• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

RAID 0 Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

JKL

Gevestigd lid
Lid geworden
15 sep 2016
Berichten
209
Waarderingsscore
2
Hoi allemaal!

Ik overweeg twee schijven van een pc met W10 softwarematig in RAID 0 te zetten voor snelheidswinst, maar dit zijn wel twee verschillende schijven. Ze zijn weliswaar even groot, maar de ene is 3GB/s en de andere (ik kon het niet vinden) is sneller. Verder draaien ze allebei op 5400 rpm.

Iets anders waar ik niet zeker van ben: een van de schijven is de C-schijf. Is het überhaupt mogelijk om dit zonder dataverlies te configureren?

Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Het gaat om een HP Compaq dc7900 sff (KP721AV).

Als dit succesvol kan wil ik dit ook toepassen op een andere W10 pc (HP xw8600 Workstation).

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Je zal eerst de RAID configuratie moeten aanmaken, en vervolgens windows op nieuw installeren. Bij RAID-0 gaat de helft van de data naar schijf X en de andere helft naar schijf Y. Nu Windows er al op staat is dat niet meer te splitsen.

Dat het twee verschillende schijven zijn maakt niet zoveel uit. De prestaties zijn afhankelijk van de traagste schijf.


RAID0 is leuk, maar door de controller worden de accestimes vaak niet beter (eerder slechter). De kans dat je daardoor snelheidsverlies ervaart is aanwezig. Als je echt een leuk verschil wil ervaren bij normaal gebruik kan je beter een SSD aanschaffen.

Waar je bij RAID 0 ook rekening mee moet houden: je verdeelt je data over twee schijven ipv één. De kans op defecte schijf is twee maal groter. En bij een van de twee schijven defect, ben je al je data kwijt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je zal eerst de RAID configuratie moeten aanmaken, en vervolgens windows op nieuw installeren. Bij RAID-0 gaat de helft van de data naar schijf X en de andere helft naar schijf Y. Nu Windows er al op staat is dat niet meer te splitsen

Als Windows opnieuw wordt geïnstalleerd, blijft de softwarematige RAID dan wel behouden?
 
Bij de installatie van Windows is, als ik het goed heb, wel de mogelijkheid om een softwarematige RAID1 configuratie te maken. Als Windows geïnstalleerd is kan je nog steeds een RAID1 configuratie maken, maar geen RAID0.

RAID0 moet of vanuit het BIOS (waardeloze constructie), of vanuit een hardware RAID-controller (wel goed, niet goedkoop).

Kijk ook eens op: Software RAID vs Hardware RAID: het concept – Dick van der Heiden stukje uitleg.
 
Klinkt helaas niet als dé manier...

Dan kan ik idd beter een SSD kopen.

Bedankt voor de info!
 
Nog even een theoretisch vraagje dat verwant is aan dit topic:

Stel je hebt 4 schijven die je indeelt als 2 groepen, die je allebei in RAID 0 zet, kun je die dan overkoepelend in RAID 1 zetten?

Verduidelijkend plaatje: configuratie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jeb, raid 10 noemen ze dat.
Raid 0 bestaat eigenlijk niet, geen redundatie, tis eigenlijk striping.
Een SSD blijft sneller.....
 
Ik denk dat je weinig snelheidsverschil zal merken met 2 5400 tpm schijfjes. Die dingen blijven traag. Daarnaast is een softwarematige raid ook nog een kwetsbaar.

Een SSD daarmee merk je echt het verschil (zoals Lange Pier) al aangaf. Daarom zou ik dit zeker overwegen.
 
Alleen wel jammer dat een SSD naar verhouding veel duurder is, maar het is zeker het overwegen waard.
 
Als je pc crasht dan werkt je software RAID ook niet meer. In veel gevallen is er dan geen redden meer aan. Als dat je overkomt dan baal je dat je niet die paar 10tjes extra hebt uitgegeven.
 
Mijn desktop is als volgt, 1 SSD met besturingssysteem op en 2 HD in raid 1 voor dataopslag.
Zo heb ik het voordeel van een snelwerkende pc en mijn data staat niet op dezelfde schijf als mijn besturingssysteem.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan