• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

MAC adres veranderen van Wifi versterker/router

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stinos

Nieuw lid
Lid geworden
2 mrt 2020
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Hallo ik heb een probleempje met mijn internet. Ik zal mijn situatie even uitleggen. Ik studeer aan de universiteit of althans dat deed ik tot laatst. Nu woon ik nog steeds op campus. Dit betekent dat ik alleen internet van de universiteit kan gebruiken en niet bijvoorbeeld een eigen abonnement afsluiten. Nu is mijn account van de universiteit verwijderd (natuurlijk) waardoor ik dus geen wifi meer heb in mijn eigen huis.
mijn LAN verbinding doet het raar genoeg nog wel aangezien deze gekoppeld is aan mijn student account. Voor deze lan-verbinding heb ik mijn MAC-adres in moeten voeren in een online portaal. Ik kan dus nu alleen nog maar op het internet van de universiteit via mijn computer.
Nu had ik een mogelijke oplossing bedacht. Kan ik een wifi versterker/router kopen en het MAC-adres veranderen naar die van mijn computer. Zodoende zou het netwerk van de universiteit de router moeten accepteren en kan ik dat netwerk weer uitzenden als mijn eigen wifi netwerk.
 
Nee, dat kan niet. Een MAC adres wijzigen is al heel moeilijk. En daarnaast kunnen er geen twee apparaten in een netwerk zitten met eenzelfde MAC adres.

Tevens zal dit ook als illegale inbreuk worden gezien door de universiteit!
 
Ja hoor, kan prima. De meeste routers hebben de mogelijkheid om het MAC-adres van je PC te clonen naar de WAN-poort. De internet aansluiting ziet dan het MAC-adres van de vaste PC en zal vervolgens gewoon verbinden. Op je router kun je dan de diverse PC's, laptops, smartphones en tablets aansluiten voor internettoegang.
 
Er gewoon een wifi accespoint op zetten gaat alleen werken als je ook daarin het MAC-adres kunt clonen. Er wordt door de DHCP server of het MAC filter alleen verbinding gemaakt met bekende, aangemelde MAC-adressen. Deed Chello/UPC vroeger ook. Als je een nieuwe pc of netwerkkaart aansloot moest je je MAC-adres aanmelden anders gebeurde er niets. Het clonen van je aangemelde MAC-adres in je router zorgde ervoor dat je dit probleem niet meer had.
 
Een MAC adres klonen kan inderdaad. De vraag is alleen of er geen MAC adres filter wordt gebruikt met apparaat herkenning. Dan gaat een Access Point ook niet werken.

Uitleg: Je geeft dan niet alleen op wat je MAC adres is maar ook je type apparaat. Het systeem kan dan zelf bepalen of het type apparaat veranderd.
 
Als TS alleen een MAC-adres heeft hoeven opgeven ben ik daar niet bang voor. ik heb vroeger bij UPC nooit problemen gehad toen ik tussen modem en pc een router met gecloned MAC-adres plaatste. Werd direct geconnect.
 
Als het een beetje een zichzelf respecterende instelling is gaan ze iets nauwkeuriger om met de beveiliging.
 
Voor mij valt dit niet onder beveiliging maar toegangscontrole. Beveiliging gaat op basis van username/password.
 
Dit valt zeker wel onder beveiliging. Ondanks dat omzeilen mogelijk is weet je als universiteit ongeveer wie er allemaal in je netwerk actief zijn.
 
je kan ook nog een twede netwerk kaart in je systeem steken
delen van internet aanzetten en daarmee je router verbinden volgens mij
 
Moet er wel een systeem worden gebruikt dat die optie toelaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan