• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Onvoldoende geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leono

Enthousiast
Lid geworden
20 jan 2013
Berichten
2.536
Waarderingsscore
157
Sinds enige tijd ontvang ik te pas en te onpas mededelingen dat mijn computer onvoldoende geheugen heeft. (Zie afbeelding onder de tekst).

Dit is echt weer iets nieuws, want ik zie geen enkele reden hiervoor. Wat mij wel opviel is, dat Firefox in Taakbeheer vaak enorm veel geheugen verbruikt (veel meer dan 1.000.000 kB, soms bijna 2.000.000 kB). Na een Firefox herstart, normaliseert dit weer. In SRWare Iron hetzelfde verschijnsel, maar omdat er dan 25 processen tegelijk draaiend zijn, kan het geheugenverbruik daar niet worden vastgesteld.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Geheugen.PNG
 
Graag de twee logs in n keer posten - gebruik de tools in de volgorde zoals aangegeven.

Stap 1
Download
51e281a62c183-Junkware_Removal_Tool_icon_Canned_1351185104.png.jpg
Junkware Removal Tool by Thisisu.
Downloadlokatie: Dit programma absoluut naar het bureaublad downloaden of anders naar het bureaublad verplaatsen!
Opmerkingen:
  • Alle openstaande programma's en webpagina's dienen afgesloten te zijn.
  • Het is raadzaam de actieve beveiligingssoftware te de-activeren, zodat mogelijke conflicten met JRT.exe uitgsloten worden.:
  • Hier en hier vindt je gegevens hoe antivirusprogramma's en spywarescanners te deaktiveren.
  • Dat tijdens de scan van JRT.exe tijdelijk de snelkoppelingen verdwijnen van het bureaublad, is normaal.
Junkware Removal Tool by Thisisu opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: dubbelklik op JRT.exe.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8 en Windows 10: via rechtsklik op JRT.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".
  • JRT.exe zal daarna Windows gaan scannen.
  • Deze scan kan afhankelijk van de systeemspecificaties soms vrij lang duren, wees dus geduldig.
  • Indien de scan voltooid is, zal een logje (JRT.txt) op het bureaublad opgeslagen worden en automatisch openen.
  • Post de inhoud van dit log in je volgende bericht.

Stap 2
Download
52186926180a1-adwcleaner_nieuw.png
AdwCleaner by Xplode.
Downloadlokatie: Dit programma absoluut naar het bureaublad downloaden of anders naar het bureaublad verplaatsen!
Opmerkingen:
  • Alle openstaande programma's en webpagina's dienen afgesloten te zijn.
AdwCleaner opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: dubbelklik op adwcleaner.exe.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8 en Windows 10: via rechtsklik op adwcleaner.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".
AdwCleaner is opgestart:
  • Klik op de knop Scan
  • Is de scan gereed, klik dan op de knop Verwijderen
  • Klik bij AdwCleaner Afsluiting van de programma's op OK
  • Klik bij AdwCleaner Herstarten noodzakelijk op OK
AdwCleaner logbestand:
  • Nadat de PC opnieuw is opgestart, opent een logfile.
  • Ingeval het log niet opent, is dit alsnog terug te vinden in C:\AdwCleaner\AdwCleaner[R0, of 1, of 2].txt
  • Post vervolgens de inhoud van dit log in je volgende bericht.
 
Hallo aarie25,

Firefox is kort geleden nog "opgefrist", daar ligt het niet aan. En: als ik "onderweg" ben in SRWare Iron komen die mededelingen over het geheugen ook.
 
Ik heb jouw topic verplaatst.

Download
52063a40e2e64-Farbar_Recovery_Scan_Tool_canned.png
Farbar Recovery Scan Tool 32 of 64 bit van n van de onderstaande links
Farbar Recovery Scan Tool 32 bit (x86)
Farbar Recovery Scan Tool 64 bit (x64)
Downloadlokatie: Dit programma absoluut naar het bureaublad downloaden dan wel daar naar toe verplaatsen!
Opmerkingen: Alle openstaande programma's en webpagina's dienen afgesloten te zijn.

Antivirusprogramma en actieve malwarescanners dienen al voor je FRST.exe start gedeaktiveert zijn!
Hier en hier vindt je gegevens hoe antivirusprogramma's en spywarescanners te deaktiveren.

FRST opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: dubbelklik op FRST.exe.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8/8.1 en Windows 10: via rechtsklik op FRST.exe of FRST64.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".

FRST start op:
  • Wanneer het programma is geopend klik dan op de knop Yes bij de disclaimer.
  • Druk vervolgens op de Scan knop.
  • Aansluitend zal een logbestand - FRST.txt en Addition-txt aangemaakt worden en op het bureaublad opgeslagen worden.
  • Post de inhoud van beide logbestanden in jouw volgende bericht.
.

In geval de inhoud van een van de logs of van beide logs te groot is om te posten, kijk dan hier: Hoe een bijlage toevoegen?
 
Waarschuwing: onderstaande bewerking is enkel voor deze computer bedoeld, het toepassen hiervan in een andere computer kan tot schade in Windows leiden.


We gaan
51a5c8edc4692-icon1337952077.png


Farbar Recovery Scan Tool (FRST.exe) opnieuw gebruiken.

Open een nieuw kladblok (of anders: notepad) bestand, via "Start\Alle programmas\Bureau-accessoires\Kladblok (of Notepad)".
Kopieer en plak de volgende (blauwe tekst in het code-venster) in het lege kladblokvenster.

Code:
[B][color=#0000FF]
start

CreateRestorePoint:
EmptyTemp:
CloseProcesses:

HKLM\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Internet Explorer: Restrictie <======= AANDACHT
Task: {8CD52EBB-74F1-4549-A6E9-E562D6CD233A} - \Microsoft\Windows\Setup\GWXTriggers\ScheduleUpgradeReminderTime -> Geen bestand <==== AANDACHT
Task: {A8E5FD2A-CE04-423B-8834-21DCB74671F4} - \{501FEAD0-5443-425B-BB96-495C2432A62E} -> Geen bestand <==== AANDACHT
Task: {CD6EA005-97A0-4BC9-8659-E5DD50F07CE8} - \Microsoft\Windows\Setup\GWXTriggers\ScheduleUpgradeTime -> Geen bestand <==== AANDACHT
Task: {F641F869-7C5B-40B2-9CC8-2FF8D9CBAB95} - \Microsoft\Windows\Setup\GWXTriggers\refreshgwxconfig-B -> Geen bestand <==== AANDACHT
FirewallRules: [{E6A9C19E-B64B-4740-A3CD-05536CA1B235}] => (Allow) C:\Program Files (x86)\IObit\Driver Booster\4.2.0\DriverBooster.exe
FirewallRules: [{882BCE18-9050-4282-A6C5-30AE3C2C607E}] => (Allow) C:\Program Files (x86)\IObit\Driver Booster\4.2.0\DriverBooster.exe
FirewallRules: [{813F00F3-DD4D-4854-9D6D-8B2E1B3F9D12}] => (Allow) C:\Program Files (x86)\IObit\Driver Booster\4.2.0\DBDownloader.exe
FirewallRules: [{12BFC997-A415-4191-8CEA-06DEC1108B58}] => (Allow) C:\Program Files (x86)\IObit\Driver Booster\4.2.0\DBDownloader.exe
FirewallRules: [{933285D7-D476-4AFA-9920-00C199150421}] => (Allow) C:\Program Files (x86)\IObit\Driver Booster\4.2.0\AutoUpdate.exe
FirewallRules: [{F33E1B55-D2E1-4C8C-B496-A4FC5937940C}] => (Allow) C:\Program Files (x86)\IObit\Driver Booster\4.2.0\AutoUpdate.exe

cmd: ipconfig /flushdns
cmd: netsh winsock reset
[/COLOR][/B]

Sla nu dit kladblokbestand in de dezelfde locatie waar ook FRST.exe aanwezig is op als Fixlist.txt

Farbar Recovery Scan Tool (FRST.exe) met de fixlist.txt gebruiken
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8 en Windows 10: via rechtsklik op FRST.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".
  • Als het programma wordt gestart, klik dan op Ja in de popup.
  • Druk op de Fix knop.
  • Na de fix wordt een logbestand - Fixlog.txt - in dezelfde locatie aangemaakt van waaruit FRST.exe is gestart.
  • Post de inhoud van dit logbestand in jouw volgende bericht.
 
Je hebt maar 4GB in die oude pc van jou zitten.

Daarnaast is het zo dat diverse beveiligingssoftware op de achtergrond meedraait en dat kan het snel bergafwaarts gaan met 4GB werkgeheugen!
Kijk of je het geheugen kan uitbreiden naar 8 GB.


Doe nu de Eset Online Scaner - hoe je dat moet doen met de nieuwe versie heb ik hier beschreven: http://www.********.nl/threads/eset-online-scanner.315/
 
Mijn geheugen van 4 Gb leverde bijna 6 jaar geen enkel probleem op, dus waarom nu opeens wel? Uitbreiding komt niet in mij op. Als er teveel beveiliging draait, welke dan? Volgens mij, behalve de anti-virus, alleen Bitdefender Anti-Ransomware en sinds kort ook weer HitmanPro.Alert. Deze twee laatsten lijken mij vrij bescheiden.

De ESET Online Scanner heeft pas nog gedraaid, maar nu zal hij moeten wachten tot morgen.

Even een vraag, als het mag:

In het log van Farbar zag ik 2 processen staan ('HKU\S-1-5-19\...\Run: [Sidebar] => %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /autoRun' en 'HKU\S-1-5-20\...\Run: [Sidebar] => %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /autoRun') die ik al enige tijd probeer uit te schakelen. Het schijnt dat deze nog steeds opstarten terwijl mijn Sidebar al jaren buiten werking is. Kan ik deze 2 registersleutels verwijderen? Sorry als ik er met deze waarneming geheel naast zit. (Ben amateur).

Welterusten.

--- Update ---

Nog even wat mijn 4Gb geheugen betreft:

Citaat: "Wat mij wel opviel is, dat Firefox in Taakbeheer vaak enorm veel geheugen verbruikt (veel meer dan 1.000.000 kB, soms bijna 2.000.000 kB)."

ESET vond geen bedreiging. Geen log, daarom maar een knipsel:

ESET.PNG
 
Bekijk onderstaande eens:

HKLM-x32\...\Run: [NetTime] => C:\Program Files (x86)\NetTime\NetTime.exe [772096 2012-05-12] ()
HKLM-x32\...\Run: [DefragTaskBar] => C:\Program Files (x86)\Ashampoo\Ashampoo Magical Defrag 3\defragtaskbar.exe [927072 2009-12-16] ()
HKU\S-1-5-19\...\Run: [Sidebar] => %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /autoRun
HKU\S-1-5-20\...\Run: [Sidebar] => %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /autoRun
HKU\S-1-5-21-3985488779-3452437005-2477218925-1000\...\Run: [f.lux] => C:\Users\Léon\AppData\Local\FluxSoftware\Flux\flux.exe [1024240 2016-12-06] (Flux Software LLC)
HKU\S-1-5-21-3985488779-3452437005-2477218925-1000\...\Run: [RadioSure] => C:\Users\Léon\AppData\Local\RadioSure\RadioSure.exe [2876416 2016-01-28] (TheBestWare Studio)

Allemaal onderdelen die bij mij niet zouden mee opstarten.

Radiosure is dus om radio online te luisteren - ik gebruik daarvoor Screamer Radio.
En daarvan afkomstig kan je ook naar Tapin Radio kijken.

Die programma's starten niet mee en gebruiken weinig resources.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Abraham54,

Alle processen die je noemt gebruiken minimaal geheugen. Het opstarten is niet de kwestie. Al deze processen waren reeds dagelijks actief voordat de kwestie ontstond die mij bracht tot het posten van het probleem "Onvoldoende geheugen".

Waarom wordt er geregeld gezegd "Uw computer heeft onvoldoende geheugen"?

Radio?Sure! is 100% onverslaanbaar. Ik ken alle anderen. Het opstarten is een keuze van mijzelf. In plaats van het afgezaagde Windows geluid val ik zo gelijk in een topswing.

Mochten mijn vragen nog beantwoord worden, zou ik zeer dankbaar zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je vergeet dat in vergelijking met eerdere tijden je ondertussen twee verbindingen opbouwt met de cloud.

En alles bij elkaar betekent dat jouw computer het drukker heeft uit zichzelf dan een paar jaar geleden.
Door nu extra werkgeheugen erbij te nemen krijg je weer werkgeheugen reserve.
 
Mijn drie (!) verbindingen met de wolken staan meestal uit in verband met schrik voor ransomware. Ook dan komt de "geheugenwaarschuwing".

Extra geheugen is zoals gezegd geen optie. Ik zou ook niet weten waarom, want het "geheugenprobleem" is pas een week oud of zo.
 
Waarom is extra geheugen berhaupt geen optie voor je?
Omdat je teruggrijpt op het verleden?
Inderdaad heeft jouw computer al een 6 tot bijna 7 jaar zijn werk gedaan en ondertussen is 4GB wat ooit als meer dan genoeg werd gezien, is inmiddels te weinig in veel gevallen.
Dat heeft alleen al te maken dat onder andere in vergelijking met 2010 antivirussoftware meer eist tegenwoordig.
 
Zoals gezegd heb ik tot een week geleden nooit een geheugenprobleem gehad. Verder geef ik alleen geld uit aan noodzakelijke dingen.

Als de melding komt, blijkt Firefox (bijvoorbeeld) tot 2.000.000 kB geheugen te gebruiken. Na een herstart van Firefox loopt dit terug naar normale waarden. Jammer genoeg helpt alleen een herstart. Tabbladen sluiten heeft weinig zin.

Als je niet weet waarom dit gebeurt, heb ik daar begrip voor, want ik weet het zelf ook niet.
 
Mijn Firefox:

58beba141d799-Leono.png


Let wel: in mijn notebook zit 16GB werkgeheugen.
 
Welke conclusie kan ik afleiden uit het gedrag van jouw Firefox? Dat die ook zoveel geheugen eet?

In elk geval was mijn Firefox tot een week geleden altijd tevreden met 3 400.000 kB.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ga naar Handleiding Process Explorer van Sysinternals en VirusTotal en doe dan hetzelfde wat ik gedaan heb en post de afbeelding zoals hier beschreven Afbeelding in bericht meeposten
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan