• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies MOBO defect door oververhitting of toch niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Volledig kaal citeer je .
Heb je daar zelf ook cards ingeplugd op het moederbord ? Een grafische kaart bijvoorbeeld . Een grafische kaart die nog maar een milimetertje scheef zit of een milimeter te weinig ingedrukt en daardoor niet helemaal vastzit zal de fan van de voeding ook even draaien en uitvallen .

Nee. Alleen de koeler en de CPU zitten er nog op
 
Het is de CPU koeler die stilvalt dan heeft het wel zin om dat te controleren . Die kan ook verbrand raken door overhitting maar dat ga je niet merken . Je kan dat alleen testen door eens een andere CPU koeler te gebruiken .

Zullen we dat gewoon proberen? Ik heb ook best zin op het toch even allemaal na te pluizen.. Wie weet.. tnx voor jouw opmerkingen
 
Er zijn bedrijven die mobo's repareren maar dan is een nieuwe mobo m.i. goedkoper en effectiever. Zelf heb ik wel eens een tweedehandsje op Marktplaats gekocht. Dat kan ook nog lonend zijn. Als je het leuk vind om de uitdaging aan te gaan kun je natuurlijk wel zelf verder zoeken maar voor een mobo is dat wel een echt grote uitdaging.
Het zelf "reflowen" van een mobo kun je natuurlijk wel proberen maar heeft alleen zin als je een las contact verwacht (er zijn ook video's voor in je thuis oven maar een blower vind ik ook een goed idee). Daar heb ik nog geen signalen van gezien.
Met een soldeerbout aan je mobo heb ik afgeleerd. Een mobo, maar niet allen mobo's, bestaat uit meerdere interne lagen. Sommige voor de verbindingen (ongelooflijk dat dat betrouwbaar (galvanisch) te maken is) en lagen voor de afscherming. De warmte afvoer is dermate hoog dat je een goede bout moet hebben die gelijktijdig de hele chip kan verwarmen, anders krijg je hem er niet af. Er af halen van de grotere componenten is nog niet een echt probleem, want je kunt vaak de pootjes afknippen, maar opnieuw solderen kan ook tegenvallen. We hebben het hier immers over erg dicht bezette pcb's.
Mij staat het ook tegen een product weg te gooien waarvan maar een klein onderdeel defect is. Je moet het echter wel kunnen vinden en vervangen.
Vaak worden ook zg. custom made of ongestempelde componenten gebruikt. Dat bemoeilijkt de zaak ook al.
Lijkt deze toevallig op jouw board: https://www.marktplaats.nl/a/comput...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Kun je mee bieden.
 
Nog eens nalezend: "Moederbord is toch defect door oververhitting"
Tin is een vreemd goedje. Het is niet een stabiel metaal zoals sommigen zullen denken. Het is een metaallegering die "kruipt". Dat wil zeggen dat het onder invloed van een kracht voortdurend beweegt. In de praktijk betekent dit dat als een zware component voordurend aan trilling ondehevig is de tin gaat scheuren. Haarscheurtjes die je vaak niet met het blote oog ziet. Dit doet zich vooral voor bijv. in je auto. Heb je daar defecte elektronica, soldeer dan eerst eens de zware verbinging na. Grote kans dat je probleem is opgelost.
Nu dan naar een mobo. Als de temperatuurverschillen op het mobo groot zijn, bv. door plaatselijke stofophoping, kan ik me voorstellen dat zich hier vergelijkbare uitzettingsproblemen voor doen. Onlangs ben ik er nog in geslaagd een desktop multimeter te repareren door een aantal verbindingen klakkeloos na te solderen. Die meter stond al jaren op de nominatie om weg te gooien maar ik vond het zonde. Had ook al eerdere reparatiepogingen ondernomen, telkens met maar heel kortdurend succes. Na enkele dagen was het weer mis terwijl ik ook eigenlijk geen oorzaak had kunnen vinden.
Nu dus wel gerepareerd.

Waarom ik dit schijf is dat bij een slecht contact er vaak af en toe wel een werkend apparaat is. Het uitvallen zal dan telkens vaker in de tijd voorkomen.
Vraag is echter of dat ook de voorgeschiedenis van jouw mobo is. Meer kans dat door oververhitting een powercomponent de geest heeft gegeven.
Je zult dan dus de powercomponenten moeten zien te identificeren en stuk voor stuk kijken of je ze getest kunt krijgen. Ik zou dan beginnen met het controleren van alle voedingsspanningen die je maar kunt vinden. Dus zowel de standaard spanningen uit je hoofdvoeding als de spanningen over een aantal chips. Met wat searchen vind je wel gedetailleerdere info over CPU spanningen ed.
 
Er zijn bedrijven die mobo's repareren maar dan is een nieuwe mobo m.i. goedkoper en effectiever. Zelf heb ik wel eens een tweedehandsje op Marktplaats gekocht. Dat kan ook nog lonend zijn. Als je het leuk vind om de uitdaging aan te gaan kun je natuurlijk wel zelf verder zoeken maar voor een mobo is dat wel een echt grote uitdaging.
Het zelf "reflowen" van een mobo kun je natuurlijk wel proberen maar heeft alleen zin als je een las contact verwacht (er zijn ook video's voor in je thuis oven maar een blower vind ik ook een goed idee). Daar heb ik nog geen signalen van gezien.
Met een soldeerbout aan je mobo heb ik afgeleerd. Een mobo, maar niet allen mobo's, bestaat uit meerdere interne lagen. Sommige voor de verbindingen (ongelooflijk dat dat betrouwbaar (galvanisch) te maken is) en lagen voor de afscherming. De warmte afvoer is dermate hoog dat je een goede bout moet hebben die gelijktijdig de hele chip kan verwarmen, anders krijg je hem er niet af. Er af halen van de grotere componenten is nog niet een echt probleem, want je kunt vaak de pootjes afknippen, maar opnieuw solderen kan ook tegenvallen. We hebben het hier immers over erg dicht bezette pcb's.
Mij staat het ook tegen een product weg te gooien waarvan maar een klein onderdeel defect is. Je moet het echter wel kunnen vinden en vervangen.
Vaak worden ook zg. custom made of ongestempelde componenten gebruikt. Dat bemoeilijkt de zaak ook al.
Lijkt deze toevallig op jouw board: https://www.marktplaats.nl/a/comput...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Kun je mee bieden.

Bedankt nogmaals. Fijn dat je ook even de praktische kant van dit verhaal even belicht want dat is erg leerzaam voor mij. Dat bedoel ik dus met " goede hulp online ' (Y)

Dat is idd het moederbord waar we het over hebben. Het gaat mij hier eigenlijk niet zozeer om na het oplappen weer zelf te gaan gebruiken. Ik heb kasten vol met onderdelen door de jaren verzameld dus ik heb het niet echt nodig ....op dit moment. Dat is niet mijn doel. Het gaat mij puur om het willen weten en het kunnen. (en natuurlijk voor de FUN van het doen)

Even een klein stukje over mijn persoonlijke situatie zodat je me beter begrijpt:

Ik heb onlangs een persoonlijke knoop doorgehakt en heb een (ietsjes ambitieus misschien) plan in actie gezet waarin ik mij van een baan als hulpverlener (HBO) over switch naar een een baan in de ICT. Hulpverlening is een foute keuze geweest. Zonder daar nu al te veel daar nu al te persoonlijk te worden ( dat wordt wel een erg lang verhaal namelijk en hoort dat soort praat niet thuis op een plek als deze.. daar is dit forum niet voor) komt het er op neer dat mijn hart in de techniek ligt en dat ik door een natuurlijke interesse en aanleg voor cijfers en formules daar veel gelukkiger ga worden dan ik nu ben.

(voorbeeld) Mijn eerste computer was een tweedehands Intel-Pentium met 1x 3GHZ CPU voor 100-euro, en het was liefde op het eerste gezicht. Dat ding lag helft van de tijd uit elkaar en dat ding heeft mij veel geleerd. Ik heb het moederbord nog steeds en daar doe ik ook nooit en te nimmer geen afstand van. Vanaf dat moment heb ik veel aan mijn eigen computers gesleuteld en er over gelezen!


Vandaar ook die kasten vol met ouwe computer-meuk waar zelf mijn ouders gek van worden...haha.

Nu komt het serieuze stuk van mijn plan: Ik heb nu om te beginnen na wat speurwerk online twee complete (gratis te downloaden want echt geld hiervoor heb ik op dit moment niet) officiële cursussen gevonden en daarnaast via YouTube enig bijbehorend video lesmateriaal. Het gaat hier om de CompTIA A+ en CompTIA Network+ cursussen en stammen uit 2016. Vrij up to date dus (Deze leveren trouwens in de praktijk officiële certificaten op. Dat kan dus mocht ik dat achteraf nog willen dan kan dat online voor 150 dollar) Ik zal namelijk voor mijn plan meer ECHTE KUNDE moeten vergaren en daarbij een portfolio moeten bijhouden die dat later aantoont! Enige praktische ervaring op het gebied van computer en (thuis)server hardware, laat staan het repareren daarvan, zal vast leuk staan op een cv of portfolio. Bovendien lijkt het mij (ook weer voor de FUN) super leuk om dat eens te doen en het is vast erg leerzaam. Over een paar maand ga ik beginnen met studeren aan de Open Universiteit en begin ik met de eerste module die eigenlijk een soort basis gaat worden voor mijn leven als student voor de komende paar jaar! Eigenlijk hoop ik tijdens het verloop van deze studie ergens bij een groot detachering bedrijf met een Internship (learning on the job zoals een paar van mijn vrienden hebben gedaan) te kunnen beginnen. Ik moet dan wel interessant genoeg zijn om die kans later te krijgen! De connecties heb ik al..

CompTIA A+ training officieel
CompTIA A+ bijbehorende youtube serie
CompTIA Network+ training officieel
CompTIA Network+ bijbehorende youtube serie
CompTIA trainingen home page
Professor Messer


Nu ff Back on topic:

Ik houdt er eerlijkgezegd rekening mee dat de kans er in zit dat ik het bord meer ga vernielen dan dat de bedoeling was, wat eigenlijk geen probleem is omdat ik het kappot heb gekocht inc. behuizing en CPU voor 10euro! Zie het als leergeld!
Maar ik ga er wel tijd en aandacht aan besteden om dit probleem wat het ook moge zijn naar mijn beste kunnen op te lossen.
De hetelucht-blower heb ik dit al geregeld en dit weekend al in huis.. Tot die tijd ga ik me alvast inlezen!

Vet leuk klusje is dit !

En mocht het lukken dan zet ik het hele zootje mooi op marktplaats want ik ga over een poos toch wat andere hardware nodig hebben.

Moet zeggen dat dit forum (ook nu weer) een prima plek is voor dit soort dingen. Mijn Complimenten!
 
Dat moederbord heeft een VGA onboard , heb je daar ook al eens een beeldscherm op aangesloten ?
Moederbord heeft een AMI BIOS.
https://www.lifewire.com/amibios-beep-codes-2624543

Nee nog niet.. nog geen tijd voor gehad!
Mobo'tje heeft drie aansluitingen voor beeldscherm en die gaan we ook nodig hebben

Ik vond wel een gast die een soort van stappen-procedure het zaakje wist op te lossen.

Ik ga zodra ik tijd heb een beetje spelen met verschillende hardwarematige configuraties en hoop zo iets duidelijker te krijgen hoe of wat.
 
Conclusie!

Ik heb het moederbord waar Veng mij over tipte vandaag toch gekocht. Veng.. bedankt voor jouw hulp!

Defecte moederbord wordt aankomend weekend onderhanden genomen. Bij succes post ik dat nog.

Bedankt heren!
 
Graag gedaan.
Ik wacht de resultaten af.
 
Hallo,

Excuses voor het late reageren maar ben door omstandigheden nog niet aan mijn taken toegekomen maar nu wel....

Zit nu in de Actie!

Ik heb het hele zootje in een kast geplaats en wifi-pci, HDD, dvd-writer, etc geïnstalleerd om te kijken of alles werk.

Blijkbaar geen problemen tot nu toe ! Moederbord+CPU werken blijkbaar gewoon. (gek genoeg)

Net windows geïnstalleerd en ben nu eerst de BIOS aan het updaten en daarna ga ik de originele drivers installeren.

brb.
 
Fijn dat het werkt. Het zou een slecht contact kunnen zijn (geweest)
 
Haha.. Dit moederbord en CPU mankeerd niks aan volgens mij. Heb er nu al VirtualBox op draaien met windows7 en server2003!
Verder Windows 8,1 geïnstalleerd met de nodige drivers en verder nog wat andere basic software.

Hij draait als een zonnetje :)
Hoe die man er bij kwam dat er dikke problemen ware weet ik niet maar ik heb niks. Deze kan dus gewoon via Marktplaats verkocht worden zonder gedonder te krijgen achteraf.

Bestaat natuurlijk de kans dat hij na een dag gedraaid te hebben als nog de geest geeft... Al hoewel?
Kan dat?

Beetje jammer dat er niks viel te sleutelen maar zo ben ik ook blij.

Bedankt voor jullie hulp
 
Je kunt er altijd "per ongeluk" een glaasje cola in laten vallen. Dan heb je weer uitdaging genoeg.;)
 
Haha ..

Soms moet je het lot een beetje helpen bedoel je ?
Grapjas! ;)

Maar wel eigenlijk best een slimme opmerking... ! Was nooit bij mij op gekomen !
Het zou wel mooi uitkomen natuurlijk . Vooral omdat ik nu met twee dezelfde moederborden zit!

Ik wil het alleen niet zelf doen..Ook niet per-ongeluk.. !

Geef hem beter wel een dagje aan mijn kleine neefjes mee .. Alle drie hyper,onstuimig en super nieuwsgierig ! Mooie combi in dit geval..en: " <[ wat de oogjes zien..vernielen de handjes ]> " !!!

Als persoon ben ik meer van het repareren en opbouwen, waar in tegen die kleintjes [volgens mij eigenlijk alle kleine kinderen] aanleg hebben voor, en al de nodige ervaring hebben met , het [per ongeluk maar bijna vakkundig] om zeep helpen van allerlei soorten elektronische apparaten of ze kwijt maken! [I-phones na een week weer terug vinden tussen de kippen in het kippenhok! bijvoorbeeld! .. Een waar verhaal ! Dat soort dingen gebeuren daar wel vaker.]
En het leuke is dat zij er nog on-gedupeerd mee weg komen ook.
Gelukkig zijn ze daarom ook goed verzekerd door hun vader!


Dus dat betekend voor mij: én geld levert het op... en ... een gegarandeerd defect moederbord/computer om mee te spelen!

:)
 
"Alle drie hyper,onstuimig"
Mss zou die vader dan nog iets op mijn site kunnen vinden.
 
"Alle drie hyper,onstuimig"
Mss zou die vader dan nog iets op mijn site kunnen vinden.

Wie weet wel.

Welke site is dat dan?
Heb je een URL of Link voor me ?

Vg. Feddrik .. en een fijn weekend alvast ;)
 
Staat nu in mijn profiel onder "about".
Ook fijn weekend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan