• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Onvoldoende schijfruimte op D schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

kenami

Vaak hier
Lid geworden
1 okt 2006
Berichten
586
Waarderingsscore
1
Beste helpers.
Ik krijg steeds de melding, dat er te weinig schrijfruimte op de D schijf beschikbaar is. Maar er staat niets op die schijf. Zie bijlage.
Wat kan ik doen doen, om die vervelende melding niet meer te krijgen.
Bedankt op voorhand Kenami
 

Bijlagen

  • hd.png
    hd.png
    48,8 KB · Weergaven: 12
  • D schijf.png
    D schijf.png
    397,5 KB · Weergaven: 11
  • D schijf 2.png
    D schijf 2.png
    98,2 KB · Weergaven: 9
je beging al de vergissing om deze te benoemen om dat deze kleine partitie van 493MB door Windows zelf werd aangemaakt ...dit is een herstel partitie *hier staan wel degelijk bestanden op maar deze zijn niet door u in te zien !
 
Laatst bewerkt:
Emi gaat ervan uit dat kenami zelf een schijfletter heeft gegeven aan de OEM-partitie van 493 MB.
Ik vermoed dat kenami dat niet zelf heeft gedaan.
Vrij veel mensen hebben er last van dat deze OEM-partitie opeens een schijfletter heeft gekregen na de installatie van versie 1803 van Windows 10. Dat is dus een bug, die sommige mensen treft.

Deze OEM-partitie hoort, net zoals de andere kleine partities die kenami laat zien in afbeelding 1, geen schijfletter te krijgen.
Partities zonder schijfletter worden niet getoond in de Verkenner. Nu deze partitie wél een schijfletter heeft gekregen, gaat Windows opeens zeuren over te weinig schijfruimte.

De oplossing is dus: niet die kleine partitie verwijderen (want Windows heeft die nodig), maar enkel die schijfletter D verwijderen. Dat kan echter niet via Schijfbeheer!

Hoe dan wel? Dat wordt uitgelegd door Tiero Chi op deze website: https://answers.microsoft.com/en-us...er-after/115d2860-542e-410f-983c-2aeb8bbd7d13

Moeite met de Engelse taal? Dan vind je hier dezelfde oplossing, maar dan vertaald naar het Nederlands: https://answers.microsoft.com/nl-nl...erkenner/f39ec01b-1c33-4151-81a0-d859b453c2e3
 
Had 'm ook en via diskmgmt.msc verwijderd.
Waarom zou dat dan niet mogelijk zijn?
 
@Lange Pier Omdat je in Schijfbeheer na een rechtsklik op die OEM-partitie alleen maar 'Help' te zien krijgt. Dus niet een volledig menu, waarin ook Stationsletter en paden wijzigen staat.
Als jij meer te zien kreeg, dan ben jij echt de uitzondering op de regel. Ik heb deze vraag nu al 5 keer gezien, op verschillende forums. Steeds zagen die mensen wanneer ze met rechts klikten op de partitie die door die bug een stationsletter hadden gekregen, alleen maar 'Help'. En dan houd het op in Schijfbeheer.

Maar natuurlijk kan kenami het proberen. Misschien lukt het haar, net zoals jou, toch ook in Schijfbeheer.

Het ligt er ook aan om welke partitie het gaat. Ik heb even gekeken in schijfbeheer op een van mijn pc's. Aan de 'Door systeem gereserveerde' partitie van 100 MB zou ik een stationsletter kunnen toewijzen, maar aan de partitie van 450 MB kan ik geen stationsletter toekennen.

En weer een toevoeging van mijn kant. Ik heb gekeken waar het verschil in zit. Wanneer bij die minipartitie ook het bestandssysteem staat, dan kun je de schijfletter verwijderen/wijzigen. Bij mij staat er geen bestandssysteem achter (gecontroleerd op 2 van mijn computers) en dan kun je er niks mee.
Bij kenami staat er NTFS bij; zij heeft dus, voor zover ik dat kan zien, wel kans dat ze de stationsletter kan verwijderen in schijfbeheer na een rechtsklik.
 
Laatst bewerkt:
ik heb dit ook meegemaakt en toen een oplossing op internet gevonden
 

Bijlagen

  • It is the normally hidden.txt
    307 bytes · Weergaven: 8
Beste helpers.

Het is mij gelukt, die melding komt niet meer.
Bedankt voor de snelle hulp. Kenami
 
Dat is mooi, dan kunnen we dit weer als opgelost beschouwen. (Neem ik aan.)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan