• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Processor

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tycho

Gevestigd lid
Lid geworden
17 dec 2014
Berichten
205
Waarderingsscore
2
Ik game al een jaar of 3 op mn game pc, alleen ben ik toe aan een aantal upgrades. Momenteel ben ik wat research aan het doen naar wat ik wil en hoeveel ik wil uitgeven.

Ik heb besloten een gehele nieuwe game pc te bouwen en daar gewoon de tijd voor te nemen (1 a 2 onderdelen per maand ofzo) om zo iedere maand weer een beetje te kunnen sparen voor het volgende onderdeel.

Ik heb al gezocht naar de behuizing en naar het moederbord. En ben nu opzoek naar een processor. (ik zou ook graag later wanneer ik alle onderdelen bij elkaar heb gezocht een overview hier op het forum plaatsen met de vraag of het zou werken en de goede keus is).

In mn oude PC heb ik een AMD processor zitten en wil graag over naar Intel. Ik heb een beetje rond gezocht en de meeste zeggen dat een i5 quad core goed genoeg is voor gamen en een i7 eigenlijk teveel van het goede is voor puur alleen gamen. Nou ben ik alleen even rond gaan zoeken en mijn vraag is:

Wat houden de cijfers in na de naam van de processor? Bijvoorbeeld: Intel i5-7500 wat houd die 7500 in? En wat voor invloed heeft het op performance bij het gamen?
 
Alleen een processor heb je niet zoveel aan, dan kun je beter doorsparen tot je ook moederbord en geheugen kunt aanschaffen. Verder komen er binnenkort diverse nieuwe processors op de markt, dus als je hem toch op de plank gaat leggen, kun je beter wachten tot je hem ook daadwerkelijk gaat gebruiken.

De 7500 is niet meer dan een typenummer. de 7400 is de lichtste quadcore, de 7700k de zwaarste. De 7400 is voldoende voor de gemiddelde gamer. Alleen als je een verwoed GTAV speler bent, of je met VR of UHD aan de gang gaat, zou ik iets zwaarders nemen.
 
Nouja dat is het plan ook, gewoon op mijn videokaart na (want die heb ik al geupgrade) alles te upgraden tot eigenlijk een nieuwe betere 2 pc. Dus alles wordt vervangen op de videokaart na, want die heb ik inmiddels 2 van liggen.

Ik wil eerst gewoon weten wat ik van plan ben te kopen. Als ik weet dat alles zou werken dan begin ik met bestellen. Het hoeft niet allemaal top notch te zijn, maar wel (veel) beter dan mijn huidige PC.

Mijn nieuwe PC begin ik gewoon met het kopen van behuizing, moederbord en voeding. Daarna ga ik het volgende op het lijstje kopen, en mocht er inderdaad iets nieuws op de markt komen, kan ik altijd kijken of ik wijzigingen in mn plan kan maken.

Maar bedankt voor de reactie, ik snap het in ieder geval nu haha. RAM wordt ook geupgrade ik zit te denken aan 2 8gb bankjes. Welke weet ik nog niet precies. Uiteindelijk wil ik ook 2 videokaarten erin hebben. Maar dingen zoals de processor heb ik weinig verstand van aangezien het de eerste keer is dat ik een eigen computer bouw.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En de nieuwe processoren van AMD, Ryzen, kan je ook meenemen in je onderzoek.
 
Als je nu een moederbord aanschaft, kies je daarmee ook meteen voor een processor. De volgende generatie intel (8000 serie) komt binnenkort uit en gaat niet op de huidige borden passen. Verder heb je inderdaad ryzen, die uiteraard alleen op geschikte amd borden past.

Hoe ziet je huidige pc eruit? Speccy lijstje?
 
Dit zijn mijn huidige specs:

Operating System
Windows 10 Professional
CPU
AMD FX-6300 20 ?C
Vishera 32nm Technology
RAM
8,00GB Single-Channel DDR3 @ 534MHz (7-7-7-19)
Motherboard
ASRock 960GM-VGS3 FX (CPUSocket)
Graphics
SCEI MONITOR (1920x1080@60Hz)
SyncMaster (1280x1024@60Hz)
NVIDIA GeForce GTX 1060 (NVIDIA)
Storage
931GB TOSHIBA DT01ACA100 SATA Disk Device (SATA)
Optical Drives
ATAPI iHAS124 W ATA Device
Audio
NVIDIA High Definition Audio

Origineel zat er een Nvidia Geforce GTX 750 videokaart in. Dus die heb ik nu reserve. De 1060 gaat mee naar de nieuwe PC. En de 750 zal weer terug gaan in de oude (huidge).

Dit is wat ik tot nu toe bij elkaar heb gezocht voor de nieuwe PC:
Behuizing: Cougar Panzer MAX
Moederbord: Asus Z170 PRO GAMING/AURA

Niet veel dus, en omdat het mn eerste keer is dat ik zelf een PC bouw is het af en toe moeilijk inschatten wat mogelijk is en het juiste onderdeel te vinden.
 
Probeer wel een beetje balans te houden in je onderdelen . Je hebt een erg dure kast en moederbord, en een middenklasse/budget videokaart. Ook de i5 7500 valt daaronder. Moederbord is overigens onnodig duur, aangezien je niet kunt overklokken met een 7500. Een B250 of zelfs H110 bord werkt net zo goed.
 
Probeer wel een beetje balans te houden in je onderdelen . Je hebt een erg dure kast en moederbord, en een middenklasse/budget videokaart. Ook de i5 7500 valt daaronder. Moederbord is overigens onnodig duur, aangezien je niet kunt overklokken met een 7500. Een B250 of zelfs H110 bord werkt net zo goed.

De case wil ik gewoon omdat ik em mooi vind :p Stel ik zie een andere dan ga ik misschien voor een andere, maar tot nu toe spreekt die mij het meeste aan.

Het moederbord heb je inderdaad een goed punt mee, is het verstandigger voor de B250 te gaan? (is dat deze: Tweakers)

Alle tips en hulp is welkom! En bedankt zo ver!

ps: zoals eerder vermeld wil ik er wel fors op vooruit gaan vergeleken met mijn huidige pc. Dus mocht je aanbevelingen hebben die misschien iets duurder zijn maar meer performance opleveren mag dat. En voorbereid zijn op de toekomst dat mocht ik weer mijn videokaart upgraden ik dit zonder andere aanpassingen kan doen.
 
Wat is je max. budget, zelf in elkaar zetten of laten doen, Windows erbij of heb je al een key.

Een research naar wat je wilt uitgeven heb je weinig aan, eerst een budget vaststellen dan kunnen anderen je helpen, nu blijft het paling vissen in een emmer snot.
 
Wat is je max. budget, zelf in elkaar zetten of laten doen, Windows erbij of heb je al een key.

Een research naar wat je wilt uitgeven heb je weinig aan, eerst een budget vaststellen dan kunnen anderen je helpen, nu blijft het paling vissen in een emmer snot.

Nouja weet je dat is het lastige, ik heb niet echt zo een budget klaar liggen. Ik was van plan 200 tot 300 per maand aan onderdelen of onderdeel te kopen. Dit kan per maand of onderdeel natuurlijk varieeren.
Ik wil puur een nieuwe pc die betere prestaties levert dan mijn huidige pc. Mijn nieuwe hou ik, mn oude gaat of op marktplaats, te leen naar mn vriendin of voor mezelf voor de lichtere spellen.

De videokaart heb ik onlangs geupgrade, die hou ik voorlopig even zo. Windows hoef je ook niet mee te rekenen want die kan ik waarschijnlijk gratis krijgen van een kennis. En zo niet dan reken ik die daarna er wel bij.

Ik wil de PC zelf in elkaar zetten dus niet door een bedrijf. En eigenlijk zat ik over een periode te denken van 3 a 4 maanden waar ik de onderdelen zou kopen (beginnend in september).

Dus dat zou een budget van (neem 250,- per maand) 750 a 1000 euro. En terwijl ik dit typ heb ik al het gevoel dat dat tamelijk hoog is. Maar neem 750 ongeveer als een richtlijn.
 
Zou eerst sparen tot je alle onderdelen tegelijk kunt aanschaffen en met die videokaart kun je idd even verder.

Maak zelf een lijstje bij Azerty wat je zou willen hebben naast die videokaart en zet de weblink ervan hier neer, kunnen mensen adviezen geven over de gekozen onderdelen.

En de Intel 8e generatie komt eraan in het najaar, of je prese zou moeten willen?
Intel Coffee Lake 8th Gen CPU and 300 Series Platform Details Leaked
 
Die 7500 achter het processor type wil gewoon zeggen dat de processor van de 7de generatie (laatst uitgekomen) is. 6500 = 6de generatie, enz
 
Ik zou trouwens in eerste instantie al investeren in een goeie SSD-schijf. Die kan je in je huidige systeem plaatsen en je zal zien dat je er gelijk enkele km/uur op vooruit gaat. Wanneer je nieuwe pc "binnen" is, kan je die SSD meenemen naar de nieuwe pc voor een cleane nieuwe installatie.
In de huidige pc kan je dan opteren voor een propere nieuwe installatie van windows 10. Aangezien die er al heeft op gestaan, zal die automatisch activeren na installatie.
 
Ik zou trouwens in eerste instantie al investeren in een goeie SSD-schijf. Die kan je in je huidige systeem plaatsen en je zal zien dat je er gelijk enkele km/uur op vooruit gaat. Wanneer je nieuwe pc "binnen" is, kan je die SSD meenemen naar de nieuwe pc voor een cleane nieuwe installatie.
In de huidige pc kan je dan opteren voor een propere nieuwe installatie van windows 10. Aangezien die er al heeft op gestaan, zal die automatisch activeren na installatie.

Een ssd staat inderdaad ook al een aardige tijd op mijn verlanglijst. Gelukkig ook niet zo duur. En inderdaad ik kan het dan overzetten naar mn nieuwe PC.

Qua processor is het misschien dan handig te wachten tot de 8 serie is uitgekomen. Zoals ik eerder al zei ik wil eerst alle onderdelen bij elkaar zoeken en daarna om de beurt binnen harken.

Ik weet ook dat het beter is te sparen voor alle verschillende onderdelen en dan alles tegelijk kopen. Maar ik heb dit plan al een tijdje in mijn hoofd en ben niet goed in sparen. Of ik geef het alsnog uit aan andere dingen of ik vind het teveel om in een keer uit te geven. Daarom omdat ik momenteel rond de 250 euro per maand kan missen dacht ik dat het misschien handiger zou zijn als ik ook daadwerkelijk 250 euro besteed per maand.

Maar bedankt tot zover, ik ben iig wat wijzer geworden qua processors.

Mijn broertje ondergaat hetzelfde momenteel. Hij heeft exact dezelfde setup als ik alleen dan met een AMD (???) videokaart in. Ook hij is van plan zijn PC te upgraden alleen dan alleen zijn moederbord en CPU.
 
De 6de generatie en de 7de generatie van Intel zijn momenteel zeer goed. Mijn persoonlijke overtuiging (maar da's natuurlijk heel subjectief) is dat ik nooit nieuwe hard- of software aanschaf gebruik bij het uitkomen ervan. Ik wacht meestal enkele weken of maanden af. Of ik installeer het in/op mijn testpc en wanneer goedgekeurd (en kinderziektes eruit) gaat het op mijn werk pc. De 8-serie van Intel is aangekondigd maar een definitieve verschijning is nog niet gekend.
Ik ben momenteel zelf ook "gespreid" aan het aankopen en hoop tegen oktober een nieuw toestel bij mekaar te hebben zodat ik al mijn officiële programma's kan overzetten en de huidige opschuift naar het testplatform. De huidige testpc (een i7 met toeters en bellen) gaat dan in de verkoop voor een prikje.
 
De 6de generatie en de 7de generatie van Intel zijn momenteel zeer goed. Mijn persoonlijke overtuiging (maar da's natuurlijk heel subjectief) is dat ik nooit nieuwe hard- of software aanschaf gebruik bij het uitkomen ervan. Ik wacht meestal enkele weken of maanden af. Of ik installeer het in/op mijn testpc en wanneer goedgekeurd (en kinderziektes eruit) gaat het op mijn werk pc. De 8-serie van Intel is aangekondigd maar een definitieve verschijning is nog niet gekend.
Ik ben momenteel zelf ook "gespreid" aan het aankopen en hoop tegen oktober een nieuw toestel bij mekaar te hebben zodat ik al mijn officiële programma's kan overzetten en de huidige opschuift naar het testplatform. De huidige testpc (een i7 met toeters en bellen) gaat dan in de verkoop voor een prikje.

Dat is dus ongeveer ook mijn idee, alleen dan gebruik ik het niet als een test PC.

Heb je toevallig een overzicht van wat er in de test PC zit? En wat je er eventueel voor zou willen hebben?
 
Toestel is al gereserveerd, sorry.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan