• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Ongewone, verdachte mail : is dit een hack ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

danny g

Junior lid
Lid geworden
3 dec 2016
Berichten
79
Waarderingsscore
2
Ik had via mail gecorrespondeerd met iemand die een webshop heeft (in griekenland) en had hem (als laatste) een mail verstuurd als antwoord op een vraag van hem. Er zijn dus voordien meerdere mails over en weer gegaan. Mijn mail dus gemaakt en nog laten vertalen via Google translate. Mail verzonden. Niks aan de hand tot hier toe.
Nu kijk ik (toevallig) daarna in mijn map van verzonden mails en zie bij de bewuste mail in de tekst iets bijzonder eigenaardig, verdacht staan (zie bijlage). Namelijk een combinatie van een lange reeks van letters en cijfers met daar achteraan, en dat vind ik toch wel SUPER verdacht, de naam van mijn computer. Dat staat daar dus plotseling zomaar uit het niets ! Nooit zou ik iets dergelijks in een mail zetten ! !
Verder weet ik zeker dat wanneer ik de mail verzonden heb dat dit er niet (zichtbaar) instond.
Het enige wat misschien zou kunnen zijn is dat google translate er voor iets tussen zat maar dat lijkt me toch zeer onwaarschijnlijk.


Heb hier wel de namen verwijderd en ook de code wat aangepast voor alle zekerheid. Maar ze was echt exact zolang inclusief dus mijn computernaam erachteraan met het @ teken erbijgevoegd !

Iemand een idee wat hier aan de hand is ?


Verdachte mail (1).JPG
 
(Foutje, ongepast . . .)
 
(Thanks, ik ben niet gewend om eerst naar de sub-catagorie van de post te kijken. Maar die blijkt nu anders)

Mijn enige idee is dus om te checken of je de mail niet per ongeluk aan jezelf hebt geadresseerd, i.p.v. het bedoelde adres. Dit lijkt namelijk iets van het IMAP protocol die vermeldt van welke PC de mail komt.
 
Neen hoor, ik heb de mail niet naar mezelf geadresseerd. Heb trouwens ondertussen een antwoord ontvangen op die mail.
En dan nog, die "code" en mijn computernaam kunnen er niet zomaar inkomen. Ik zou in de verste verste niet weten waarom ik zoiets in een mail zou zetten.
Het enige wat in mijn gedachten opkomt is dat mogelijk Goole Translate de dader is maar dat betwijfel ik. Ik zou dat dan toch gezien hebben toen ik de mail verstuurde en dat stond er dus NIET in bij het verzenden. Zou ik zeer zekers gezien hebben dat er zo een raar "gedrocht" in zou staan bij het nalezen van de mail voor het verzenden.
 
@ Abraham54 : DeepL : ok, maar die is betalend ! (de 30 dagen proefperiode daargelaten) en er zijn er nog veel mee hoor. Ik hiel me dus maar bij Google translate. Op een jaar tijd vertaal ik maar een paar tekstjes en daarvoor ga ik dus niet elk jaar blijvend betalen.
Maar dat ging dus eigenlijk mijn vraag niet over.
Heeft u enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn met die beruchte mail van mij ?
 
Neen - de webversie is gewoon gratis.
Als je Pro neeemt, dan moet je uiteindelijk betalen, maar de gratis versie is alleen al stukken beter dan de vertaaldienst van Google.
 
Nou, des te beter dus !
Ik heb ooit op hun site eens gekeken en zag rechts onderaan de melding "30 dagen gratis uitproberen" staan. Dacht dus : we houden het gewoon bij google translate en zullen zelf de scherpe randjes wel wat bijvijlen. Niets op aarde is gratis nietwaar. Indien je klikt op "Meer lezen" kom je inderdaad op hun pro versies uit.
Die "30 dagen...." slaan dus alléén maar op hun pro versies. Wel wat verwarrend aangegeven op hun site vind ik.

DeepL Translator

DeepL (1).JPG
 
Wel wat verwarrend aangegeven op hun site vind ik.
Dat zie je wel bij meer sites die ook gratis leveren. Reden daarom is dat ze uiteraard liever hebben dat je hun betaalde versies neemt. Dus er zijn er die het wat moeilijker maken om te laten zien dat ze ook gratis hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan