• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Moederbord/Voeding probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arjen

Vaak hier
Lid geworden
25 sep 2004
Berichten
783
Waarderingsscore
2
Hallo allemaal,

Voor het eerst sinds hele lange tijd post ik weer eens. Niet dat ik vroeger zo vaak postte. Evengoed veel plezier gehad van het forum. Hopelijk nu weer. :)

Ik heb een Dell XPS420 desktop pc die niet meer wil opstarten. Powerknop knippert oranje en er gebeurt niets. Ik heb al uitgebreid gegoogeld en het schijnt een bekend probleem te zijn, wrs voeding of moederbord (maar dat is meestal zo denk ik). Er zit een diagnostic knopje op de voeding, als je dat indrukt en het groene lampje erboven gaat branden dan is je voeding ok schijnt:

- Zoals het nu is blijft het lampje uit;
- Ik heb alles in de kast afgekoppeld, voeding weer aangesloten op het net en weer getest, lampje ging toen aan;
- Daarna een voor een alle onderdelen (disk drives, hard drives, videokaart en moederbord) weer aangekoppeld en steeds getest. Het moederbord heeft twee stekkers, een 12x2 pins (main connector?) en een 2x2 pin (ATX12V1 volgens google). Als ik de laatste aansluit, dan doet de boel het niet meer.

Als ik deze laatste stekker uit het moederbord laat, dan start de pc nog steeds niet op met de startknop, maar als ik dat diagnostic knopje op de achterkant van de voeding ingedrukt houd dan komen iig de fan, de videokaart en de disc/hard drives in beweging (maar scherm blijft zwart).

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is tot zover.

Mijn vraag: is imand bekend met dit probleem? Voor zover ik het nu zie denk ik, aangezien sommige dingen wel in beweging komen zoals ik zei, dat het een moederbordprobleem is en dat ik een nieuw bord moet kopen. Zou ook dat ene stekkertje het probleem kunnen zijn? Ik wil liever eerst het probleem met enige zekerheid vaststellen voordat ik een nieuw onderdeel koop en dat dan blijkt dat dat het probleem niet was.

Laat maar weten als er aanvullende specs nodig zijn.
 
Ook zonder geheugen?


Helemaal kaal met alleen de CPU, systeemspeaker en voeding uiteraard, bios beeps?

Wel doen met die EATX stekker, die is voor de sap van de CPU.
 
Laatst bewerkt:
Dat is snel. :) Ik heb het geheugen laten zitten. Ik hoorde wel piepjes toen ik de voeding alleen met de 12x2 stekker op het moederbord had aangesloten (met geheugen erin). Weet niet wat dat betekent?

--- Update ---

PS: het is een onafgebroken piep zolang ik dat knopje ingedrukt houd (met alleen moederbord met geheugen erin aangesloten).
 
Geheugen juist eruit, bios beeps, 1 reepje plaatsen, eventueel omdraaien, bios beeps zijn goed, geen niet.

Je moet juiste achterhalen wanneer je geen beeps krijgt, daarom moet alles eraf en eruit.
 
Ik heb zojuist alle geheugen strips (4 stuks) eruit gehaald en dan klinkt dezelfde onafgebroken piep als ik dat diagnostic knopje op de voeding indruk. Dus nu een voor een plaatsen en testen? Ik begrijp nog niet goed waarom ik dit doe?
 
Weet ook niet waarom je dat doet, waarom die diagnostic?

Kaal aanzetten en hopelijk bios beeps krijgen.
 
- Kaal aanzetten met de startknop en beide stekkers (12x2 en 2x2) op het moederbord: geen reactie
- Kaal aanzetten met de startknop en alleen de 12x2 stekker op het moederbord: een piep en verder niets (dus niets start op). Als ik dit met dat diagnostic knopje ipv de startknop doe dan is de piep onafgebroken (en dan beginnen er dingen te draaien zolang ik het knopje ingedrukt houd)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zul je toch eerst een andere voeding moeten proberen om die uit kunnen sluiten of deze in een andere PC testen als het een ATX voeding en niet een door Dell verzonnen exemplaar.

- Kaal aanzetten met de startknop en beide stekkers (12x2 en 2x2) op het moederbord: geen reactie
Zo testen idd maar dit is niet goed.
 
Zul je toch eerst een andere voeding moeten proberen om die uit kunnen sluiten of deze in een andere PC testen als het een ATX voeding en niet een door Dell verzonnen exemplaar.

- Kaal aanzetten met de startknop en beide stekkers (12x2 en 2x2) op het moederbord: geen reactie
Zo testen idd maar dit is niet goed.
 
Die mogelijkheid heb ik helaas niet.
 
Bedankt voor de reacties zover. Zijn er nog andere mensen die hier meer verstand van hebben dan ik (niet moeilijk)? In feite wil ik dus graag weten waar het probleem zit, moederbord (en/) of voeding. Ik vind het zonde als ik een nieuw onderdeel zou kopen en dat dan blijkt dat dat het probleem niet oplost.

Als ik bv het bewuste stekkertje (zie boven) doormeet en ik krijg een meting van 12V, kan ik er dan vanuit gaan dat de voeding ok is?
 
Spijtig dat verder niemand hier iets over te zeggen heeft. Bedankt voor de moeite Lange Pier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan