• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Sata 3 en Sata 6 aansluiting

Status
Niet open voor verdere reacties.

fredjeh

Enthousiast
Lid geworden
4 apr 2013
Berichten
2.981
Waarderingsscore
38
Op het moederbord, 6 aansluitingen 4 maal sata 3 en 2 maal sata 6, SSD is aangesloten op sata 3, als ik deze aansluit op sata 6 start de computer niet meer op, in bios kan ik niks instellen, doet de aansluitkabel hier iets toe? ergens gezien dat er verschil is in aansluitkabels.
594235f4b7437-20170614_151244.jpg
 
Gaat dit over een nieuwe pc/nieuwe installatie? Er is wel degelijk een snelheidsverschil tussen sata 3 en 6 al ga je dat bij huis/tuin/keukengebruik niet hard merken. Wanneer je wisselt tussen sata 3 en 6 moet je windows opnieuw installeren (en zorgen dat AHCI geactiveerd is, zie Abe bericht #2).
 
Dit is een desktop die werd gebruikt als server, zie "server naar desktop"
De bios staat ingesteld op raid, er zitten namelijk 2 HD in die ingesteld staan op raid, vb zie je staan in andere post.
Als ik nu de bios instel op AHCI wat gebeurt er dan met de 2 Hd die in raid staan, waar ik mijn data op zet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je op die raid disks data staan die je wil bewaren?
Zo ja - dan dien je die data eerst veilig te stellen op een andere HD.
Daarna de raid-instellingen oproepen direct na de bios opstart en beide HD's uit de raid halen (doe je dat niet, zijn ze niet meer te gebruiken).
Daarbij wordt op beide HD's de data vernietigd.

De raidinstelling in mijn Dell Presion roep ik na de bios opstart op met CTRL+I.
 
Niet om vervelend te doen, maar sata 6 bestaat niet. Je hebt wel sata 3 verbindingen, die 600MBps ondersteunen, terwijl dat normaliter 300MBps is. Zowel de schijf als de kabel moeten hier geschikt voor zijn. Normale sata kabels zijn vaak rood, die voor 600MBps geel. Hoewel daar geen vaste regels voor zijn. Gebruik ook niet een te lange kabel, liefst zo kort mogelijk, en liefst met clipjes op de stekkers.
 
Even samenvatten dat ik niks verkeerd doe;
1; data veilig stellen
2: 2 HD uit raid halen en afkoppelen
3: bios instellen op AHCI
4: SSD aansluiten op 600Mps aansluiting
5; dan moet mijn computer opstarten met de 600MBps
6: 2 HD terug aansluiten raid terug instellen
Zo te werk gaan?
Zal ik door dit allemaal te doen, een snelheidswinst hebben, of zal dit te verwaarlozen zijn?
 
AHCI en RAID gaan niet samen - het is of Raid of AHCI.
 
Dus als ik AHCI instel kan ik mijn 2 HD niet meer in raid zetten? en dus verder werken zoals het nu is?
Niemand?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet niemand hier meer over?
 
Je hebt 2 schijven in raid 0 wat geen raid is maar een stripe en in een raid bios werkt de AHCI ook gewoon maar je hebt er niet zo veel aan, met 2 schijven die afzonderlijk van elkaar werken heb je minder kans op problemen en je probeert een SSD op de SATA 6Gb/s aansluiting die van een 3e party controller is, een Marvell meen ik.

Wel vreemd dat je een server aanschaft waarbij 2 schijven in een stripe staan, normaal wordt er met 2 schijven in een raid 1 gebruikt.

Als je de SSD op de 6 Gb/s aansluiting wil gebruiken zul je een DVD/stick moeten freubelen met de driver van die 3e party SATA controller erin geslipstreamd.
Kan met nLite b.v.
 
Heb ik voor een prikje kunnen aanschaffen, stond in raid 0 maar staat nu in raid 1, mijn desktop is al zo´n 12 jaar oud, en deze heeft inderdaad als server dienst gedaan in een klein bedrijf, en vond het geen slecht idee om deze als vaste desktop te gebruiken, alles is van degelijke kwaliteit, ook al een paar jaar oud maar toch veel krachtiger en stabieler dan mijn oude desktop.
Wat je uitlegt in je laatste zin is momenteel chinees voor mij, is dit een update van bios of is dit iets die moet gebeuren in win 10? en is dit voor een leek(weet wel hoe een computer in elkaar steekt) gemakkelijk uit te voeren?
Is inderdaad een Marvell controller en deze staat op IDE in de bios.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is inderdaad mijn moederbord.
59463ae71790d-moederbord.JPG
 
Kijk eens in het manual bij blz. 2-18, staat in de bios de Marvell boot rom op enabled en op AHCI mode?

Zo ver ik het kan beoordelen dan heeft windows v.a. W8 al de Marvell driver.

Zou de andere schijven er even af laten en eerst W10 installeren op de SSD die aan die Marvell SATA contoller op SATA 6G_1 hangt.
 
Bedankt, zoals ik al gezien had staat deze momenteel op IDE, zal deze morgen eens op AHCI plaatsen, win 10 staat al geïnstalleerd op de SSD, zal zien of deze opstart.
 
Switch naar AHCI vereist een nieuwe installatie van windows!!!
 
Net de bios gewijzigd, stond op automatisch, heb hem op enabled gezet, nieuwe satakabel, 6Gb/s en start op, net met speccy gekeken en used transfer mode staat op sata3 6Gb/s.
Is dus opgelost.
59479119e7a9f-speccy.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan