• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Office via goedkope licenties kunnen nadelen hebben

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veng

Elite lid
Lid geworden
27 nov 2012
Berichten
6.543
Waarderingsscore
137
'n Jaartje gelden kocht ik goedkope Office licenties. Werkte prima (dacht ik).
Nu kom ik toch een kleinigheidje tegen waar je even aan moet denken:
Ik ging zoeken naar de oorzaak van het ontstaan van veel nutteloze log files in de Windows temp folder, bv:
aria-debug-14804.log,
officeclicktorun.exe_streamserver(20190316161523EA8).log
SANDYBRIDGE-20190316-1409.log
en nog wat rare namen.
Ik vond wel toevallig de oorzaak van het feit dat Office niet automatisch wilde updaten, ook al staat dat wel ingeschakeld.
Blijkbaar heb ik een licentie (ook helemaal niet vreemd) van een bedrijf waar centraal alles geregeld wordt (met grouppolicies).
Deze versies missen blijkbaar een aantal registry settings welke functies via de grouppolicies geregeld worden.
Ik kwam dat in dit draadje tegen:
(Dit schrijvende dringt het tot mij door dat die logfiles mogelijk ontstaan zijn vanaf het moment dat ik zelf handmatig geüpdate heb. Ze blijven ook weg als ik het automatisch updaten uitschakel.)

Ook al is af en toe handmatig naar updaties zoeken geen groot punt, ik vroeg me toch af of ik ongestraft een .reg met die settings van iemand anders zou kunnen importeren.
HKEY_LOCAL_MACHINE\software\policies\microsoft\office\16.0\common\OfficeUpdate
Al het onderstreepte ontbreekt nl.

Ondertussen denk ik een weg gevonden te hebben, maar overzie te weinig wat hier gaat gebeuren:
 
Laatst bewerkt:
Try To Keys To Change Your Windows 10

dit zijn wat codes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je nielsms6.
Het veranderen van de licensie code zal mijn Office versie niet ineens aanpassen neem ik aan.
Codes lopen via de Microsoft server. Is het niet zo dat zij bij meerdere gebruikers die codes domweg blokkeren. Dat is me onlangs bij een andere leverancier ook overkomen. Ik dacht een lifetime licentie te hebben gevonden, dat werd zo ook in de software aangegeven maar toch werd deze geblokkeerd.
Ik heb nu een officiële Office Pro versie, die wissel ik niet graag in tegen een "grijze" versie.
En zoals ik al eerder aangaf, het is geen groot issue. Ik moet er alleen aan denken af en toe naar updates te zoeken of accepteren dat mijn windows\temp folder lanzaam vol loopt.
 
Ik heb echt nog nooit problemen gehad met licenties van Digital License.

En wat jij schrijft is onzin je kan dat soort dingen helemaal niet in de licentie regelen!! De licentie is alleen om aan de server van Microsoft te vertellen Hallo ik ben legaal.
 
Ik moet Rubensky hierover bij treden, ik heb ook al vele installaties gedaan van Office 2016 en 2019 via verschillende "goedkope" aanbieders en nog nergens problemen ondervonden, ook niet met al dan niet automatische updates. Ik doe ook de na-service van deze pc's en heb daar ook nog nooit iets ondervonden van Office die niet zou updaten. Het enige nadeel bij dergelijke licenties is dat je bij een herinstallatie (clean) van Windows die soms niet meer kan gebruiken. Meestal helpt een telefoontje met Microsoft dan wel. En wat beteft die nutteloze log-files zoals je schrijft in bericht #1 … die staan er bij mij ook op elke pc en ik heb een volledig legale Office 365 home. Het zijn maar hele kleine bestanden (ook van Acronis en Adobe trouwens) die je best laat staan.
 
"ook niet met al dan niet automatische updates "
Bij mij stond automatische updates ingeschakeld. Toen ik echter handmatig ging zoeken was hij een hele poos bezig met updaten. Zowel laptop als desktop.
"En wat betreft die nutteloze log-files zoals je schrijft in bericht #1 … die staan er bij mij ook op elke pc en ik heb een volledig legale Office 365 home. Het zijn maar hele kleine bestanden (ook van Acronis en Adobe trouwens) die je best laat staan. "
Het zijn idd kleine bestanden maar het worden er wel steeds meer. Ik ben nog niet 100% zeker dat die wegblijven als je automatisch updaten uitschakelt. Wel dat het met het proces "Microsoft Office click-to-run" te maken heeft.
Zoals eerder gezegd geen groot probleem. Ik was alleen nieuwsgierig of ik het zou kunnen oplossen. Het houdt je tenslotte van de straat;)
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals dat heeft echt niet met de licentie te maken. Misschien met de instellingen die je gebruikt. Maar niet met dat stukje platte code.
 
"Nogmaals dat heeft echt niet met de licentie te maken. "
Nee, dat is wel duidelijk en beweerde ik ook niet.

Mijn probleempje heeft te maken met de updateservice: "Microsoft Office click-to-run"
Binnen 'n dag 64 file'tjes! Ook met uitgeschakeld automatische updates van Office want click to run blijft wel actief. Dit gebeurt ook op mijn laptop.
(Bij 'n kennis, die Office 2013 heeft, staan slechts 3 van dat soort file'tjes.)
Ik vind op Google echter geen vergelijkbare problemen. Wel veel vragen van gebruikers die blijkbaar om andere redenen van "Microsoft Office click-to-run" af willen.
Ik kan click-to-run wel uitschakelen (renamen of verwijderen), maar dan kan ik helemaal niet meer updaten.
 
Je kan misschien eens testen om 'm uit te schakelen in de taakplanner (onder Microsoft … Office). Zo wordt die niet meer automatisch geladen bij het opstarten. Is dit niet de oplossing kan je alles nadien terug inschakelen.
 
Het proces kan ik in de taakplanner stoppen maar start automatisch weer op als ik reboot.
Hoewel de taakplanner dat wel aangeeft kan ik het proces bij "services" niet terugvinden om een andere instelling te proberen.
Vervolgens heb ik de OfficeClickToRun.exe even gerenamed. Toen startte Office niet meer op en heb ik gelijk een image teruggezet om dat probleem dan weer op te lossen.
 
Dit is wat "click-to-run" doet: Office 2010 Click-to-Run: Introduction
Als ik het goed begrijp is het een anternatief voor msi installers en moet ik dit dus niet stopzetten omdat ik niet weet wat er nog meer door wordt beïnvloed.
 
Click-to-run kan je niet stoppen. Dit is een service. Wanneer je deze stopt kan je de gehele Office applicatie niet meer starten.
 
Klopt. Dat heb ik gemerkt.
Ik moet ook nog eens afwachten of het aanmaken van die files ongelimiteerd door gaat. Het is nog niet zo dat het er duizenden waren. Wel is het zo dat ik regelmatig die temps leeg maak. Ik ga er eens op letten (op dit moment zijn het er 26 maar toen ik het voor het eerst ontdekte waren het er wel veel meer).
Mss komt er eens een update die e.e.a. oplost, al is het vreemd dat ik er wel last van heb en er verder in Google. weinig over te vinden is. Dat wijst niet op een bug bij Microsoft maar eerder iets vreemds bij mij.
In een eerdere posting gaf ik al aan dat het met de registry settings te maken kan hebben (zie mijn eerste posting).
"ik vroeg me toch af of ik ongestraft een .reg met die settings van iemand anders zou kunnen importeren.
HKEY_LOCAL_MACHINE\software\policies\microsoft\office\16.0\common\OfficeUpdate
Al het onderstreepte ontbreekt nl. "
 
"ik vroeg me toch af of ik ongestraft een .reg met die settings van iemand anders zou kunnen importeren.
HKEY_LOCAL_MACHINE\software\policies\microsoft\office\16.0\common\OfficeUpdate
Al het onderstreepte ontbreekt nl. "

Die vermelding (het onderstreepte) heb ik ook niet in mijn register staan en ik werk met Office 365 !
 
Idem voor mij. Ik heb het onderstreepte ook niet in mijn register staan en ik werk met Microsoft Office 2016, dus niet de abonnementsversie van Office.

@Veng: hoe groot zijn bij jou die aria-debug log bestanden? Ik zag dat ik in mijn Windows Temp map op dit moment 59 van die logbestandjes heb, maar ze zijn bij mij erg klein: allemaal kleiner dan 1 KB. De individuele grootte van die logbestandjes varieert bij mij tussen 53 en 55 bytes. Verwaarloos klein, vind ik. Zijn ze bij jou een stuk groter?

Bij sommige mensen kunnen die Aria debug logbestanden echter zeer groot worden. Dat zou dan veroorzaakt worden door OneDrive:
Als de aria debug bestandjes bij jou ook zo klein zijn als bij mij, dan zou ik er niets aan doen.
 
Zie hier wat ik allemaal krijg. In elk geval niet die grote bestanden.
Dat die .reg sleutels nodig zouden kunnen zij heb ik van de aanwijzigen van deze site:
Dit omdat bij mij het automatisch updaten niet werkt. Daarmee begon mijn zoektocht.
 

Bijlagen

  • Logs.jpg
    Logs.jpg
    81,3 KB · Weergaven: 12
Jouw bijlage toont 17 bestandjes. Ik heb er 18 van vandaag. Zelfde als die van jou. Ze zitten mij niet in de weg.
Het officeclicktorun logje is bij mij een leeg bestand. Dat zal bij jou ook zo zijn, want de grootte is zowel bij mij als bij jou 0 KB.

Heb jij net als ik Microsoft Office 2016? Welke versie en welk buildnummer zie jij?

Bij mij wordt Office 2016 automatisch bijgewerkt. Hieronder mijn buildnummer:

5c912cff1af98-Office_2016_versie_en_build.png
 
Zo te zien dezelfde. Bij mij echter pas na handmatig updaten.
Als jij die reg entries ook mist en hij bij jou wel update is er blijkbaar iets anders aan de hand bij mij.
 

Bijlagen

  • Office licentie.jpg
    Office licentie.jpg
    35,7 KB · Weergaven: 11
Zoek de verschillen... ;)
Ik mis in jouw afbeelding een regel. Boven de regel 'Dit product bevat' hoort volgens mij deze regel te staan: "Behoort tot [jouw e-mailadres dat hoort bij je Microsoft account]"
Kijk nog maar eens naar mijn afbeelding. Ik heb mijn e-mailadres daar verdoezeld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan