• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Problemen met dual-boot Windows 10 en Ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Freddy Nova

Just 4 today
Lid geworden
12 aug 2015
Berichten
263
Waarderingsscore
3
Goedemorgen Forumbewoners,

Ik heb op mijn HP probook een dualboot gerïnstalleerd en dat ging prima.
Het gaat om een Windows 10 met Ubuntu.

Ik heb na de installatie van Ubuntu de laptop gereboot en daar ging alles goed. Een normale boot. Alles werkt.
Ik ben toen binnen Windows 10 , met schijfbeheer, de Ubuntu partitie gaan verkleinen om een kleine partitie vrij te maken voor een virtuele Windows7 test omgeving binnen VMware workstation.
Omdat ik om de een of andere reden VMware niet werkende kreeg heb ik deze weer verwijderd en mijn laptop ge-reboot.
Dat mislukte!!!!

Computer says:

error: unknown filesystem.
Enter rescue mode...
grub rescue> _


SHIT !!! Mislukt !!! :sob:

Het liefst zou ik natuurlijk de complete dualboot redden.
Maar belangrijker is nog : " Wat moet ik nu doen om (vooral) de Windows Installatie weer startende te krijgen ? "


Iemand suggesties?
 
Hallo - met Windows een Linuxpartitie verkleinen is vragen om problemen.
Want Windows kent geen bestandssystemen van Linux.
Ergo - jouw Linux installatie is kapot.

Je had dat binnen Linux moeten doen met bijvoorbeeld GPARTED (Gnome partition manager).
 
Hey hallo Abraham.. goedemorgen.. Hoe gaat ie?
Jij bent er ook lekker vroeg bij zeg..

Ik vermoede al zoiets.

Ik denk dat ik windows wel weer aan de praat krijg maar kan mij geen misstappen veroorloven.
Er staan belangrijke documenten op dus kan ik wel wat advies gebruiken van iemand van jouw kaliber :)..

Heb je een kant en klare oplossing voor me?
 
Het opstarten wordt nu dus dwarsgezeten door een corrupte Grub2 bootmanager.

Of je repareert de Windows bootsectie of je installeert Ubuntu dan wel als vervanger Linux Mint Cinnamon opnieuw, waarbij Grub2 opnieuw geïnstalleerd wordt en de bootmanager daarna weer moet werken.

Overigens ik vroeg?
Ik heb heerlijk acht uur slaap achter de rug.
 
In het BIOS als eerste boot partitie laten verwijzen naar windows boot manager. Daarna start je pc weer op met Windows. Daarna (als windows weer is opgestart) even googlen naar grub2 repair... Zal vast allemaal lukken..

Groet, Peanut
 
Voor je een dualboot windows/linux maakt , altijd eerst een image maken van je windows installatie ! Loopt er iets mis kun je de image terugzetten .
Als je een externe harde schijf hebt zou ik mijn documenten en andere belangrijke bestanden nu al verplaatsen . PC booten met het Ubuntu live schijfje en kun je zo je bestanden gaan verplaatsen .
Windows 10 is niet meer hetzelfde als windows 7 en windows 8.1 . Ieder doet met zijn computer wat hij wil .
Telkens er een Fall creators update verschijnt worden de partities verwijdert en opnieuw ook aangemaakt , ook de linux partitie ! en kun je jouw dual boot opnieuw installeren .
Het allereerste wat ik nu zou doen is mijn bestanden veilig stellen en proberen de GRUB te herstellen .
https://sites.google.com/site/computertip/grub

Als dat gelukt is , een image maken van je W10 installatie voor alle zekerheid .
 
Mocht het enkel gaan om de GRUB te herstellen maak dan gebruik van Rescatux snel en simpel!
Mvg
 
Dag heren.

Ik was vandaag even de deur uit en kom net thuis en ben blij verrast met de vele reacties.
De oplossingen zijn nogal divers en sommige nieuw voor mij. Leuk vind ik dat. .

Ik ben erg fan van Linux Live-CD's en Rescatux kende ik nog niet. Zo op het eerste gezicht ziet het er veel belovend uit dus grote kans dat ik daar zo even mee ga spelen . Eerst nog een beetje research en dan aan de slag...

Ik kom er zo nog even op terug..

Wish me luck...
 
Gelukt !!!

Rescatux was me te link. Veel BETA opties zonder garanties wat Windows 10 aan gaat.
Jammer maar deze tool gaat zeker in mijn gereedschapsarchief.
TNX d'anvers

MBR dus maar gefixt.

In eerste instantie zei de basis herstel functie (direct opstarten repareren) dat het niet ging lukken.
Eigenlijk best logisch.
Dus..


command prompt/

bootrec.exe /rebuildbcd

Als reactie: " er is geen Windows installatie gevonden ".. haha .. maar ik weet het wel zeker dus :

bootrec.exe /fixmbr
bootrec.exe /fixboot

exit


Toen reboot en voila !

Een normale start van Windows 10 zoals ik hem had achter gelaten..

Nu allereerst via schijfbeheer die andere partities verwijderen en weer toevoegen aan die van Windows en het daar voorlopig maar mooi bij laten.

Linux installaties dan toch maar liever op een aparte (eigen) hardeschijf in mijn desktop.


Bedankt heren en hopelijk tot ziens hier op NCF
 
Rescatux was me te link. Veel BETA opties zonder garanties wat Windows 10 aan gaat.
;
Wat betreft Win10 ,daar heb ik geen ervaring mee.Maar wel al in Win8.1 de MBR hersteld!
In Linux helpt het me ook ,b.v heb laptop met multi systeem enkel linux,maar daar staat ook Manjaro op die moet als laatste installeren heeft andere Grub!Soms vervang ik toch andere linux,en dan is er geen Manjaro meer te bespeuren .Ja dan effe Rescatux en de klus is zo geklaard.
Fijn dat je probleem opgelost is!En de ISO van Rescatux bijhouden kan zeker geen kwaad.
Mvg
 
Welke andere partities verwijderen ? Als je de linux partititie bedoelt die word in windows niet herkend . Dat zul je moeten doen met Gparted .
https://sourceforge.net/projects/gparted/

De linux partitie werd binnen Windows 10 gezien als een NTFS-partitie. Deze heb ik gewoon gewist en weer toegevoegd aan de normale Windows partitie ..
 
Het opstarten wordt nu dus dwarsgezeten door een corrupte Grub2 bootmanager.

Of je repareert de Windows bootsectie of je installeert Ubuntu dan wel als vervanger Linux Mint Cinnamon opnieuw, waarbij Grub2 opnieuw geïnstalleerd wordt en de bootmanager daarna weer moet werken.

Overigens ik vroeg?
Ik heb heerlijk acht uur slaap achter de rug.

Even een vraagje.

Ik hoor jouw wel vaker over Linux Mint Cinnamon. Is dat beter dan? En waarom?
 
@ Swaken ... Dat weet ik. Maar Windows schijfbeheer dacht daar blijkbaar anders over... Apparte Ubuntu partitie werd gezien als NTFS ...

Kan het ook niet helpen... haha ;)
 
Cinamon is gewoon een andere GUI, afgeleid van Gnome, er zijn er meer.
https://linuxmint.com/download.php

En met een 3e party partitie manager kun je in windows gewoon een EXT4 en een swap partitie aanmaken, overdreven want je kunt met de Mint installatie USBstick/DVD een unallocated space ook prima indelen.
 
Bovendien bevat elke Live versie van Mint, die eerst opstart ook GParted - de Gnome Partition Manager.

Cinnamon is een desktop ontwikkeld door het Mint team.
En Linux Mint bevat alle codecs om audio en video af te spelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan