• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Plotseling traag opstarten van Office na Win 10 update

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veng

Elite lid
Lid geworden
27 nov 2012
Berichten
6.543
Waarderingsscore
137
Het is een vreemde zaak maar plotseling duurt het opstarten van een Office onderdeel meer dan 20 seconden. Voorheen gebeurde dat direct. Ik ontdekte het na de update van afgelopen dagen KB4486553. Diverse acties ondernomen om de oorzaak te vinden: images teruggezet, op internet gezocht enz.
Na het terugzetten van een image die gegarandeerd goed was leek e.e.a. in orde maar was na enkele minuten toch weer fout.
Wat (b)lijkt: niet de update zelf maar het updateproces veroorzaakt de vertraging. Dat zag ik toen het updateproces werd opgestart en het direct daarna mis was.
Heeft ms mss iets aan het zoek/update proces gedaan dat bv als eerste wordt ge-update voordat hij werkelijk gaat zoeken?
Geen ramp maar telkens een halve minuut wachten bij het opstarten van Excel of Word is niet fijn. Dit doe ik vaak nl. meerdere keren per dag.
 
Wel vreemd dat jij die update nu pas krijgt.
Want ik heb die update op 2-3, dus 2 maart al binnen gekregen.

Je zou eens een Sfc scan kunnen doen om te kijken of er geen fouten in jou Windows zitten.
Want het is zeker een vreemde zaak.
Hoe oud was de image die jij terug hebt gezet?
De scan gewoon laten lopen en niet onderbreken, ook al blijft hij lang hangen op een bepaalde %
Aan het eind kun je zien of er fouten zijn gevonden en herstelt.

- Open het start menu en typ "cmd"
- Klik het zoekresultaat cmd (command prompt) met rechts aan en kies uitvoeren als administrator
- Bevestig de prompt met ja
- Typ daarna "sfc /scannow" en druk op enter
- Laat ook deze scan lopen en controleer of er fouten worden gevonden
- Voer de scan bij niet herstelde fouten opnieuw uit met "sfc /scannow"
 
Nu staat die update er zelfs niet meer op (andere image) en toch is het mis.
Ik heb al een scan uitgevoerd maar weet niet meer op welke image. Die scan was in elk geval goed maar ik heb mijn meest recente image weer teruggezet en zal daar de scan ook eens op laten lopen.
(Ook het updaten van Office heb ik al moeten uitschakelen omdat v 1903 van Office zelf ook grote problemen in Excel veroorzaakt (kan geen grafieken meer maken of files met grafieken op de juiste manier openen)
 
Geen fouten in de scan maar dat had ik ook niet verwacht. Ik denk dat MS iets gedaan heeft. Hopelijk wordt dat snel hersteld. Die halve minuut wachten is minder erg dan de fout in v1903 van Office want die maakt al mijn Excel files onbruikbaar.
Op mijn laptop is v1903 overigens wél goed. Of daar ook vertraging in Office optreedt weet ik nog niet want ik heb daar bewust nog niet laten zoeken.
Overigens zijn alle invoegtoepassingen in Office al uitgeschakeld.
Verder heb ik op advies van Abraham ook al een schone isntallatie van windows gedaan (met behoud van data en progs weliswaar)
 
Laatst bewerkt:
Goed om te horen dat er geen fouten aanwezig zijn.
Je zou nog eens kunnen kijken het Office sneller werkt, als je die even herstelt.

Maar als jij een image terug zet, krijg jj natuurlijk ook de nieuwste Office updates binnen, het zou ook kunnen dat daar een fout is zit.
 
Nee, al mijn images bevatten Office v1902. Voor de zekerheid zojuist nogmaals een schone installatie gedaan (weer met behoud van data en progs weliswaar) en geen verbetering. Volgens mij is dit een signaal dat het toch in de acties van MS moet zitten.
Office updaten wil ik voorlopig nog niet.
 
Hallo Veng, gebruik het DISM commando.

Druk tegelijk de Windows- en de X-toets in - daarmee krijg je het X-menu.

Klik nu op Opdrachtprompt (Admin) / Windows PowerShell (Admin).

In het zwarte dan wel blauwe venster typ of kopieer/plak je nu DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth gevolgd door indrukken van de Entertoets.

Is de scan klaar en krijg je de melding dat reparaties gelukt zijn - start daarna jouw computer opnieuw op.
 
Hij loopt nu
 
Er wordt geen fout gemeld. Er is echter ook niets veranderd. Office open nog steeds pas na 20 sec.
En zeer irritant, ik merk nu dat het openen van files ook 20 seconden extra duurt. Er moet dus een vertraging zitten tussen de eerste actie en de benadering van Excel.
In de betrouwbaarheidsgeschiedenis staat dat Microsoft Office SDX helper niet werkt
"Pad naar toepassing met fout: C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\vfs\ProgramFilesCommonX86\Microsoft Shared\OFFICE16\SDXHelper.exe"
Mss een goede aanwijzing maar ik kan er nog geen chocola van maken
 
Laatst bewerkt:
Beschrijving
Pad naar toepassing met fout: C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\vfs\ProgramFilesCommonX86\Microsoft Shared\OFFICE16\SDXHelper.exe

Probleem met handtekening
Naam van probleemgebeurtenis: APPCRASH
Naam van de toepassing: SDXHelper.exe
Versie van toepassing: 16.0.11328.20222
Tijdstempel van toepassing: 5c95ce75
Naam van foutmodule: Mso20Win32Client.dll
Versie van foutmodule: 16.0.11328.20220
Tijdstempel van foutmodule: 5c958289
Uitzonderingscode: 01483052
Uitzonderingsmarge: 001c5366
OS Version: 10.0.17763.2.0.0.256.48
Locale ID: 1033
Aanvullende informatie 1: 2f25
Aanvullende informatie 2: 2f25f3cb5e4a1c08f0e8e0c78c1beea5
Aanvullende informatie 3: 13e0
Aanvullende informatie 4: 13e0b815ba5f735204cf85d8105bd50d

Extra informatie over het probleem
Bucket-id: b5e77315d3ec6249c5f03301e225bd2d (1580819552389152045)
 
Whaw. Microsoft heeft het probleem zelf opgelost (ik bij mijn weten in elk geval niet) Plotseling start Office weer (super) snel op. Zelfs sneller als eerst.
Of heeft deze actie dat probleem toch opgelost:
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
Maar weer snel een image maken morgen. De laatste twee dagen heb ik er wel 5 terug gezet.
Ik ga tevreden slapen. Bedankt in elk geval.
 
Goed om te horen dat het weer werkt zoals het hoort!
Ook fijn dat je een bevestiging van Microsoft zelf hebt gevonden, dat verklaard een hoop.
 
Ja. Ik baalde er ook flink van. Heb ook bijna twee dagen zitten klooien om de oorzaak te vinden. Ben ook blij dat de fout met de Office update bij MS ligt. Nu kan ik rustig wachten tot het is opgelost. Daar zal ook wel hard aan gewerkt worden want gebruikers die iets met de taal gedaan hebben en update v1903 hebben geinstalleerd kunnen geen kant op mochten de fixes niet werken.
Ik heb nog v1902 en heb updaten uitgeschakeld. Moet alleen in de gaten houden wanneer er een oplossing komt. Daar zal wel geen melding van komen.
Verder zou ik wel graag weten of de fix van Abraham het probleem heeft opgelost op dat dat op een andere manier tot stand is gekomen.
 
Laatst bewerkt:
"het is wel heel toevallig dat het daarna weer werkt. " Op zich wel, maar het was wel minimaal 'n uur later dat het opgelost was. Maar Windows heeft vele geheimen voor mij.
 
Overigens Aarie, het opstartprobleem ontstond toe Windows aan zijn update begon, dus niet de update zelf. Dat moet bijna wel aan de update engine gelegen hebben. Ik denk dat ze daar iets in hebben aangepast voordat het feitelijke updateproces begon.
 
Ja Windows kent helaas een hoop geheimen :)
Ja dat zou goed kunnen en dat er veel klachten binnen zijn gekomen. Helaas kent Windows de laatste jaren een hoop update problemen.
 
"Windows de laatste jaren een hoop update problemen. " Dat is waar. maar het zou onbetaalbaar zijn om alle versies voor alle landen en talen uitvoerig te testen. Dat geldt overigens voor veel produkten. Denk aan de problemen met bv. airbags, gaspedalen enz.
 
Ja gelukkig krijg je met de volgende upgrade een pauze optie, zodat iedereen kan kiezen of hij gelijk een update of upgrade wil installeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan