• Hulpvragenden in dit forumonderdeel worden enkel geholpen door daartoe bevoegde teamleden.
    Dit is belangrijk, zodat de hulpvragende goed geholpen kan worden zonder (goedbedoelde) aanvullende berichten van andere leden.
    Reageren op andermans discussie is daarom uitgeschakeld.
  • De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost PC die heeel erg traag werkt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jov

Vaak hier
Lid geworden
13 sep 2011
Berichten
701
Waarderingsscore
4
Werkelijk: het lijkt alsof hij bijna stil staat.
Het is (weer eens) de computer van mijn vriendin, een desktop met W 10. Het begon twee dagen geleden al. Alleen het openen duurt al een kwartier. Dan zie je het bureaublad. Als je bijvoorbeeld gmail opent, lijkt het alsof je je opnieuw bij Chrome aanmelden moet. Chrome opnieuw installeren?
Ik ben toch maar begonnen met ESET te scannen op virussen (vanaf het bureaublad, als Administrator). Ook ESET werkt enorm traag, het lijkt wel alsof hij stil staat. Hij staat nu op 14%. Ik heb het antivirus programma (Qihoo) uitgeschakeld omdat ik ergens heb gehoord dat dat het dan sneller gaat, Ik zie nu dat ESET werkt, maar na een kwartier staat hij nog altijd op 14%. Kan ik beter wat anders doen?
 
Hallo Jov - stop Eset maar.
Die zetten we lopende de fix nog weer in.

Doe na het stoppen het volgende:

download
52063a40e2e64-Farbar_Recovery_Scan_Tool_canned.png
Farbar Recovery Scan Tool 32 of 64 bit van één van de onderstaande links
Farbar Recovery Scan Tool 32 bit (x86)
Farbar Recovery Scan Tool 64 bit (x64)
Downloadlokatie: Dit programma absoluut naar het bureaublad downloaden dan wel daar naar toe verplaatsen!
Opmerkingen
: Alle openstaande programma's en webpagina's dienen afgesloten te zijn.

Antivirusprogramma en actieve malwarescanners dienen al voor je FRST.exe start gedeaktiveert zijn!
Hier en hier vindt je gegevens hoe antivirusprogramma's en spywarescanners te deaktiveren.

FRST opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: dubbelklik op FRST.exe.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8/8.1 en Windows 10: via rechtsklik op FRST.exe of FRST64.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".

FRST start op:
  • Wanneer het programma is geopend klik dan op de knop Yes bij de disclaimer.
  • Druk vervolgens op de Scan knop.
  • Aansluitend zal een logbestand - FRST.txt en Addition-txt aangemaakt worden en op het bureaublad opgeslagen worden.
.

Voeg beide logs toe aan jouw volgende antwoord.
Weet je niet hoe dit te doen, kijk dan hier: Hoe een bijlage toevoegen?
 
Het is me nog niet gelukt, Abraham, om het bestand Farbar Recovery Scan Tool 64 bit (x64) op een kapotte computer te downloaden. Ik blijf het nog proberen. Op mijn eigen laptop ging het vlot. Ik kreeg wel de waarschuwing dat het bestand gevaarlijk kan zijn. De waarschuwing heb ik maar genegeerd. Je moet toch wat.
Al met al zal het nog een lange weg zijn, want alles duurt letterlijk 10x langer dan normaal. Je hoort nog van me. Morgen is een drukke dag.
 
Het is me toch gelukt, Abraham, om je programma op het bureaublad van Johke's PC te krijgen. Maar bij het openen (als administrator) krijg ik de mededeling: Deze app kan niet worden uitgevoerd op uw PC. Vraag bij uw software-utgever of er een versie bestaat voor uw PC. Weet jij (of iemand anders) daar een oplossing voor?
 
@Abraham54 Misschien draait de pc van Johke op een 32 bit versie van Windows 10.
Als dat zo is, dan moet Jov de 32 bit versie van FRST gebruiken. Hij lijkt nu voor de 64 bit versie gekozen te hebben.

@Jov Open de Verkenner op Johkes pc. In de linker kolom klik je met de rechter muisknop op Deze pc. In het contextmenu klik je dan op Eigenschappen. In het venster dat daarna geopend wordt, moet je kijken wat er staat achter Type systeem.
Als daar ‘32 bits besturingssysteem’ staat, dan moet je ook de 32 bits versie van FRST gebruiken.
 
Porrelaar, ik heb inderdaad de 64-bit versie gekozen. Verder heb ik er niet aan gedacht zntivirusprogramma's e.d. uit te zetten. Ik vond 'Qihoo/360 Total Security uitzetten' niet in het lijstje, maar dat zal wel lukken. Moet ik Windows Defender ook uitzetten? Lijkt mij een nogal hachelijke onderneming. Helaas kan ik er vandaag weinig aan doen door andere verplichtingen. Morgen heb ik meer tijd.
 
Hallo Jov, als je weer in dat trage ding zit, klik dan met rechts op "Deze PC" en kies Eigenschappen.

In het nieuwe venster vindt jij dan een aantal gegevens, waaronder de Windows versie die in die machine zit.
Zo kom je te weten of het een 32-bit dan wel 64-bit machine is.
 
Ik heb vandaag weer aan die trage PC van Johke gezeten. Het blijkt dat zij een 64-bit machine heeft, Ik heb dus met het installeren van frst64 de goede keuze gemaakt. Toch krijg ik bij het openen de boodschap 'Deze app kan niet worden uitgevoerd op uw PC. Vraag bij uw uitgever of er een versie bestaat voor uw PC.' Ik had verder nog niets gedaan. Geen anti-virus programma's uitgeschakeld, ook niet uitgevoerd als administrator. Ik krijg de boodschap meteen. Wat kan het dan nog zijn?
 
Zie mijn bericht #5 en doe dat.
Later vandaag meld ik mij weer,
 
Persoonlijke mening, geen wet van Meden en Perzen
Ik zou serieus een schone install overwegen.
Moet je wel haar data veilig gesteld hebben.
 
Abraham, Het opstarten van de PC gaat ineens normaal, dus duurt geen kwartier meer, zoals eerst.
Ik heb de PC in de veilige modus gekregen (bericht 5). Dat geeft verder geen verbeteringen.
Bij het opstarten van gmail komt er nog steeds een wit scherm met in het midden een poppetje met daar onder 'Jij'. Ik heb ook ESET weer even gedraaid en die blijft opnieuw bij 14% steken (dwz hij werkt wel, maar het schiet niet op). Het draaien van frst64 geeft nog steeds dezelfde foutmelding: niet geschikt voor deze computer.
Ik wacht je terugkomst af.
 
Doe FRSt in de veilige modus.
Wel het bestand in Veilige modus met netwerk opnieuw downloaden - want het het eerder gedownloade bestand is vermoedelijk beschadigd.
 
Abraham, het is gelukt. Ik heb Frst64 eerst opnieuw op mijn computer gedownload en met een stick overgebracht naar het bureaublad van Johke (daar kan ik niet rechtstreeks downloaden). Ik heb het antivirusprogramma (Qihoo) uitgeschakeld en vervolgens het programma als administrator gedraaid. Dat ging allemaal goed zonder foutmeldingen. De twee tekstbestanden die geproduceerd werden, gaan hier bij. Ik ben benieuwd!
 

Bijlagen

  • Addition.txt
    28 KB · Weergaven: 6
  • FRST.txt
    46,3 KB · Weergaven: 7
Alles wat Iobit is gaat uit deze computer.
Dat gaat heel wat services vrijgeven!

Waarschuwing: onderstaande bewerking is enkel voor deze computer bedoeld, het toepassen hiervan in een andere computer kan tot schade in Windows leiden.


We gaan
51a5c8edc4692-icon1337952077.png


Farbar Recovery Scan Tool (FRST.exe) opnieuw gebruiken.

Open een nieuw kladblok (of anders: notepad) bestand, via "Start\Alle programma’s\Bureau-accessoires\Kladblok (of Notepad)".
Kopieer nu de tekst die in het code-venster staat en plak die tekst in het lege kladblokvenster.

Code:
start
CreateRestorePoint:

C:\Program Files (x86)\IObit
C:\Program Files\Common Files\AVAST Software
2019-03-18 13:51 - 2019-03-18 13:51 - 000000000 ____D C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Advanced SystemCare
2019-03-18 13:49 - 2019-03-18 13:49 - 000000000 ____D C:\WINDOWS\Tasks\ImCleanDisabled
2019-03-18 13:49 - 2016-03-25 15:33 - 000128288 _____ (IObit) C:\WINDOWS\system32\IObitSmartDefragExtension.dll
2019-03-18 13:48 - 2019-04-11 12:35 - 000002538 _____ C:\WINDOWS\System32\Tasks\SmartDefrag_Startup
2019-03-18 13:48 - 2019-04-08 23:06 - 000000000 ____D C:\ProgramData\ProductData
2019-03-18 13:48 - 2019-03-18 20:35 - 000002874 _____ C:\WINDOWS\System32\Tasks\SmartDefrag_AutoAnalyze
2019-03-18 13:48 - 2019-03-18 13:52 - 000000000 ____D C:\Users\J. Heerkens Thijssen\AppData\LocalLow\IObit
2019-03-18 13:48 - 2019-03-18 13:50 - 000000000 ____D C:\Program Files (x86)\IObit
2019-03-18 13:48 - 2019-03-18 13:48 - 000003160 _____ C:\WINDOWS\System32\Tasks\SmartDefrag_Update
2019-03-18 13:48 - 2019-03-18 13:48 - 000000000 ____D C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Smart Defrag
2019-03-18 13:48 - 2017-03-09 14:53 - 000030744 _____ (IObit) C:\WINDOWS\system32\Drivers\SmartDefragDriver.sys
2019-03-18 13:48 - 2016-03-22 12:02 - 000036824 _____ (IObit) C:\WINDOWS\system32\SmartDefragBootTime.exe
2019-03-18 13:47 - 2019-03-18 13:53 - 000000000 ____D C:\Users\J. Heerkens Thijssen\AppData\Roaming\IObit
2019-03-18 13:47 - 2019-03-18 13:52 - 000000000 ____D C:\ProgramData\IObit
2019-03-18 13:45 - 2019-03-18 13:47 - 015850776 _____ (IObit ) C:\Users\J. Heerkens Thijssen\Downloads\smart-defrag-setup.exe
Task: {4A43A55F-D672-40DE-9256-736E9A60C3CF} - System32\Tasks\SmartDefrag_Update => C:\Program Files (x86)\IObit\Smart Defrag\AutoUpdate.exe (IObit Information Technology -> IObit)
Task: {71F98DCD-79F5-459A-BC85-CFE108CDF6F6} - System32\Tasks\Avast Software\Overseer => C:\Program Files\Common Files\AVAST Software\Overseer\overseer.exe (AVAST Software s.r.o. -> AVAST Software)
Task: {87D73266-2CF1-40EA-B323-E8982174A576} - System32\Tasks\SmartDefrag_Startup => C:\Program Files (x86)\IObit\Smart Defrag\SmartDefrag.exe (IObit Information Technology -> IObit)
Task: {95A3C843-ED08-4BDF-B78D-9F7EE70567F6} - System32\Tasks\ASC12_PerformanceMonitor => C:\Program Files (x86)\IObit\Advanced SystemCare\Monitor.exe (IObit Information Technology -> IObit)
Task: {FC0438C2-13F0-47DE-89E4-A10682893E49} - System32\Tasks\ASC12_SkipUac_J. Heerkens Thijssen => C:\Program Files (x86)\IObit\Advanced SystemCare\ASC.exe (IObit Information Technology -> IObit)

EmptyTemp:
CloseProcesses:
cmd: ipconfig /flushdns
cmd: netsh winsock reset
end

Sla nu dit kladblokbestand in de dezelfde locatie waar ook FRST.exe aanwezig is op als Fixlist.txt

Farbar Recovery Scan Tool (FRST.exe) met de fixlist.txt gebruiken

  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8 en Windows 10: via rechtsklik op FRST.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".
  • Als het programma wordt gestart, klik dan op Ja in de popup.
  • Druk op de Fix knop.
  • Na de fix wordt een logbestand - Fixlog.txt - in dezelfde locatie aangemaakt van waaruit FRST.exe is gestart.
  • Post de inhoud van dit logbestand in jouw volgende bericht.
 
Abraham, hier is de fixlog.
Het lukte eerst niet omdat Qihoo nog aan stond
 

Bijlagen

  • Fixlog.txt
    6,9 KB · Weergaven: 3
Notebook ken ik niet en het zit ook niet op de PC van Johke.
We hebben hier Kladblok en WordPad. Ik heb Kladblok gebruikt, daarin de txt-bestanden uit je berichten geplakt en op een stick gezet. Daarna ben ik naar Johke gelopen (1 deur verder) en ze daar op het bureaublad gezet, waar Frst64 ook op staat.
 
Het blijkt dat bijna alle functies het goed doen, ook niet ernstig vertraagd. Behalve online gaan! Het lijkt mij dat de browser (Chrome) niet werkt. Als ik Internet open (waar dan ook) dan krijg ik een wit scherm.
Chrome opnieuw installeren zou voor de hand liggen, maar dan moet ik eerst online kunnen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan