• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Pc random shut down

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tot de test afgelopen is!
Want het geheugen wordt nu echt goed opgestookt zodat eventuele fouten daardoor zicht worden.
 
Is goed dan wacht ik af. Had niet verwacht dat het zo lang zou duren (al sinds 1 uur vanmiddag, dus al 6 uur nu).
Hopelijk geeft het een nuttig resultaat.
 
Het heeft 10 uur geduurd en toe was die op 21% van de 2e ronde. Ik durf het niet aan om mijn pc in de nacht aan te laten. Als die dan bij het opnieuw opstarten in die loop terecht komt kan dat nooit goed zijn voor de computer. Na de eerste ronde waren er nog geen fouten gevonden, dus het lijkt mij dat er geen fouten in mijn geheugen zitten.
 
Als er geeb foutmeldingen zijn, dan mag je wat mij betreft de PC uitzetten.

Verder lijkt het mij dan het beste de PC aan technisch onderzoek te onderwerpen.
 
Ik heb de pc gisteren uit gedaan. Is er een kans dat dit alles aan de voeding ligt en is er misschien iets om dat te testen?
 
Dat is alleen te doen door een andere voeding uit te proberen.
 
Deze manier heb ik vaker voorbij zien komen.

Voeding helemaal loskoppelen van de pc. Dan op de brede stekker (zit normaal op het moederbord) de groene en een zwarte (maakt niet uit welke zwarte) doorverbinden met een verbogen paperclip. Nu moet de fan van de voeding gaan draaien. Je kan evt. een cd/dvd speler aansluiten en kijken of de lade open wil.
 
Deze manier is volgens mij alleen maar om te testen of de voeding het überhaupt doet, maar in dit geval doet de voeding het wel, alleen misschien dus niet altijd even goed.
Ik heb even HwiNFO64 gebruikt om dingen te scannen en die geeft onder andere deze waardes:
- CPU core voltage ligt gemiddeld rond de 1.030V
- CPU package power is gemiddeld 24W met min 9.4W en max 46W
- GPU (core) voltage is gemiddelde 0.965 V
- GPU current is 0.014 A

Deze waardes lijken mij het belangrijkst, liggen ze aan de hoge/lage kant? Heb hier geen idee van namelijk. Volgende week krijg ik een voeding te leen van iemand dus misschien dat ik dan kan testen of alles werkt.
 
Het valt me nu trouwens ook op dat als ik bijvoorbeeld rocket league opstart ik een heel hard krassend geluid hoor wat eigenlijk net zo lang duurt tot dat RL weer is afgesloten.
 
Is de videokaart aan de binnenzijde geheel stofvrij?
De GPU heeft een tempsensor maar de VRAM niet.

En die CPU koelventilator draait wel constant? zijkant er even af laten.
Zit er een cardreader in?

Zet eens de weblink van Speccy hier, de echte weblink en geen kopie van wat jij ziet, zie m'n sig.

Was er een Whocrashed log gemaakt?
Resplendence Software - WhoCrashed, automatic crash dump analyzer
Of heb ik van beide de links gemist?
 
De videokaart is redelijk stofvrij aan de fan kant. De kant met pinnetjes is bijna alleen maar stof, maar dat zou toch niet uit moeten maken. Wocrashed is niet uitgevoerd kan ik wel gaan installeren, speccy link staat ergens op pagina 1 dacht ik.
Ik heb geen idee of er een cardreader in de cpu koeling zit.

Wel heb ik een nieuwe vraag, na wat rondkijken aan de binnekant van de pc kwam ik er achter dat ik blijkbaar ooit de cooler master fan (voor CPU dus) aangesloten heb op het moederbord op sysfan1. Dit terwijl cpufan1 en cpufan2 op het moederbord niet gebruikt worden, dit verklaard voor mij gelijk waarom ik in de bios de fan speed niet aan kon passen. Maar zou dit ook voor crashes kunnen zorgen?
 
Stof is een isolator en waarom niet alles ontstoffen?

CPU fan aansluitingen op een mobo zitten er niet voor niets.

Wachten dan maar op de Whocrashed log.

En een cardreader is een apparaat om sd kaartjes uit te lezen, heeft niets met de CPU koeler te maken, de vraag was of de ventilator van die CPU koeler wel draait als de PC uitvalt.

En een Speccy weblink zie ik niet, aan dat gekopieërde stukje heeft niemand wat.
 
Als zegmaar de pc opnieuw opstart en zichzelf afsluit draaid de cpu fan niet! Heb inmiddels de cpufan aangesloten op cpufan1... er is nu niks aangesloten op sysfan1 is dat erg? Alles werkt normaal in iederval. Er zit trouwens een cardreader inderdaad in. Ik zal zo wocrashed installeren.
 
Even een update.... wou net de pc opnieuw opstarten om in de bios te komen maar zelfs nadat ie pas 10 minuten aan stond is mijn bekende probleem weer terug. Als ik hem nu opstart sluit ie zichzelf na 2 seconden weer af...

Cpu fan werkt nu overigens wel terwijl dat eerder niet het geval was.
 
Zou beginnen met al die sheduler tasks te verwijderen buiten die van de Flashplayer, tevens in opstarten alles verwijderen wat niets met een anti-virus en drivers heeft te maken.
Software die je wilt gebruiken kun je gewoon in Windows starten.
Met Cleaner free of Autoruns kan dat.
Autoruns for Windows - Windows Sysinternals
CCleaner - Free Download or try CCleaner Professional - Piriform

Tevens de auto driver update uitschakelen en de laatste videokaart driver bij nVidia ophalen en installeren.
https://www.itechtics.com/disable-automatic-driver-updates-windows/

Drivers | GeForce

In de bios, meestal bij de hardware monitor, kun je nu de CPU fan regelen.
Die blijft nu wel werken?

Zou ook overwegen om FireFox als browser te gaan gebruiken, die Chrome vreet resources.
 
Sorry voor het terughalen van deze oude post, maar misschien handig voor mensen in de toekomst aangezien het probleem inmiddels is opgelost!
De pc is op een gegeven moment blijven hangen in het opnieuw opstarten. Ik probeerde een bios update te doen, maar toen hij klaar was heeft die zichzelf uitgezet tijdens het intstalleren van de bios.
De pc is naar een bedrijfje toegegaan begin 2018 en toen bleek er iets wat betreft hardware fout te zijn in het moederbord.
Er is een nieuw moederbord geinstalleerd en sindsdien heb ik dit probleem niet meer gehad.
Bedankt voor alle hulp destijds!
Omdat ik de pc een tijdje kwijt ben geweest was ik helemaal vergeten dat dit forum nog open stond :).
 
Altijd fijn als mensen nog laten weten dat het is opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan