• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

PC herkent goede werkende externe harde schijven niet meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Globe

Bekend gezicht
Lid geworden
9 jan 2020
Berichten
136
Waarderingsscore
3
Ik heb een probleem waarbij mijn PC geen externe harde schijven die op andere computers wel gewoon prima werken kan vinden/lezen.

Zowel een WD Elements 2TB waar ik voorheen altijd mee werkte (Al behoorlijke tijd geleden voor het laatst op de PC aangesloten) als een spiksplinternieuwe Seagate Backup Plus 2TB worden niet herkend.

Beide externe schijven worden wel herkend door mijn andere PC (Windows 10) en MacBook Pro (Sierra).

Paar jaar oude WD Elements:
- Bestandssysteem zowel exFAT als NTFS (opnieuw geformatteerd in een poging hem zichtbaar te krijgen wat niet werkt)
- Led knippert.
- Niet zichtbaar in verkenner.
- Zichtbaar in apparaatbeheer.
- Zichtbaar (niet altijd) in schijfbeheer maar dan als; schijf 1 onbekend, niet geinitialiseerd. Initialiseren werkt niet dan geeft hij de melding; “De aanvraag is mislukt door een onherstelbare hardwarefout”.
- Geen nieuwe drivers voor de WD Elements; “Beste stuurprogramma’s zijn al geïnstalleerd”.

Nieuwe Seagate Backup Plus:
- Bestandssysteem exFAT (Standaard).
- Led knippert.
- Niet zichtbaar in verkenner.
- Niet zichtbaar in apparaatbeheer.
- Niet zichtbaar in schijfbeheer.
- Niet zichtbaar dus kan niet naar drivers zoeken.
- Seagate Toolkit kan het apparaat ook niet vinden.

Controle USB:
- Voor beiden verschillende USB Poorten geprobeerd zowel aan de voorkant als achter direct op het moederbord.
- Andere apparatuur werkt wel op de USB poorten.
- Verschillende kabeltjes geprobeerd.
- De WD Elements werkte sowieso met deze kabel en poorten.
- USB sticks (FAT) worden wel herkend!

Overige:
- WD Elements schijf opnieuw geformatteerd, eerst naar exFAT via Mac en later naar NTFS via PC zonder resultaat.
- Windows 10 laatste update.
- Firewalls uitgezet.
- USB Drivers up-to-date (geen nieuwe).

Omdat de externe schijven het zonder problemen wel op andere computers doen, het verschillende merken zijn en één ervan klaar voor gebruik nieuw uit de doos komt en ook verschillende bestandssystemen zijn geprobeerd, kan het probleem eigenlijk niet in de schijven zitten maar eerder in het systeem terwijl oplossing online nagenoeg altijd van een probleem met de externe harddisk uitgaan.

Ofwel, m’n computer herkent alles aan wat ik er aan randapparatuur aan hang behalve externe harde schijven…

Iemand enig idee waar het probleem zit en hoe dit op te lossen?

Alvast bedankt!
 
Zet de weblink van Speccy hier eens neer, zie m'n sig, geen screenshot o.i.d.

Probleem zit in de PC en kun je derhalve de schijven gaan formatteren maar dat helpt dan niet.
 
Formatteren deed ik met de WD Elements voordat ik de Seagate had. Dacht toen dat het aan de disk moest liggen. Toen dat ook niet werkte heb ik die nieuwe Seagate gekocht maar die bleek hij dus net zo goed niet te zien en realiseerde ik me dat het dus waarschijnlijk niet aan de disk ligt.

 
Even off topic, jij heb nu 2 virusscanners aanstaan en dat kan voor conflicten zorgen.
Dus zou ik of Windows Defender uitzetten of Avast verwijderen.
Avast Antivirus: Enabled
Windows Defender Antivirus: Enabled
 
Ja dat is dus ook zoiets, dat is een ander probleem.
Avast zou Windows Defender uit moeten zetten, dat was nooit een probleem maar sinds een week of zo blijft Windows ook aanspringen, ook als ik hem handmatig uitzet. Dan krijg ik de melding dat Windows Defender en Avast Antivirus allebei uitstaan. En als ik Windows Defender handmatig heb uitgeschakeld staat hij de volgende dag weer aan. Waarschijnlijk omdat die denkt dat Avast niet aan staat?
Ik weet dat dat een conflict oplevert maar dacht dat ik daarover bij het Forum van Avast zou moeten zijn..
 
Ja dat is dus ook zoiets, dat is een ander probleem.
Avast zou Windows Defender uit moeten zetten, dat was nooit een probleem maar sinds een week of zo blijft Windows ook aanspringen, ook als ik hem handmatig uitzet.


Ik neem aan dat Avast een gratis versie is?
Zo ja dan kun je hem beter verwijderen en Windows Defender gebruiken.
Want Avast zorgt met regelmaat bij veel mensen voor problemen in Windows.
Ook is Windows Defender tegenwoordig 1 van de betere scanners en gratis.
 
Probleem blijft erna?
Ik krijg bij de installatie de volgende foutmelding: "0x00004E24 Dit platform wordt niet ondersteund."
Zie ook Chipset log bijlagen als txt



Ik neem aan dat Avast een gratis versie is?
Nee, ik gebruik al een jaar of 10 Avast Internet security, betaalde versie, prima tevreden over geen problemen. Vooral ook erg prettig in combinatie met Avast passwords en de daarbij horende app. Zeer over te spreken.
Maar de VPN is waardeloos, weinig opties en als gevolg een supertrage PC. Ook al die andere opties als CleanUp en driver Updater zijn waardeloos, onnodig en geven wel problemen (gratis proefversie).
.
 

Bijlagen

  • Chipset_20200109185452.txt
    11,4 KB · Weergaven: 3
  • Chipset_20200109185452_000_SetupChipsetx64.txt
    42,6 KB · Weergaven: 1
Het is wel vreemd dat Windows Defender vanzelf weer aan gaat.
Toen ik nog de betaalde Bitdefender gebruikte, ging na een upgrade Windows Defender ook van zelf aan, maar was het uitschakelen voldoende om het uit te laten.

Hoe zet jij Windows Defender uit?
 
@Globe : als jij andere USB hardware, zoals bijv. een USB stick uit de machine trekt, (helemaal geen USB devices aangesloten hebben) en dan opnieuw opstart en daarna even 20 seconden wacht alvorens de externe hdd aan te sluiten, levert dat verbetering op?
 
Hoe zet jij Windows Defender uit?
Instellingen > Windows beveiliging > Virus- en bedreigingsbeveiliging > Instellingen voor Virus- en bedreigingsbeveiliging > Instellingen beheren > Realtime-beveiliging schuifje op uit.
Zie nu dat er wel bij staat: “U kunt deze instelling korte tijd uitschakelen. Daarna wordt de instelling opnieuw ingeschakeld.”

Wil deze?
Yep, die werkte wel, heb nu een detailed system report maar daar staat; "Sorry, no software updates are available."

Ik zal opstarten zonder enige USB devices ook proberen.
 
Wel vreemd dat andere USB devices wel werken, enige wat ik kan bedenken indien de voeding via de USB gaat dat hub is overbelast.
Is het met een eigen voeding dan blijft het een raadsel.
 
Opnieuw opstarten met helemaal geen USB devices aangesloten en daarna de externe hdd aansluiten levert ook niks op.

Zowel via de Hub als via de poorten direct op het moederbord worden ze niet gezien/gelezen. Wel kan ik bij de WD als hij achter op een USB poort zit ook voelen en (met het oor erop horen) dat hij draait.
Dus toch nog even naar schijfbeheer gegaan daar kreeg ik nu iets anders;
Eerst bleef hij een hele tijd op 'schijfbeheer laden' hangen toen sprong er een lege map open en een foutmelding dat E niet toegankelijk is vanwege een hardwarefout. In schijfbeheer zelf verschijnt hij nu 3x in (E: ), online maar wel als RAW (wat dus niet klopt).
Zie ook bijlagen.
 

Bijlagen

  • screen schijfbeheer.jpg
    screen schijfbeheer.jpg
    186,1 KB · Weergaven: 11
  • screen schijfbeheer2.jpg
    screen schijfbeheer2.jpg
    165,9 KB · Weergaven: 11
Wel vreemd dat andere USB devices wel werken, enige wat ik kan bedenken indien de voeding via de USB gaat dat hub is overbelast.
Is het met een eigen voeding dan blijft het een raadsel.
Heb je wel een gepowerde externe hub geprobeerd ?
Als jouw PC een beetje krap in zijn vermogen zit, maar een andere PC heeft genoeg, dan kan er verschil zijn in de herkenning. Te weinig power wordt versterkt door een langere USB kabel dan bijgeleverd, die zijn vaak maar een paar cm lang. Probeer dus de kortste, en zeker geen verlengkabel gebruiken.

Soms moet er een z.g. Y-cable gebruikt worden waarmee stroom uit twee USB poorten gehaald kan worden, omdat eentje niet voldoet.

Je kan met een universeel meter meten hoeveel de 5V USB spanning eigenlijk is. Is deze te ver onder de 5V (min. 4,75V) dan begin je dus al met te weinig.
 
Laatst bewerkt:
B.t.w., ik zie dat (op zijn minst) de Seagate een USB3 schijfje is, en dan is die Y-kabel niet geschikt.
Het hele verhaal wat ik schreef is dan minder waarschijnlijk, omdat USB3 meer stroom kan leveren, aangenomen dat hij op USB3 aangesloten zit natuurlijk.

Nog een edit:
en nu zie ik dat jouw moederbord geen USB3 heeft . . . ?

Seagate_Backup_Plus.jpg
Als dat zo is dan zou ik het inderdaad in je stroomvoorziening zoeken. Die Y-cable is bij gebruik van USB2 dan toch weer te proberen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb idd geen USB 3 op het moederbord. Ik heb wel een externe USB hub maar voeding is daarbij ook USB. Nou zijn er ook wel leuke USB 3.0 hubs met externe voeding te koop maar dat is dan weer zonde want die gaat uiteindelijk naar een 2.0 poort.
Wellicht eerder een idee om er een USB 3.0 PCI Express kaart in te zetten volgens mij heb ik 2 lege PCI Express sleuven. Die kosten zo'n beetje hetzelfde als de betaalbare externe hubs:
USB kaart Winkel Online - Goedkoopste USB kaarten
Dat m'n schijf dan achter m'n computer komt te hangen is een beetje onhandig maar daar kunnen we mee leven.

Ten minste er van uitgaande dat het een powerprobleem is maar dat probleem heb ik dan wellicht nog steeds want de schijven doen het ook niet op de 2.0 poorten die direct op het moederbord zitten.

Bovendien zou nu uit schijfbeheer blijken dat hij het niet kan lezen doordat hij het bestandssysteem als RAW ziet (bij de WD) en hij noemt dezelfde poort 3x(?) of kan dat ook door te weinig power komen?
 
Wil je Windows Defender voor altijd uitschakelen? Klik dan om te beginnen met de rechtermuisknop op het Windows-logo. Door nu op Uitvoeren te klikken verschijnt er een klein venster in beeld. Voer hier in het tekstvak de tekst regedit in en klik op OK.

Vanuit de Register-editor navigeer je vervolgens in het linkerpaneel naar de map HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\ Microsoft\Windows Defender. Klik nu in de menubalk achtereenvolgens op Bewerken > Nieuw en DWORD (32-bits)-waarde. Klik vervolgens in het rechterpaneel met rechts op de nieuwe waarde en selecteer de optie Naam wijzigen. Geef de waarde de naam DisableAntiSpyware. Klik nogmaals met de rechtermuisknop op de waarde en kies voor Aanpassen. Door de Waardegegevens op 1 te zetten en op OK te klikken, schakel je Windows Defender op permanente basis uit:

Via dezelfde weg, maar door de Waardegegevens weer op 0 te zetten, kun je Windows Defender in een later stadium weer reactiveren.
 
Indien de schijf "raw" wordt weergeven dan wordt de schijf toch gewoon gezien maar is de partitietabel vernaggeld.
Dat kopt dan gewoon.....
 
Weer een nieuwe lead; Gisteren heb ik de PC uitgezet met de externe harde schijf van WD er nog aan, vanmorgen was m'n PC wel uit maar knipperde het ledje op mijn PC en de externe schijf en kon ik de PC niet opstarten, nul reactie op de power en/of reset knop. Pas toen ik de schijf ontkoppelde ging het ledje van de PC uit en kon ik hem gewoon via de startknop opstarten. Uit/aanzetten met de externe harde schijf aan de PC gekoppeld geeft dus een storing.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan