• Hulpvragenden in dit forumonderdeel worden enkel geholpen door daartoe bevoegde teamleden.
    Dit is belangrijk, zodat de hulpvragende goed geholpen kan worden zonder (goedbedoelde) aanvullende berichten van andere leden.
    Reageren op andermans discussie is daarom uitgeschakeld.
  • De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

[Opgelost] Computer versleuteld met virus

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zartax

Gevestigd lid
Lid geworden
14 feb 2016
Berichten
263
Waarderingsscore
0
Hallo jongens

de computer van mijn grootvader is besmet een een virus dat alle gegevens versleuteld. Ik heb er 2 dagen over gedaan om op dit forum te geraken. De computer is zeer traag en sluit alles direct af. Ik hoop dat ik dit bericht nog kan plaatsen voor het virus dit versleuteld en afsluit. Momenteel zit ik wel in de safemodus. Het is een computer van +/- 10 jaar oud en er staat nog XP op. Ik vermoed dat hij dit opgelopen heeft bij het binnenhaln van een emailbericht. Er staat ook geen geactiveerde virusscanner op. Het kan zijn dat jullie heel lang moeten wachten op logjes, omdat hij zo traag is.
Alvast bedankt!

Zartax
 
Re: Computer versleuteld met virus

Jouw grootvader heeft gewoon pech.
Heb je enig idee welke extensie de versleutelde documenten hebben.

En waarom werkte jouw grootvader noch met XP, indien hij over was gegaan op Linux Mint in die computer, had hij wel honderd keer die e-mail kunnen openen zonder dat er wat was gebeurd.
 
Re: Computer versleuteld met virus

Geen flauw idee, hij moet bitcoins betalen of alles word definitief verwijdert. Dit moet via een torrentwebsite. Hij is 80 jaar, ik zie hem niet met linux experimenteren. Hij is windows xp gewoon.
Het virus is "Crypt0l0cker"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Re: Computer versleuteld met virus

Experimenten met met moderne Linux distributies - jij loopt ook een heel eind achter als ik het zo mag uitdrukken.
Linux Mint is na Windows en MAC het meest gebruikte besturingssysteem.
En Cinnamon - de eigen Mint desktop omgeving kan zelfs met een XP-jasje worden uitgevoerd.

Maar wat je nu over dat virus schrijft, dat is nieuw in CryptoLocker.
Weet je zeker dat alles vernietigd wordt indien niet betaald wordt?

En moet je in Bitcoins de waarde van 500 euro betalen?
 
Re: Computer versleuteld met virus

Ik probeer het even te vertalen want als ik een printscreen moet nemen ben ik binnen een week nog bezig:

Wat is er gebeurd met uw bestanden?
Al uw bestanden zijn versleuteld door een sterke encryptie met RSA4096
meer info hierover: http://en.wikipedia.org/wiki/RSA_(cryptosystem)

Speciaal voor uw pc is er een persoonlijke sleutel ( publiek en priv) gemaakt zie eerder RSA4096
Alle bestanden van uw pc zijn getransferreerd naar uw pc via het internet

Kan enkel opgelost worden via een sleutel die beschikbaar is op onze server

2 opties;

wachten op een mirakel of ons bitcoins betalen!

En dan nog een IDnummer gekregen en nog een hele hoop links om op te klikken en dat moet via een torbrowser.


Ja, Linux is mij totaal onbekend maar sta altijd open om nieuwe dingen bij te leren. Momenteel houd ik mij bezig met W7.
 
Re: Computer versleuteld met virus

Heeft ie de bestanden per se nodig? Anders zou ik het systeem maar gewoon formatteren en vers installeren.

Gerede kans overigens, dat je na betalen nog steeds niet bij de bestanden kunt.
 
Re: Computer versleuteld met virus

Met die RSA sleutel is nog niks te beginnen, voor zo ver ik weet.

Hieronder tweemaal mijn Mint desktop:

572dc5f31e510-Schermafdruk_van_2016-05-07_12%3A37%3A37.png


Nu met startmenu:

572dc6473f90c-Schermafdruk_van_2016-05-07_12%3A40%3A46.png



Het Cinnamon thema is Shuffle.


Zoals je ziet is alles vrijwel meteen vertrouwd - echt geen experimenten nodig.
 
Laatst bewerkt:
Re: Computer versleuteld met virus

Nee, maar die cd heeft hij niet meer van xp.

Dat is netjes Abraham, hoe kan ik dit op zijn pc zetten?
 
Re: Computer versleuteld met virus

OK, bedankt weballey, ik zal iets laten weten als het gelukt is! Welk antivirusprogramma werkt het beste bij Linux?
 
Re: Computer versleuteld met virus

Wat zijn de technische specs van de PC van jouw grootvader?
 
Re: Computer versleuteld met virus

HP
1GB Ram
Intel Pentium
Een HDD van 40 GB
En de grafische kaart weet ik niet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Re: Computer versleuteld met virus

Moet normaal gesproken goed zijn voor Mint Cinnamon.
Cinnamon is geheel compleet - enkel geen Internet Explorer maar wel een snel startende Firefox en Chrome is ook mogelijk.

De kernel zal de hardware herkennen.

Meer info over de installatie enz. gaat vind je hier: https://sites.google.com/site/computertip/Home
 
Re: Computer versleuteld met virus

Bedankt iedereen, ik ga dat morgen proberen. Dan geven jullie de voorkeur aan linux ipv w7? (Buiten deze pc, want die kan dat toch niet aan)
 
Re: Computer versleuteld met virus

Met Win 7 zal de PC stroperig langzaam zijn.
Over opstarten heb ik dan nog niet eens.
Bovendien is de 40GB HD voor Mint meer dan genoeg, Windows 7 zal al gauw de helft innemen.
 
Re: Computer versleuteld met virus

Helaas een probleem. Ik heb het iso bestand net zitten branden op een dvd maar hij wil niet booten vanop die dvd. Hij zegt dat ik een kabel moet checken maar ik ben er zeker van dat alles werkt want anders kan je het toch niet open krijgen om je dvd in te brengen? Poging 2 met de usb-stick is ook mislukt. Ik had het iso bestand zitten kopiren van de dvd naar de stick. Ik dus wou opstarten vanaf de stick maar hij gaf een foutmelding met de melding dat xp niet kan opstarten?

EDIT: foutmelding bij het booten vanop de dvd: media test failure, check cable

--- Update ---

Ik denk dat de computer verloren is. Ik kan er echt niets meer mee aanvangen. Wel een krachtig virus. :(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Re: Computer versleuteld met virus

Je moet het ISO bestand dan ook niet op DVD branden, daar geen computer wat mee.

Download CD_BurnerXP en bij installatie zet je een vinkje bij Associren met ISO's.

Is de installatie gelukt dan ga ga je naar de map waarin de ISO zit en daar dubbelklik je op.
CD-BurnerXP zal nu opstarten en precies weten hoe een en ander op nieuwe DVD-rom te branden.

Daarna bootje vanaf de DVD en zal Linux Mint automatisch opstarten.
Dat laatste kan even duren omdat het vanaf DVD moet.

Is Linux Mint opgestart - dan eerst de internetverbinding aanmaken indien nog niet aanwezig (is belangrijk - de installatie van Mint heeft internet nodig).

Daarna kan je Linux Mint gaan installeren - kies bij installatiie voor de eerste optie - dan zal Mint de hele harddisk automatisch gaan inrichten.


Let op; bij aanmaken van de gebruiker met wachtwoord, zet je een vinkje bij Automatisch aanmelden.
Bij toetsenbord kies je voor de standaard instelling (Us -nternationaal met dode toetsen).
 
Re: Computer versleuteld met virus

Ik geraak gewoon niet meer in Windows zelf. Hij blijft hangen in het bootmenu. Hij zegt de hele tijd dat XP beschadigd is.
 
Re: Computer versleuteld met virus

Dat kan mede veroorzaakt worden door het virus!

Een en ander dan ook op een andere computer voorbereiden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan