• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Nieuwe game PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Woutrrr

Happy! :D
Lid geworden
29 okt 2008
Berichten
1.174
Waarderingsscore
0
Hi allen,
Jullie hebben me vaker goed geholpen met nieuwe PC builds, heb weer een verzoekje van een vriend van me.

1. Het systeem:
- Wat is het maximale budget dat je wil uitgeven?
1600eu
- Welke onderdelen denk je te kunnen hergebruiken van een eerdere pc? (bv: beeldscherm, muis, toetsenbord, speakers)
Alle randapparatuur. Alleen volledige PC is nodig.
- Wat is het hoofddoel van de pc, waarvoor wil je hem gebruiken? (bv games, mediacenter, muziekbewerking, foto's bewerken, videobewerking, 3d modelleren,...)
Gaming
- Welke software/games ga je erop gebruiken?
Pubg, fortnite, warhammer 2, maar ook de mogelijkheid om nieuwe games smooth te draaien
- Ben je van plan te gaan overklokken?
Nee
- Heb je verder 'speciale' eisen voor je pc? (bv: Draadloos internet, SSD, kaartlezer, optie voor CFX/SLI, verlichting en venster in de behuizing, waterkoeling, upgrademogelijkheden...)
Verlichting en venster in behuizing zou gaaf zijn maar niet een must

2. Randapparatuur:
- Heb je ook randapparatuur nodig? (muis, toetsenbord, beeldscherm, luidsprekers ...)
Nee
- Welke software heb je nodig? (bv: besturingssysteem, antivirus, ...)
Windows 10
- Heb je hiervoor ook een apart budget?
Nee
- Hoeveel beeldschermen wil je gaan gebruiken?
2

3. De (web)shop:
- Moet het systeem geassembleerd (in elkaar gezet) worden door de (web)winkel? (1)
Ja
- Wil je ook dat er een besturingssysteem door de (web)winkel wordt genstalleerd? (2)
Hangt beetje van de kosten af (als het onder een tientje is prima, anders niet)
- Heb je zelf een voorkeur van bepaalde (web)winkel of heb je liever dat wij prijs/kwaliteit de beste deal uitzoeken?
Azerty

Alvast bedankt en nog een lekker laat happy NY gewenst

- Wouter

EDIT: Volgens mij is zn budget een beetje overkill maar dat weten jullie beter. Mocht het idd overkill zijn, zouden jullie dan misschien ook wat alternatieven kunnen aanbevelen en waarom wel/niet? Nogmaals dank!
 
Laatst bewerkt:
Componenten - Azerty
Maak zelf een winkelmandje en zet die link ervan hier neer ter beoordeling.

Key's kun je wel voordelig aanschaffen maar €5,= ?
 
Goedemorgen!
Heeft even geduurd maar heb wat in elkaar proberen te zetten.
Ik kom nog wat onder het budget uit maar volgens mij kan het zelfs nog wat ingekrompen worden.
Ik heb gekozen voor i5 9th gen (K) omdat die maar een tientje duurder is dan de 8th 8600 (zonder OC).
Daardoor heb ik wel weer een wat nieuwe mobo nodig wat het volgens mij wat prijziger maakt.
Nieuwe mobo ondersteunt wel M2 Ssd wat ik nu nog niet heb, is dat aan te raden wel te nemen ipv normale SSD?
Verder nog een harde schijf ernaast van 1TB voor films / series whatever. Behuizing stond in de top 9 en voor een leuk prijsje, dus vandaar.
Videokaart vind ik pittig, deze kwam mooi uit op prestatie en prijs/kwaliteit benchmarks, maar is dit wat over de top?

Dus iig mijn vragen:
- Klopt m'n build uberhaupt?;
- Videokaart overpowered?;
- M2 SSD aan te raden?

Thanks!

Winkelwagen - Azerty
 
Als het budget aanwezig is dan spreken we niet over "overkill" maar over toekomstgericht ;)
SSD M.2 is zeer aan te raden ipv SATA: klik hier voor de bijvoorbeeld de Samsung 970 maar ook de Crucial (klik hier) is een mooie/goeie. Of steek een M.2 van 500Gb en een extra M.2 van 1Tb, dan ben je gelijk van alle kabelgedoe vanaf en draait er niks meer mechanisch. Er is plaats voor 2 SSD m.2 op je moederbord
 
Thanks voor je reactie!
Vraagje over M2, ik zie dat de Crucial alsnog SATA 6gb/sec is, betekent dat dus dat die geen snelheidswinst zal hebben t.o.v. een normale ssd? Dan gaat het dus enkel om het feit dat de M2 ssd makkelijker "weg te werken" is?
Nogmaals dank!
 
Klopt. Als je een m.2 SSD wil aankopen moet je letten op het protocol: NVMe PCIe (zoals de Samsung 970) werkt via het PCIexpress protocol en is veel sneller, SATA (zoals de Crucial) werkt via het SATA6-protocol maar dan rechtstreeks op het moederbord. HIER staat het mooi uitgelegd. Voor de C-schijf zou ik sowieso gaan voor PCIe (hoeft niet van Samsung te zijn, was maar een voorbeeld). Zie ook hier als aternatief. Het moederbord dat jij voorstelt, kan perfect 2 x PCIexpress aan (ook combinatie PCIe + SATA is mogelijk maar enkel als je eerste slot PCIe gebruikt).
 
Laatst bewerkt:
Winkelwagen - Azerty
Iets veranderd, voeding is schromelijk overdreven en crossfire ook, alles wordt energiezuiniger en de graka heeft aan een 500Watt al voldoende en idd een M.2 NVMe, Crucial is wat voordeliger dan de Samsung en doet hetzelfde.

Windows 10 key goedkoop aanschaffen, er zijn zat webwinkels daarvoor.
 
Ik zou persoonlijk alles bij elkaar zoeken via tweakers. Heb ik zelf ook gedaan. Sommige hebben leuke aanbiedingen. Scheelde me zo 200 euro :)
 
Bedankt allen voor de responses en @Lange Pier voor de nieuwe winkelwagen, ziet er goed uit!
Ik heb nog een vraagje over de videokaart. Deze versie is 80eu duurder dan de "standaard" 2060: Gigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G - Grafische kaart - GeForce RTX 2060 - 6GB GDDR6 - PCIe 3.0 x16 - 3 x DisplayPort, 1 x HDMI - Azerty
Ik denk dat dat vooral komt door meer OC mogelijkheden, wat (voor mijn weten) betekent dat de koeling vooral gewoon net wat beter is?
De standaard clockspeed van beide kaarten verschilt niet veel, wat volgens mij niet heel merkbaar zou zijn. Aangezien OC toch geen wens is, zou de goedkopere kaart dan ook sufficient zijn of is er een kans dat die koeling niet goed genoeg is?

Nogmaals thanks allen!
 
Die kan het ook prima doen hoor, weet niet meer waarom de keuze op die duurdere viel, je kunt alles aanpassen naar wens.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan