• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

PC upgrade: AMD of Intel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timmmmaaahh

Vaak hier
Lid geworden
10 jan 2013
Berichten
710
Waarderingsscore
1
Hey allemaal!

Wat achtergrond (kun je overslaan):
Ik had deze week een goede deal op een Samsung EVO 970 Pro met M.2 aansluiting en heb deze – nogal impulsief – aangekocht. Bij aankomst stelde ik vast dat er op mijn moederbord helemaal nergens een M.2 aansluiting te vinden is. D'oh! Mijn eerste idee was om dit nieuwe hebbeding terug te sturen maar toen kwam een duiveltje op m'n schouder zitten en zei "hé wacht 's! je systeem is nu al 6 jaar oud, tijd voor een upgrade!". Toen kwam een engeltje op m'n andere schouder die zei "maar dat systeem werkt toch nog perfect; stuur dat SSD'tje maar terug". Kortom: het duiveltje heeft gewonnen :imp:
Ik heb dus een nieuw moederbord (mét M.2!), processor en geheugen nodig. Ik zie dat er al veel moederborden zijn met leuke RGB lichtjes op, dat is zeker een pluspunt! Later koop ik dan wel nog een case met raampje. Wifi hoeft niet want daar heb ik al een netwerkkaartje voor. Ik heb nu een unlocked processor maar eigenlijk heb ik nooit gebruik gemaakt van het overklokken dus de CPU mag zeker locked zijn als dat wat kosten kan besparen.

Okay, let's cut to the chase!

Mijn systeem:
  • Case: Antec Three Hundred Two
  • Mobo: MSI Z77A-G43
  • CPU: Intel Core i5 3570K / 3.4 GHz
  • CPU Koeler: Cooler Master Hyper 212 Evo
  • GPU: eVGA GeForce GTX 660 Ti Superclocked
  • Geheugen: CORSAIR Vengeance - DDR3 (2x4GB)
  • Voeding: XFX Core Edition PRO550W
  • Netwerkadapter: TP-LINK TL-WN851ND
  • SSD: Samsung 850 EVO
  • HDD: een stuk of 3
  • Kaartlezer: ICIDU Internal Multi Card reader

Ik wil graag nieuw:
  • moederbord (met M.2, mag ook wat licht geven)
  • processor
  • geheugen (16GB)

De rest houd ik voorlopig als het oude (waar mogelijk). Budget: €500
Overklokken hoeft niet. Ik gebruik mijn systeem vooral voor Photoshop en middelzware games.
Ik zou het liefst bij Azerty kopen; ben er altijd al heel tevreden over geweest.

Meest belangrijke vragen:
  • Ga ik voor AMD of Intel? Ik heb altijd al Intel gehad maar zou wel eens AMD willen proberen.
  • Kan ik dezelfde CPU koeler gebruiken?
  • Indien dat kan, ga ik koelpasta nodig hebben?
 
Het verschil tussen de AMD en Intel is nog altijd de warmte-ontwikkeling. AMD's worden veel warmer dan Intel's dus hebben zeker een goede koeling nodig. Qua rekenwerk ga jij geen echt verschil merken tussen de twee (met jouw pc-gebruik, bedoel ik). Voor de koeler heb je voor de AMD een andere bevestiging nodig (ander type socket) maar als je alle bijbehorende originele onderdelen van je cooler nog hebt, dan ga je zeker een AMD adapter erbij hebben en kan je die ook gebruiken. En als je van processor verandert, is het sowieso aangeraden om de cooler zorgvuldig schoon te maken en nieuwe koelpasta ertussen te spuiten.
Bij Alternate kan je upgrade pakketten kopen ( klik hier ) en voor de rest van je budget kan je een mooie 500Gb M.2 ssd bijkopen. Ik weet niet of Azerty dit doet maar je kan de aparte componenten eens opzoeken en vergelijken.
 
Photoshop en middelzware games.
Ding kan nog makkelijk een poosje mee en als het grafisch nu te kort schiet zou ik de investering in een snellere grafisch kaart en geheugen stoppen.

Een M.2 NVMe SSD is niet veel sneller in gebruik dan een AHCI SATA SSD.
 
Bedankt, @artstudiog en @Lange Pier

Handig om te weten dat er een adapter bestaat, ik bekijk dat nog eens. Bij Alternate staat er bij die kits "Levertermijn onbekend" en Azerty biedt zo'n kits eigenlijk ook aan (minder voordelig?).

Punt is vooral dat ik echt wel een nieuwe SSD nodig heb en die heb ik reeds gekocht (Samsung V-NAND SSD 970 PRO NVMe M.2 - 512GB). Ik kan die in principe nog terugsturen maar ik zou liever wat toekomstgericht upgraden. Met m'n huidige SSD (128GB) heb ik steeds opnieuw 'lage schijfruimte' meldingen.
Wat RAM betreft heb ik ook een upgrade nodig want ook in Photoshop krijg ik steeds vaker 'not enough memory' foutmeldingen. Ik zou het erg jammer vinden nu nog geld te geven aan DDR3 RAM.

Ik kan moeilijk geloven dat een M.2 niet veel sneller is dan SATA. 550 MBps vs. 3500 MBps, dat moet toch een verschil maken bij opstart- en laadtijden?
 
Je staart je blind op de doorvoersnelheden wat in de praktijk niet zo veel zegt.
Uit 2017 maar toch.

Om nu een moederbord met CPU aan te schaffen om de M.2 te kunnen gebruiken en daarbij ook DDR4 geheugen wat allemaal weinig versnelt en het budget opsoupeert is voor mij weird.

En ook DDR4 is niet veel sneller dan DDR3 alleen kun je ze met hogere frequenties/MTs aanschaffen.

Maar ja, tis jou feestje en als iets nieuws wilt.......doen.

En wat is toekomstgericht, spul werkt toch en alle nieuwe hardware, uitgezonderd de grafisch kaarten, is echt niet veel sneller.
 
8Gb RAM is inderdaad te weinig als je doorgedreven met Photoshop werkt. Tenzij je er nog een straffe videokaart (Nvidia Geforce) bij hebt met veel geheugen. Dan kan je in Photoshop instellen dat je eerst het grafisch geheugen aanspreekt (CUDA-cores) en dan pas het RAM-geheugen. Daar dien je toekomstgericht dan ook extra op te letten want photoshop ondersteunt geen AMD kaarten. Zelf blijf ik voor grafisch werk (heb zelf een reclamebureau) bij Intel en Nvidia.
Qua upgrade-kit vond ik DEZE bij Azerty maar mijn favoriet is DEZE . Met zo'n upgrade van 500 à 600 euro kom je toch al een heel eind, zeker als je de SSD al hebt. Succes
 
Je maakt wel een goed punt, @Lange Pier. Zo slecht is mijn systeem inderdaad nog niet. Maar men vraagt zo goed als dezelfde prijs voor DDR3 als voor DDR4. 2 x 4 GB DDR3 @ 1600 MHz kost €44; 2 x 4 GB DDR4 @ 3000 MHz kost €48. Die cijfers zijn misschien maar een deel van het verhaal maar het is niettemin nieuwere en snellere technologie.
En als ik eens gek wil doen met G.Skill Trident Z RGB DDR4 2x8GB @ 2666 MHz (ooh, kleurtjes!) kost me dat 'slechts' €96.

Voor nog geen €500 heb ik al een mandje kunnen maken met zelfs een fancy case erbij. Ik ben uiteindelijk niet zo'n fan van die upgrade kits. Als je de onderdelen apart opzoekt is zo'n kit niet goedkoper maar zit wel installatie + bios update erin. Dat doe ik liever toch zelf.
Ik koos voor 2666MHz RAM omdat dit het best zou moeten werken met de AMD Ryzen 5 2600X (had ik ergens gelezen).

Ook goed om rekening mee te houden, @artstudiog! Ik ben dan ook van plan om bij Nvidia te blijven. Zou Photoshop het moeilijk kunnen hebben met de combinatie AMD + Nvidia?
 
Photoshop maakt geen problemen met AMD (cpu) en Intel (gpu). Ook met full AMD (cpu en gpu) heeft Adobe geen problemen enkel wordt CUDA (zoals reeds uitgelegd in een vorige post) niet door AMD ondersteund. Je mandje ziet er goed uit, he. De cpu-cooler kan je nog altijd later vervangen mocht ie toch te veel lawaai maken. Niet vergeten om een voeding bij te kopen voor je case ;-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan