Vraag Programeertaal gezocht, zoiets als QBasic maar dan modern.

J-P

J-P
Lid geworden
21 mrt 2020
Reaction score
0
Punten
1
Leeftijd
62
Beste forumleden,

Wat is jullie advies?

Ik zoek een programmeertaal waarin ik met name op pixel niveau kan programmeren.
Vroeger deed ik dat in QBasic, daar had ik controle over het scherm met SCREEN opdrachten en controle over de pixels met SETPOINT commando’s e.d. Daarmee kon ik individuele pixels van kleur veranderen.
Ook kon ik bijvoorbeeld een sinus - samengesteld uit een reeks pixels - over het scherm laten lopen.

Eigenlijk zoek ik weer zoiets, maar dan in een moderne programmeertaal.
Het liefst een programmeertaal met een ‘vriendelijke’ interface.
En… gratis!

Nieuwsgierige groet,

J-P

Rubensky

Moderator
Team lid
Lid geworden
17 okt 2011
Reaction score
209
Punten
63
Python is een snel ontwikkelende en veel gebruikte taal. Er staan complete cursussen op YouTube.

pluspower

Junior lid
Lid geworden
18 jan 2020
Reaction score
2
Punten
8
Leeftijd
79
Ik gebruik al zeer vele jaren Qbasic met veel voldoening. Omdat ik nu met Windows 10 werk gebruik ik Qbasic probleemloos met behulp van DOSBox. Een nieuwe programmeertaal aanleren is niet gemakkelijk. Natuurlijk ben ik benieuwd op de reacties die u zult krijgen.

J-P

J-P
Lid geworden
21 mrt 2020
Reaction score
0
Punten
1
Leeftijd
62
Ik gebruik al zeer vele jaren Qbasic met veel voldoening. Omdat ik nu met Windows 10 werk gebruik ik Qbasic probleemloos met behulp van DOSBox. Een nieuwe programmeertaal aanleren is niet gemakkelijk. Natuurlijk ben ik benieuwd op de reacties die u zult krijgen.
Dankjewel PlusPower,
Ja, ik gebruik QBasic ook met de DOSBox.
Maar is wel sterk gedateerd allemaal.
De commando's en de output is precies wat ik nodig heb alleen is het scherm te grof, het aantal beeldpunten te klein. We gaan zien wat Python brengt.
Groet, J-P

m44rtn

Gevestigd lid
Lid geworden
23 sep 2016
Reaction score
18
Punten
18
Leeftijd
18
Website
github.com
VB.net kan ook, dat is nog met Basic. (alleen iets anders)

Bovenaan Onderaan