• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

M.2 SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

artstudiog

pc-aholic
Lid geworden
10 jul 2012
Berichten
2.967
Waarderingsscore
258
Iemand al ervaring met de Samsung 960 EVO 250Gb M.2 SSD ?
Ik ben een nieuwe pc aan 't samenstellen en lees daar zo'n geweldige snelheden van.
 
Als die SSD middels PCI-e aangesloten kan worden (moederbord specs) en niet via SATA 3 - dan kan je inderdaad veel hogere snelheden halen dan standaard het geval is.
 
Iemand al ervaring met de Samsung 960 EVO 250Gb M.2 SSD ?
Ik ben een nieuwe pc aan 't samenstellen en lees daar zo'n geweldige snelheden van.
Je hebt een moederbord nodig met een M.2 aansluiting op een PCI-e bus die het NVME protocol ondersteund.

En in gebruik merk je er maar weinig van qua snelheid, van die paar milliseconden merk je niets.
Die leuke theoretische synthetische doorvoersnelheden staan leuk in grafieken.
 
Een gewone M-SATA SSD: Samsumg EVO 850 M-SATA SSD 250 GB
 
En?
Ik test dat soort spul zelf en dat geroep over snelheden wordt je een beetje week van, steriospirisme gewoon.
 
Is niet zozeer voor de "theoretische" snelheid aangezien ik helemaal niks met gaming heb. Ik ben graphic designer en moet een goed systeem hebben voor grafisch werk. Momenteel werk ik op een Xeon thinkstation met 32Gb Ram. De nieuwe krijgt een i7-7700 cpu op een Asus MB ( PRIME B250-PRO | Moederbord | ASUS België ). De M.2 ssd wekt mijn interesse omdat ik dan weer eenkabel minder heb en - voor mij - bijna evenveel kost als een "gewone" M.2 van Samsung. Ik heb nu al zo'n mooie case van NZXT (de S360 red) met een venster aan de zijkant ... het oog wil ook wat, he).
Ben ook benieuwd of het formateren/partitioneren/installeren hetzelfde werkt als met een klassieke SSD. Heb ondertussen ook zo'n externe USB-behuizing voor M.2 ssd's. Zo kan ik gaan experimenteren/testen alvorens in te bouwen.
 
Dit is het systeem dat ik voor ogen heb:
- case NZXT S360 red midi tower (heb ik reeds)
- voeding Cooler Master G650M (heb ik reeds)
- Asus Geforce GTX 1050Ti - 4Gb videokaart (heb ik reeds)

- Intel core i7-770K, 4.2 GHz CPU (359,00 €)
- Noctua NH-U9B SE2 CPU cooler (55,00 €)
- Asus Prime B250-pro moederbord (95,00 €)
- HyperX D432GB 2400-15 Fury red K4 RAM (274,00 €)
- Samsung EVO 960, 250Gb, M.2 ssd (130,00 €)

Windows 10 pro licentie heb ik nog nieuw liggen en assemblage doe ik zelf.
Hetgeen ik nog moet aanschaffen kost mij samen 915.65 euro bij Alternate.
 
En?
Ik test dat soort spul zelf en dat geroep over snelheden wordt je een beetje week van, steriospirisme gewoon.

Jij wordt dus zelf een beetje week ervan!
Ik merk het vooral aan een zeer snel opstarten van Windows.
Dus waar jij een beetje week van wordt werkt dus wel.
Overigens vind ik doorgaans die speudo wetenschappelijke woorden die jij weet te verzinnen, leuk.
 
Als ik bij Azerty hetzelfde zou bestellen kost het mij zo'n 50 euro minder. Maar verzendkosten naar België? En krijgen wij als forumlid nog steeds korting? Iemand ervaring met dat laatste?
 
Overigens vind ik doorgaans die speudo wetenschappelijke woorden die jij weet te verzinnen, leuk.
Een grijns kon ik bij het lezen hiervan niet ondedrukken. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Iemand al ervaring met de Samsung 960 EVO 250Gb M.2 SSD.
Op dit moment van schrijven nog niet, maar ik hoop tussen NU en 15.00 uur via DHL mijn nieuwe laptop te krijgen en daarin heb ik o.a. de 'broer' van de 960 EVO in laten zetten, ic. de PCIe NVMe 3.0 X4 960 Pro (512 GB). Zonder om het even welke 960 in het 'echt' gezien te hebben, kan ik uit mijn WWW onderzoekje al wel melden dat ik de paar Euro's meer voor de PRO het geld wel waard vind (denk / hoop ik waard te vinden..... , maar ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken........)_
Ik weet dus binnen enkele uren (uiterlijk vanavond) of de 960 significant sneller is dan mijn oude SATA 840 Pro's.
 
Om 14.00 uur de machine ontvangen. Windows etc. geoptimaliseerd en de eerste progjes erop gezet. Nog geen 'harde schijf" intensieve acties uitgevoerd (heel veel progjes en bestanden moeten er nog op)

1e constatering : Windows start vanaf het aanzetten van de powerknop totdat het buroblad er in vol ornaat 'staat' in 14 seconden op. Daarbij de opmerking dat Mbam, Cleaner en vanzelfsprekend mijn virusscanner, mee opstarten en resident blijven.

Ik laat 't nog even weten als ik vanavond of morgen aan de gan ga met films etc. etc. wat het eventuele verschil is met mijn vorige C schijf.
 
Een aantal unknows bij Speccy - maar dat komt wel goed.
Wat is het merk en type wat jij nieuw aangeschaft hebt?
 
Moederbord is onbekend, de Samsung SSD is unknown, het werkgeheugen wordt ook als unknown genoemd en zo zijn er nog een paar dingen geloof ik.
Maar dat ligt deels aan Speccy.
Alleen vreemd dat Google het moederbord niet kent.
Tenzij Speccy daar ook spelden heeft laten vallen.
 
Die 2e SSD betreft eveneens een Samsung M.2 en wel de PM961 (1TB)
Geheugen meende ik toch gelezen te hebben in het snapshotje : 2 x 16 Kingston

Op 60% van boven staat Kingston (onder 'kopje' RAM)
 
Iemand al ervaring met de Samsung 960 EVO 250Gb M.2 SSD
Nou daar komt 'ie dan : mijn 1e ervaringen met de 960 (pro, capaciteit 512 GB):

Ik heb om te beginnen filmbestanden gekopieerd tussen die 2 nieuwe 'schijven': 17 gig duurde 12 seconden.
Daarna de map met 'mijn afbeeldingen' (waarin foto's van een half MB, 1 MB, 3 Mb, 6 Mb, kortom, varierend van grootte) in totaal 11.4 gig. Duurde 34 seconden.

Daarna voor de grap (en met name om de wijsheden, geschreven in berichten 3 en 5 te onderzoeken / testen) het volgende gedaan :

de volledige map "Mijn documenten" heen en weer gekopieerd tussen mijn oude SSD's, de 840 Pro's van Samsung die ik een uurtje geleden in mijn nieuwe laptop heb ingebouwd. (betrof 14.4 Gig) Dat kopiëren duurde 1 minuut 36.

Daarná diezelfde map naar de 960 Pro gekopieerd en dat proces duurde 1 minuut en 7 seconden. Verschil : 29 seconden, of in procenten uitgedrukt (en afgerond) 30% sneller.

Wat stond er ook alweer in bericht 3............ van die paar milliseconden merk je niets
Nee, het waren er dan ook geen 'paar' maar het betroffen 29.000 (!!!) milliseconden snelheidswinst. :rolleyes:
 
Hier heb ik dus veel aan. Bedankt voor het testen en delen. Ik ben over en ga ook zo eentje in mijn nieuwe config steken. Totaal komt een beetje overeen met jouw laptop alleen is het bij mij een desktop.
Ik blijf trouwens de "oude" Xeon als testpc gebruiken en zal na de aanschaf ook eens een uitgebreide praktijktest doen (en uiteraard hier delen).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan