• Hulpvragenden in dit forumonderdeel worden enkel geholpen door daartoe bevoegde teamleden.
    Dit is belangrijk, zodat de hulpvragende goed geholpen kan worden zonder (goedbedoelde) aanvullende berichten van andere leden.
    Reageren op andermans discussie is daarom uitgeschakeld.
  • De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost PC die heeel erg traag werkt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Google Synch is nieuw voor mij. Ik zocht het op op mijn eigen computer: Instellingen>Accounts>Uw instellingen synchroniseren. Is dat wat je bedoelt? Op mijn PC stond alles daar grijs (dus onbereikbaar). Bij Johke stond alles blauw en Aan (merkwaardig)
Ik heb daarna (bij Johke) gmail geprobeerd te openen. Ik krijg daar het eerder genoemde witte scherm met in het midden een grijs poppetje met daar onder 'Ik'. Ik klikte aan en kreeg het zoekscherm van Google, met daar onder een serie icoontjes met o.a. 'gmail'. Daar opende zich de inbox van gmail en daarna kon ik ineens ook in alle andere programma's komen die online lopen! Dat ging eerst nog wel eens mis, maar na een herstart ging dat steeds beter.
Ik weet dus niet of dit alles nu helemaal betrouwbaar gaat. Ik weet ook niet of Johke er nu op kan werken, want zij staat te trappelen van ongeduld. Kan zij dat of is de eerste prioriteit dat ik ESET er op los laat? Zoals je wel weet duurt het wel een paar uur voordat ESET klaar is.
Ik hoop dat we er nu zijn.
 
Hallo Jov - omdat we de browser volledig gaan resetten moet "Uw instellingen synchroniseren" volledig gedeactiveert zijn er we de browser volledig kunnen vernieuwen, daarna kan Joke het synchroniseren weer activeren!

 
Abraham, ik heb 'Uw instellingen synchroniseren' helemaal uitgeschakeld. Daarna heb ik het artikel dat je meezond bestudeerd.
Ik vermoed dat er drie dingen zijn die afgewerkt moeten worden.
1. Google Chrome herstellen naar de fabrieksinstellingen
2. De Startpagind in Google Chrome herstellen
3. Google Chrome synchronisatie resetten
Moeten ze alle drie?
Ik ga vandaag niet verder. Als je nog wat te vertellen hebt, doe het dan liefst vanavond want morgen ga ik er heel vroeg mee aan de slag.

Ik zag in een van de logs de naam Smart Defrag heel vaak langs komen. Is het beter om het niet meer te gebruiken? Is het sowieso beter om Iobit programma's niet te gebruiken?
 
Iobit is een leverancier die van heinde en verre software leent, deze een beetje verbouwt en voorziet van een Iobit jasje.

Vergoeding van de geleende en ook gestolen software is er niet bij.
Bovendien heb ik in het verleden ook Iobit spionage tools in Windows erbij gevonden.

In 2009 is Malwarebytes er achter gekomen, dat Iobit hun virusdatabase in hun Spywarescanner gebruikte.
Sindsdien is die Spyware scanner van Iobit absoluut niet meer te vertrouwen.


We gaan Chrome resetten.

We dienen Google Chrome volledig te resetten.
Google Chrome Bladwijzers importeren of exporteren
Zie daarvoorvoor: Bladwijzers en instellingen importeren - Google Chrome Help

Google Chrome volledig resetten:
  • Na bovenstaande gedaan te hebben, des installeer je Google Chrome volledig en wanneer je de vraag krijgt over jouw persoonlijke data, ook die volledig verwijderen.
    • Na het verwijderen de PC opnieuw opstarten.

    Download
    5287c19f42019-OldChromeRemover-web.png
    OldChromeRemover

    OldChromeRemover-0.5.exe opstarten:
    • Windows 2000 en Windows XP: dubbelklik op OldChromeRemover-0.5.exe.
    • Windows Vista, Windows 7 en Windows 8: via rechtsklik op OldChromeRemover-0.5.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".

OldChromeRemover is een simpel opdrachtpromptprogramma ("zwart scherm"), dat onderzoekt of er nog achtergebleven versies van Google Chrome aanwezig zijn, welke dus niet zijn opgeruimd door de Google update.
Dit "Consoleprogramma" zal snel alles verwijderen, behalve de nieuwste versie van Chrome, waardoor er weer ruimte wordt vrijgegeven op de harddisk.

Ook controleert het tool op aanwezige "Canary’ builds" van Chrome en verwijdert deze ook.


Met IE of Firefox
installeer je Google Chrome opnieuw; ga daarvoor naar Google Chrome-webbrowser
Na installatie kan je bladwijzers weer importeren en via de Google store de diverse add-ons weer installeren.

Laat weten of Chrome weer als vanouds snel te werk gaat.
 
Je schrijft: 'wanneer je de vraag krijgt over jouw persoonlijke data, ook die volledig verwijderen.' Betekent het dat de inhoud van de Inbox en de contactpersonenlijst ook verloren gaat? Dat zou een ramp zijn. Vertel me alsjeblieft hoe ik die kan behouden
 
Lees de opdracht opnieuw en let op hoe je de bladwijzers exporteert dan wel weer importeert in Chrome.
De inbox is iets anders en heeft met e-mail te maken die is dus via het web en zit in de bladwijzers.
 
Ik heb naar bladwijzers gezocht. Die waren er nauwelijks. Daarom heb ik dat punt heb ik verder laten zitten.
Daarna heb ik Chrome verwijderd met Revo Uninstaller (met de instelling 'middelmatig'). Dat programma ruimt grondiger op dan Windows doet.
Ik heb vooraf met Johke overlegd of de inbox verwijderd mocht worden. Ik bedacht dat ik de Contactpersonenlijst kon exporteren naar een csv-bestand.
Daarna heb ik toch Old Chrome Remover er nog op losgelaten. In het zwarte scherm stond 'Chrome not detected... en dat bleef er staan. Misschien was Revo Uninstaller al grondig genoeg?
Doordat ik nergens een vraag over 'persoonlijke data verwijderen' heb gezien, zijn de inbox en de contactpersonenlijst gewoon behouden gebleven. Zorgen daarover waren dus niet nodig. Gmail draait nu zonder problemen.
Doordat ik het niet allemaal gedaan heb zoals jij schreef, ben ik er niet zeker van of alles nu veilig is.
Moet ik nog iets doen? ESET draaien bijvoorbeeld?
 
Eset Online Scanner uitvoeren.
  • Dubbelklik op "esetonlinescanner_enu.exe", "Terms of use" opent vink daar "Download latest version of ESET Online Scanner" aan.
  • Klik vervolgens op de knop "Accept", wanneer u een melding krijgt van het Gebruikersaccountbeheer staat u dit toe.
  • "Computer scan settings" opent, vink daar "Enable detection of potentially unwanted applications" aan.
  • Klik op "Advanced settings", zorg dat daar de volgende items zijn aangevinkt.

    - Enable detection of potentially unsafe applications
    - Enable detection of suspicious applications
    - Scan archives
    - Enable Anti-Stealth technology
    - Clean threats automatically
  • Let op: Schakel nu eerst je eigen virusscanner uit, het scannen met Eset gaat dan sneller. ( zet deze na de scan weer aan)
  • Klik op "Scan", deze scan kan geruime tijd in beslag nemen en gebruik bij voorkeur de computer niet voor andere bezigheden tijdens de scan.
Na het scannen:
  • Als er niks word gevonden klik op "Finish", het scherm "Thank you for trying Eset Online Scanner" mag je ook sluiten.
  • Zijn er bedreigingen gevonden klik dan op "Show list of results", klik op "Save to text file.." geef als Bestandsnaam "Eset.txt" en plaats het op je bureaublad.
  • Klik vervolgens rechts boven op "X" (de bedreigingen zijn dan verwijderd), het scherm "Thank you for trying Eset Online Scanner" mag je ook sluiten.
  • Voeg het logbestand met de naam "Eset.txt" als bijlage toe aan het volgende bericht.
 
Abraham, ik had eset online scanner al eens van je gehad en ik heb hem al heel wat keren gebruikt. Bedankt voor je uitgebreide handleiding, beter dan die ik al van je had.
Maar nu komt er een nieuw probleem. Na 90 minuten scannen was hij nog maar op 17%. Kan je uitrekenen dat hij morgen nog niet klaar is. De map waarin hij blijft steken heet oudc.
oudc is een map waarin de hele C-schijf gearchiveerd was bij een reparatie door de leverancier. Misschien wel meer dan 100GB. Ik heb ESET dus maar gestopt en eerst geprobeerd die map te verwijderen.
Ergens halverwege het verwijderen komt er een foutmelding waar ik niet doorheen kom: U bent niet gemachtigd om deze bewerking uit te voeren. U dient door SYSTEM gemachtigd te worden om wijziging in deze map te kunnen aanbrengen. Hoe doe ik dat?
Ondertussen had ESET wel 6 bedreigingen gevonden. Die als tekstbestand opslaan lukte niet. Waarschijnlijk wel als ik ESET kan voltooien
 
Kan jij de map die je wil verwijderen naar Windows.old herbenoemen?
 
Er stond al een ander programma in dezelfde map dat windows.old heette. Dat was 1,91Gb groot en het was op 15-4-2019 ontstaan. Ik heb het herbenoemd naar Windows.old(2) en toen kon ik oudc herbenoemen naar Windows.old. Toen ik de eigenschappen ervan bekeek zag ik hem optellen tot meer dan 100Gb en toen heb ik het gestopt. Het zal dus vast veeel meer zijn. Het herbenoemen is dus wel gelukt.
 
Zie Info - Cleanmgr+

In Cleanmgr+ vink je Previous Windows Installations aan.
Denk er om dat je Cleanmgr+ via rechtsklik met administratorrechten opstart, anders het tool de rechten niet om die bestanden op te ruimen.
 
Previous Windows Installations staat niet in de lijst waar je kunt aanklikken!
 
Previous Windows Installations staat niet in de lijst waar je kunt aanvinken!
 
Wat jij niet kan vinden staat onder het kopje Disk Cleanup
 
Abraham, ik begrijp er niets meer van. Als ik Cleanmgr+ als administrator open krijg ik een scherm met in de meest linkse kolom de woorden Clean up met een 0 er achter, Preview en Select mer een 0 er achter. Helemaal onderaan zie ik Settings staan. Verder staat er niets op het scherm.
Als ik op Cleanup klik wordt er gevraagd of ik Cleanup+ wil draaien. Ik durf niet verder te gaan omdat ik nog niets geselecteerd heb. Misschien ruimt hij de hele schijf wel op!
Als ik op Settings klik zie ik rechts voor het eerst een zin met het woord Disk Clean-up er in. Er staat 'Include Disk Clean-up;. Je kunt het aanvinken.
Ik kan er geen screendump van maken. Ik weet echt niet wat ik doen moet.
 
Heel vreemd.
Met welke computer heb je het tool gedownload - want ik denk dat het tool gecorrumpeerd is.
 
Ik oefen je procedures altijd eerst op mijn eigen computer voordat ik naar de PC van Johke ga. Het bovenstaande verhaal slaat op de oefening op mijn eigen laptop. Op de PC van Johke komt een hele lijst van mogelijkheden die je kunt aanvinken, maar dan toch: Disl Cleanup staat daar niet bij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan