• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

[OPGELOST] Hard- Of Software Probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.
T

Thijs1978

Gast
He mensen,

misschien dat jullie me kunnen helpen;
de pc van mijn broertje (intel 800 MHZ, 256 RAM) vertoont een eigenaardig probleem;
- harde schijven geformatteerd in DOS met "format c:" etc...
- middels win98se opstartdiskette (gemaakt onder confi-software-opstartdisk) de pc voorzien van virtuele schijf voor DOS met CD-ROM driver etc. The usual...
- win98se geinstalleerd; installatie verloopt geweldig
- maar nu...
- windows wil verder opstarten en monitor; netwerkkaart videokaart etc detecteren en installeren........maar pc start opnieuw op.
- elke keer weer. Hij krijgt de kans dus niet hardware te installeren omdat ie zich opnieuw op blijft starten. Heel vreemd.
- Dit opstarten gebeurt alleen zodra windows 98 de "zichtbare OS" wordt. Onder DOS gaat alles goed en is het systeem stabiel.

Ik snap er geen bal van.
- Het lijkt me een softwarematig probleem doordat t alleen gebeurt als win98 aan het opstarten is.
- De harde schijven zijn oke op andere pc's, net nieuwe videokaart dus kan t niet zijn; andere IDE kabels gebruikt...maakt niets uit. Hardware lijkt oke te zijn maar toch zegt mn gevoel dat t hardwarematig is. Herkent iemand dit probleem???
- Ik hoorde dat het de RAM zou kunnen zijn...hoe test ik dit?
- Voeding zou niet 100% meer zijn...maar waarom opnieuw opstarten onder win98 en niet onder DOS. Gebruikt windows andere voedingsniveaus en draden ofzo?
- ook viel de term virus bij bekenden...kan een virus zich in de bios bevinden? dat het daar fout gaat...weet ik t.. zoja hoe haal ik dit eruit? of is deze pc gewoon rijp voor de sloop.

Voor wie dit probleem herkent; help me

een verslagen en gefrustreerde broer die zn broertje wil helpen.
 
Tja, zoals je al aangeeft kan het aan diverse dingen liggen. Ram defect kan een optie zijn, is heel snel beschadigd (statische electriciteit) ook altijd vastpakken tussen duim en wijsvinger zonder de vlakke gedeeltes aan te raken. Een optie is als de pc voorzien is van meerdere rammen, 1 eruit te halen en daarmee op te starten. Werkt dit niet, andere ram eruit halen en de vorige weer terug plaatsen. Verder kijken of de reset knop niet vastzit, of mischien kortsluiting maakt, Ook is het beter om anders te installeren met zo weinig mogelijk extra hardware. alleen wat je nodig hebt voor de installatie. Een virus in de bios is mogelijk maar niet waarschijnlijk. Betreft dit trouwens een originele pc, geupgrade, of zelf gemaakte. Probeer ook eens in de veilige modus op te starten, kijken wat hij dan doet.

frank
 
het is waarschijnlijk de software die problemen heeft met hardware :S Haal er eens alles uit wat niet nodig is en schroef ze dr een voor een weer terug in.

Weet je zeker dat je niet na 2x opnieuw opstarten de boel hebt afgezet en zo te ongeduldig bent geweest?

trouwens waarom win 98?? 800Mhz is genoeg voor XP!!! <- beter
 
antwoord op frank;
het is een systeem dat volgens mij ooit eens origneel was maar wel veranderingen in zijn aangebracht. (gekocht via marktplaats)
PIII, 800 MHz, 256MB (NV?)RAM, GeForce4 kaart 64Mb, 10/100 Mbit netwerkkaart rtl8139c, geluidskaart, 2 x HD (4.5GB master en 5.5 GB slave)optische muis, oude monitor en toetsenbord. Serieel/parallel/usb en ps2 onboard. Moederbord weet ik niet, maar zou dat er toe kunnen doen?
De pc werd destijds werkend gezien bij de vorige eigenaar, ging prima; totdat we thuis kwamen en bovenstaand probleem begon. Uiteindelijk , ik weet niet wat ik gedaan heb, heb k m wel werkend gekregen met win98 en dat is een tijdje goed gegaan. Maar meneer wil grof opschonen en heeft harde schijven leeggegooid. Probleem van opnieuw opstarten is nu weer terug....
- hoe kan ik de ongewenste elektrostatica van de RAM krijgen? (al zou dat t probleem zijn) idd 2 gebruikte banken ram

antwoord op bertjuh;
:) nee ik weet de gevolgen van ongeduldig een OS installeren....gaat nooit goed en je zit r altijd langer aan dan je wil op die manier....dus neem mn tijd wel.
XP is een optie...maar zou daarmee dit probleem blijven bestaan he.....das de vraag...verder heb k gekozen voor win98 omdat dat een OS is die ik dan nu eindelijk een beetje begrijp en weet waar het meeste te vinden is. Ik zou bijv. niet weten hoe ik vanuit XP in DOS kan komen en een NTFS schijf moet converteren naar FAT32 als ik weer terug wil naar win98...dat soort dingen. en win98 zou toch gewoon moeten functioneren op een pc die meer geschikt zou zijn voor xp?
 
Ram ontladen van statische electriciteit is niet mogelijk, als dit heeft plaatsgevonden kan/ is deze onherstelbaar beschadigd zijn. Maar als je daar niet aangezeten hebt, is die optie kleiner.
Als beiden hd leeg zijn, wissel ze anders eens om, zodat master slave wordt en visa versa. En installeer dan 98 op de nieuwe hd. En prober die veilige modus eens

frank
 
iedere keer als jeje computer uitzet vliegt de stroom van het ram af. (gelukkig maar) en je kan alleen je ram verklooten door het met je vingers aan te raken (als je statisch geladen bent bijv.)
 
NIEUWS !!!

- RAM zijn gecheckt; beide banken doen t goed; althans; pc vertoont dezelfde problemen bij verschillende RAMmetjes...ik moet het wel heel erg verkloot hebben wil k ze allebei hebben gesloopt...niet waarschijnlijk dus.
Je ziet m ook alle MBtjes RAM gewoon testen bij opstarten.

- Veilige modus heeft meer succes; computer start nu eindelijk verder op!!
Maar wat ik ook verander middels uitvoeren-->msconfig, (weglaten config.sys of autoexec.bat, oplossingsmethodes via windows-help) geen verandering in normale modus; blijft resetten zodra de eerste hardware-component geinstalleerd moet worden (geluidskaart).
En in veilige modus kan k geen drivers installeren.....duh

Wel heel vreemd, t zit dus in software ergens fout....wat kan ik nog meer proberen??

Alvast vriendelijk dank v Thijs

http://www.boilingfrog.nl
 
Probeer anders eens een ander pci slot te proberen voor je hardware.

frank

(of is het al opgelost)
 
Beste Frank/andere lezers,

ik word gek van dat ding :blink:
- Andere sloten heb ik al getest; heb r maar 1 nodig nl..(video) en die heb ik op AGP gehad (GForce4) en een oude videokaart op verschillende PCI sloten; maakt helemaal niets uit allemaal. Probleem blijft.
- heb geprobeerd XP te installeren, ik dacht misschien dat ie dat wel doet...maar nee....ik zit dus nu met een NTFS schijf ipv FAT32. Zelfde probleem, al deed win98 het zelfs nog beter :)
- bestaan er suicidale pc's?? :unsure:
groeten thijs

http://www.boilingfrog.nl
 
Probeer eens een andere hardware voor alles. Andere videokaart, netwerkkaart enz.. (Bij deinstallatie netwerkkaart+geluidskaart e.d. eruit moppen en 'kaal' de installatie doorlopen.)
p.s. als je weer terug wilt naar FAT gebruik dan Partition magic, of bij de installatie van XP het formatteren.
 
Hallo Thijs1978,

Ik begrijp dat je al veel geprobeerd hebt. Ik heb laatst ook een probleem gehad met m'n PC. Het systeem gaf aan dat de geheugen modules defect waren. Dit bleek niet het geval. Wat uiteindelijk bleek was dat het moederbord kapot was. Later op mijn werk hadden we ook last van een hangende PC, zelfde probleem. Er blijken moederborden in de handel te zijn waar condensators op zitten in mindere kwaliteit die het na ongeveer 3 jaar begeven. Het effect daarvan is dat de pc met waazige meldingen komt die niet direct wijzen op een defect moederbord. Wellicht is dit ook bij jou aan de hand. Je kan dit herkennen door de condensators te bekijken (zijn van die langwerpige cilindertjes op pootjes). Bovenkant heeft een kruisvormige inkeping. Wanneer die bovenkant nu bol staat en er in het midden van het kruis ook nog wat poederachtige substantie zit, dan is hij gesprongen. Is dit het geval dan kun je je moederbord afschrijven. succes ermee,

Groeten Buorke :ph34r:
 
Dat is een hele goede opmerking van buorke, heb dit toevallig ook net meegemaakt met een pc van een bekende. Ook beschermingsfouten onder win, alle win versies erop gezet omte proberen, HD vervangen, kabels vervangen e.d. toen ook mijn oog viel op de condesatoren waarvan er 3 kapot waren. stonden bol en op springen. Een aantal functies van je pc werken dan nog wel waardoorje in eerste instantie niet denkt aan je mobo. Dit betrof toen een pc van SKY.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan