• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost P1-kabel zelf maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

JKL

Gevestigd lid
Lid geworden
15 sep 2016
Berichten
209
Waarderingsscore
2
Hoi allemaal,

Vandaag een slimme meter gekregen. Daar zit een P1-poort op, dus ik wil daar graag een Raspberry Pi mee verbinden om als energieverbruiksmanager te gebruiken. Daarvoor is een P1-naar-USB-kabel voor nodig. Ik weet dat deze gewoon te koop zijn, maar het lijkt me wel leuk om er zelf een te maken.

Ik heb een USB-A-stekker, dus dat komt goed, maar mijn vraag gaat over de RJ12-stekker aan de andere kant. Ik heb namelijk een aantal telefoonkabels liggen met 2 aders, en ook een paar met 4 aders. In de specificaties van de standaard (https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Slimme_meter_15_a727fce1f1.pdf) staat echter dat er een 6-aderige kabel wordt gebruikt, maar pin 1 en 6 lijken alleen voor de voeding te zijn, en aangezien de Pi een eigen voeding heeft vroeg ik me af of een 4-aderige kabel (RJ11 i.p.v. 12) ook volstaat.

Ik had enkele fora hierover bekeken, maar de info daar is te beperkt (of misschien heb ik verkeerde zoektermen gebruikt o.i.d.).

Teglijkertijd zat ik ook aan een alternatief te denken: RJ-stekker naar GPIO als verbinding. Heeft dit alternatief voor-/nadelen t.o.v. USB?

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Done.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan