• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Partie op HD D: & E: niet meer toegangkelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Piefke

Gevestigd lid
Lid geworden
22 mrt 2008
Berichten
200
Waarderingsscore
1
Hallo NCF,

Mijn D: HD & E: HD (beide vermoedelijk op een 2TB Western Digital schijf) zijn niet meer toegankelijk. Maar ik wil wel de DATA erop zeker niet verliezen (persoonlijk belangrijk). Ik heb inmiddels op de site van NCF gezocht en deze van AVGNHELP van 22-5-2011 & deze van ELBURG van 5-11-2013 gelezen, maar geen sluitend antwoord gevonden. Ook nogal van lang geleden, niet ?

Ik heb inmiddels wel Speccy (van CC Cleaner) er op los gelaten. Ik sluit ze als bijlage hierbij. LUKT NIET, zie PS opmerking onderaan. Tevens heb ik schrijfbeheer opgestart (duurde even ivm met die D & E-schijf), uiteindelijk gelukt en ook deze sluit ik u hierbij in.

Geschiedenis:
Alles is vorige week begonnen met een CRC fout melding (cyclische redundantie controle fout). Als ik Windows 10 afsloot en terug opstartte, begon Windows zelf het herstel uit te voeren: FIXING ( D: ) Stage 1: 0% (4 of 57600) Total 0%; ETA 29:50:05 (moment opname) om daarna hetzelfde met de E: schijf te doen. Allemaal zonder resultaat echter. Telkens ik de PC (een desktop) opstartte begon hij opnieuw met de eigen Windows recovery procedure.

Ik heb dan bij cgsecurity een TestDisk gedownload (TestDisk 7.2-WIP.win64) en dit gedraaid. Dat programma heeft bijna 18 uur (gans de nacht door) alle cilinders een voor een gecontroleerd. En met al eindresultaat 'no partition found'. Tja, en dan sta je daar met je recovery, hé !

Mijn vraag is: Wat kan ik nog doen ? Wat heb ik fout gedaan ? Maar vooral hoe kan ik die data van die D:-schijf vrijwaren en eventueel nog op een USB 1TB schijf zetten of zo. Externe opslag heb ik voldoende, maar ik geraak niet meer aan de data. Ik hoop maar één ding, dat er inmiddels geen ramp is gebeurd en data verloren is. Ik heb er op gelet dat nergens een 'write' actief was, maar je weet maar nooit, hé !

Mochten jullie me verder kunnen helpen of op het goede spoor zetten ? Alvast bedankt. Bijlage toegevoegd

P.S. Enkel die schermopname van schrijfbeheer lukt. Speccy dus niet, omdat jullie dat format niet ondersteunen. Is het de bedoeling dat ik dat bij hen publiceer zodat jullie dat dan kunnen bekijken ? Is dat niet gevaarlijk voor hackers, gezien al mijn gegevens erop staan, inclusief mijn IP-adressen et cetera. Ik heb het wel afgeprint in PDF maar dat is 492kb groot en ik vermoed dat jullie ook zo'n grote bestanden niet aanvaarden. Kan je me ook hier even uit helpen ? Bedankt alvast
 

Bijlagen

  • Schermopname (75).png
    Schermopname (75).png
    125,7 KB · Weergaven: 20
Nog even: de kabels werden gecontroleerd en de PC is dus open geweest. Alles zat nog goed.
 
Beide RAW geworden, met TestDisk de goede partitietabel terugzetten.
Lees de manual eerst.

Of gebruik Minitool, die kan het ook.
 
Bedankt, Lange Pier, de data grotendeels kunnen recupereren, zij het met horten en stoten, met vallen en opstaan, leren en proberen et cetera. Die handleiding is wat summier inzake kopiëren of het hoe en naar waar, maar ook het herstellen van die HD is niet gelukt. Ik had dit proces gestart na jouw melding en na 2 dagen & nachten stond de teller van die 'deep search' nog maar op 590 van de 243 of 245.000 cilinders. Ik heb dat proces toen 'bewust' afgebroken. Tegen dat tempo kon hij nog 5 of 6 weken draaien, niet ? Vandaar dat ik dus ook nu maar pas 'kon' antwoorden. Er was hier duidelijk iets verkeerd. Ik stuur je nog een extra bericht hierop, reageer dus niet meteen, maar alvast bedankt.
 
Het recovery programma 'TestDisk' herkent mijn 2TB als een EFI GPT schijf. Ik ken dat niet maar ik ga verder (wel opgezocht en begrijp het wel), maar 't lukt me niet om die terug 'werkend' te krijgen. Dan eens 'Intel' geprobeerd, kortom van alles geprobeerd. Even zag ik mijn E:drive terug als 'recovery', wat ze voordien ook was en wat later was mijn D:schijf NTFS en niet meer toegankelijk. Als optie om mijn schijven te sturen had ik enkele D (deleet) of P (Partitie waarschijnlijk) En pas dan leerde ik om te gaan met C en c om die files toch te kunnen recupereren, wat inmiddels dus ook gebeurd is.

Eigenaardig is ook dat hij een file aanmaakt 'found.000' en laat staan dat daar voor mij zeer belangrijke info onder staat, waar het me in essentie deels ook om te doen was, maar ook die heb ik kunnen recupereren. Momenteel kent hij mijn D:-drive niet meer en mijn E-drive (recovery) is nu mijn D:drive, maar zonder vermelding van 'recovery'.

Soit, MIJN VRAAG, is nu, kan ik of moet ik ook mijn recovery eerst kopiëren en kan ik dan mijn 2TB harddisk terug onder EFI GPT her formateren, zodat hij de bad sectors overslaat en elders zijn goede inhoudstabel op slaat. Of is dit een schijf die technisch gecrashed is en dient vervangen te worden. Voor alle veiligheid had ik geprobeerd om die ook recovery te kopiëren, maar zelfs dat lukt me niet omdat 'administrator' nergens een optie is bij kopiëren en plakken... In afwachting van bijkomend respons eindig ik met een vriendelijke groet,

Graag antwoord en élke hint is welkom.
 
Wat gaf TestDisk aan na search?, deep search heeft soms zin maar meestal niet, wel als je files wilt kopiëren na "list".
Screenshots kunnen helpen.

En hoe je erbij dat er slechte sectoren erop zouden zitten?

En het is alleen een vernaggelde partitietabel en wat gaf Minitool aan?
 
Hé Lange Pier,

Hierbij wat screenshots in volgorde en summiere uitleg erachter. Het probleem is dat ik niet goed weet hoe het verder moet. In de handleiding staan voorbeelden met genummerde partities en met optie E en L ervoor en bij mij staat enkel D (deleet) voor, die ik dan wel met de pijltjestoetsen kan wijzigen in 't groen met P (van Primary). Maar daar staat weinig van in de handleiding.

Of moet ik van Schermopname (78) die getallen noteren en dan de optie A gebruiken (add partition) en die daar dan invullen ? Maar dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan, omdat ik niet zeker was dat hij die partitie gewoon helemaal ging overschrijven en zo mijn data verloren zou zijn.

Hoe verder ? Graag je hulp, waarvoor dank.

Minitool wel gedownload, maar Avira gooit dat in quarantaine. Dan software Avira even uitgeschakeld bij start up van de PC. Terug opnieuw Minitool gedownload, maar zag toen dat er op het scherm stond : free to recover 1 GB data en gezien ik problemen had met een 2TB schijf ? Dan heb ik dat niet meer opgestart, hé ! Noot: Avira schakelt zichzelf wel terug automatisch aan.

Ik hoop dat je me verder kan helpen aan de hand van de bijgevoegd PrintScreens ? Bedankt alvast.

Paul,
 

Bijlagen

  • Schermopname (76) D en MS DATA.png
    Schermopname (76) D en MS DATA.png
    215,5 KB · Weergaven: 10
  • Schermopname (77) Liist na P (is niet alles).png
    Schermopname (77) Liist na P (is niet alles).png
    281,1 KB · Weergaven: 6
  • Schermopname (78) Alles met D voor de partitie.png
    Schermopname (78) Alles met D voor de partitie.png
    278,1 KB · Weergaven: 6
  • Schermopname (79) Enkel keuze tussen D (deleet) of P (primary).png
    Schermopname (79) Enkel keuze tussen D (deleet) of P (primary).png
    252,5 KB · Weergaven: 8
Doe eens bij die laatste enter en wat krijg je dan?

De getoonde partities zijn niet de juiste en was dit na alleen search? en niet na deeper search?

Na die list files dan kun je die selecteren met a en met c kopiëren naar een van te voren gekozen locatie maar dan heb je een vergelijkbare schijf nodig qua grootte.

En over Minitool, als je die gaat gebruiken dan de optie Partition Recovery gebruiken, die data recovery kan ook met die TestDisk en copy.
Oftewel, probeer eerst de paritietabel te repareren, data recovery kan altijd nog.
Of moet ik van Schermopname (78) die getallen noteren en dan de optie A gebruiken (add partition) en die daar dan invullen ? Maar dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan, omdat ik niet zeker was dat hij die partitie gewoon helemaal ging overschrijven en zo mijn data verloren zou zijn.
Niet doen, alleen als de partities kloppen write gebruiken, voor de rest geen partities aanpassen o.i.d.

Je ziet in schijfbeheer dat er 2 partities gebruikt zijn en dan zou dat ook in TestDisk en Minitool moeten staan.
 
Hallo Lange Pier,

Avira er (tijdelijk) totaal afgegooid. Installeer 't later wel opnieuw. Dank zij je hint MiniTool werkend gekregen zonder enig probleem nu.

Ik had voorheen al deeper search gedaan in TestDisk, maar dat maakt dus weinig verschil in resultaat uit met gewoon search, enkel kost je dat ontzettend veel tijd. Lees ook voorgaand bericht met 590 van de 243000 et cetera. In MiniTool heb ik die vannacht wel zonder problemen laten draaien, maar die geeft geen enkele foutmelding, in feite vertelt die me gewoon niets.

MiniTool werkt goed. Wat me opvalt is dat die D:-schijf blijkbaar stampvol zit (1803,02 GB). Ook blijkt er een verschil te zijn tussen de PopUp menu die ik krijg en die MiniTool in zijn handleiding vermeld. Mijne is veel langer, maar de optie 'partition recovery' ontbreekt er bij mij ook na een Quick Search. Zie schermafdruk 85 en 86 in bijlage. Op 31-3-2020 had ik ook schijfbeheer opgeroepen en daar stond die schijf ook al vol, zie schermafdruk 75. Heb ik dat 'per ongeluk' gedaan ? Of Windows soms met zijn automatische recovery of restore dat hij start bij startup van de PC ?

Ik had via TestDisk al een deel van de data gerecupereerd. Maar na grondige controle bleek dit maar ongeveer 80%. Belangrijke data (voor mij dan) ontbrak nog. Omdat ook in MiniTool Recovery Data iets van lange adem ga ik deze nu eens opstarten om te zien of er daar niet meer te recupereren valt. Je weet nooit, hé !

Maar hiermee zou de partitie nog niet hersteld zijn. Wat moet ik dan verder doen ? Bedankt alvast, Lange Pier,

Paul
 

Bijlagen

  • Schermopname (75) Schrijfbeheer 31-3-2020.png
    Schermopname (75) Schrijfbeheer 31-3-2020.png
    125,7 KB · Weergaven: 5
  • Schermopname (85) PopUp menu.png
    Schermopname (85) PopUp menu.png
    227,8 KB · Weergaven: 5
  • Schermopname (86) Andere PopUp dan manual.png
    Schermopname (86) Andere PopUp dan manual.png
    406,9 KB · Weergaven: 5
De info van schijf 1 in schijfbeheer klopt alleen zijn de partities "raw", de info van disk 2 ( is schijf 1) in Minitool klopt niet, die laten zoeken met partition recovery wizard?

Of TestDisk met quick search doen en geen deep search, heb je daar geen screenshot van?
Het is een GPT schijf, dus voor EFI GPT kiezen.
 
Hei Lange Pier,

De Data Recovery onder MiniTool heb ik gestopt. Blijkbaar draait het programma ook niet verder als je dat scherm niet onaangeroerd laat en met wat anders bezig bent. Ik zal dat wel eens 's nachts laten draaien. Tot zo ver.

Wat je vraag inzake PrtScr van MiniTool betreft. Hierbij enkele schermafdrukken met wat uitleg, zoals gevraagd. Maar let op schermopname (90), waar hij een melding maakt dat je naar Pro Deluxe zou moeten overschakelen. Heeft het daar soms niet mee te maken dat ik de nodige 'partition recovery' niet te zien krijg ? Ik heb zo mijn vermoedens. Het is een 2TB schijf, hé !

Voorheen probeerde ik dat op die D:-disk. Nu eens zoals je vroeg op DISK 2 gaan staan (header als 't ware) en daar kreeg ik wel partition recovery te zien, zie (93). En via die weg kon ik wel tot op de lijst komen, zie afdruk (94). Die lijkt me sterk overeen te komen of is zelfs gelijk aan de data die ik via TestDisk heb gerecupereerd. Maar ook zonder enige recovery mogelijkheid. Zowel geprobeerd met Full Disk als met Unallocated Space beide met Quick scan.

Ook voor TestDisk heb ik enkele schermopname bijgevoegd. Maar ook hier krijg ik op het einde van de rit niets te zien van partition recovery of iets dergelijks. Dus in feite hetzelfde probleem als bij MiniTool. Enkel kan ik die D in P veranderen en voor de rest blijven de opties onderaan dezelfde, te weten A, L, T & P.

De 20% ontbrekende data..., ik vermoed dat deze definitief verloren of overschreven zijn...

Ben je hier wat mee ?
 

Bijlagen

  • MiniTool Schermopname (90) Foutboodschap naar Pro Deluxa.png
    MiniTool Schermopname (90) Foutboodschap naar Pro Deluxa.png
    241,3 KB · Weergaven: 3
  • MiniTool Schermopname (91) Hier kies ik Finish.png
    MiniTool Schermopname (91) Hier kies ik Finish.png
    249,3 KB · Weergaven: 4
  • MiniTool Schermopname (92) Terug op onveranderd vorige scherm.png
    MiniTool Schermopname (92) Terug op onveranderd vorige scherm.png
    222 KB · Weergaven: 4
  • MiniTool Schermopname (93) Hier koos ik Partition Recovery.png
    MiniTool Schermopname (93) Hier koos ik Partition Recovery.png
    228,3 KB · Weergaven: 4
  • MiniTool Schermopname (94) Zelfde resultaat als bij TestDisk.png
    MiniTool Schermopname (94) Zelfde resultaat als bij TestDisk.png
    299,5 KB · Weergaven: 3
  • TestDisk Schermopname (87) Hij geeft automatisch EFI GPT aan.png
    TestDisk Schermopname (87) Hij geeft automatisch EFI GPT aan.png
    241,9 KB · Weergaven: 3
  • TestDisk Schermopname (88) Na analyse krijg ik dit scherm.png
    TestDisk Schermopname (88) Na analyse krijg ik dit scherm.png
    242,6 KB · Weergaven: 3
  • TestDisk Schermopname (89) Die D kan ik wel in P wijzigen, maar meer ook niet.png
    TestDisk Schermopname (89) Die D kan ik wel in P wijzigen, maar meer ook niet.png
    242,6 KB · Weergaven: 3
Vreemd, in schijfbeheer staan de juiste partities maar dat partitietabel is in zowel Minitool als TestDisk niet naar voren te halen, niet eerder meegemaakt.

Er zijn meerdere tools om GPT "raw" partities om te zetten naar NTFS zonder data verlies alleen die dien je te kopen maar als ze ook die juiste partities niet zien dan heb je er nog niets aan.

Met "list" in TestDisk zie je niet alle files die je wilt hebben?
Indien wel dan zou ik een schijf aanschaffen van dezelfde grootte en die files eerst veilig stellen, kun je die nu niet werkt opnieuw partitioneren om te gebruiken.
 
Hei Lange Pier,

De data die List (P) me geeft is m.i. zowel in MinitTool als TestDisk gelijk. Dus wat daarin ontbreekt en naar waar ik zocht is klaarblijkelijk verloren of overschreven of zo. Misschien door een eigen stommiteit of een externe storing, recovery door Windows of zo, het kan allemaal, gezien ik totaal niet vertrouwd ben op dàt niveau met computers.

Wat ik heb zonet nog gedaan, dat is de informatie van de E:-schijf, een partitie die deel uitmaakt van de totale D:-schijf en die je niet meer in de overzichten terug vind, veilig gesteld en er met TestDisk een copy op mijn 1TB Seagate Plus Drive van gemaakt. Dat zijn de oorspronkelijke recovery files van deze computer. Ik zou die dan later terug kunnen zetten. Als 't mogelijk is tenminste. Ze zijn alvast gesaved volgens de regels van de kunst via TestDisk. Anderzijds wat je in die overzichten onder J:RECOVER ziet staan, dat is geen recovery of heropstart van deze computer, maar van een oudere PC. Momenteel gebruik ik de restruimte, vrije werkruimte zoals nu om wat data te vergaren, te recupereren. Bedoeling is om die in een latere stadium ook te her formatteren tot een gewone DATA HD opslag schijf. Maar dat is voor later.

En hoe nu verder ? Gezien bepaalde essentiële files toch niet meer terug ophaalbaar zijn, ik zal de bluts met de buil moeten nemen en leren van mijn fouten en dus sneller backups nemen, overweeg ik de ganse 2TB schijf te her formatteren. Als dit lukt is er alvast technisch niets aan deze schijf.

Ik zou die schijf niet meer in 2 partities willen verdelen, maar in 3. Twee gelijkwaardige partities voor data en backup opslag en een derde van circa 60 GB, zoals nu voor die RECOVERY. Momenteel beslaat dit amper 18,2 GB op mijn Seagate schijf en 60 GB laat waarschijnlijk voldoende ruimte hiervoor. Ik heb ook een surface test deels laten uitvoeren (quasi 68% van de schijf) , zie bijlage (96) en buiten wat bad sectors, lijkt die me die schijf nog best in orde.

Kan je me begeleiden om die schijf in goede banen te herinitialiseren ? Ik hou rekening met data loss. So it will be.

Bedankt alvast voor je steun, Lange Pier. Help je me verder ? Merci, hé !

Paul

(95) is de schijf recovery welke ik bedoel
(96) is een tijdsopname van verloop van surface test. M.i; zijn er weinig technische problemen.
 

Bijlagen

  • Schermopname (95).png
    Schermopname (95).png
    191,9 KB · Weergaven: 4
  • Schermopname (96).png
    Schermopname (96).png
    241,4 KB · Weergaven: 6
Zou een schijf met "bad" sectors niet meer gebruiken, ze krijgen wel een "flag" na formatteren maar je krijgt ze niet voor niets en er zullen er steeds meer komen.
Je kunt hiermee "smart" uitlezen.
En kijken wat het betekend.
 
Hei Lange Pier,

Sorry dat ik nu pas reageer, maar ik had vanmorgen vroeger die surface test van Minitool opgestart (duurtijd circa 4,5 uur) en ik heb die volledig laten doorlopen. Er waren 17 errors in 8 rode blocks en vrijwel allemaal ergens in het begin van de schijf. De rest is allemaal groen ingekleurd en dus zonder fouten. Zie schermafdruk (97) in bijlage.

Ik heb inmiddels het standaard programma van Cristal Disk gedownload, met name CrystalDiskInfo 8_4_2.exe en het programma uitgevoerd als administrator. Omdat ik zelf niet vertrouwd ben, heb ik de parameters laten staan zoals aangeboden. Ik kreeg de info, zie schermafdruk (98). Maar als ik de menu's bekijk, weet ik eigenlijk niet goed wat ik met deze informatie moet doen ! Moet ik met dit programma enige actie ondernemen ?

Je schreef dat je een schijf met bad sectors beter niet meer gebruikt. Maar ik heb zo zitten na te denken omdat het toch over een 2TB HD gaat (misschien verkeerd gedacht van me). Gezien al die errors allemaal op de eerste fysische lijn zitten, zou ik dié bij het her formatteren in een kleine aparte partitie zetten en die partitie bijvoorbeeld NO_USE benoemen en dus verder niet meer gebruiken voor werkdata opslag. Op die manier zou ik de rest van de capaciteit van die schijf nog kunnen enutten. Wat denk je ? Een haalbare kaart of totaal mis gedacht van me ?

Ik kijk uit naar je antwoord. Bedankt alvast.
Paul
 

Bijlagen

  • Schermopname (97) Surface Test 17 errors in 8 blocks.png
    Schermopname (97) Surface Test 17 errors in 8 blocks.png
    242,8 KB · Weergaven: 5
  • Schermopname (98) CrystalDiskInfo tabel.png
    Schermopname (98) CrystalDiskInfo tabel.png
    238,3 KB · Weergaven: 7
Gezien al die errors allemaal op de eerste fysische lijn zitten, zou ik dié bij het her formatteren in een kleine aparte partitie zetten en die partitie bijvoorbeeld NO_USE benoemen en dus verder niet meer gebruiken voor werkdata opslag.
Hoe krijg jij precies die beschadigde sectoren in een partitie ?

Je kan niet een fysische vertaling maken naar een bepaalde plaats op de platter. De elektronica geeft jou als gebruiker een logische indeling, maar deze spreekt aan de andere kant een heel eigen indeling aan. Die twee zijn op geen enkele manier in elkaar te vertalen. Daarom kan je ook partities na jaren nog verkleinen of vergroten, zonder dat er enig data verplaatst wordt !

Misschien . . . dat als je de schijf echt cleaned (met diskpart), en helemaal opnieuw begint, dat je inderdaad de eerste partitie als 'defect' kan aanmerken. Maar dan moet je hopen dat op dat eerste stuk niet een deel van de infrastructuur komt te staan. Je moet tenslotte eerst partitioneren voordat je een langzame format kan doen waarbij de schijfsector voor sector gecheckt wordt.

Beter lijkt het mij dan de gemarkeerde sectoren te laten voor wat ze zijn, en de S.M.A.R.T. uitlezing elke dag of (later) week te raadplegen om te zien of 'het groeit'. Daarbij net zo hard letten op 'pending sectors', welke je ook als beschadigde sector mag zien.

Ook begrijpen: de sectoren zijn vanuit zichzelf ineens beschadigd. Ze hebben ooit gewerkt en zijn beschreven, anders zou je geen last van corruptie hebben gekregen. Dus er is iets aan het knabbelen . . .

Ik zou hem dagelijks checken met de S.M.A.R.T. attributen, en als er nog eentje bij komt vervangen. Het zijn er al te veel.
 
Laatst bewerkt:
Dingen kosten geen drol, in de kliko ermee en een nieuwe aanschaffen.

Als het eenmaal is begonnen met slecht sectoren (magnetisatie van de platter is slecht gemaakt) wordt het alleen maar erger en waarom wil je je gaan ergeren voor 60 euro?
 
Erik Denhouter & Lange Pier,

Bedankt voor je antwoord, maar het was ook maar een denkpiste van een leek zoals ik, hé ! Met dergelijke diepere materie ben ik trouwens niet vertrouwd en doe daarom een beroep op jullie, mensen die er meer van kennen dan ik. Het was een logisch gevolg van mijn simplistische logica. Een Surface Test begint ook niet zomaar in 't wilde weg die oppervlakten te testen. Die begint ook met een logische beginpunt (een logische landingzone of inhoudstafel), vandaar dan ook mijn gedachtengang. Neem me niet kwalijk als ik hier al dan niet de bal totaal mis sloeg.

Momenteel is deze disk (D-schijf) ontoegankelijk en is de E:-schijf (recovery, herstel van de eigen PC) niet meer bestaand. Zie scherm afdruk (99) in bijlage. Dat dagelijks runnen van S.M.A.R.T. heeft mijn inziens in deze situatie ook weinig zin, gezien deze schijf niet meer toegankelijk is en dus ook niet meer gebruikt 'kan' worden. Het resultaat zal élke dag hetzelfde zijn. Er zal weinig data op die schijf kunnen veranderen, vrees ik.

Lange Pier, of die dingen nu een drol kosten of niet, die 60 euro is niet het probleem, integendeel, want dan ben ik evengoed die data ook kwijt. Ik bedank je voor de begeleiding voor het recupereren van 'een deel' van de data. Hartelijk dank. Erik Denhouter ook voor jou tussenkomst, maar die zal het probleem niet oplossen.

Ik denk we langzaam aan 'ons' einde van Latijn zijn gekomen en dat er verder geen oplossingen meer zijn om dit probleem op te lossen, dan die schijf te vervangen. Ik wil in alle vriendschap afsluiten en later nog altijd contact kunnen opnemen met het Nationaal Computer Forum. Bedankt dus allebei.

Piefke
 

Bijlagen

  • Schermopname (99) D is nie toegankelijk - toegang geweigerd.png
    Schermopname (99) D is nie toegankelijk - toegang geweigerd.png
    188,5 KB · Weergaven: 4
Ik had het topic helemaal gevolgd, en kon al geen oplossing bieden, maar zag dat je (fictief) plannen met die schijf had, en wilde alleen even die kanttekeningen zetten.
 
THX Erik Denhouter. Vroeger, in de oertijd van de kompjoeter, wist ik nog dat op een floppy 5 1/4 diskette de eerste landing of startzone track 17 was. Ook wist ik dat er op track 34 een copy stond van track 17. Als we problemen hadden met track 17, spraken we track 34 aan met software. Uiteraard spraken we toen over kB en nu dus over TB. Het is een hemelsbreed verschil. Bedankt alvast;

Piefke
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan