• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Nieuwe phising mail

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aarie25

NCF Goeroe
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
12 apr 2013
Berichten
25.735
Waarderingsscore
1.389
Ik kreeg vandaag deze mail binnen, voor mij is het de eerste keer dat het om een incasso gaat.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen denken dat dit een echte mail is en inloggen op hun link.

Geachte relatie,

De Rabobank heeft op de dag van maandag 06 augustus 2018 een schriftelijk verzoek ontvangen om toestemming te verlenenaan derden om periodiek meerdere bedragen te incasseren van uw betaalrekening.

Dit verzoek is zojuist aanvaard voor de klantgegevens gekoppeld aan uw rekeningnummer. Deze incasso’s zullen voor het eerst plaats vinden op de dag van vrijdag 10 augustus 2018.
Controleren incasso-opdracht
Wilt u de incasso-opdracht bekijken? Log in op via rabobank.nl/incasso. Volg de
stappen op uw scherm om de incasso-opdracht te bekijken. Klopt de incasso-opdracht niet? Dan kunt u deze terugdraaien volgens de stappen op uw scherm.
Belangrijk: volg de stappen hierboven direct. Indien u dit niet direct doet, loopt u het risico dat het
bedrag onterecht wordt afgeschreven indien blijkt dat de incasso-opdracht niet terecht was.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
Afdeling Bankzaken
 
Inderdaad Aarie, zo'n mail is mij nog onbekend.
Als je niet eens bij de Rabo zit - dan weet je eigenlijk al meteen dat het een scam is.

De url: http://ip6.si/#VyTG98']rabobank.nl/incasso is niet eens beveiligd en duidelijk niet van de Rabobank zelf.
 
De mail is onproffesioneel opgemaakt .
Er ontbreken ook belangrijke elementen in het bericht , waaruit je onmiddelijk kan afleiden dat het om phishing gaat .

Wie gebruikt nu als aanspreektitel "Geachte relatie" ? .


Dit verzoek is zojuist aanvaard voor de klantgegevens gekoppeld aan uw rekeningnummer.

Moest hier nu het rekeningnummer vermeld staan zou het al geloofwaardiger overkomen .

Met vriendelijke groet,
Afdeling Bankzaken


Afdeling bankzaken waar slaat dit nu op ?
Een contactpersoon en telefoonnummer zou ook al veel geloofwaardiger overkomen , en dan nog .
Zo nep als iets !
 
@aarie25
Ik ben erg benieuwd wie de afzender van de mail was, dus het adres achter het @
 
Inderdaad Aarie, zo'n mail is mij nog onbekend.
Als je niet eens bij de Rabo zit - dan weet je eigenlijk al meteen dat het een scam is.

Ik zit bij de Rabobank en wist al meteen dat het niet klopte.
Zeker omdat de mail begon met Geachte relatie, dan weet je meteen al genoeg.
Ook zal ik nooit een mail van de bank ontvangen over dit soort zaken.
 
@aarie25
Ik ben erg benieuwd wie de afzender van de mail was, dus het adres achter het @

Die kan ik jou niet meer geven, omdat ik de mail direct hebt geblokkeerd en dan meteen verwijderd wordt.
 
@aarie25 : als jij de tekst 1 op 1 hebt gekopieerd vanuit de mail, dan blijkt uit de spellings / grammaticale en interpunctiefouten (én de soms kinderlijke / wat al te populaire tekst) al onmiddellijk dat dit een stierenpoepmail is.
 
Het klopt dat de zinnen soms raar in elkaar zitten, maar toch zullen er mensen zijn die dit geloven en dan daar inloggen.
 
En wat als de e-mail verzonden werd via een mailserver ? Dan is er geen sprake van een e-mail adres , maar alleen van een domeinnaam .
Maar aan dit bericht is duidelijk te zien dat het zo nep is als iets . Geen persoonlijke aanhef , schrijffouten .
Hoe hij onderaan afgesloten werd .
Maar intrenet criminelen worden ook slimmer en heb ik al zulke mails gezien waarin je persoonlijk met naam word aangesproken van zulke valse incasso bureaus . Een tijdje geleden is er hierover een uitzending geweest op de radio bij ons . Het is ongelooflijk welke truccen die criminelen gebruiken bij hun slachtoffers om geloofwaardig over te komen .
https://radio2.be/de-inspecteur/incassobureau-of-oplichtersbureau
 
Die oplichters gaan zeer sluw te werk . Ze sturen jou een e-mail in naam van een incassobureau dat ze aangesteld werden om een schuldvordering van iets wat je nog niet betaald hebt . Ze gaan geen datum gebruiken van een paar maanden geleden maar van een paar jaar geleden . Er zijn oplichters die zelfs een datum van 15 jaar geleden en langer gebruiken . Ja dat zou kunnen dat ik daar ooit iets gekocht bebt maar dat zegt me helemaal niets , en waarom komen ze na zovele jaren plots af dat ik dat niet betaald heb .
Er staat een nota bij . Als je de schuldvordering wil betwisten om dit document in te vullen met je gegevens en waarom je het betwist . Er word ook vermeld , in geval je niet betwist en binnen zoveel dagen werd het bedrag niet overgeschreven komen er onkosten bij die kunnen oplopen tot , en word daar een bedrag voor die oplopende koste een paar honder euro's vermeld . Die hoge oplopende kosten zijn gerechtskosten volgens hun .
Wie dat document dan gaat invullen met een nota ik denk dat de schuldeiser zich vergist heeft , want kan me niets herinneren dat ik daar ooit iets besteld heb is dan een slachtoffer van de oplichter . De oplichter heeft al je persoonlijke gegevens ook je huisadres en je telefoon . Op je huisadres krijg je dan een aanmaning of bellen ze jou op voor een laatste verwittiging .
De banken geven de oplichters zelf de pap in de mond door op hun site te vermelden . Pas op voor phishingmails , wij versturen zulke mails niet en verwittigen je via persoonlijk per brief .
Zo denken de oplichters dan, gaan wij dat ook maar doen en in een phishingmail hun huisadres en telefoon laten invullen .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Swaken : ik val bijna om van verbazing. Iedereen weet toch bijna zeker of hij / zij iets niet betaald heeft? Anders gewoon even checken bij het online bankverkeer...…..?

Daarnaast, alle bedrijven die produkten en / of diensten aan je leveren, sturen je minimaal 2 tot 3x een reminder als je niet hebt betaald, dus als je van een incassobedrijf een mail krijgt, dan weet je voor 99,9999999% zeker dat het foute boel is.
 
"Dat is voor de volgende keer nog een optie, normaal blokkeer ik het, maar ik zal het de volgende keer naar de Rabobank doorsturen. Bedankt voor de tip! "
Eerst doorsturen en dan blokkeren. Let wel op dat je niet de gewone "doorstuur" optie gebruikt. Er moet bij de keuze echt staan: "Doorsturen als bijlage". Anders zadel je mss iemand anders met een virus op.
 
Eerst doorsturen en dan blokkeren. Let wel op dat je niet de gewone "doorstuur" optie gebruikt. Er moet bij de keuze echt staan: "Doorsturen als bijlage". Anders zadel je mss iemand anders met een virus op.

Ja natuurlijk, anders ben ik de mail al kwijt voordat hij is doorgestuurd.
 
Kreeg vandaag weer 2 keer de zelfde mail, ik heb hem nu doorgestuurd naar de Rabobank.
 
De mails die aarie heeft gekregen zijn zo wie zo oplichterij, en goedgelovige zielen zullen er waarschijnlijk intrappen. Maar dit gezegd zijnde. Dit is voor België, voor Nederland heb ik geen flauw idee.
Heb je schulden of niet, is het terecht of niet een incassobureau heeft in België geen enkele rechtsgeldigheid, nada noppes noegabollen nul. Mijn advies, een mail van een incassobureau , gewoon negeren, als het terecht is zal je eerst een paar aanmaningen krijgen van een gerechtsdeurwaarder. En weet je zeker dat het terecht is zeker nooit aan het incassobureau zelf betalen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan