• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Mijn mobiel is gehacked wat is handig?

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Aarie25 Dus het kan dus wel zo zijn dat deze hackers in kwestie. Zelf bepalen welke telefoontjes ze naar mij doorlaten?
Ik heb ook iemand 1x proberen te bellen. Maar de oproep stopte vreemd genoeg erg snel. Terwijl degene in kwestie 5 min geleden nog op Whatsapp zat in gesprek met mij. Vond ik vreemd. Dus dan kan er toch ook worden bepaald wie ik wel en niet kan bellen/ bereiken?

Er is mij door iemand anders hier geadviseerd om een andere mail adres te gaan gebruiken. Dus ik ga terzijnertijd wat nummers overschrijven gewoon. Heb een boel. Maar dat zijn niet allemaal mensen die ik persoonlijk ken. En belangrijk zijn zeg maar.

Nog een vraag: Ik heb online gelezen dat je ten allen tijden te volgen ben met je mobiel.
En als je hem uitschakeld. Dat hij dan nog signalen uitzend. Welke dit zijn weet ik niet.
Maar het is toch wel handig dan om je mobiel uit te schakelen als je ergens bent aangekomen waarvan je niet wilt dat de hackers dit weten?
 
Als je begint met het kopen van een nieuwe telefoon met een nieuw nummer, je telefoon installeert met een nieuw, goed beveiligd mailadres, dan ben je al een heel eind.

Daarnaast wijzig je het wifi wachtwoord bij jou thuis. Je oude telefoon zet je terug naar fabrieksinstellingen.

Als je dat alles hebt gedaan moet de hack ook verleden tijd zijn.
 
@Aarie25
Nog een vraag: Ik heb online gelezen dat je ten allen tijden te volgen ben met je mobiel.
En als je hem uitschakeld. Dat hij dan nog signalen uitzend.

Daarmee wordt de overheid bedoeld, want die kan jou ten alle tijden volgen.

Als jij een telefoon hebt die up tot date is en niet iedereen bij jou telefoon laat. Kunnen de hackers jou niet zo maar volgen.
 
@Rubensky Ik kan het risico niet nemen om mijn Wi-Fi bij dezelfde provider te houden.
En iemand zei dat ik met deze telefoon problemen zal blijven houden. Gezien mijn IMEI Nummer bekend is bij meerdere mensen.
 
@Aarie Oké. En de politie? Niet dat ik iets crimineels van plan ben hoor.
 
Politie valt onder de overheid, dus ja die kunnen ook meekijken.
Maar natuurlijk niet zonder toestemming.
Want ze mogen niet zomaar iedereen volgen.
 
@Aarie25 En wat als ze dat wel doen. Zonder toestemming ? Wat dan? Wat voor stappen kan je ondernemen?
 
Dit is toch niet belangrijk. Want zij hebben geen interesse in de normale burger. Ik zou gewoon kijken dat jou probleem wordt oplost.
 
@Aarie25 Oké. Is het trouwens niet handig dan om 1 smartphone te nemen. En een ouderwetse mobiel? Waarmee je zeg maar alleen kunt bellen en sms-en?

Geloof dat je dan het beste. Privé contacten zo ver het kan. Dat je daarmee communiceert met de ouderwetse mobiel. En voornamelijk internet gebruikt met de smartphone? Het probleem is wel. Als je moet communiceren met bijv. Een advocaat. Welk nummer geef je dan?

En ik wil mijn nummer niet meer aan iedereen geven. Ook geen instanties.
Die kunnen je toch ook via de mail bereiken?

Ik wil alleen dat mensen die ik persoonlijk ken. Mij mobiel kunnen bereiken. Niemand anders.

Dan heb je o.a. geen gedoe met mensen die je anoniem bellen, foplijnen etc.

Zeker na al deze ellende wil ik super voorzichtig zijn.
 
Je zou 2 telefoons kunnen kopen waarvan er maar 1 een smartphone is.
Als je die dan alleen voor internet gebruikt kun je er ook over denken geen sim kaart erin te doen en alleen via wifi te internetten. Maar dat ligt eraan of jij dan ook via 4g wilt internetten.

Als je een nieuw nummer neemt, zorg dan dat het een geheim nummer is, zodat die nergens terug te vinden is.
 
@Aarie25 Een mobiel met internet is altijd handig. Ook om mails te versturen etc.

Ik had dan de vragen:

Als ik meerdere mail adressen aan maak.
En ik log in op voornamelijk 1 apparaat. Kan je dan makkelijk via deze mail gehacked worden?

En is het veilig om mijn Instagram profiel te behouden. Die niet gekoppeld is aan mijn Facebook? En de enige inlog optie die ik daar heb. Is met mijn mobiel nummer.
Ik zou dan terzijnertijd mijn Instagram naam veranderen waarschijnlijk. Geloof dat, dat wel mogelijk is.
 
Je moet ook daar 2 staps verificatie instellen.
Dat maakt het voor een hacker een stuk lastiger.
Zo lang jij zelf op past met wat jij allemaal doet, ben je wel veilig.
Als je dan ook nog een telefoon neem met Android One, dan heb je 3 jaar na het uitkomen van een model
update garantie.
 
@Aarie25 Moet ik dan tweestapsverificatie instellen met hetzelfde nummer waarmee ik Instagram gebruik dan?

En is het wél oké om belangrijke mails dan van mijn oude mailadres door te mailen naar mijn nieuwe mail adres? En dit gebeuren natuurlijk wissen uit de gegevens van de oude mail. Dit doorsturen. ?
 
Je kunt bij Instagram heel makkelijk 2 staps instellen.
Alleen wil jij een nieuw nummer hebben, dus dan moet je dat eerst aanpassen en dan pas 2 staps.

Tweestapsverificatie inschakelen voor Instagram
• Open de Instagram applicatie
• Log eventueel in met je account
• Navigeer naar je profiel
• Tik bovenin op de drie strepen om de instellingen te openen
• Navigeer naar 'Instellingen'
• Open 'Privacy en beveiliging'
• Kies voor de instelling 'Tweestapsverificatie'

Tik in het pop-up menu op 'Aan de slag' om de dienst te activeren. Vervolgens kun je een beveilingsmethode kiezen waarop je de code wil ontvangen. Dit kan via sms of een verificatieapp zoals Google Authenticator. Volg de stappen op het scherm om de verificatie in te schakelen. Tijdens het proces krijg je een aantal back-up codes, deze moet je goed bewaren door een schermafbeelding te maken of deze te kopieëren. Deze codes heb je nodig wanneer je wil inloggen en geen toegang meer hebt tot je telefoonnummer of verificatieapp.
 
@Aarie25
En is het wél oké om belangrijke mails dan van mijn oude mailadres door te mailen naar mijn nieuwe mail adres? En dit gebeuren natuurlijk wissen uit de gegevens van de oude mail. Dit doorsturen. ?

Je kunt voor jou oude mail adres ook 2 staps instellen, dan kun je altijd veilig bij jou oude mails komen en dan wordt het voor hackers lastig om dat in te komen.
 
Als je weet dat diegene de kennis heeft om te hacken, dan weet je ook hoe verdacht het klinkt om hem aan een andere lader te doen (die blijkbaar naar een computer leid). Op mijn mobiel kun je zien wanneer hij is aangesloten op een apparaat met bestandsmachtigingen en kun je dat uitschakelen. Het is zelfs mogelijk om hem draadloos op te laden en dan ben je er zeker van dat hij alleen van stroom wordt voorzien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan