• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Paswoord veiligheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

catmen

learning senior
Lid geworden
17 jun 2011
Berichten
807
Waarderingsscore
31
Hallo,
ik heb hier een A4-tje vol met websites waar ik me ooit registreerde en een paswoord moest aanmaken en die ik sporadisch maar ook dagelijks gebruik, het A4-tje ligt naast mijn PC, voor het gemak nam ik bij 90% van de sites hetzelfde paswoord dat word natuurlijk alom afgeraden en terecht, nu vraag ik me af of er software bestaat die deze paswoorden veilig stelt? hoogstwaarschijnlijk bestaat die inderdaad maar wat ik zoek is software die A) éénmalig te betalen is (gratis mag natuurlijk ook) B) die goede referenties kan voorleggen c) die éénvoudig in gebruik is of tenminste gebruiksvriendelijk d) waarvoor niet jaarlijks moet ge-upgrade worden mits betaling.
En kan ik bij de huidige sites een ander veiliger paswoord ingeven (dat zal wel) maar dat ik niet telkens opnieuw moet ingeven wanneer ik aanlog of is die paswoord software enkel maar geschikt om de paswoorden achter slot te zetten?
Zijn er leden die me daarover kunnen inlichten?
Gr
catmen
 
Wat jij nodig hebt is een wachtwoordmanager.
Ik zelf gebruik al weer jaren LastPass - webgebaseerd.

Ook bestaat er KeePass - gratis software en die is ook in staat wachtwoorden automatisch in te vullen.

Beide tools beschikken ook over een wachtwoorgenerator die unieke wachtwoorden kan aanmaken.

Maar let wel, beide tools gebruiken een wachtwoord ter beveiliging.
 
"Maar let wel, beide tools gebruiken een wachtwoord ter beveiliging."
Bij, in elk geval Keepass, kun je er ook voor kiezen je ww via een USB stick aan te bieden. Daar ben ik zelf vanaf gestapt omdat je dan ook weer moet zorgen dat je reservesticks hebt en ook die moet je weer "managen" (Opbergen, zorgen dat ze niet gestolen kunnen worden enz.) Nu zit er een password in mijn hoofd dat ik gemakkelijk kan onthouden maar m.i. toch voldoende veilig is (16 digits, 80 bits). volgens Keepass net groen/veilig. (Mss ga ik het ww nog wat uitbreiden)
 
Zelf gebruik ik Lastpass om mijn wachtwoorden in op te slaan. En inderdaad die gebruiken ook weer een wachtwoord om de kluis af te sluiten. Daarom is het altijd veiliger om dubbele authenticatie te gebruiken d.m.v de Google authenticator op je telefoon.

Dan moet je eerst je wachtwoord intoetsen en dan als tweede nog een steeds wisselende code vanuit de app invullen. Dat komt de veiligheid wel ten goede.

En wat wachtwoorden betreft heb ik nog wel een tip: Dit soort wachtwoorden zijn niet te onthouden: y%32C10hYiPmDEe1l95s maar wachtwoord zinnen als deze: Ik moet mijn wachtwoord onthouden. Zijn wel te onthouden en nog veel veiliger ook.

Kies dus een wachtwoord zin om je kluis te beveiligen dat is altijd veiliger dan iets wat je bijna niet kan onthouden.

Enkele basis tips.
 
"Ik moet mijn wachtwoord onthouden. Zijn wel te onthouden en nog veel veiliger ook. "
Toch alleen als het meer digits zijn neem ik aan. Daarnaast gebruiken password crackers ook gewone woordenlijsten. Die zijn snel afgescanned.
Als men mij hackt en de ww-database probeert te kraken heb ik daar dus mee te maken.
Ik zou in zo'n zin daarom ook een aantal andere karakters inbouwen. In de geest van "4lanch4you" oid.

Hier lees ik ook e.e.a.: https://www.antagonist.nl/blog/2017/09/veilige-wachtwoorden/
Vooral idd dat het proberen een site te bezoeken door te raden niet handig is. Dat het gevaar zit in gehackte sites en men uitgaat van eenmaal buitgemaakte wachtwoorden en die probeert te kraken.
 
Wachtwoord zinnen bestaan uit meerdere woorden en altijd lastige spaties. En zinnen zijn altijd lastiger omdat ze langer zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan