• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Medion start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

interruijs

Nieuw lid
Lid geworden
13 dec 2019
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Goedemiddag,
Mij PC Medion Akoya P5342 G, start niet meer op, en als hij opstart blijft de website of inhoud hangen.
Dit begon een week geleden langzaam er in te sluipen.
De koeling draait, maar verder is het na genoeg stil.

Ik wilde de PC in eerste instantie naar Fabriek modus zetten, maar dan gaan de bestanden verloren die ik nog moet overzetten naar mijn NAS (MY Cloud)

Heeft iemand hier een oplossing voor.
 
start niet meer op, en als hij opstart blijft de website of inhoud hangen.
Dat is een contradictio in terminis.
Waar blijft hij nu hangen?

Haal de videokaart eruit en sluit de monitor aan op de onboard indien mogelijk, wat doet die dan?
 
Het systeem bleef na 2 minuten al hangen.
Op advies van Medion helpdesk gecontroleerd in WINDOWS log. Stond er bij de fout melding, beschadigd blok.
Nieuwe hardisk gekocht en geïnstalleerd. Maar nu krijg ik dus het scherm Aptio Setup Utility. Dit is voor mij onduidelijk. Ik heb 2x CD: recovery en Application support.
Is er een beschrijving (advies) wat de vervolg stappen zijn.
 
Die PC is ooit geupgrade van W7 naar W10 naar ik aanneem.

Aptio Setup Utility zal het BIOS zijn. Dit komt omdat jij een nieuwe schijf hebt ingezet, de oude (waarschijnlijk) verwijderd, en nu ziet de PC helemaal geen besturingssysteem (OS), en verlangt dat jij een andere schijf aanwijst om van te booten. Maar die is er nu niet.

Wat te doen is afhankelijk of je recent nog een systeembackup naar een andere schijf gemaakt hebt.
* wel systeembackup, dan kan je de PC in een 'herstelomgeving' opstarten, en die backup naar een nieuw ingerichte nieuwe schijf zetten. Maar dan kan je het best eerst die nieuwe schijf in partities verdelen, mocht dat nodig zijn (Dat is vooral nodig bij grote schijven, om je Windows partitie niet al te groot te maken)
* geen systeembackup, dan moet je Windows 10 eerst opnieuw installeren op je nieuwe schijf, terwijl de oude schijf afgekoppeld is. De nieuwe schijf bij voorkeur op dezelfde poort op het moederbord zetten als de oude.
Na installatie kan je de oude schijf weer aankoppelen en proberen je documentmappen te recoveren / over te zetten.


Windows 10 installeren in het kort:
of via een USB stick, of via een DVD. Microsoft heeft hiervoor het Media Creation Tool (zeg maar 'stick-maker' of de 'DVD-maker'), en dat kan je hier downloaden:

Hiermee maak je automatisch een opstartbare stick of een opstartbare DVD, en daarop staan dan alle installatiebestanden voor Windows 10.
Eenmaal gemaakt (stick (8gb min.) of DVD) moet je je PC opstarten met dat medium. Je moet hiervoor het BIOS (Aptio Setup utility) zo instellen dat vanaf dat medium opgestart wordt (opstart- of bootvolgorde). De PC vindt dan de installatieschijf, en de W10 installatie zal vanzelf starten.
Vaak staat het BIOS al zo ingesteld dat als je een opstartbare DVD inlegt, en het kan geen vaste schijf met een besturingssysteem vinden, dat het al vanzelf op de DVD gaat kijken)
 
Erik, dank voor je uitleg. Het probleem was dat ik bij de Bios in eerste instantie niet wist wat ik moest aan klikken. Ik had het medium nog niet toegewezen. Bij het daarna opnieuw opstarten zag hij de DVD. Wel was dit Windows 8.1 maar dit later omgezet naar Windows 10. (digitale licentie) Het ziet er nu goed uit.
 
Je had direct Windows 10 mogen installeren, de licency is al gevalideerd als Windows 10 al gedraaid heeft op jouw PC. Via een eerder OS (W7 of 8) kan ook, maar is meer werk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan