• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Probleem booten vanaf USB-stick met oud moederbord.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjobyl

Vaak hier
Lid geworden
24 feb 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
37
Onlangs kreeg ik de bijna 12 jaar oude desktop van m'n broer (hij heeft er ook zolang mee gedaan) met de mededeling: 'kijk maar wat je er nog mee kan'. Anno 2020 zijn de specs natuurlijk niet indrukwekkend maar met o.a. een Gigabyte GA-EP45-DS3L moederbord, Intel Core 2 Duo E7200 2.53 GHz, Kingston 4 GB PC6400 en een aardige grafische kaart (weet ik even niet uit m'n hoofd, zit nu achter m'n eigen PC) ook weer niet echt prehistorisch.

Bootable USB-stick met W10 x64 versie 1909 erin, en in het BIOS naar de boot sequence gekeken. Daar kwam ik 4 opties tegen: USB FDD, USB ZIP, USB CDRom en USB HDD. Maar in het rechterscherm ('select boot device priority') kwam die USB-optie helemaal niet voor, daar stond alleen maar: Floppy, LS120, HDD en CDRom. Beetje verwarrend.

Goed, toch maar proberen, maar wat ik ook deed (o.a. die 4 USB-opties nalopen), het lukte me niet om van die USB-stick op te starten, terwijl ik 'm toch eerst getest had in m'n eigen systeem. Een beetje zoeken op internet leerde dat het moederbord mogelijk zo oud was dat het die functie 'booten vanaf USB' niet ondersteunde. Dan houdt het op. Nog wat doorzoeken bracht me op deze site, afgaande op de vele positieve reacties werkte die aanpak maar helaas, bij mij geen enkel effect.

Uiteindelijk W10 maar op een heel oude DVD-RW gebrand en daarmee ging de installatie probleemloos. Wel hinderlijk dat je tijdens die installatie gedwongen wordt een account aan te maken maar gelukkig kwam ik er al doende achter dat je dat kunt omzeilen door simpelweg off-line te installeren. Irritant van Microsoft. Linux Mint blijft een optie. Maar kennen mensen hier dat probleem van 'oud moederbord met bootable USB'? Ik kreeg bij m'n zoeken de indruk dat het voor veel mensen lastig was.
 
In dat oude moederbord moet je USB-HDD kiezen.

Het beste is Windows 10 1909 32-bit te installeren.
 
je heb je een dvd aangemaakt met versie 1909 dat kan al niet aangezien je voor versie 1909 64bit een dvd dl dient te gebruiken of je heb er een 32 bit versie opgebrand ..
 
Je had met F12 het bios boot menu op kunnen roepen en dan kun je daar de keus maken om van op te starten, wel met de USB stick erin.
 
In dat oude moederbord moet je USB-HDD kiezen.
Heb ik dus gedaan, zoals ik schreef, geen resultaat.

Je had met F12 het bios boot menu op kunnen roepen en dan kun je daar de keus maken om van op te starten, wel met de USB stick erin.
Ook gedaan, precies zo je aangeeft. Ook geen resultaat. Als dat allemaal wel was gelukt had ik dit berichtje niet geplaatst, en al helemaal niet in 'hardware'.
 
32-bit of 64-bit in dat oude ding geïnstalleerd?
 
je heb je een dvd aangemaakt met versie 1909 dat kan al niet aangezien je voor versie 1909 64bit een dvd dl dient te gebruiken of je heb er een 32 bit versie opgebrand ..
Vreemd, het is echt een W10 64-bit, branden op een gewone DVD-RW was geen probleem (kon er gewoon op), installatie evenmin.
32-bit of 64-bit in dat oude ding geïnstalleerd?
64-bit, omdat ik daar nog een legale key van had. Ik weet ook nog niet of ik Windows erop hou, zoals ik ook al schreef, het gaat mij in dit geval meer om het voor mij rare geval dat je niet vanaf USB kunt booten, of je nou Windows of Linux wil.
 
De licentie voor Windows 10 geldt voor zowel de 32-bit ls ook de 64-bit versie.
 
Als een USB stick niet bootable is dan wordt die niet gezien in het bootmenu via de F12 key.
Hoe was die gemaakt?
 
Als een USB stick niet bootable is dan wordt die niet gezien in het bootmenu via de F12 key.
Hoe was die gemaakt?
MediaCreationTool, gecheckt en in orde bevonden.
F12, bootable stick werd herkend maar booten vanaf die stick ging niet.
Enable USB Boot in Gigabyte Motherboard bood in bepaalde gevallen een oplossing, bij mij werkte het echter niet.

De licentie voor Windows 10 geldt voor zowel de 32-bit ls ook de 64-bit versie.
Welk OS je er ook opzet, dat probleem met opstarten vanaf een USB-stick wordt daarmee niet anders. Vandaar dit draadje.
 
@Abraham, voor de goede orde: 32-bit is natuurlijk ook geschikter voor zo'n oud beestje, maar ik kijk al jaren niet meer naar 32-bit; 64-bit was gewoon een automatisme. Beetje slordig misschien maar okay, 32-bit er alsnog opzetten is op zich een kleine moeite.
 
OK, ik hijs de witte vlag.

Het hele gebeuren zinde me niet, vanochtend nog maar eens proberen, kon ik gelijk de 32-bit versie erop zetten. Nadat ik alle stappen van deze site nog eens doorlopen had oude PC opnieuw opgestart, met USB-stick erin.

Gebeurde weer niets, ik kreeg een telefoontje en liet de boel de boel, na bijna 10 minuten kwam ik terug bij de PC, nog steeds geen enkel teken van leven, ik wilde 'm alweer uitzetten toen dat wieltje met die witte stipjes plotseling begon te draaien.

Fijn hoor, een bootable USB-stick werkt dus wel, maar wie zit er anno 2020 nog bijna 10 minuten achter z'n PC te wachten totdat er überhaupt iets gebeurt? Installatie was verder geen probleem natuurlijk en de 32-bit versie staat er nu op. Weer een ervaring rijker :innocent:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan