan een a; dat geeft een a met accent aigue:
, , , , , enzovoort. Gaat allemaal prima. Ik gebruik nu Firefox, maar ik maak me sterk dat het net zo goed gaat wanneer je als browser Chrome, Internet Explorer, Opera of Edge gebruikt.

xHarbour ken ik niet.
 
xHarbour ken ik niet.
Dat betekent dat je niet weet waar het om gaat.
Overigens niet onvriendelijk bedoeld hoor!!
MVG perloc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik reageerde op een opmerking van u:
perloc zei:
(behalve in deze NCF tekstverwerker!!!)

Maar ik zal voortaan niet meer reageren op topics die door u gestart zijn.
 
porrelaar: ik schreef dat ik mijn opmerking niet onvriendelijk heb bedoeld!
Excuus als het toch bij u te hard is gevallen.
perloc
 
Ik ken xHarbour ook niet, om dat alvast uit de weg te ruimen... Ik ken echter wel EDIT, xEDIT, MS-DOS en FreeDOS. Aangezien ik geen MS-DOS hier heb liggen maar wel de nieuwste FreeDOS: FreeDOS 1.2, heb ik die grebruikt als referentie voor deze post.
Je mag zelf beslissen of je het nuttig vindt. :)

Dus alles is in FreeDOS 1.2 met xEDIT als editor.

Ik heb het 'keyb' command uitgetest, en ik kwam door te testen tot de volgende conclusie:
Met een Nederlands toetsenbord ("keyb NL") kan je accenten op letters leggen.
nltoetsenbordfDOS.PNG

Echter... Bij "keyb PO" (Portugal) kan dit niet.
POtoetsenbordFreeDOS.PNG

Dit is denk ik iets met DOS-achtige systemen. Misschien iets met ASCII, of 16-bit Real Mode? (Zoals een Amerikaan zou zeggen: 'creaky old DOS') Dat is de enige rede die ik momenteel kan geven. Net zoals een docent zou zeggen dat je geen zin had om je huiwerk te maken als je je huiswerk niet af hebt (Dat is de enige verklaring in de ogen van de docent), maar eigenlijk had je geen tijd... :p

Ik hoop dat dit in ieder geval iets van je vraag beantwoord heeft.

--- Update ---

Ik zie trouwens wel dat xHarbour redelijk modern is (de website dan :p), gebruik je de MS-DOS versie of bedoelde je gewoon de Windows versie?
 
Laatst bewerkt:
Hij/zij gebruikt gewoon de Windows versie.

Ik weet niet welke code page een "MS-DOS" venster laat zien en of dat in te stellen is. Ik weet dat als ik in Java een ? gebruik dat het niet goed wordt weergegeven in het cmd venster.

Dat is behoorlijk irritant. Java gebruikt vermoedelijk gewoon UTF-8 maar dit kan dus niet worden weergegeven. Beetje vreemd wel. Lijkt me logisch dat Windows niet gaat herkennen of iets UTF-8 is aangezien er geen byte-order mark kan zijn in willekeurige tekst maar toch vind ik het vreemd dat zelfs Windows 10 nog steeds geen UTF-8 gebruikt in de console. Groetjes.

--- Update ---

Ha, ik typte dus een mu (micro symbool) en het wordt inderdaad in dit venster weggefilterd!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan