• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Problemen met streamen naar TV via HDMI

Status
Niet open voor verdere reacties.

Black Tiger

Netwerk hobbyist. :)
Lid geworden
16 sep 2019
Berichten
1.808
Waarderingsscore
469
Ik zet het maar even hier want het kan W10 zijn, softwarematig of hardwarematig.

Mijn dochter heeft een HP laptop met i5 cpu er in zitten. Ding is relatief nieuw.
Ze heeft een abo op Disney+ genomen, maar dat wil ze natuurlijk liever op haar Samsung TV bekijken.
En dan beginnen de problemen, die ik wel elders ook gezien heb, maar nog geen oplossing voor gevonden.

Men neme de laptop en een hdmi kabel. Men verbindt de hdmi kabel met de Samsung TV.
Men start Disney+ op de laptop, klikt de functietoets voor ander beeldscherm en hups beeld.
Alleen helaas geen geluid. Dat wenste in eerste instantie op geen enkele manier te werken.

Na wat rondkijken en zelf prutsen is het af en toe (maar niet altijd) als volgt aan de praat te krijgen.
1.) Sluit de HDMI kabel aan zodat Windows nu 2 schermen ziet. (HDMI zit rechtstreeks op TV).
2.) Selecteer het 2de beeldscherm (de TV dus) en geef dit aan als standaard beeldscherm (1e scherm dus), instelling scherm kopieren gebruiken ook als ik het goed onthouden heb.
3.) Herstart nu de laptop.
4.) Doe nu na het starten niets anders, maar start Disney+ weer in je browser en hee... met wat geluk (soms dus ook niet) heb je nu beeld met geluid.
5.) Nee het maakt niet uit of je hiervoor Edge of FF of Chrome gebruikt. Andere volgorde gebruiken geeft geen geluid als resultaat.

Ga je uit de browser en doe je even je email of iets anders en ga je weer terug naar Disney is het geluid weer pleitmans.
Groot nadeel, wil je weer gewoon werken is de kabel er alleen uittrekken niet genoeg, je moet immers ook weer je laptop beeldscherm gebruiken.
Dan moet je dat eerst weer als standaard gaan zetten anders geeft dat weer problemen.

Gezocht: werkende oplossing zonder dit gesukkel.
Liefst met de HDMI kabel want die hebben we er speciaal voor gekocht.
Maar laptop en TV zitten op hetzelfde netwerk dus als het via LAN of wifi kan is dat misschien ook wel een optie.
 
Heb jij deze site al gevonden?
Vooral nummer 1 kan de oplossing zijn.
Klik hier
 
Dank je Aarie. Die site had ik al gezien.
Oplossing 1 is niet de oplossing in elk geval. Dat is wat wij al moeten doen om het uberhaupt werkend te krijgen, HDMI daar als standaard afspeelapparaat moet aangeven. Dat had ik bij 2.) verkeerd ingevuld (kan ik iet meer corrigeren), moest geluid zijn niet beeld of beiden, weet niet meer zeker.
HDMI kabel is verder ook nieuw en andere hdmi poort op TV ook getest.

Het rare is dat als ik dat zo instel, met hdmi als standaard afspeelapparaat en dan een herstart van de laptop doe, e.e.a. wel goed werkt. Totdat ze stopt met kijken, de browser sluit of even voor iets anders gebruikt of de laptop, en daarna weer wil gaan kijken is het opeens weer hetzelfde probleem.
Is niet alleen bij Disney+ maar we hebben getest met Youtube, zelfde euvel, andere browser, zelfde euvel.
Alleen dus na een reboot werkt het. Dit ben ik zoals gezegd nog enkele keren exact hetzelfde tegen gekomen op internet, maar geen oplossing behalve dan maar een verse start doen met genoemde instellingen.
En als je het gewone geluid wilt gebruiken van de laptop zelf, moet je dat weer op standaard geluid zetten (ook als de hdmi kabel er niet meer in zit) anders werkt het niet.
Ik heb een beetje het idee alsof dat type HP laptop een probleem heeft met schakelen. Want dit zou ook niet nodig moeten zijn lijkt me.
 
Ik bedenk mij trouwens dat ik eerder ook zonder problemen een laptop aan de tv kon aansluiten, maar dat mijn vorige laptop daar ook problemen mee had. Misschien dat dit per laptop verschillend is.

Het zou goed kunnen dat het aan de laptop ligt.
Je zou dit probleem ook op het HP community forum kunnen zetten, mogelijk dat mensen daar beter weten hoe dit wel blijven en automatisch gaat werken.
 
Ik neem aan dat jij ook bij HP zelf hebt gekeken voor een oplossing?

Problemen oplossen bij het instellen van de tv
Voer de onderstaande stappen uit als u problemen ondervindt met het aansluiten van een tv op de computer:
  • Bij bepaalde beeldschermadapters moet de tv als primaire beeldschermadapter zijn ingesteld voordat deze kan worden herkend. Als de computer de tv niet als een weergave-apparaat "detecteert" wanneer de computer is ingeschakeld, stel de tv dan in als het primaire weergave-apparaat in Windows en start de computer opnieuw op.
  • Zet eerst de tv aan voordat u de computer inschakelt.
  • De broninstelling op de tv moet worden gewijzigd in de videobron die door de videokaart wordt gebruikt. Selecteer Ingang 1, Ingang 2 of S-video door op de knop Bron of Invoerbron op de afstandsbediening van de tv te drukken. Dit is afhankelijk van het type tv dat u gebruikt. Als uw tv niet over deze functie beschikt, dan kunt u hem niet als tweede monitor gebruiken zonder een speciale bewerking van het videosignaal (niet behandeld in dit document). Voor gedetailleerdere instructies raadpleegt u de handleiding van uw tv.
  • Stel de schermresolutie in op 800 x 600 of minder in Beeldschermeigenschappen op de computer.
  • Gebruik slechts één videobron. Sluit niet twee kabels op dezelfde tv of monitor aan.
  • Een tv werkt ofwel met een PAL-signaal (Europa) ofwel met een NTSC-signaal (Noord-Amerika). Dit is afhankelijk van het land waarvoor het apparaat is gemaakt. Zorg ervoor dat het signaaltype van de tv overeenkomt met de signaaluitvoer die wordt geproduceerd door de kaart (voor on-board tv-uitgangen kan deze instelling in het BIOS worden aangepast).
Bron HP notebook-pc's - Een monitor, projector of tv aansluiten in Windows Vista | HP® Klantondersteuning
 
Bij bepaalde beeldschermadapters moet de tv als primaire beeldschermadapter zijn ingesteld voordat deze kan worden herkend.
Dat is het gekke. Het wordt allemaal prima herkend, ongeacht de volgorde. Qua beeld is het geen probleem, dat wordt gewoon herkend en schakelt ook over.
Maar om het ook met geluid goed werkend te krijgen moet je niet meer hoeven schakelen en daarom moet zowel beeld alsook geluid op primair worden ingesteld.

Dat van de beeldschermresolutie van 800x600 is waarschijnlijk nog een advies vanwege oudere TV's. De moderne televisies kunnen eenvoudig hogere resoluties aan en dat werkt verder ook prima. Hebben wel getest met lagere resolutie maar dat maakte ook niet uit.
E.e.a. staat ook op PAL ingesteld.

Ik had echter de hoop dat het ook gewoon zou werken zonder dat je steeds vers moest opstarten.
Kan wellicht nog wel eens op de HP community vragen maar ik ben bang dat ik daar ook geen betere oplossing kan vinden.

We kunnen het in elk geval op het gemak gaan doen, over een weekje is Disney+ officieel geopend en ik heb begrepen dat er dan ook apps voor de TV zouden komen.
 
Maar kan jou dochter trouwens niet gewoon via de browser van de tv Disney+ opzoeken en daar dan inloggen? Want dan heb je de laptop niet nodig.

Ja ik denk dat er ook snel een app uitkomt, maar dan moet jou dochter haar tv nog wel software updates moeten krijgen. Dus hopelijk is de tv nog niet te oud.
 
Hallo, tot verleden week sloot ik ook mijn laptop aan via een HDMI kabel aan mijn tv om bepaalde tv programma´s te zien die ik enkel via het internet kon bekijken, zoals stievie, vtmgo,vrtnu enz.
Nu kijk ik via een chromecast, klein toestelletje van google die je verbind met een HDMI aansluiting aan je tv, en ik cast dit dan via mijn smartphone, superhandig.
Geen gedoe meer met kabels van je pc naar TV.
 
@Aarie25 Via de browser moet volgens mij wel lukken, alleen vindt ze het lastig om daarmee te werken via de afstandsbediening.
TV is nog niet te oud als het goed is, althans ik hoop het. Disney heeft aangekondigd dat de apps pas vlak voor de release vrij zouden komen.

@fredjeh Chromecast is ons bekend, m'n andere dochter heeft zo'n ding. Maar we vonden het een beetje flauwekul om voor een paar weken weer 35 euro uit te geven voor een kastje wat je daarna niet meer gebruikt.
Toch bedankt voor de tip.
 
Ja dat begrijp ik wel, het werkt helaas niet zo makkelijk als via een laptop.
Maar als het werkt, dan werkt het wel een stuk beter.
Maar hopelijk komt de app snel en dan werkt het helemaal makkelijk.
 
Ik was even aan het rond kijken, maar ik kom alleen dit soort dingen tegen.
Het lijkt erop dat het voor smart tv`s nog niet uit komt.
Dit is de lijst van apparaten waarop je Disney+ kunt kijken:

  • Apple TV (tvOS)
  • iPhone (iOS)
  • iPad (iPadOS)
  • Desktop webbrowsers
  • Android smartphones en tablets
  • Android TV
  • Chromecast
  • Roku streaming players
  • Roku TV
  • PlayStation 4
  • Xbox One
Ook hier hebben ze het alleen over andere opties.
 
Maar als het werkt, dan werkt het wel een stuk beter.
Hoezo beter? Lijkt me niet beter maar gewoon anders.

Het lijkt erop dat het voor smart tv`s nog niet uit komt.
Jawel hoor. Alleen zie ik dat ze de boel weer aangepast hebben, enkele weken gelden stond er nog apart vermeld dat het voor Samsung TV's zou komen. Nu noemen ze het schijnbaar Android TV's.

Ergens anders staat weer dat het niet voor Samsung Smart TV's uit komt, maar op de device check van Disney zelf staan wel tientallen Samsung TV's vermeld:
Oudste model 2015. Dus zal even moeten kijken welke mijn dochter heeft. De mijne is van 2010 dus dat gaat hem niet worden. :(

Echter geen nood, ik had je bericht nog niet gelezen en vanmiddag had ze zelf ook ontdekt dat ze inmiddels (ging voorheen nog niet) via haar PS4 kan kijken. Die zit aangesloten op haar TV dus nu kan ze via de PS4 op de TV kijken.

Ik zelf zal dan vermoedelijk via de browser op de TV gaan kijken.

Probleem kan als opgelost gemarkeerd worden.

Hartelijk dank voor het meedenken en zoeken!
 
Het is beter in de zin dat het gelijk werkt.
Dus niet eerst instellingen aanpassen, dan opnieuw opstarten en dan maar hopen dat het geluid er is.

Maar mooi dat zij het via de PlayStation kan kijken, want dan is het voor nu opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan